16.631 visninger
|
Oprettet:
Opstart som vognmand {{forumTopicSubject}}
Go' aften venner...
Hvad koster det at starte op som vognmand i løbet af de første par måneder? Det hedder sig vejbennyttelsesafgifter/vægtafgifter, fragtfører-, kasko- og ansvarsforsikring på en bil og alle de der små ting, der kommer i starten.
Jeg er bekendt med, at et vognmandskursus koster 24.000 kr. og man skal sætte 80.000 kr. i indskud på et ApS-selskab, men det er det udover jeg gerne vil vide.
Så hvor meget koster det at starte som vognmand?
På forhånd tak for svar
- Pedersen -
dec 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 1
dec 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 10 Svar: 91
mar 2011
Følger: 20 Følgere: 20 Emner: 13 Svar: 571
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Der er bare lige det aber dabei, at kravet til egenkapital i et A/S er kr. 500.000. Men ellers er ideen da god nok. ;-))
mar 2011
Følger: 20 Følgere: 20 Emner: 13 Svar: 571
mar 2011
Følger: 20 Følgere: 20 Emner: 13 Svar: 571
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Du sikrer stort set ingenting med et ApS - Det var en gang. I dag er det eneste du sikrer dig mod reelt skyld til Skat i form af skat og moms og så små regninger som tlf. Værksted osv.
olieselskabet vil typisk stille krav om en bankgaranti, leasing eller bank vil forlange selvskyldnerkaution og det samme vil banken på driftskreditten.
Alt i alt er der ikke meget fidus i et selskab mere.
I personform er der lidt skattefordele der ikke er i selskabet.
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
Jeg sætter mig bare og kikker på igen så... haha..
jan 2011
Følger: 1 Lastbiler: 2 Emner: 22 Svar: 109
Jeg har været i branchen i over 30 år som Vognmand, speditør og chauffør, så jeg HAR forstand på hvad jeg siger. Men du er velkommen at høre af dig.
Lykke til....
jan 2011
Følger: 1 Lastbiler: 2 Emner: 22 Svar: 109
De fleste starter et APS eller A/S, med alt for store omkostninger, og jeg lover, det er slet ikke sikrere end et enkeltmandsfirma.
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Du glemmer at man skal have løn de 2 måneder der går inden der kommer penge i kassen - Det var så lige 50-60.000 og hvad med de 150.000 til tilladelser?
Der var lige 200.000 du havde glemt?!!?
At du kan starte uden at skulle stille nogen garantier gider jeg ikke forholde mig til, det er ikke det der er typisk. Har i familien har vi haft både store og små biler og INGEN har villet røre leasing eller købekontrakt på dem UDEN selvskyldnerkaution og det er værd at bemærke, at mine forældre bestemt ikke var dårlige økonomiske papirer - Der var 6 cifrede indestående i banken OG aktier for et stort beløb, alligevel ville leasing selskaberne have selvskyldnerkaution ud fra devisen, at ville man ikke det, så troede man ikke på sit eget projekt og så ville de heller ikke tro på det - Sangen var den samme i banken.
Og så vis mig lige et olieselskab der bare smider et tankkort du kan tanke for 60.000 + moms på uden de forlange sikkerhed - Du kan bare begynde at søge fra en ende af via nettet - Der er INGEN der hopper med på den vogn.
Det er muligt du kan få et tankkort fordi du kender nogen der kender nogen eller fordi du har haft det tidligere - Men det kan ikke sammenlignes med at starte fra nul!
Og ja, Jan K har fuldstændig ret, som lille vognmand med måske en eller 2 biler, så er det hul i hovedet at køre det i selskab, man kan slet ikke udnytte skattefordelene som man har direkte som person når der drives virksomhed i personform. Kører man i selskab, så er man ansat som alle andre lønmodtagere og bliver beskattet som sådan - Det holder ikke mere, det var en gang!
Men jeg ved godt vi aldrig bliver enige om det her - Du har tidligere underkendt det jeg skriver her uanset hvor mange vi har været der har sagt det er sådan det er i dag. Fint med mig, men synd for dem der tror på dig og så bliver så frygteligt skuffede når de står i banken.
jun 2011
Følger: 1 Svar: 17
Og ja, Jan K har fuldstændig ret, som lille vognmand med måske en eller 2 biler, så er det hul i hovedet at køre det i selskab, man kan slet ikke udnytte skattefordelene som man har direkte som person når der drives virksomhed i personform. Kører man i selskab, så er man ansat som alle andre lønmodtagere og bliver beskattet som sådan - Det holder ikke mere, det var en gang!
