6.843 visninger
|
Oprettet:
Wire vs krog {{forumTopicSubject}}
Hvorfor brugere man overhovedet wire til container hejs.. Er det ikke bare meget nemmere med krog??
dec 2010
Følger: 7 Følgere: 6 Lastbiler: 3 Emner: 11 Svar: 73
jul 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 3
dec 2010
Følger: 11 Følgere: 10 Lastbiler: 2 Emner: 6 Svar: 75
dec 2010
Følger: 11 Følgere: 10 Lastbiler: 2 Emner: 6 Svar: 75
feb 2011
Følger: 20 Følgere: 19 Emner: 14 Svar: 26
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Emner: 5 Svar: 81
dec 2010
Følger: 1 Følgere: 6 Emner: 52 Svar: 149
dec 2010
Følger: 14 Følgere: 13 Lastbiler: 1 Emner: 6 Svar: 818
Vi brugte også meget sidetip, og det er i hvert fald uundværligt til nogle typer kørsel. Kroghejs er jo smartere hvis man skifter kasser rigtig mange gange på en dag, f.eks hvis ens jo bare går ud på at hente kasser, og så skal ud og bagtippe dem, for at kører dem tilbage igen. Som f.eks affaldskasser fra diverse firmaer. Men jeg var i hvert fald glad for mit wirehejs. Og det ville jeg også vælge hvis jeg selv skulle købe bil...
dec 2010
Følger: 14 Følgere: 13 Lastbiler: 1 Emner: 6 Svar: 818
dec 2010
Følger: 12 Følgere: 11 Lastbiler: 4 Emner: 3 Svar: 184
dec 2010
Følger: 12 Følgere: 11 Lastbiler: 4 Emner: 3 Svar: 184
dec 2010
Følger: 12 Følgere: 12 Lastbiler: 4 Emner: 71 Svar: 864
http://www.lastbilgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=272
dec 2010
Følger: 27 Følgere: 26 Lastbiler: 3 Emner: 8 Svar: 28
dec 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Lastbiler: 2 Emner: 11 Svar: 173
Det med at en sidelæsset cont skulle være lidt giftig med krog-hejs vs wire-hejs, kan jeg ikke nikke genkendene til.
Med hensyn til overføring, så vinder krog-hejset HVER gang på tid.
Tunge/overlæssede cont er bestemt IKKE noget problem. Min bette Vabis trække snildt cont på som giver hængeren overlæs, men det skyldes måske at jeg kører med et hejs fra en 4-akselet med 2-trins spil, så det trækker jo et sted imellem 30-35 T.
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 9 Emner: 1 Svar: 84
Jeg ved fra en vognmand jeg var ved, som overvejede kroghejs. At skulle du have sidetip på kroghejs, som jo er nødvendigt til entreprenørkørsel. Så koster det kassen, det vejer MEGET mere end wire, og så er fidusen ligesom tabt.
Har du til gengæld en masse kørsel med containerbyt, overførselshænger og alt det der, så er det klart hurtigere med kroghejs.
jan 2011
Følger: 19 Følgere: 18 Emner: 19 Svar: 216
Kroghejs er bedst til når det kun er containere man kører med.
Men der er mange ting som kan spille ind for den enkelte vognmand.
dec 2010
Følger: 14 Følgere: 13 Lastbiler: 1 Emner: 6 Svar: 818
dec 2010
Følger: 14 Følgere: 13 Lastbiler: 1 Emner: 6 Svar: 818
dec 2010
Følger: 14 Følgere: 13 Lastbiler: 1 Emner: 6 Svar: 818
dec 2010
Følger: 14 Følgere: 13 Lastbiler: 1 Emner: 6 Svar: 818
dec 2010
Følger: 9 Følgere: 9 Lastbiler: 1 Emner: 25 Svar: 346
nov 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Lastbiler: 1 Emner: 3 Svar: 39
men det er ikke tungere end wirehejs..
http://lastbilgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=901
dec 2010
Følger: 16 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 3 Svar: 96
- Færre ind og udstigninger for at trække en container på og ved overførsel til evt. hænger
Ulemper ved krog:
- den kan ikke sidetippe (men hvis man har meget kørsel til det så skaffer man sig jo alligevel en med tippelad og ikke en hejsebil
- De gamle var meget tunge i forhold til wire, men i dag er forskellen lille.
