{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af altanafskærmning 1.000 kr.
  • Fjerne overskydende jord, så det er plan med græsset 500 kr.
  • Hjælp til montering af skab 205 kr.
  • Bortkørsel og bortskaffelse af jord 1.000 kr.
  • Tilkobling af opvasker, vask og armatur 1.500 kr.
  • Skrue reol/lampe ned fra væg 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Wire vs krog
  • #1   4. dec 2011 hejs er lætter og mener os det er biliger

• Søren M
    Søren M Tilmeldt:
    jul 2011

Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 3
    #2   4. dec 2011 krogen er noget tugere, og mener heller ikke de kan sidetippe.

• #3   4. dec 2011 Når man skal hive en container på bilen, så er wire bedst da den har to steder den har fat på containeren hvor krog har kun på midten, så vis den er sidelæsset så er det ikke altid sjovt smiley

• #4   4. dec 2011 plus mere motion med wire smiley

• #5   4. dec 2011 ved ikke om det er rigtig men fordelen ved krog er den er kraftigere og blokker vel ikke ved vild overlæs

• #6   4. dec 2011 Med wire kan man have aftagelig kran - ikk med krog. Wire er derimod dårlig når man overfører til hænger. Og det er ikke alle kasser man kan tage med krog

• #7   4. dec 2011 Ok tak... Tænkte mest på det med, man ikke skulle rende så meget rundt.. Men selvfølgelig er motion jo også godt.

• #8   4. dec 2011 Jeg har kørt wirehejs, og der var da ingen problemer med at slæbe kasser op med overlæs. smiley

Vi brugte også meget sidetip, og det er i hvert fald uundværligt til nogle typer kørsel. Kroghejs er jo smartere hvis man skifter kasser rigtig mange gange på en dag, f.eks hvis ens jo bare går ud på at hente kasser, og så skal ud og bagtippe dem, for at kører dem tilbage igen. Som f.eks affaldskasser fra diverse firmaer. Men jeg var i hvert fald glad for mit wirehejs. Og det ville jeg også vælge hvis jeg selv skulle købe bil...

• #9   4. dec 2011 Og så havde vi da også en bil der kørte med overførselsanhænger. Det er vel ikke dårligere/sværere end den chauffør der sidder bag rattet. Vi havde da ingen problemer så vidt jeg husker.

• #10   4. dec 2011 Rasmussen... må lige korregere dig, efter som vi har en bil kørende med kroghejs og aftagelig kran så passer din udtalelse ikke helt smiley

• #11   4. dec 2011 En anden stor fordel ved kroghejset er at hvis man kører hvor der er blødt, kan man bruge kroghejset og containerkassen til at skubbe bilen fri af det man nu er kørt fast i, det trick bruger vores i skoven ind indimellem når det går vildt for sig smiley

• #12   4. dec 2011 Rasmussen lader til du snakker om noget du ikke ved en skid om hehe

http://www.lastbilgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=272

• #13   4. dec 2011 det er da nemt nok at sætte kasser over med wire man skal baretag kassen i de foreste kroge. smiley syntes det er mest behalig med wire smiley

• #14   5. dec 2011 Nu laver jeg ikke andet end at kører med wire-hejs og som jeg har erfaret det, så er fordelen ved (ved "normal" cont-kørsel) krog-hejset, at det er hurtigere og nemmere at læsse trækket op.
    Det med at en sidelæsset cont skulle være lidt giftig med krog-hejs vs wire-hejs, kan jeg ikke nikke genkendene til.

Med hensyn til overføring, så vinder krog-hejset HVER gang på tid.

Tunge/overlæssede cont er bestemt IKKE noget problem. Min bette Vabis trække snildt cont på som giver hængeren overlæs, men det skyldes måske at jeg kører med et hejs fra en 4-akselet med 2-trins spil, så det trækker jo et sted imellem 30-35 T.

• #15   5. dec 2011 en af de væsentlige forskelle er jo vægten på opbygningen.
    Jeg ved fra en vognmand jeg var ved, som overvejede kroghejs. At skulle du have sidetip på kroghejs, som jo er nødvendigt til entreprenørkørsel. Så koster det kassen, det vejer MEGET mere end wire, og så er fidusen ligesom tabt.

