hva sker der for jer... {{forumTopicSubject}}
Jeg ved der lægger et ligende emne her inde, men nu vil jeg starte diskutionen fra en anden side..
Nu har jeg ligget og kørt norge og sverige de sidste 3 måneder, og ja det er blevet vinter, vi har haft lidt her hjemme også, og i denne uge har vi så endelig fået et ordentlig sne landskab...
Jeg kommer hjem igår (onsdag) fra sverige og det aller første jeg konstatere er at trafikken er gået fuldstændig død, en ting er alle person bilerne, men satme også alle mine ellers gode og dygtige kollegaer (jer)..
Da det lykkedes mig at komme ud af kbh, smider jeg den straks i venstre spor på motorvejen mod fyn og lægger der med 89kmt lige ind til jeg når storebælt, og vil skyde på jeg overhaler ca 30 lastbiler på strækningen..
Da jeg kommer til fyn er det total kaos, jeg drejer af og tager alle små vejene hjem, holder min pause, og starter i nat igen får at køre til åbenrå, på sønderjyske motorvej, møder jeg en masse biler som køre 50kmt, fordi der køre en sneplov i nødsporet længere fremme, jeg overhaler hele stakken, og smider den igen i venstre vognbane hele vejen fra<fra kolding til åbenrå. og opgav at tælle hvor mange jeg overhalede af mine kollegaer..
Hva fanden sker der, er der aldrig nogen af jer der har prøvet at køre i sne før, har ingen vognmænd i dk sat ordentlige dæk på, er alle chaufføre blevet nogen kyllinger og overforsigtige ny startede.. det kan da simpelthen ikke passe at alting går istå fordi der kommer lidt sne. Jeg har ikke på et eneste tids punkt mærket noget til den har skredet, kurret eller noget andet, og jeg har bare køre. somregel omkring 89kmt på motorvejen, og 75-80 på hovedvejen, hvis eller man ku kommer til for biler...
dec 2010
Følger: 1 Svar: 4
Tænker du ikke på, at det kan virke skræmmende for folk, når der kommer en lastbil tonsende med 90km/t, når folk ligger og kører 40-60km/t. Ikke kun at det kan virke skræmmende, men du kan også nemt være skyld i en ulykke.
Og ja, du kan gøre det i Norge og Sverige - men det er også en helt anden sne-kultur de har. I Danmark er folket ikke vant til sne på samme måde, så kør dog efter forholdene! Og her snakker jeg ikke om vejens egenskaber, men derimod de andres bilister evne og mod.
En tredje ting er så, hvis du kommer susende over en stort islag med 90km/t, så kan du sagtnes miste kontrollen - også hvis du har vinterdæk på. Hvorfor tage chancen så? Du kan være skyld i 3 familie-tragedier.
Jeg fatter simpelthen ikke, hvordan man kan være så egoistisk. Det er sgu ikke mærkeligt, at folk er så negative omkring lastbiler.
dec 2010
Følger: 12 Følgere: 11 Lastbiler: 3 Emner: 5 Svar: 391
Hvis det virker skræmmende at nogen i trafikken køre hurtigere end en selv.
SÅ BLIV HJEMME!!!!!!!!!!
Jeg er simpelthen så træt af at hver gang der en den mindste smule skift i vejret, så går folk fuldstændig i panik, og hvis jeg sku miste herredømmet over min lastbil, så var det sku nok sket for længe siden....
dec 2010
Følger: 1 Svar: 4
Hvis du nu fulgte trafikken, ja - så ville du da komme senere hjem, men du ville da komme hjem, ikk?
Selvfølgelig er der nogen der kører hurtigere end andre, men når man kommer i en stor lastbil, og kører dobbelt så hurtigt som resten af trafikanterne, så er det da fuldstændigt hjernedødt.
Hvorfor skulle det ikke kunne ske nu? Kom med en fysiks forklaring på det, tak. Ikke sådan en, "Fordi jeg har prøvet det før"-forklaring.
Og når ja, hvis du ikke kan holde den danske trafik ud... Så bliv da hjemme.
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
Citat: "Bliver du overhalet af en lastbil, så kører fandeme for langsomt" Citat slut (Venligst citeret af mig sagde hunden)
dec 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 24 Svar: 106
Fuck da om de andre kan køre bil, om de er vant til det eller ej.
Det er da dybt uforsvarligt at spille konge på vejen! Jeg har sgu selv kørt som en IDIOT men efter jeg har fundet ud af hvad familien betyder for mig så vil jeg sgu gerne hel hjem! Jeg syntes selv jeg har styr på min kørsel men har ham den modkørende også det???
Jeg syntes sgu det er fejjt at kalde andre mennesker for kyllinger osv bare fordi de gerne vil hjem i hel tilstand! Så hellere tage en overnatning i bilen og køre sikkert hjem næste morgen.
11 lastbiler kørte galt igår på den fynske motorvej på grund af for høj hastighed så jeg tror ikke vi er særlige populære pt. det er sgu 11 for meget! sæt dog hastigheden ned eller bliv hjemme så folk kan komme sikkert frem og holde jul!
Jeg syntes det er pinligt i sidder og praler her inde...
God jul hvis i ellers når det!
Her er en lille film der viser hvor hurtigt det går når det ellers går galt.
Det er godt nok ikke snevejr men bare tænk over det....
http://www.youtube.com/watch?v=1RyDoPro1XE
dec 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Lastbiler: 2 Emner: 11 Svar: 173
Jeg kører dagligt på sydmotorvejen (fra Lolland og opefter) og de sydlige dele af Sjælland og der er der sket overaskende få ulykker (pånær den ved Farø/Nørre Alslev) netop pga at folk køre "langsomt" istedet for at tordne afsted, som om at de er kongen af vejen og kan klare det hele.....
Men til dem der mener at de kan køre stærkt i/på sne/is, de skal lige prøve at se om de kan stoppe/styre, hvis der sker en ulykke, lige foran dem
Jeg ved godt hvem taberne bliver i den situation, nemlig de uskyldige mennesker der blive mejet ned af den lastbil, med en "konge" bag rattet, som kommer tordene uden evnen til at undvige eller stoppe.
Så kør hellere forsigtigt derude, selvom det tager længere tid at komme frem, for hellere komme frem, end slet ikke at komme frem
GOD JUL ALLESAMMEN.
dec 2010
Følger: 23 Følgere: 24 Lastbiler: 1 Svar: 31
dec 2010
Følger: 26 Følgere: 25 Lastbiler: 1 Emner: 1 Svar: 151
dec 2010
Følger: 21 Følgere: 21 Lastbiler: 6 Emner: 5 Svar: 31
dec 2010
Følger: 1 Svar: 4
Tror ikke helt, at du har læst det jeg skrev? Det er skam okay, at man overhaler - men ikke når kører dobbelt så hurtigt som bilen du overhaler. Det er direkte uansvarligt. Men du overhaler vel også folk med 260km/t på en tosporet motorvej, når du kører i bil, gør du ikke?
Hvorfor ikke skal "straffes"?
Jamen, det skal i da heller ikke. Men nu bor i et land, hvor trafikkanterne ikke er gearet til at køre i sne, så derfor går trafikken i stå. Det har været sådan altid, og det ændre sig ikke de næste 10 år. Hvorfor ikke bare tage tidligere afsted? I ved jo, hvordan trafikken er. Hvorfor <b>skal</b> i køre 90, fordi i må? Hvorfor ikke bare tage hensyn til den resterende befolkning.
Lastbiler og deres chauffører har et utroligt dårligt ry, og i gør det bestemt ikke bedre. Det er vel også jer, som brokker jer over politikernes tiltag mod lastbiler - men i glemmer, at politkerne tager beslutninger ud fra den store del af befolkningens holdning.
Og tro mig, jeg er lige så træt af folk, der kører 3-4-50km/t, men jeg tager da hensyn til folk. Er jeg alene på motorvejen, så kan jeg da køre som jeg vil, men jeg har et ansvar, når der er andre på motorvejen.
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Jeg er HELT med dig her, men du kan lige så godt droppe det. Den danske transport branche er blevet overfyldt af bløddyr der intet har at gøre i branchen, de er desværre kommet til i de gode år da alle uanset baggrund kunne buges. Det er RYSTENDE.
Anders V
Du kan da ikke kalde os egoister og i samme sætning bede os om at tage hensyn til de andre. Hvis de forventer hensyns fra os, så er det jo DEM der er egoisterne her og husk på, at lastbilerne SKAL være på vejen, er de ikke det, så kommer der ingenting på hylderne, butikkerne bliver ikke tomme af, at familien danmark dropper juleturen til den anden ende af landet Jesus altså. Slå lige ordet egoisme op en gang!
Og så spørger jeg også i denne tråd, det kniber nemlig at få et svar - HVORFOR er det, at det er laveste fællesnævner og de ringeste evner der skal diktere hastigheden her i landet.