Fordele ved wire:
- En anelse lettere, men så hører det da vidst også op!
- Når jo, ingen begrænsning af kasser.
Ulemper ved wire:
- Flere gange ind og ud af bilen, især ved overførsel til hænger!!
Har kørt wirehejs i 2 år og kører nu afløser i en med krog, det er en fornøjelse hver gang man skal ud at kører at jeg kun hopper i bilen og flytter en kasse over på hængeren også trækker en på bilen, hugger i hængeren også ud at sætte lys og luft på og af sted! Ikke alt det der med at trække wire ud og ligge og rode rundt i sne, vand, mudder eller andet og du kan fiske kassen hvis man ikke kan komme til at holde lige for den. I Tyskland ser man langt flere lastbiler med kroghejs end wire og det er der nok en grund til! Tyskere er ikke så dumme som nogle gerne vil gøre dem til.
Der er nok også en grund til at et firma som Marius Petersen næsten udelukkende har biler med kroghejs for de håndtere alligevel nogen tusinde containere hver uge for ikke at sige dag!
dec 2010
Følger: 14 Følgere: 13 Lastbiler: 1 Emner: 6 Svar: 818
dec 2010
Følger: 14 Følgere: 13 Lastbiler: 1 Emner: 6 Svar: 818
dec 2010
Følger: 14 Følgere: 13 Lastbiler: 1 Emner: 6 Svar: 818
jan 2011
Følger: 19 Følgere: 18 Emner: 19 Svar: 216
http://da.wikipedia.org/wiki/Containerbil
Marius Pedersen har også enkelte biler med wirehejs. Men det er også til når de køre med slam-containere eller meget små containere, for der kan kroghejsebilen ikke have dem på ladet, eller under områder med lavt tag.
Men wirehejs er nu også mest til de mange tiplads-opgaver den enkelte
vognmand har. Når man også køre med kran-grab er det stor fordel når lastbilen kan sidetippe, når man lige har fyldt den op med f.eks. jord.
dec 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 2 Svar: 79
dec 2010
Følger: 11 Følgere: 10 Lastbiler: 2 Emner: 6 Svar: 75
aug 2011
Følger: 1 Emner: 9 Svar: 257
dec 2010
Følger: 16 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 3 Svar: 96
Hvilke containere er det btw. flere har omtalt er så små at der ikke findes kroghejs der kan tage dem ? For jeg vil nu vove den påstand at der er samme afstand på vangerne på et krog og et wire hejs for ellers ville der jo findes kasser kun til det ene eller det andet og tilfældet er jo at alle kasser kan komme på et wirehejs og dem med bøjle også kan komme på kroghejs. Derudover så findes der jo nogle kroghejs der er forskydelige i både længde og højde for at kunne kører med flest mulige typer kasser.
Go aften alle !
dec 2010
Følger: 16 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 3 Svar: 96
jan 2011
Følger: 19 Følgere: 18 Emner: 19 Svar: 216
Det er bare de helt små containere, altså dem fra rensningsanlægget som kun er lidt over 2 meter i længde, som er bedst på wirehejs. En almindelig container kommer heller ikke så højt op under opsætning på ladet, hvilket er en fordel under små garager, porte m.m. Det er bare det jeg har oplevet.....
dec 2010
Følger: 16 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 3 Svar: 96
dec 2010
Følger: 20 Følgere: 19 Lastbiler: 1 Emner: 8 Svar: 45
feb 2011
Følger: 14 Følgere: 13 Lastbiler: 2 Emner: 30 Svar: 1.310
Wire vs krog