Har du til gengæld en masse kørsel med containerbyt, overførselshænger og alt det der, så er det klart hurtigere med kroghejs.

• #16   5. dec 2011 Wirehejs bruger man mest til anlægsbiler, da man kan bruge trevejs-tip. Den kan også ta de helt små containere.

Kroghejs er bedst til når det kun er containere man kører med.

Men der er mange ting som kan spille ind for den enkelte vognmand.

• #17   5. dec 2011 Jo jo. Mén lige ud over at skubbe sig fri i lovbundne, så er det vist svært at nævne noget som wirehejs ikke kan. Der er enkelte ting hvor det ikke er helt lige så hurtigt som kroghejs, mén til gengæld kan den sidetippe/3-vejstippe hvis man skulle få brug for det. Og hvis man kører fast, så kan det ofte hjælpe at hæve flakket, lade kassen rende bagud til den rammer jorden, sænke flakket lidt igen så kassen kun hviler på hullerne bag på hejset. Og så kan kassen vægt faktisk hjælpe med at skubbe bilen fri. Mén det kræver at man stopper med det samme, og ikke graver bilen helt ned på maven først.

• #18   5. dec 2011 Jo jo. Mén lige ud over at skubbe sig fri i lovbundne, så er det vist svært at nævne noget som wirehejs ikke kan. Der er enkelte ting hvor det ikke er helt lige så hurtigt som kroghejs, mén til gengæld kan den sidetippe/3-vejstippe hvis man skulle få brug for det. Og hvis man kører fast, så kan det ofte hjælpe at hæve flakket, lade kassen rende bagud til den rammer jorden, sænke flakket lidt igen så kassen kun hviler på hullerne bag på hejset. Og så kan kassen vægt faktisk hjælpe med at skubbe bilen fri. Mén det kræver at man stopper med det samme, og ikke graver bilen helt ned på maven først.

• #19   5. dec 2011 I visse situationer kan wire være hurtigere, fordi du kan sidetippe, og derfor ikke er tvunget til at koble fra anhængeren.

• #20   5. dec 2011 I visse situationer kan wire være hurtigere, fordi du kan sidetippe, og derfor ikke er tvunget til at koble fra anhængeren.

• #21   5. dec 2011 Ved ikke om rasmussen tænker på frontmonteret aftagelig kran. det er godt nok sjældent men de findes da

• #22   5. dec 2011 hej denne bil er med kroghejs, og bagmonteret aftaglig kran, det største minus ved det, er at man skal stille krane for at tippe af da kroghejs ikke kan side tippe..

men det er ikke tungere end wirehejs..

http://lastbilgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=901

• #23   5. dec 2011 Fordele ved krog:
    - Færre ind og udstigninger for at trække en container på og ved overførsel til evt. hænger

Ulemper ved krog:
    - den kan ikke sidetippe (men hvis man har meget kørsel til det så skaffer man sig jo alligevel en med tippelad og ikke en hejsebil smiley )
    - De gamle var meget tunge i forhold til wire, men i dag er forskellen lille.

Fordele ved wire:
    - En anelse lettere, men så hører det da vidst også op!
    - Når jo, ingen begrænsning af kasser.

Ulemper ved wire:
    - Flere gange ind og ud af bilen, især ved overførsel til hænger!!

Har kørt wirehejs i 2 år og kører nu afløser i en med krog, det er en fornøjelse hver gang man skal ud at kører at jeg kun hopper i bilen og flytter en kasse over på hængeren også trækker en på bilen, hugger i hængeren også ud at sætte lys og luft på og af sted! Ikke alt det der med at trække wire ud og ligge og rode rundt i sne, vand, mudder eller andet og du kan fiske kassen hvis man ikke kan komme til at holde lige for den. I Tyskland ser man langt flere lastbiler med kroghejs end wire og det er der nok en grund til! Tyskere er ikke så dumme som nogle gerne vil gøre dem til.
    Der er nok også en grund til at et firma som Marius Petersen næsten udelukkende har biler med kroghejs for de håndtere alligevel nogen tusinde containere hver uge for ikke at sige dag!