Og gider du droppe din jantelivs attitude - Det er SÅ tydeligt, at man skal satme ikke tro man er noget bare fordi man ikke er ved at pisse i bukserne af skræk på grund af en smule vinter - Typisk dansk mentalitet.
Jesper R
Hvis din familie betyder så meget for dig, at du er bange for ikke at komme hjem, så bør du nok også undlade at køre ud - Det er faktisk er reel risiko ved det her erhverv og det både sommer og vinter.
Rene A
Drop nu de der dommedags profetier. Så sent som i går beskrev Munken et tilfælde hvor der var en lille bile der snurrede foran ham hvor han kørte 90, han havde INGEN problemer med at bremse ned og skærme for den øvrige trafik til fjolset var væk fra vejen. Måske i hører liiidt for meget trafikradio og tror liiiidt for meget på alt deres pisken stemningen op.
Det er ikke forbudt at lave friktionstest selv af egen drift og det gør enhver ansvarlig chauffør inden han køer afsted med høj hastighed.
Måske er det et tilfælde, men det virker unægteligt som om, at der er et overtal af uerfarne og urutinerede bange knægte herinde - Sørgeligt for den danske transportbranche!
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Der er da ingen der siger, at alle andre skal fjerne sig, men dem der er bange for sne kan jo ENTEN holde til højre og acceptere, at de bliver overhalet ELLER de kan blive hjemme.
Hvis du kun har kørt bil som proff. så har du jo i virkeligheden slet ikke fatte hvad chauffør jobbet går ud på. Det er jo ikke bare for hyggens skyld man kører rundt, men det er da muligt, at du mener det forholder sig anderledes?
Og nej, vi tænker ikke KUN på at komme hjem, vi tænker lige så meget på, at komme UD med det gods vi skal levere - Det er kun bløddyr der udelukkende tænker på at komme hjem, vi er nogen der nyder livet derude. ;-))
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
20-30 km langsommere???? Har du overhovedet været ude at køre her de sidste par uger? Folk kører 30-50 på motorvejen og jeg kører 110-120 - Forskellen er ikke ligegyldig!
Og uanset, så er der en dybere mening med godstransporten på det danske vejnet, det er der sgu ikke med alle dem der "bare" skal på familie visit. Den dag, familien danmark har fattet vigtigheden af ordentlige dæk og ikke længere sidder med hvide knoer og knuger rattet fordi de er ved at pisse i buskerne, så er det fint for mig at de nosser rundt uden dybere mening!
Totalt latterligt lorte land vi lever i hvad trafikken angår, der er ikke 20% af den danske befolkning der fatter at gebærde sig i trafikken!
dec 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 7
Og især på fyn, kan de billister der kun køre 30 kmt ligeså godt tage 161'eren. Dels fordi, at hvis de er bange for at køre, er det tosset at tage motorstien, og de ligger sgu alligevel så tæt at de ryger op i den forankørende. Bare min mening.
dec 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Lastbiler: 2 Emner: 11 Svar: 173
Nu har jeg også læst det som Munken beskrev og ja, HAN kunne godt stoppe, fordi at hans lastbil, som EN AF DE FÅ i DK, har vinterdæk på....men du ved ligeså vel som mig, hvor mange der kører rundt med mindre kompetente dæk på til årstiden og så stopper en lastbil altså ikke lige så let som Munken's, vel
Derfor går jeg ind for, at tage den med ro, uanset hvilke dæk man kører på, for man ved ikke om de andre på vejene kan finde ud af at styre deres køretøj.
Nu kører jeg altså selv og tester vejgrebet med jævne mellemrum og er blevet overrasket over hvor glat, en umiddelbart helt ren vej, kan være. Så der er skam ikke noget at sige til, at folk bliver foragret eller skræmte, når der kommer 48 tons farende forbi, vel
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Søren der har startet dette emne kører f.eks. også på vinterdæk, ja faktisk er der vinterdæk på ALLE hans vognmands biler så vidt jeg husker.
Desuden, så kan dem med latterlige dæk jo bare tage den med ro og så lade de andre køre uden at alt det råben og pegen fingre.
Jeg har skam også oplevet meget glatte strækninger, det tror jeg vi alle har, men da slet ikke på mange mange km i træk, slet ikke. Det samme hysteri har der været mellem Århus og Vejle og virkeligheden var/er, at det stort set "kun" er fra Skærup til Horsens S at det er meget glat og i øvrigt KUN i inderbanen!
Og husk på, at min bil vejer max. 3.500 kg og jeg kan SAGTENS stå fast og hvis jeg kan, så burde de fleste lastbiler også kunne.
Og inden nogen peger fingre og beskylder mig for en helt masse, så er jeg faktisk fortaler for, at folk ikke kører stærkere end de føler de har styr på, MEN så skal de ikke hyle op fordi andre mener noget andet om underlaget end de selv gør.
Min mor mener at det er spejlglat hvis bare vejrudsigten antyder sne og frost og det er jeg ret sikker på hun ikke er ene om . Forskellen er så, at hun kunne ikke drømme om at køre nogen steder når hun tror eller mener det er glat, så tager hun sgu bussen og lader os andre om at køre. Det kunne mange lære noget af. For ser du, hun har nemlig indset, at vi andre jo både kommer frem og tilbage uden ulykker, hvorfor hun har accepteret, at det nok er hende der er for hysterisk. Desværre er der ikke ret mange her i landet der har selverkendelse nok til at indse, at de ikke nødvendigvis har hverken evner eller erfaring til at bedømme hvornår det er galt og hvornår det ikke er.
Desuden så har jeg lyst til, at lammetæve både meteorologer og værter i trafikradioen her i landet, de pisker da om nogen en katastrofestemning op og det er helt unødvendigt. Jeg medgiver, at det ikke ser sjovt ud på Bornholm, men come on, det rager jo ikke os på fastlandet!
dec 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Lastbiler: 2 Emner: 11 Svar: 173
Hvilke erfaringer har du med et vogntog på 48 tons, når du selv kører noget med en maks vægt på 3500 kg ? Spørger bare, for hvis det er det største køretøj, du tøffer rundt med, så kan jeg ikk helt se det saglige i dine udtalelser
Men få lige besvaret det, så vi alle sammen har lidt styr på det saglige i de forskellige udtalelser, ikk
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Er 20 års erfaring i lastbil nok til dig?????????
Jeg har kørt stor bil over hele europa siden mange af jer lå i jeres tremmeseng og legede med jeres rangler. Og DERFOR er jeg SÅ træt af, at I allesammen er SÅ kloge på hvad der er rigtigt og forkert.
Jeg har kørt vogntog med langt mere end 48 tons total i både sne og sol.
Skal vi komme tilbage på sporet, eller skal vi lige lade alle her i tråden fortælle om deres baggrund nu du finder det SÅ vigtigt?
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Hvorfor ikke bare sige det som det er - Du er relativt ung og derfor relativt uerfaren, så der er da ikke noget mærkeligt i, at du er mere forsigtig end en der har kørt i 20-30-40 år.
Jeg så godt sidste vinter da vi var kolleger, at du var forsigtig og holdt dig til det sikre og det er da helt iorden, men bare fordi man gerne vil være på den sikre side, så betyder det da ikke, at alle der gør tingene anderledes er idioter - Kom nu ind i kampen!
Jeg har da heller ikke kørt som jeg gør nu fra den første dag jeg havde kørekort, det er da kommet med tiden og det er da helt naturligt.
Og så fatter jeg da ikke hvad prisen har med det her at gøre. Jeg har i en anden tråd bragt tabt omsætning på banen, den indikerer da intet om hvad prisen er - Når man kun det halve i løbet af en dag, så halveres omsætningen, det er da simpel matematik - Og nej, man får ikke mere for sin kørsel fordi det er vinter!
dec 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Lastbiler: 2 Emner: 11 Svar: 173
Det er skam fint nok, ville bare lige ha' afklaret det, da der er mange der spiller kloge på lastbiler, imens de tøffer rundt i deres lille transporter
så det var skam ikke fordi at jeg tvivlede på din erfaring på vejen, men blot på hvilket køretøj din erfaring lå i, men nu er det ordnet
Jeps, tilbage til emnet
Er helt enig med dig, angående de der trafikværter, de kan sgu piske en storm op i et glas vand.....
dec 2010
Følger: 13 Følgere: 12 Lastbiler: 2 Emner: 5 Svar: 100
I er heldigere end os.
Som sværgodschauffør har jeg siden 1 Dec kun nået at køre 2 ture i tyskland. Nu står min bil på en plads ved Luckau, sammen med ca 50 - 60 andre.
Politiet har lukket for ALT sværgods i tyskland pga lidt sne... Og hernede køre vi altså kun om natten!!!
Jeg har dog haft en tur til Stockholm med lidt granner, og det er jo en fryd at køre i sne og - 20 grader.
Men ja. Folk er generelt blevet nogle tøsedrenge.
Og man skal sate.. være vågen. Det er livsfarligt at indhente en personvogn på en motorvej i 2 spor med 45 km/t...