Mig bekendt så er min mand ganske almindelig lønmodtager i sit eget firma men kan modsat private firmaer hive 80-90.000,- ud i skattefri udedøg hvert år. Hvilke skattefordele er det ved den private udgave? Jeg spørger af oprigtig interesse for jeg er helt på bar bund her...
Linda
dec 2010
Følger: 53 Følgere: 52 Lastbiler: 6 Emner: 11 Svar: 295
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Du mener simpelthen, at en månedsløn på 25-30.000 er voldsomt??? Du er vel med på, at det er noget under det en chauffør på rigtig løn tjener??? Så faktisk synes jeg da, at der allerede er vist tilbageholdenhed. Der udover skal du huske, at aflønner du dig selv med m indre end 20.020 kr brutto, så taber du retten til højeste dagpengesats hvis du skulle blive tvunget til at lukke, så nej, man kan ikke bare skrue hyren helt ned i kælderen.
Og ja Johnny, de 150.000 kan man sagtens bruge som driftskapital, men det er ikke lovligt hvis loven skal følges slavisk den egenkapital der er krav om i forhold til tilladelser skal ALTID være tilstede. At det så ikke kontrolleres andet end ved fornyelse er en anden ting, men det ændrer ikke på, at de SKAL være der!
Linda.
Alle fradrag i virksomheden har dun som person hvis du kører i personform. Det er rigtigt, at hvis man kører i selskabsform OG aflønner sig selv på exportoverenskost, at så kan man trække nærmest ubegrænset ud i skattefri rejsegodtgørelse - Du skal bare lige huske, at det KUN er lovligt ved exportkørsel - F.eks. finder det ikke anvendelse ved indenrigskørsel - udbetaler man diæterne på indenrigskørsel er det skatteunddragelse - Jeg er helt med på, at det sådan mange overlever, men det gør det ikke lovligt!
Og så er det værd at bemærke, at kører man i personform hvor man lever af overskuddet, så kan man stadig trække 50.000 i diæter og når max er nået så kan man fradrage sine omkostninger efter bilag - Så når alt kommer til alt er der ikke den store forskel, udover, at man i personform kan komme ned på en ret lav skattebetaling, medmindre man suger alt overskuddet ud til forbrug.
De penge man lader stå i virksomheden kan sagtens komme til lav beskatning under virksomhedsordningen, altså samme sats som et selskab betaler, det kræver bare at pengene bliver stående på virksomhedens konto.
jan 2011
Følger: 1 Lastbiler: 2 Emner: 22 Svar: 109
Skal du blive selvstendig vognmand i dag, MÅ du finde de nødvendige penge selv, og det er helt rigtig at speditører udbetaler først mellem 30 og 90 dage efter udført kørsel opdrag. I mellemtiden skal du betale din egen løn, diesel, forsikring, og flere andre løbende udgifter. Med et mindre beløb end 500.000.- er du død efter rimelig kort tid. Desuden så kan du aldrig regne med mere end 10.000km pr måned i et budget og balance, det er ikke seriøst, da du nogle måneder kører mindre og nogle måneder kører mere.
Jeg ved hvad jeg taler om, og det bekrefter også Mårten, selv om vi måske har en smule nyancer i vor måde at løse opgaverne på. Desuden er det flere muligheder for at finde en vogn at køre med. Dog vil jeg foreslå at leje en vogn med servicekontrakt indkluderet i lejen.
Er der nogen der vil have en forretning med overskud, så hør af jer...
Hav en god dag....
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Jeg er ked af det, men din berøring med transportbranchen og aktive chauffører er enten meget begrænset og/eller begrænset til 37 timers chauffører der typisk kører lokal fragt. renovation eller andet i den stil.
Jeg tjener lige i omegnen af kr. 500.000 p.a. som timelønnet chauffør - Men jeg er heller ikke 3F ignorant der bare sidder og feder den, jeg laver noget og kører alle de timer loven tillader.
I øvrigt så løber 160,33 timer på en måned, som jo er normaltid op i ca. 21-22.000 brutto afhængig af anncinnitet osv + feriepengem søgne/helligdagsbetaling OG pension. Så måske skal dem du kender få tjekket om de bliver snydt. ;-))
Og ja, man kan opgøre sin egenkapital i form af aktiver og nej, det er ikke regnskabsloven der giver lov til det, det er godskørselsloven - Men never mind - Det korte af det lange er, at det skal være fri og ubehæftede aktiver, der må altså ikke være hverken gæld eller pant i dem og endnu vigtigere, de skal til enhver tid være tilstede i virksomheden og skal i øvrigt vurderes af en uvildig og dokumenteres via en revisorerklæring.