• #24   5. dec 2011 Netop Marius Pedersen eller lignende, som ikke kører med andet, der er krog jo godt, mén hvis det er en lille vognmænd der skal være alsidig, så er wire da sagen. Og man dør sgu ikke af at skulle ud af bilen i løbet af dagen. Mén wire eller krog, det er en smagssag.. Nogen vil have moren, ændre vil have datteren. smiley

• #25   5. dec 2011 Netop Marius Pedersen eller lignende, som ikke kører med andet, der er krog jo godt, mén hvis det er en lille vognmænd der skal være alsidig, så er wire da sagen. Og man dør sgu ikke af at skulle ud af bilen i løbet af dagen. Mén wire eller krog, det er en smagssag.. Nogen vil have moren, ændre vil have datteren. smiley

• #26   5. dec 2011 Netop Marius Pedersen eller lignende, som ikke kører med andet, der er krog jo godt, mén hvis det er en lille vognmænd der skal være alsidig, så er wire da sagen. Og man dør sgu ikke af at skulle ud af bilen i løbet af dagen. Mén wire eller krog, det er en smagssag.. Nogen vil have moren, ændre vil have datteren. smiley

• #27   5. dec 2011 Lille Ib : Tror nu ikke at Tyskland har wirehjes biler. Så vidt jeg ved har de kun kroghejs og de de såkaldte "liftdumpere":

http://da.wikipedia.org/wiki/Containerbil

Marius Pedersen har også enkelte biler med wirehejs. Men det er også til når de køre med slam-containere eller meget små containere, for der kan kroghejsebilen ikke have dem på ladet, eller under områder med lavt tag.

Men wirehejs er nu også mest til de mange tiplads-opgaver den enkelte
    vognmand har. Når man også køre med kran-grab er det stor fordel når lastbilen kan sidetippe, når man lige har fyldt den op med f.eks. jord.

• #28   5. dec 2011 Hvis der er læs på containeren kan man sagtens skubbe sig fri med wire, har jeg set flere gange smiley

• #29   5. dec 2011 Skindbjerg. Ja det kan man sagtens smiley

• Kenneth C
    Kenneth C Tilmeldt:
    aug 2011

Følger: 1 Emner: 9 Svar: 257
    #30   5. dec 2011 Altså jeg har kørt med begge. Krog er klart nemmest og kræver sgu ikke den store omtanke. Wire kræver et par udstigninger mere, men folk får det til at lyde som om vi render ind og ud 20 gange. Jeg kan da klare mig med 4-5 gange pr gang. Prismæssigt wire meget billigere og jeg vil sige at nu hvor jeg har vænnet mig til wire så er det at foretrække. Og man kan sagtens skubbe sig selv fri med wire, det er gjort. Man skal dog liiige tænke sig lidt om inden man bare smider kassen for du kan godt gøre det hele meget værre

• #31   6. dec 2011 Alex hvor vil du hen med det ? Jeg mener at du skriver jo det samme som jeg allerede har skrevet ? smiley

Hvilke containere er det btw. flere har omtalt er så små at der ikke findes kroghejs der kan tage dem ? For jeg vil nu vove den påstand at der er samme afstand på vangerne på et krog og et wire hejs for ellers ville der jo findes kasser kun til det ene eller det andet og tilfældet er jo at alle kasser kan komme på et wirehejs og dem med bøjle også kan komme på kroghejs. Derudover så findes der jo nogle kroghejs der er forskydelige i både længde og højde for at kunne kører med flest mulige typer kasser.

Go aften alle ! smiley

• #32   6. dec 2011 Iøvrigt et rigtig fint link du har lagt ud Alex ! smiley

• #33   6. dec 2011 lille Ib: hehe ja MEN du skrev jo at, i Tyskland ser man langt flere lastbiler med kroghejs end WIRE ( smiler) ; D

Det er bare de helt små containere, altså dem fra rensningsanlægget som kun er lidt over 2 meter i længde, som er bedst på wirehejs. En almindelig container kommer heller ikke så højt op under opsætning på ladet, hvilket er en fordel under små garager, porte m.m. Det er bare det jeg har oplevet.....

• #34   2. mar 2012 Så lige i dag at Obbekær vognmandsforretning udelukkende kører med kroghejs også.

• #35   6. nov 2012 Kroghejs kan godt tage små container, man kan "knække" krogen så den står med 45 grader bagud.. smiley

• #36   6. nov 2012 Krog er hurtigere hvis man skifter kasser wire er en fordel til sidetip

Kommentér på:
Wire vs krog

Annonce