Folk vil åbenbart af med livet.
Hvis man ikke syntes at det er sjovt at køre i sne i sin personbil, så skal man F....... holde sig til at tage bussen, eller blive hjemme.
dec 2010
Følger: 1 Svar: 6
I kan have nok så meget erfaring og nok så meget vinterdæk på, lige lidt hjælper det hvis det er glat nok. Og hvis vejene er fine i f.eks. Køge er fine og farbare er det jo ikke nødvendigvis det samme når i kommer til f.eks. Fyn eller ligende. Jeg ligger selv og kører fra Brøndby til Lolland og Falster hver dag. Og jeg kan da også blive irriteret over at folk ligger og kører for langsomt. Men derfor respektere jeg stadig deres ret til selv at bestemme hvad der er sikkerheds mæssigt forsvarligt for dem. Det er stadig deres ansvar og deres liv det går ud over hvis det går galt.
Og det synes jeg sgu egentlig at man skal respektere istedet for at ligge og presse dem til at køre over evne fordi man SELV mener at det sagtens kan gå hurtigere.
dec 2010
Følger: 1 Svar: 4
Det kan jeg da sagtnes? Jeg siger, at i er egoistiske - og beder jer derfor om at tage hensyn. På den måde vil i så <b>ikke</b> være egoister.
Slap nu af, mester. Du er ikke supermand, og du redder ikke verden ved at køre lastbil. Jeg sætter pris på dit job, men dit job er ikke vigtigere end kassemedarbejderens i Netto. Vi er et stort samfund, og vi er alle afhængige af hinanden. Købte vi ingen vare, så havde du intet job osv. Respekter dog dine medmennesker.
Nu må du tænke på, at det ikke er én bilist der kører 4-60 - men næsten samtlige mennesker på motorvejen.
Og min jantelivs-attitude? Virkeligt, ønsk dig en ordbog til jul. Du har brug for den.
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Den typiske kommentar - Arrrrrhhhh, jeg tvivler på, at alle de østbiler der har været i hegnet siger sådan og se de i øjnene, der har været et overtal af 2 akslede biler med hjemadresse udenfor danmark der har været smuttet af. Men din far kører måske kun bjærgning på danske biler?
I øvrigt, så gør du dig selv til fortaler for noget du skriver du er modstander af, det er da lidt af et paradoks!
Du er bare en totalt fin fyr, du respekterer nemlig andres valg af lav hastighed, men hvis det er det rigtige., bør de så ikke respektere, at andre vil køre stærkere? Problemet er, at her i vores lille lorteland, der tror alle at de sidder med den endegyldige sandhed om hvad der er mest rigtigt, ligesom det efterhånden er dansk nationalsport, at kloge i alt det andre gør - Folk skal bare blande sig udenom og passe der egen bil!
Og helt ærligt, tror du ikke, at de fleste proff. chauffører er helt med på, at friktionen skal kan skifte fra Køge til Fyn? Rimelig langt ude eksempel. Der er både her i tråden og i den anden der kører nævnt flere gange, at man selvfølgelig tjekker friktionen med jævne mellemrum hvis man kører så stærkt. som nogen gør! Og hvad sker der for din påstand om at presse folk, hvis Fru Jensen kører 40-50 stykker i indersporet, så bliver hun da ikke presset af, at jeg kører 90-100 i ydersporet. Vil hun køre SÅ langsomt, så skal hun bare blive inde til højre, men det fatter de små biler jo heller ikke!
Og når nu vi er ved den med dækkene på de biler der ender i grøften, så står det du påstår at have oplevet i skærende kontrast til det en af brugerne her på siden oplever med små biler når han kører autohjælp, her kører 8 ud af 10 så vidt jeg husker nemlig på sommerdæk!
Men klart nok, det er jo ALDRIG de små bilers skyld. *indsæt smiley de ruller med øjnene*
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Jeg synes du skal læse alle indlæg inden du kommenterer alt for konkret på den enkelte bruger herinde - Jeg kører IKKE lastbil, det har jeg forlængst droppet, det gjorde jeg da der blev overtal af smarte unge knægte med hovedet fuld af truckerdrøm, men som ikke vidste hvad de gik ind til og for hvem verden brød sammen når deres GPS eller tlf. ikke virkede, ligesom den stod på tuderi når de ikke kunne nå hjem til kæresten hver aften eller i det mindst til hver weekend.
Og jeg er lodret uenig med dig i, at man "bare" kan pege på os der transporter gods og så kalde os egoister - Jeg mener langt snarere, at dem der kører bare for at køre er egoister når de forventer ekstra ordinært hensyn fra de proff på landevejen. Opgrader egne evner eller bliv hjemme!
Og nej Anders, det er ikke samtlige på vejen der kører langsomt, det er samtlige dem der hører for meget radio og ser for meget tv og lader sig skræmme og det er da klart, at mange af dem der kommer bagfra sætter farten ned når de fanger en flok biler der kører langsomt, de tror jeg, at der er pisse glat, men at de ikke selv har bemærket det - Det bliver en ond cirkel.
Mht. janteLIVS - Så var der tale om en slåfejl - Jeg går ud fra, at du godt kender JANTELOVEN? En ordbog tror jeg ikke jeg har behov for, men jeg er da villig til at tage en test mand til mand på dansk retstavning - Min skolepapirer fortæller mig, at jeg har ret gode chancer for at klare mig noget bedre end gennemsnittet lige på DET punkt!
PS. Din kommentar om ordbogen underbygger jo min tese om, at du er fortaler for og bruger af janteloven - Men skal i hvertfald ikke tro man er noget når du er i nærheden. Sikke da et sølle liv og en sølle tilgang at have til andre mennesker.
God jul!
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
Igen vil jeg henholde mig til at hvis man ikke kan eller snarere tør køre mere end 50 km/t så skal man kraftedme ikke ud og køre bil, så skal man holde sig til bussen, toget eller taxa'en ikke ens egen bil...
Det er sjovt at JEG er egoistisk fordi JEG kan køre bil, og fordi JEG TØR køre bil om vinteren, men den abe der absolut skal ud og køre selv om han/hun IKKE magter opgaven så skal JEG absolut indordne mig under idiotens evner??? Nu rabler det sgu, jeg fatter forresten heller ikek hvorfor folk er så elendige til at bruge sine sejle, har du en laaaaaaaaaaaaaaaaaaang stribe biler liggende bag dig, så træk på nærmeste p-plads eller sidevej og lad dem som åbenlyst godt kan køre bil (ellers havde de jo indhentet dig) komme forbi....
Jeg vil gerne komme med samme spørgsmål som Morten S kommer med, for der er åbenbart ingen der vil svare ham, måske nogle vil svare mig så?
"Og så spørger jeg også i denne tråd, det kniber nemlig at få et svar - HVORFOR er det, at det er laveste fællesnævner og de ringeste evner der skal diktere hastigheden her i landet."
Jeg vil lige gøre opmærksom på at JEG ikke siger man bare skal køre som man gør i juli måned, men at hvis man kan køre stærkere end de andre, så skal man da ikke bare ligge sig bag i køen fordi der er en der KUNNE blive forskrækket fordi der kommer en der GODT kan finde ud af at køre vinterkørsel....
dec 2010
Følger: 1 Svar: 6
Hvis nu at alle de "proff" Chaufføre sagtens ved at underlaget skifter, hvorfor er der så så mange der ligger i grøften?
Og nu skriver du iøvrigt også at der er overtal af 2 akslede biler der er hjemmehørende i udlandet. Mange af dem jeg har set der er kørt galt er tyske biler og så vidt jeg ved er der lovkrav om vinterdæk i Tyskland. Men hov, det må jo betyde at din påstand om at vinterdæk ALTID kan stå fast er forkert. Kan det passe??
Og jo de andre skal også respektere os, men nu er det jo desværre altid sådan at det er de forankørende der bestemmer farten, og det man bare affinde sig med, uanset hvor irriterende det er.
Og jeg forstår iøvrigt ikke hvorfor du bor her, hvis du virkelig mener at det er et "lorteland"
Og sidst men ikke mindst, så betyder ordet "TYPISK" ikke "ALTID", men derimod "SOM REGEL" så jo vi har da også været ude til udenlandske biler.
dec 2010
Følger: 65 Følgere: 67 Lastbiler: 1 Emner: 84 Svar: 1.184
dec 2010
Følger: 1 Svar: 6
Og bare lige for at præcisere: når jeg skriver I, så mener jeg ikke ALLE, men kun dem der GØR DET...
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Du mener ikke der er forskel? Og hvis ikke du kan se hvor langt ude din sammenligning er, så forklarer det fint at du har så svært ved at forstå det vi prøver at forklare.