Og uanset hvordan du stiller det op, så er 150.000 nu engang 150.000 og det er uanset om det er som kontanter, bankgaranti eller som frie og ubehæftede aktiver - Alle 3 muligheder repræsenterer akkurat den samme værdi. Så de SKAL medtages i regnestykket over hvor mange penge man skal bruge for at starte fra nul!
Hvis man får lavet en bankgaranti på kr. 150.000 så vil det belaste dit engagement i banken akkurat lige så meget som hvis du havde lånt pengene - Banken kalkulerer nemlig med risikoen for at komme til at udbetale dem i tilfælde af konkurs. Det eneste man sparer er renten - En bankgaranti kan typisk stilles for et fast beløb om året som er noget mindre end det renterne ville løbe op i hvis man havde lånt det samme beløb.
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
aug 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 37 Svar: 599
Det er vigtigt at tænke på hvornår de forskellige betalinger forfalder.
Feks. Frode Laursen kører med løbende måned + 14 dage, og hvis du feks skal betale dit diesel efter løbende måned + 30 dage, så får du jo pengene i kassen, inden du skal betale. Der er stor forskel på de forskellige betingelser rundt omkring, så det er noget der skal undersøges. Mange store Speditører har fordelagtige aftaler m olieselskaber for deres undervognmænd. Jeg kørte engang for Anco, de havde aftale m Statoil, sådan at Anco trak forbruget fra, inden de sendte penge ud. Vognmændene skulle så heller ikke ud og skaffe sikkerhed for forbruget.
Man er nødt til at vide hvilke betingelser man kommer til at køre under, før man kan regne på hvor mange penge der bliver behov for, i opstarten.
jun 2011
Følger: 1 Svar: 17
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Hvis ikke man er aflønnet på exportoverenskomst hvor diæterne er en del af timelønnen, så er der et loft på kr. 50.000 om året uanset om du er chauffør eller vognmand - Din titel har ingen betydning.
Hvis du kører på hjemmeoverenskomst og overnatter ude, så har du krav på en "overnatning" den giver omkring kr. 100 pr. nat. Du har ikke krav på diæterne ved inderigskørsel og faktisk må de ikke udbetales den vej - Men skal fradrages i din indkomst på din selvangivelse. Eller vent, i teorien må de vel udbetales, men i så fald bliver det jo en stor ekstra udgift man ikke har krav på.
Som tidligere skrevet i et par andre emner, så har jeg fået underkendt SÅ mange diæter - Faktisk alle dem jeg havde 3 år i træk - Det gav en skatteregning på lige over 120.000. Så jeg har været det meste igennem. Slutteligt, så anerkender Skat kun en bestemt kørselsrapport som værende godkendt bilag som dokumentation for udedøgn. Det er dog langt fra alle skattekontorer der håndhæver den regel, men det var det jeg faldt på den gang.
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Mon ikke. Det burde det være. Det svare jo til, at din arbejdsgiver dokumenterer, at du har haft dem, men i yderste instans ved jeg ikke om de kan forlange kørselsrapporter som i så fald skal være skrevet på den eneste godkendte af slagsen. Som skrevet svinger det fra region til region.
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Så reelt har du ingenting der kan dokumentere hvad du har lavet og hvor du har overnattet??? I bekræftende fald ville jeg starte med at skrive i en kalender fra nu af. Det er langt fra sikkert, at det er nok, men det er da bedre end ingenting.
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
Pisse irriterende... Hvorfor skal det være så skide bøvlet, mon ikke det er fordi der er formange der bare har skrevet på fra en side af før hen?
dec 2010
Følger: 7 Følgere: 7 Lastbiler: 1 Svar: 34
mar 2011
Følger: 20 Følgere: 20 Emner: 13 Svar: 571
Så du driver dit firma personligt/som enkeltmandsvirksomhed?
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Du har fuldstændig ret - Det er klart den nemmeste måde at gøre det på og det kræver "kun" at man er et økonomisk godt nok papir til, at banken vil låne en 350.000 - Mon ikke det er der det halter fordi fleste med en vognmandsdrøm.
dec 2010
Følger: 21 Følgere: 20 Lastbiler: 1 Emner: 26 Svar: 1.098
dec 2010
Følger: 7 Følgere: 7 Lastbiler: 1 Svar: 34
Jaa mit er personligt firma. Og er kun mig selv
jan 2011
Følger: 1 Svar: 1
hvordan fik du kunder??
kigger lige med her...
eller hvordan får man kunder??
maj 2011
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 49
jan 2015
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
tak for det gode oplysninger
Mit spørgsmål er hvad er normalt km prisen
Opstart som vognmand