Vi tager lige det der ligger mest lige for - Forskellen på 90 og 300 km/t er MEGET stor og så skal vi slet ikke komme ind på hvor langt fra den højeste danske fartgrænse du er. Nej, man må ikke køre 90 i lastbil, men der ER altså bare forskel på at køre 10 km/t for stærkt og på at køre 170 km/t for stærkt - Det må selv en motorcyklist kunne fatte. ;-))
Hvis du genfinder sagligheden, så kan vi fortsætte derfra.
dec 2010
Følger: 1 Svar: 6
Jamen så lad os sige at jeg 130, hvorfor skal jeg så ligge bare en lastbil der overhaler. Der er jo i bund og grund det samme. Jeg respektere ham når han overhaler med + 0,5 km/t og derfor må han jo så også respektere dem der måske køre langsommere om vinteren. Det er jo det samme når det kommer til stykket.
Det eneste jeg bare gerne vil frem til i alt det her at man bare må respektere de andre ude i trafikken og en gang imellem gør det at man bliver forsinet, og det er der ikke noget at gøre ved...
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Det holder jo ikke, du bliver måske 1 minut forsinket eller 5 hvis du er meget uheldig. Hvis jeg skal køre 50 fra Århus til København, så bliver jeg 3 timer forsinket, altså bliver køretiden fordoblet - Det ER altså ikke det samme og det er ej heller sammenligneligt!
dec 2010
Følger: 1 Svar: 6
dec 2010
Følger: 1 Svar: 6
dec 2010
Følger: 38 Følgere: 38 Lastbiler: 4 Emner: 2 Svar: 24
dec 2010
Følger: 30 Følgere: 30 Lastbiler: 3 Emner: 39 Svar: 485
folk har mere travlt med hva andre laver end bare at passe deres egent
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
dec 2010
Følger: 14 Følgere: 14 Lastbiler: 5 Emner: 27 Svar: 1.052
Keder i jer virkelig SÅ meget, at én tråd om emnet ikke er nok...?????
Der er ikke én eneste herinde der er stor eller gammel nok til at kunne lære mig en kæft om at køre om vinteren, og i kan råbe og skrige til hudløshed, og for den sags skyld også slå på tromme....
JEG kører som jeg altid har gjort om vinteren, og det kan i have alle de meninger om i hele verden i har lyst til, det rager mig en fjer...
MIN uheldsstatistik om vinteren er 0, og det er vel og mærke regnet ud fra 22 vintre, så mon ikke jeg klarer mig nogenlunde i statistikken....
Det var så første, eneste og sidste kommentar herfra til en tråd der er mage til en anden der også kører på lige håbløse niveau...
God jul allesammen...
dec 2010
Følger: 1 Svar: 1
Og glædelig jul der jer der overlever det:-)
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Hvor tit oplever du rent faktisk, at du hænger bag en lastbil der overhaler så længe, at det forlænger din rejsetid med 5 min ? Mit gæt er, at det stort set ikke sker! Vi kan vel blive enige om, at selvom der trækker en lastbil ud foran dig, så kommer du ikke til at holde stille, altså kan den tid du hænger bagved ikke omregnes til direkte forsinkelse, det er udelukkende forskellen i hastighed der spiller ind her og hvis du kører de lovlige 130, så er det marginalt hvad det betyder og det endda selvom du bliver offer for en laaaang elefantoverhaling.
Noget helt andet er så, at jeg gerne tror, at du tit oplever det som om der går 5 min, sådan har jeg det også selv, noget helt andet er så, at så lang tid går der kun ganske sjældent. Så nej, du sætter ALDRIG 30 min til på grund af elefantoverhalinger.
Du må komme op med noget bedre. ;-))
dec 2010
Følger: 30 Følgere: 29 Lastbiler: 8 Emner: 4 Svar: 61
dec 2010
Følger: 12 Følgere: 11 Lastbiler: 3 Emner: 5 Svar: 391
jeg laver også dette indlæg fordi jeg ligesom ville prøve at lave en fokus på at der altså også er nogen som finder det irriterende at hele dk´s vejnet går istå fordi der kommer lidt sne, det ligger fuldstændig uden for min tankegang.
Jeg vil da heller ikke opfattes som en eller anden total psykopat, selvfølgelig laver jeg løbende friktionstest når jeg køre, selvfølgelig køre vi på vinterhjul, selvfølgelig køre jeg med vægtoverførsel og alt det andet, men det er sådan nogen ting, som enhver chauffør med bare lidt sne erfaring ved...
men det er sjovt at ingen vil svare på det spørgsmål som er blevet stillet flere gange.
"HVORFOR er det, at det er laveste fællesnævner og de ringeste evner der skal diktere hastigheden her i landet."
Vinterdæk, der er ingen som giver en garanti for at man kan alt fordi man har vinterdæk, men man er satme noget bedre stillet hvis man har, jeg ser mig selv som en rimelig erfaren chauffør, især i sne og dårligt føre. Men jeg er da stadig bedre rustet når jeg har vinterdæk, dog stadig ikke uovervindelig...
det er helt fint vi ikke er enige, det behøver vi ikke være, så ville det sku være for kedeligt, men jeg mener stadig at hvis man er bange for at køre ud i sneen, og man er bange for at blive overhalet fordi nogen køre stærkere. Jamen så bliv hjemme, eller hold jer til de små veje.
jeg ville ønske at du indførte bødestraf for at køre langsommere end 70kmt på motorvej, dog med sværgods som undtagelse...
I ALT SLAGS VEJR!!!!!!!
dec 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 33
"HVORFOR er det, at det er laveste fællesnævner og de ringeste evner der skal diktere hastigheden her i landet."???
dec 2010
Følger: 65 Følgere: 67 Lastbiler: 1 Emner: 84 Svar: 1.184
Og så prøv at slappe af når at man køre i det her vejr. Mærk hvordan bilen reagere. Lad vær med at brug fartpilot, motorbremse/retarder eller hvad de forkellige ting efterhånden hedder. Og hvis man har automatgearkasse sæt den på manuel når du starter. Der er for mange ude på vejene der er helt vild bange for det her vejr. Jeg er mere bange for de andre billister der er på vejen, for man kan sgu godt se hvor utrykke de er og fatter ikke at man ikke er mand nok til at sige at jeg køre ingen steder i det her vejr, hvis man er så bange. Så hellere ud og sætte sit og familiens liv på spil og bande af dem der køre forbi. Det eneste tidspunkt hvor jeg kaster håndklædet er, hvis der kommer islag og det er ren asfalt man køre på, hvor at der ikke er gjort nået. Så tager jeg lige lille pause til evt saltbøssen har kørt fobi. ellers er det bare videre.
dec 2010
Følger: 65 Følgere: 67 Lastbiler: 1 Emner: 84 Svar: 1.184
Fordi vi er de største. Folk fatter bare ikke den servies vi yder for dem.
Men den dag toiletparpiret løber af rullen, så kan det være at de fatter det. Og så må man bare håbe på at de sidder på potten.
dec 2010
Følger: 53 Følgere: 52 Lastbiler: 6 Emner: 11 Svar: 295
Selvom man køre 80-90 i personbil og overhaler blinker folk os som sindsyg af en bare fordi man TØR køre mere end 50 på en hovedvej.
Min holding er at hvis man ikk tør køre min 70-80 på en alm go hovedvej så ska de blive hjemme i stedet for og genere os som godt TØR og har en bil som godt kan køre både på is og sne.
Køre 90 på ren is kan man sku godt, HVIS man altså evner og kan forud se trafikken.
Det undre mig så os at det ikk er et lovkrav med vinterdæk som i Tyskland og Norge for det gør altså en STOR forskel. Og jo det gør en forskel både på personbil og lastbiler.
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Nu har jeg jo været ude med riven efter dig, men jeg vil alligevel gerne sige, at jeg er HELT enig i, at afstand er en tvingende nødvendighed når det er glat og det også selvom man har vinterdæk på - Vi er vel ikke idioter, så det håber jeg alle er enige i!
dec 2010
Følger: 20 Følgere: 19 Emner: 3 Svar: 182
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Hvis der kun køres 60 i inderbanen, så må man gerne overhale selvom der er forbud. Så gem nu lige pegefingeren væk!
I øvrigt har overhalingsforbuddet ingen relevans for den her debat, en overhaling bliver hverken mere eller mindre farlig af at der er forbud fordi en politiker har bestemt at det er det rigtige!
dec 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Lastbiler: 1 Emner: 1 Svar: 17
Kan i hvert fald sige hvis der sku ske min familie noget Pga Hovdeløs kørsel... Ja så ......
Kør nu bar for helvede pænt i stedet for det der EGO PIS!!!!!!
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Jeg håber da, at du er villig til at modtage samme konsekvenser som du selv sidder og truer med i det skjulte, skulle du en dag komme til at kvæste nogens familie.
Kors hvor er du usaglig - Hvor gammel er du? 17½???
Det er ikke op til hverken dig, mig, din kone, tante, onkel eller andre at vurdere hvorvidt andre kører uforsvarligt eller egoistisk - Det er politiets opgave med evt. bistand af en bilinspektør - Det er vel ikke raketvidenskab?
Hvis der død pine skal tales egoisme her i den her forbindelse, så er egoismen da størst fra dem der forventer særlige hensyn fra alle andre fordi deres evner ikke selv er til vinterkørsel. Er man utryg ved at køre om vinteren så bør man lade helt være og det gælder sgu både proff. chauffører og private trafikanter!
dec 2010
Følger: 8 Følgere: 7 Lastbiler: 1 Svar: 7
dec 2010
Følger: 65 Følgere: 67 Lastbiler: 1 Emner: 84 Svar: 1.184
dec 2010
Følger: 8 Følgere: 7 Lastbiler: 1 Svar: 7
dec 2010
Følger: 65 Følgere: 67 Lastbiler: 1 Emner: 84 Svar: 1.184
dec 2010
Følger: 20 Følgere: 18 Lastbiler: 4 Emner: 19 Svar: 494
jeg er 24. jeg har kørt personbil siden jeg var 18, og lastbil siden i sommers, dvs. dette er min første vinter i stor bil... nogen gange om morgenen når jeg har sat i gang har jeg tænkt på om mine evner rækker til det her føre... men jeg er kørt alligevel. og jeg har fulgt trafikken efter bedste evne.. jeg er altid kommet frem, og altid kommet hjem, trods forsinkelser... og dette har min vognmand rost mig for..
jeg tænker så bare at, hvordan bliver man en erfaren/proff chauffør, hvis man ikke kaster sig ud i opgaven med hud og hår..?
det er jo tilsyneladende ikke alle der mener uefarene chauffører har noget at gøre i trafikken. hvordan skal man ellers lære det?
det kan godt være jeg har misforstået noget. så ret mig endeligt hvis jeg har misforstået noget
dec 2010
Følger: 65 Følgere: 67 Lastbiler: 1 Emner: 84 Svar: 1.184
Det er bare ud i skidtet. Du lære kun af det ved at komme ud og drage dine egne erfaringer af hvad der er rigtig og forkert. Men du er bare uheldig at det er så slemt et vejr i år. Men prøv at slappe af når at du er på vejen. Hold afstand. Og spørg endelig nogen af de "erfarene" chauffør. Ved ikke lige hvornår at man er erfaren chauffør. Hehe.
dec 2010
Følger: 14 Følgere: 14 Lastbiler: 5 Emner: 27 Svar: 1.052
Rigtig godt indlæg..... Respekt
dec 2010
Følger: 20 Følgere: 18 Lastbiler: 4 Emner: 19 Svar: 494
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
dec 2010
Følger: 14 Følgere: 14 Lastbiler: 5 Emner: 27 Svar: 1.052
Næsten enig....2 mil syntes jeg...haha
dec 2010
Følger: 65 Følgere: 67 Lastbiler: 1 Emner: 84 Svar: 1.184
Så er det dig vi alle spørger til råds. HAHA
dec 2010
Følger: 8 Følgere: 7 Lastbiler: 1 Svar: 7
dec 2010
Følger: 65 Følgere: 67 Lastbiler: 1 Emner: 84 Svar: 1.184
Du er min helt. Har lært det hele selv. Jojo
Det var nu heller ikke ment hvis man sidder med fødderne oppe i ruden. Det var nu mere arbejdskolegaer inde for der område han er i transportbranchen. Hvorfor skal man være en gammel knaven chauffør overfor de unge nye i branchen??
dec 2010
Følger: 14 Følgere: 14 Lastbiler: 5 Emner: 27 Svar: 1.052
Tja....Må nok indrømme jeg har været mere heldig end dig så, for jeg har aldrig prøvet at blive afvist når man har spurgt om hjælp...
dec 2010
Følger: 20 Følgere: 18 Lastbiler: 4 Emner: 19 Svar: 494
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
Jeg har altid haft det sådan at der er 2 slags chauffører jeg ikke kan snuppe.
1: De nye unge hvalpe som ikke vil lytte (Sådan havde jeg det også i 2000 da jeg fik kørekort) o som bare skal ud og give gas uden at tænke videre over hvordan det hele hænger sammen.
2: De sure gamle (og vamle) truckere som fnyser hånligt hvis man spørger om noget som i deres ører måske er et ualmindelig dumt spørgsmål, for det ved alle da...
Til gengæld elsker jeg nye chauffører som har modet til at spørge, men som samtidig sætter spørgsmålstegn ved de info de får, altså omdanner det til egne erfaringer og ikke bare lapper al færgesnakken i sig uden at være kritisk, samt de gamle chauffører der gerne hjælper en ny eller gammel kollega, med svar på spørgsmål eller andet for den sags skyld...
dec 2010
Følger: 65 Følgere: 67 Lastbiler: 1 Emner: 84 Svar: 1.184
Det var nu ikke negativt ment;o).
Synes det er fedt at man kaster sig ud i det. Men det er også på den måde at de dyre lærefejl kommer. Og nogen af de fejl kan hurtig koste jobbet.
dec 2010
Følger: 65 Følgere: 67 Lastbiler: 1 Emner: 84 Svar: 1.184
Det var en skam. Haha.
dec 2010
Følger: 8 Følgere: 7 Lastbiler: 1 Svar: 7
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
Buster> Meld du bare ind i debatten, ingen grund til at være genert hehe...
dec 2010
Følger: 65 Følgere: 67 Lastbiler: 1 Emner: 84 Svar: 1.184
Godt svar.
dec 2010
Følger: 17 Følgere: 17 Lastbiler: 9 Emner: 21 Svar: 599
Nu kan jeg sagtens køre når der ligger sne, og jeg er en af dem der holder hastigheden plus det løse, og bander over dem som ikk kan holde sig i indersporet.. Igen når der ligger SNE !!!
Men som der har gjort så meget her på det sidste på grund af de skiftende temperaturer vi har her i landet, kontra norge og sverige, så ligger der flere steder, IS nedenunder, og på den ellers pæne asfalt, er der også flere steder ren usynlig is..
Jeg skal da være den første til at trykke dig i hånden hvis du kan styre lastbilen, eller din privat bil for den sags skyld på den såkaldte sorte is.. For ja når der ligger sne, skal der køres lidt anderledes, og dækkene har meget og sige, når du kører på is, kan du stikke alt det skråt op, der er det forsigtighed og dygtighed der skal til..
Men glædelig baghjul til jer alle..
dec 2010
Følger: 65 Følgere: 67 Lastbiler: 1 Emner: 84 Svar: 1.184
Haha. Ja så kan man så spørge sig selv om hvem der en den voksne i den situation.
Men du fik dig lige en ven for livet. Hehe. Fatter ikke at man er sådan. Man opnår ikke nået ved at være sådan. Og der er desværre mange der er sådan i denne branche
dec 2010
Følger: 65 Følgere: 67 Lastbiler: 1 Emner: 84 Svar: 1.184
;o)
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Men, derfra og så til at mene, at alle dem der kører stærkere end man selv føler for er ansvarsløse idioter er der sgu da et stykke og det er i virkeligheden nok mere det jeg forsøger at argumentere i mod. Det er helt fint vi har forskellig tilgang til tingene, men så lad dog være med at være sur over at det forholder sig sådan.
Der er flere gange skrevet, at man skal køre efter forholdene - Men det er jo ikke så enkelt, der kan jo være voldsom forskel på hvad 2 chauffører mener er den rigtige hastighed under de givne omstændigheder - Erfaring, materiel osv spiller da klart ind her og lige netop derfor er der ingen endegyldigt svar på hvad der er det rigtige.
Men jeg fastholder, at fordi man føler sig usikker på sne og is, så kan man altså ikke forvente, at alle andre tilpasser hastigheden til ens personlige ønsker - Det er altså ikke Giro 413 hvor de fromme ønsker opfyldes.
Og nej, jeg er bestemt ikke konge af hverken sne eller is, jeg hader begge dele af et godt hjerte og har flere gange holdt hjemme bare fordi jeg havde mulighed for det, fordi det var mig der var vognmand, men at jeg hader sne og is betyder jo ikke at jeg er bange for det og derfor er jeg kun sjældent at finde i inderbanen når vejret er som det er nu - Det er ikke et udtryk for hverken overmod, hovmod eller andet, men udelukkende et udtryk for hvad JEG finder rigtigt i den givne situation.
Og husk, vi kan alle ryge af vejen når vi mindst venter det - Det ER en reel risiko når vejret er som det er i disse dage! Det behøver ikke være overmod eller for voldsom satsning der sender en bil af vejen, der kan spille mange ting ind!
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
Men bakker dig fuldt op....
dec 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 33
dec 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Lastbiler: 1 Emner: 7 Svar: 178
dec 2010
Følger: 65 Følgere: 67 Lastbiler: 1 Emner: 84 Svar: 1.184
Den køre stadig til sommer. Haha.
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
Morten S> Lige som Alf havde også jeg håbet på at dit sidste indlæg ville slutte diskutionen, for du er da i den grad en hel del klogere at høre på end visse andre her i tråden, og jeg vil ikke nævne navne, men jeg peger gerne 2 indlæg op... ;o)
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Har du overvejet ordentlige dæk, Har du overvejet at holde dig fra motorbremsen når det er glat? Det er 2 gode steder at starte!
Måske har du overvejet, at trække ud i overhalingssporet og tjekke om det også er fuldt af is - Hvis det var tilfældet, så er vi ude i et udelukkende fynsk fænomen, for sådan var det ikke noget sted på E45 og sådan var det ikke nogen af dagene overhovedet!
Men ja, indersporet, det var sgu glat.
Og så tvivler jeg på, at du er i position til at dømme nogen som værende ansvarsløse!? Skal vi ikke lade dommere, jurister og politi om det?
Hvis vi SKAL pege fingre og snakke om at være ansvarsløse, så er du jo nok den skyldige, for hvis du kører og jokker på din motorbremse når det er SÅ glat som du påstår det var, så leger du da i DEN grad med både dit og andres helbred.
Man skal ikke kaste med æbler når man selv er et skrog - Husk det!
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
dec 2010
Følger: 65 Følgere: 67 Lastbiler: 1 Emner: 84 Svar: 1.184
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
dec 2010
Følger: 65 Følgere: 67 Lastbiler: 1 Emner: 84 Svar: 1.184
Haha. Burde gemme den. Så er sagen diskuteret færdig inden at den når at begynde til næste vinter. Haha
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
dec 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Lastbiler: 1 Emner: 7 Svar: 178
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Næææ, du har muligvis ikke brugt 10½ år som mekaniker for at blive korrekset af mig, det er da klart. Til gengæld mener du så, at DU med din forholdsvis ringe erfaring som chauffør er i position til at afgøre hvem der er ansvarsløs og hvem der ikke er - Intet kunne være mere forkert.
Din tese om motorbemsen kan du stikke helt op i ryggraden, den virker KUN på din trækaksel, det går jeg udfra en mekaniker ved, så hvis der er noget der øger risikoen for en udskridning så er det brug af motorbremse - At bremse et vogntog på 52 Tons udelukkende på trækakslen er da i den grad uansvarligt. Men det har du måske lært i din læretid som mekaniker?
Uanset om du har en tendens til skævbremsning, så bliver det ALDRIG lige så farligt som kun at bremse med en aksel! I øvrigt så har jeg ALDRIG været ude for, at mine bremser pludselig bremsede vildt og blodigt skævt grundet is og sne - Jeg tror det er en ret teoretisk betragtning.
Slår du lige ansvarsløs op?
I mens du kæmper med ordbogen, så vil jeg glædes over, at jeg tilsyneladende har siddet held i mere end 20 vintre - Uden held havde jeg jo aldrig klaret det så uansvarligt jeg optræder og det i øvrigt helt uden uddannelse.
dec 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Lastbiler: 1 Emner: 7 Svar: 178
dec 2010
Følger: 65 Følgere: 67 Lastbiler: 1 Emner: 84 Svar: 1.184
Kan se at du er 35år på din profil. Synes det sidste du skrev ikke kan passe at en på 35 år kan skrive sådan nået.
dec 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Lastbiler: 1 Emner: 7 Svar: 178
dec 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 33
HC P
ja hil trådstarter som har skabt en tråd om et emne som ikke kan uddebatteres.
desuden venter jeg stadig spændt på et svar fra dem som mener man ikke må overhale ligemeget hvor langsomt folk kører:
"HVORFOR er det, at det er laveste fællesnævner og de ringeste evner der skal diktere hastigheden her i landet."???
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Er du sikker på, at du har lyst til, at vi skal blive personlige?
Jeg kan hurtigt fortælle dig hvad min generelle holdning til mekanikeres evner bag et rat er - Er du sikker på du har lyst til at høre dem? Din tese om motorbremsen har kraftigt underbygget at min holdning ikke er helt skæv!
Der udover, så kan jeg glædes over, at jeg ikke har spildt 3½ år på en uddannelse, men har tjent penge så længe jeg har kunnet gå, mange penge endda og at jeg har prøvet mere end mange andre kommer til.
Fint hvis du er glad for din uddannelse, det er kun dejligt, men lad være med at ophøj en mekaniker uddannelse til noget den ikke er. Den er relativt basal og stiller ikke voldsomme krav til folks evner, hverken bogligt eller andet, Stort set alt en mekaniker laver kan læres hvis man vil og gider!
Og ja, jeg har skam været på et værksted, både på den beskidte side og på den side hvor man bestemmer - Du ved værkfører/værkstedschef. ;-))
Skal vi fortsætte?
dec 2010
Følger: 65 Følgere: 67 Lastbiler: 1 Emner: 84 Svar: 1.184
dec 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Lastbiler: 1 Emner: 7 Svar: 178
dec 2010
Følger: 65 Følgere: 67 Lastbiler: 1 Emner: 84 Svar: 1.184
Hvem har lært dig at man skal bruge motorbremse i det her vejr??
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Hvis du vil deltage her, så skal der argumenter på bordet. Hvis du mener jeg er ude hvor jeg ikke kan bunde, så er du nød til at underbygge det, kan du ikke det, så skal du nok bare bakke ud!
Tomme og løse postulater er der ingen der kan bruge til noget!
dec 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Lastbiler: 1 Emner: 7 Svar: 178
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
MEN nu ligger et sådan at jeg har kørt både syd og nordpå, og jeg tror faktisk kun der er 2 lande af de 11 lande jeg har kørt i som jeg IKKE har prøvet at køre i i snestorm og des lige, jeg har til modsætning for en del andre i denne tråd ALDRIG holdt "sne"fri eller hvad ved jeg, og jeg har samtidig ALDRIG lavet en skade om vinteren ALDRIG... Men til gengæld kører jeg stadig "stærkt" ihvertfald stærkere end Du og andre mener jeg skal (Det er søreme godt i ikke bestemmer over mig), men igen stadig UDEN skader....
At Du er mekanikker på 11. år er jo kun dejligt for dig, fordet viser jo at du har fundet din hylde i samfundet og, muligvis, trives på et værksted, dejligt for dig. MEN som Morten S skriver så skal du ikke tro du er mere værd som menneske fordi du har gået lidt længere i skole end os andre og nu kan finde ud af at skifte et gløderør eller hvad ved jeg for det er du IKKE...
Sidst, men så absolut IKKE mindst, så vil jeg MEGET gerne vide hvorfor du mener at motorbremsen er bedre end driftbremsen i sne og på is? Jeg ved at du har forklaret det længere oppe, men husk nu på at jeg KUN har gået 11 år i folkeskole og altså ikke lige har fået de sidste år med som du har taget på livetsskole (læs: Tekniskskole) Skær det gerne ud i pap så selv jeg kan forstå det....
For ser du, jeg har altid lært at motorbremsen bremser på trækhjulene,og trækhjulene sidder så vidt jeg husker (ret mig gerne hvis jeg tager fejl, jeg er jo ikke mekanikker) BAG på bilen, altså så vil der ske det samme som hvis jeg hiver håndbremsen i min personbil, og det er en baghjulsudskridning, ergo en stor fare for at jeg og bilen ender i grøften, men selvfølgelig det giver jo også mere arbejde til dig, det kan være det er derfor du kommer med et så sindsygt, farligt og ugennemtænkt råd...
Jeg HAR prøvet at motorbremsen gjorde at baghjullene blokerede på et ikke så heldigt tidspunkt, dog ikke mere end at jeg som den dygtige chauffør jeg er kunne redde den uden større dramatik, men det havde IKKE været nødvendigt hvis jeg havde vippet knappen til motorbremsen op på 0....
dec 2010
Følger: 65 Følgere: 67 Lastbiler: 1 Emner: 84 Svar: 1.184
Kan du ikke lige skrive herinde hvor og hvornår du køre..
dec 2010
Følger: 65 Følgere: 67 Lastbiler: 1 Emner: 84 Svar: 1.184
Så det er altså af egne konklutioner at du holder dig til at man skal bruge motorbremse. Men god fornøjelse i det her vejr. Tror at en del af de ulykker der er sket er pga motorbremse og fartpilot. Men jeg ved ikke så meget om sådan nået. Jeg er ikke mekanikker.
dec 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Lastbiler: 1 Emner: 7 Svar: 178
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
Dog er jeg stadig af den klare overbevisning at motorbremse/re-/intarder er NO GO i dette vejr.... selv om du kører i en boogiebil med boogien i jorden, så kan den altså stadig kaste røven, det er OGSÅ prøvet..................
dec 2010
Følger: 65 Følgere: 67 Lastbiler: 1 Emner: 84 Svar: 1.184
dec 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Lastbiler: 1 Emner: 7 Svar: 178
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
dec 2010
Følger: 65 Følgere: 67 Lastbiler: 1 Emner: 84 Svar: 1.184
dec 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Lastbiler: 1 Emner: 7 Svar: 178
dec 2010
Følger: 65 Følgere: 67 Lastbiler: 1 Emner: 84 Svar: 1.184
Køre du indenrigs eller køre du export??
dec 2010
Følger: 65 Følgere: 67 Lastbiler: 1 Emner: 84 Svar: 1.184
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
Igen vil jeg gerne undskylde for min manglende skolegang, men jeg kan ikke helt følge dig.... ?
dec 2010
Følger: 65 Følgere: 67 Lastbiler: 1 Emner: 84 Svar: 1.184
Tja. Sådan køre vi jo forskelligt. Jeg holder bare pølserne fra den motorbremse. Jeg skal ikke ha ødelagt nået fordi at man har vuderet læsset forkert.
dec 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Lastbiler: 1 Emner: 7 Svar: 178
dec 2010
Følger: 65 Følgere: 67 Lastbiler: 1 Emner: 84 Svar: 1.184
Og som jeg har skrevet tidligere. Så tror jeg at fartpilot og motorbremsen
og hvad altsammen hedder har været skyld i de fleste ulykker herhjemme med lastbiler.
dec 2010
Følger: 65 Følgere: 67 Lastbiler: 1 Emner: 84 Svar: 1.184
Det hele starter forfra imorgen. Eller senere på dagen. Så håber at du er frisk ;o). Jeg gider ikke blande mig mere. Jeg skulle bare ha´en søndag aften til at gå. Men det har både været morsomt og hyggeligt. Pas på dig selv ude på vejen.
dec 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Lastbiler: 1 Emner: 7 Svar: 178
dec 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 5 Svar: 92
Alle: Er det bare mig, eller er der ikke den uskrevne regel, at når det er glat, så trækker man boogie/mellemaksel op, for at få mere bid?
Jeg kan godt se det teoretiske i at man derved får en ringere bremseevne pr. aksel. Men bilen står jo så også det tungere på vejen, hvorfor der skal mere til for at hjulene blokerer. Hvis man så samtidig har evnen til at læse trafikken, og bremser lidt med "gefuhl"..??
dec 2010
Følger: 12 Følgere: 11 Lastbiler: 3 Emner: 5 Svar: 391
Hvor i H..... har du lært at motorbremsen er den rigtige måde at bremse et vogntog ned i glat føre... ham der har fortalt det må virkelig ikke kunne li dig, det er da direkte sindsygt. En tung trailer der skubber på bilen i glat føre, og så vil du bremse med en aksel kun... Jeg er målløs..
Nu er jeg også udlært lastvogns mekaniker, og jeg skal være den første til at bekræfte at ALLE kan tage den uddannelse, man skal jo egentlig ikke kunne noget som helst, lidt teknisk forståelse og så høre efter på skolen, så er den svendeprøve bestået.
Det giver dig altså ingen erfaring i at køre lastbil i sne, is og andet dårligt føre. nu har jeg kørt stor bil siden jeg blev udlært, og har næsten kørt norge og sverige i alle årene, dine argumenter skal sku være noget bedre vis du skal overbevise nogen som helst om at du ikke også bare er endnu en af disse overforsigtige klynkende nystartede....
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
Men som udgangspunkt så kør med akslerne som du plejer, men er der glat pludselig, eller du ikke rigtigt kan få bid op af en bakke f.eks. så hæv akslen hvis du kan...
dec 2010
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
hvor mange af jer helvedes kale har egentlig prøvet at det hele lige pludselig kører sidelæns uden nogen egentlig grund, andet end isglat, jeg er enig til en vis grad i at man synes nogle er forsigtige om end meget forsigtige, tja hva så, hvor meget kommer i egentlig senere frem? måske slet ikke senere, tænk jer nu lidt om i kan sgu lave meget ravage med alle de tons X fart.Laaaaan bremse længde.... prøv den tanke at i kommer i slyng ikke kan bremse i rammer en ung familie mor og far med et par små børn og de bliver dræbt alle sammen, hvad er jeres liv så værd bagefter hvis i bare har pæren nogenlunde iorden, så det ikke ret meget??????
dec 2010
Følger: 65 Følgere: 67 Lastbiler: 1 Emner: 84 Svar: 1.184
Søren n er gud. Hæhæ. Skal vi ikke lige tag hele turen igen.
dec 2010
Følger: 14 Følgere: 14 Lastbiler: 5 Emner: 27 Svar: 1.052
Hold da fast...Du taler godt nok som du har forstand til...Men mere kan man jo heller ikke forlange af folk, så det er vel okay.....
Tonny....
Du har virkelig fat i noget der....Hvad mener du så løsningen er, at vi bliver holdende hjemme til det er forår...???
Jeg venter spændt på de viise sten.....
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Jeg synes bare du skal læse hele tråden, hvis du allerede har gjort det, så gør det evt. igen - Det skærkscenarie du stiller op har været stillet op mere end en gang før og er derfor også debatteret igennem - Tror jeg?
Jeg kan se på din profil, at jeg skal glæde mig rigtig meget til om 4-5 år - Så får jeg nemlig den der åbenbaring der med et slag gør mig meget klogere, meget mere seriøs og meget mindre udødelig - For hvis det er alderen det bunder i, som det jo er i følge dig, så må det jo gå over lige der omkring midt i 40'erne.
Indtil da, vil jeg fortsætte med at køre som jeg har gjort med succes de sidste 22 år. ;-))
dec 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Lastbiler: 1 Emner: 7 Svar: 178
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Hahahahahahahahahahahahahahaha
Hvor er du sød og lidt sjov.
Men det er da klart, at DU ville få problemer med at få hold på hestene, du bremser jo kun på en aksel, til trods for at du har læsset lige til den voldsomme side.
Vi andre, vi bruger at bremse med samtlige aksler, det giver nemlig en ret god effekt, selv når det er glat.
Og husk Martin - Det man siger er man selv! ;-))
dec 2010
Følger: 20 Følgere: 19 Emner: 3 Svar: 182
dec 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Lastbiler: 1 Emner: 7 Svar: 178
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Jeg kender skam fint konditionerne for en lovlig overhaling, ligesom jeg er helt med på, at vi har højrekørsel - Men hvor vil du hen med de ting? Hvis højre spor er fyldt af biler der kører 40-60 stykker, så er der vel intet forgjort i at køre i venstre spor - Eller hvad?
Jeg kørte selv den anden dag fra Svenstrup til Horsens uden at trække ind, der var nemlig ikke plads før og der kom ingen bagfra der ville forbi - Så er problemet vel til at overse. ;-))
Og så håber jeg da, akkurat som dig, at alle tager deres job alvorligt, jeg gør i hvertfald, Jeg har 2 gange været ved at tage billeten i en bil, første gang som 16 årig hvor jeg på grund af overmod kørte galt i en kammerats bil i netop lusket glat føre i en skov, blev slået bevidstløs og heldigvis fundet at en forbipasserede og lige før jeg blev 18 som passager i en bil der endte i en gammeldags gittermast med ca. 100 km/t - Så jeg mener da selv, at jeg tænker mig om, eftersom der ikke er uendelige fribilletter til Sct. Peter!
Og netop det uheld da jeg var 16 gjorde mig uendelig klog på hvilke signaler man skal være opmærksom på, især når man ikke tror eller forventer det er eller kan være glat. Den dag i dag er jeg helt med på hvad det var jeg ikke tog alvorligt den aften!
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Jaja what ever. Din teori om, at en boogieaksel holder bilen på rette kurs er i øvrigt helt i hegnet, men hvis du er SÅ meget mandfolk som du giver udtryk for, så vender du vel tilbage den dag du holder med lortet knækket sammen grundet din farlige strategi!
Hverken en boogie eller en mellemaksel kan holde et vogntog strakt når du kun bremser på en aksel der oven i købet er placeret midt i det hele og foran den klart tungeste del.
God tur på isen. ;-))
Alle os der sidder herinde, vi er jo bare en flok håbløse ratholdere der ikke ved bedre end at DU har fundet den endegyldige sandhed om bremseteknik i glat føre. Jeg kan anbefale dig at tage et køreteknisk kursus, der kan du også prøve din teori af under sikre former. ;-))
dec 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Lastbiler: 1 Emner: 7 Svar: 178
dec 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 33
martin H
Tonny L
i stedet for at sidde og brygge gammel øl på nye flasker, så tag da og svar på mit sidste spørgsmål, som jeg endda har citeret en anden for, som heller ikke fik svar.
når i er så kloge, burde det da ikke være nogen sag for jer og svarer på?
jeg venter spændt.....
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Og en hænger skubber slet slet ikke hvis du kun bremser med trækkeren? Der næst så er det lidt mærkeligt, at du ikke kan indse det problematiske i, at du vil bremse et helt vogntog med en aksel med en bremse du ikke kan dosere, men kun slå til eller fra.
Men forvogn/hænger eller trækker/trailer - Du får stadig god tur ud på isen. ;-))
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
Alle> Jeg kan desuden fortælle at jeg OGSÅ har været rundt på isen. Både i personbil og i lastbil, sidste gang i lastbilen var en 360 graders rundtur med 70 km/t og på forunderlig vis skete der INGEN skader, andet end på mit ego....
Desuden har jeg lavet en Ford Sierra om til en Toblerone (tyg lidt på den!) så JO jeg ved kraftstejlme godt at der er forskel på at køre i december måned med sne til ørerne osv og på at køre i juli måned med halvnøgne kvinder alle vegne (hvad der er farligst ved jeg faktisk ikke) Men at side på den anden side af en skærm og kalde mig uansvarlig og hvad ved jeg fordi jeg TØR hvor i tier (tak Ekstra Bladet) den er sgu for tynd........ Skal jeg heller ikke overhale til sommer, da mit fordæk kan springe og jeg kan pløjeind i 12 biler som er fyldt med nybagte forældre der alle sammen KUN har født 14-linger...
Jeg har skrevet det før, og skriver det åbenbart gerne igen, kom med noget sagligt og ikke jeres uduelige anekdoter om småbørnsfamilier og hvad ved jeg....
Hvor tit hører man om dødsulykker?
Dagligt mere eller mindre!
Hvor tit er det pga en lastbil?
De ter satan-rende-mig sjældent.....!
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
Jeg tror vist det er tid til Martin H kigger ludt op fra hans bog...
Mht akseltryk, så kører jeg måske med liiige til den gode side, i stedet for at have for lidt. Det hjælper trods alt også når man skal have holdt igen. Er der fuld læs på, så er den nede stort set hele tiden - jeg kan stadig sætte i gang og bremse fornuftigt.
dec 2010
Følger: 65 Følgere: 67 Lastbiler: 1 Emner: 84 Svar: 1.184
Yes sir. Det er det jeg siger. Søren har lavet den bedste tråd indtil videre herinde. Den var lige ved at ændre retning, til nået lidt mere brugbart, men nu er den tilbage i samme rille igen. Tror at du skal stille dit spørgsmål igen.
dec 2010
Følger: 12 Følgere: 11 Lastbiler: 3 Emner: 5 Svar: 391
Nu skal jeg ikke gøre mig til nogen guru, og jeg ved jo heller ikke hvad du køre i, men jeg køre altid med så meget akseltryk som muligt, dog stadig så jeg har foraksel tryk, det er lige så farligt hvis du ikke kan styre, så kan træk og bremse effekten være ligegyldig..
Nu køre jeg scania R serie, og kan vægtoverføre efter behov, sådan som nu kommer jeg hjem fra sverige med 30 tons, jeg har boogie nede, men overføre vægten til trækakslen så jeg kun har et boogie tryk på 2T.
Så har jeg nemlig stadig foraksel tryk til at styre med, og jeg kan komme fremad i trafikken....
dec 2010
Følger: 12 Følgere: 11 Lastbiler: 3 Emner: 5 Svar: 391
den har været oppe og vende flere gange allerede, enda også i denne tråd.
tonny og martin.
Men hvis man har bare lidt hjerne med på arbejde, har lidt styr over sit vogntog, og kan finde ud af at styre i sne, se frem i trafikken og læse vejens forløb.
Så er det absolut muligt at holde en fin hastighed, og komme fremad, samtidig med at der også kan styres og bremses igen.. Men det er helt fint i andre ikke tør, og ikke føler i har styr på det, men jeg forstår ikke hvorfor det så er os andre der skal gøres til idioter, bare fordi vi umiddelbart kan og tør mere end jer andre..... Som morten S skriver har hanj kørt 22 vintre uden uheld, jeg har selv kun kørt 7 vintre uden uheld, dog med kørsel hovedsagligt i norge og sverige om vinteren. og så har vi nobody, som har samme historik.
Kan vi blive enige om at det er sjovt at ingen af os har været kørt galt, hvis vi efter jeres udsagn kun er sindsyge ratholdere...
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
dec 2010
Følger: 53 Følgere: 52 Lastbiler: 6 Emner: 11 Svar: 295
Det kan man gøre på flere måder, Med skamlen og ved hjælp af boggien akslen.
dec 2010
Følger: 65 Følgere: 67 Lastbiler: 1 Emner: 84 Svar: 1.184
dec 2010
Følger: 12 Følgere: 11 Lastbiler: 3 Emner: 5 Svar: 391
Men i en scania boogie bil, både 164 og R serie, er der en funktion der hedder vægtoverførsel, det vil i princippets enkelthed sige at man tager noget af trykket af boogie akslen og smider noget mere tryk på trækakslen, førhen hev vi jo altid boogie akslen i vejret, med det resultat at den ikke altid var til at styre.. og foraksel trykket var nærmest lige nul...
Den nye funktion er også i volvo, men de volvo´r JEG KENDER til, kan man kun vælge at vægtoverføre eller ikke, ikke noget med mængden af tons man vil overføre, der er scania igen lidt smartere, at man selv kan bestemme hvor meget man vil, og det gyldne tal for mig ar omkring 13 - 14 tons på trækakslen og 1500 - 2000kg på boogie, så kan man stadig styre, og bilen er rolig ud af vejen....
dec 2010
Følger: 65 Følgere: 67 Lastbiler: 1 Emner: 84 Svar: 1.184
Scania har en vægt overførelses knap, hvor at man går ind og ser på displayet hvor mange % man flytter fra boggie/ twinsteer akslen over til træk akslen.
Undskyld at jeg svarede på det spørgsmål.Hehe
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
For helvede hvor er det smart... :o)
Jeg takker for svarerne og med de udførlige forklaringer så har selv jeg fattet det... :oD
Endnu en gang tak... Jeg giver en "klejne" en dag...
dec 2010
Følger: 12 Følgere: 11 Lastbiler: 3 Emner: 5 Svar: 391
dec 2010
Følger: 14 Følgere: 14 Lastbiler: 5 Emner: 27 Svar: 1.052
LOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOL.............TUCHDOWN.....!!!!!!!
dec 2010
Følger: 65 Følgere: 67 Lastbiler: 1 Emner: 84 Svar: 1.184
Hehe
Det har jeg nu heller ikke. Jeg trykker bare på knapperne og ser hvad der sker. Der er jo somregel en årsag til at de sidder der. Hehe
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
dec 2010
Følger: 53 Følgere: 52 Lastbiler: 6 Emner: 11 Svar: 295
Haha bare lige til den dag du tager farlig gods afbryderen, så sker der sku ikk så fanens meget
dec 2010
Følger: 65 Følgere: 67 Lastbiler: 1 Emner: 84 Svar: 1.184
Jesper K
Hæhæhæ. SÅ er der nået stille.
dec 2010
Følger: 53 Følgere: 52 Lastbiler: 6 Emner: 11 Svar: 295
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
Og så vil jeg gerne tilføje til mit tidligere indlæg, at motorbremse/retarder - you name it, kan bruges om vinteren, men med MEGET stor forsigtighed. og hvis man er i tvivl om den kan bruges, så lad være!
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
dec 2010
Følger: 53 Følgere: 52 Lastbiler: 6 Emner: 11 Svar: 295
Haha ja det er sku rigtigt Søren
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Nu har jeg her i eftermiddag holdt og læsset af sammen med sådan en H C Svendsen bil i Horsens, meeeeeeen, laver de chauffører ikke for lidt. Synes ham chaufføren var på vej til at blive lige så trucker rund som mig og det er altså usundt!
LooooooooooooooL.
dec 2010
Følger: 53 Følgere: 52 Lastbiler: 6 Emner: 11 Svar: 295
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Den mindede ufatteligt meget om den på dit billede. En hvid DAF 105/510 boogiebil. ;-))
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Ja det var nu ikke med link, men med en DSV trailer. Han skulle læsse papirruller af.
Men lille lyder ikke forkert, stor var han i hvert fald ikke - Kun på maven. ;-))
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Stakkels mand!
dec 2010
Følger: 53 Følgere: 52 Lastbiler: 6 Emner: 11 Svar: 295
dec 2010
Følger: 53 Følgere: 52 Lastbiler: 6 Emner: 11 Svar: 295
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Dig havde jeg nok kunnet kende - Tror jeg? Jeg tænkte godt nok lige et sekund om du allerede var blevet så trucker rund. LooooooL
dec 2010
Følger: 53 Følgere: 52 Lastbiler: 6 Emner: 11 Svar: 295
Haha nej jeg har heldigvis arvet mit fars gen til og forblive tynd. Så rund det bliver jeg sku nok aldrig.
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Pas du nu hellere på, sådan sagde jeg også til jeg rundede 25, så er det kun gået en vej siden og jeg er ikke blevet lettere.
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Vil du gerne være lettere da. LoooooL
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Jamen det er der en god grund til, det er, at såern en rætti trucker, han skal da kunne kvæle en mega mængde kalorier 3 gange om dagen OG suge en kasse pils til fyraften og det gør jo ikke hvis man ikke har en god dunk at hælde det hele i!
dec 2010
Følger: 53 Følgere: 52 Lastbiler: 6 Emner: 11 Svar: 295
hva sker der for jer...