{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.451 visninger | Oprettet:

jimmi  j
jimmi j
Tilmeldt:
24. mar 2012
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 36

køb lej eller lease? {{forumTopicSubject}}

hey folkens, har et lille entreprenør firma hvor jeg køre på for banedanmark i hele landet og på alle tider af døgnet og tit med meget kort varsel ! så har leget lidt med tanken om at kaste lidt penge efter en lastbil da det ville gøre mange ting nemmer for mig, MEN hvad er bedst til prisen ? scania man volvo ? og hvad med trailer, maskinen som skal flyttes er 3,85m høj når den holder på jorden og vejer 16 tons og 12 meter lang,

hvor hurtigt kan et lastbil kort og trailer tages ? har ikke rigtig lyst til at bruge 10 uger på amu center

mvh jimmi


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Opsætning af altanafskærmning 1.000 kr.
  • Fjerne overskydende jord, så det er plan med græsset 500 kr.
  • Hjælp til montering af skab 205 kr.
  • Bortkørsel og bortskaffelse af jord 1.000 kr.
  • Tilkobling af opvasker, vask og armatur 1.500 kr.
  • Skrue reol/lampe ned fra væg 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  køb lej eller lease?
  • #1   25. mar 2012 normalt så er maxhøjden på et køretøj jo 4 meter, en blokvogn der er 15 cm høj bliver, uden at vide det, nok lidt bøvlet.

    regler med blokvogne osv. ved jeg intet om smiley


  • #2   25. mar 2012 Du skal da bare have en lille sengetrailer og så en Volvo trækker

  • jimmi  j
    jimmi j Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 36
    #3   25. mar 2012 havde godt regnet med en senge trailer, syns bare ikke rigtig jeg kan finde nogle på nettet,

    hvad ville være realistist som budget ? 250.000? eller 500.000?


  • #4   25. mar 2012 Er det bare mig der ved for lidt om blokvogne og sengetrailere - Eller bliver det ikke lidt svært at finde en trailer med en seng der er helt i bund i 12 meter? Hvad med svanehals og aksler?

  • jimmi  j
    jimmi j Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 36
    #5   25. mar 2012 jamen helst så få aksler som muligt og gerne tvangs styrring da jeg tit ville komme til at køre i indre by, vil helst have en med slidsker gider ikke skille den ved svanehalsen hver gang der skal læsses

  • #6   25. mar 2012 Altså du kommer jo langt med 250-300.000 kr. til en trækker... Trailer ved jeg så ikke noget om.

    Hvad angår finansieringen af bilen og traileren er jo alt afhængigt af hvor længe du har tænkt dig at beholde bilen. Lejer du fx en trækker i 3 år, så er den jo væk igen når der er gået 3 år. Leaser du den over fx 5 år som mange gør, så overtager du jo bilen efter perioden hvis det er sådan det er aftalt. Og køber du den er det jo i princippet lidt det samme som at lease den... Her står du også med den når den er betalt. Men jeg tror ikke det kan svare sig at købe den fremfor at lease den gennem et leasingselskab...


  • jimmi  j
    jimmi j Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 36
    #7   25. mar 2012 har kunne læse mig frem til at MAN lejer ud til rimelige penge, havde tænkt det kunne være en muligthed til at starte med, så kan jeg jo relativt nemt komme ud at det igen,

  • Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    okt 2011

    Følgere: 5 Emner: 14 Svar: 582
    #8   25. mar 2012 Hvordan bliver maskinen flyttet i dag?

  • jimmi  j
    jimmi j Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 36
    #9   25. mar 2012 i dag har jeg en vognmand til at flytte den, med en 3 akslet senge trailer tror det er en faymonville kan det passe ?

  • Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    okt 2011

    Følgere: 5 Emner: 14 Svar: 582
    #10   25. mar 2012 Så skal du vel have samme slags trailer og så en trækker?

  • jimmi  j
    jimmi j Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 36
    #11   25. mar 2012 jan s, det har du ret i men er 3 aksler ikke lige i overkanten ? de trailer jeg har kunne finde der ligner koster jo fra 300.000 og op efter og det syns jeg er mere end jeg vil bruge der skal jo også et træk dyr til

  • #12   25. mar 2012 altid køb.. så det dit! smiley

  • jimmi  j
    jimmi j Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 36
    #13   25. mar 2012 hvor ville sådan en trækker med en blokvogn skulle tjene ind om måneden hvis den bare skal kunne betale sig selv ? skal self have tagt en vognmands tilladelse, da jeg ikke tror mine egne flytninger ville kunne holde bilen inde hver månende

  • Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    okt 2011

    Følgere: 5 Emner: 14 Svar: 582
    #14   25. mar 2012 3 aksler er måske overkill men skal du have flyttet andet end maskinen? Fx container med værktøj/reservedele - en dieseltank - en skurvogn eller lign?
    Og hvis du skal ud og flytte for andre er en 3 aksler nok lettere at få arbejde til.


  • jimmi  j
    jimmi j Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 36
    #15   25. mar 2012 det eneste jeg selv har som skal flyttes er evt en 8t grave maskine og min 16 tons bane maskine, diesel kommer via min tank bag på firma bilen, jamen hvis en 3akslet er nemmest at finde evt arbejde til skal det jo være sådan en satan

  • #16   25. mar 2012 Christian

    Det er fint nok du mener man altid skal købe - Der er bare nogen skattetekniske forskelle på køb, leje og leasing og dem skal man tage højde for.

    Hvis man køber skal man også ha likviditet til at kunne betale momsen, hvis traileren koster f.eks. 300.000, så skal man lige ha 75.000 i kassen til momsen også den dag man henter - Cool nok man får dem tilbage, men de skal ud af kassen først.

    Dernæst, så skal man ha HELT styr på sine afskrivninger ved køb, så man ikke ender med stort skatteskyld den dag man måske vil sælge eller bytte til nyt - rigtig mange er gået i fælden med genvundne afskrivninger fordi man har været fristet til at afskrive max. for at slippe billigere i skat - Men regningen kommer en dag.

    Ved leje og leasing sakl man kun smide depositum eller udbetaling på 10-20% + moms - Resten tager dem man handler med sig af-. Der efter har man en månedlig ydelse som man betaler + moms - F.eks. 10.000 + moms - Den ydelse, altså de 10.000 har man fuldt fradrag for måned for måned og der kommer ALDRIG nogen skatteregning på den konto.

    Tingene er ikke helt så enkle og i øvrigt, så bliver en leaset genstand også ens egen den da kontrakten udløber hvis der er tale om en finansiel leasing, så er der lige en scrapværdi der skal indfries og vupti ejer man det aktiv der har været leaset!

    Er man i tvivl om hvorvidt det er rentabelt eller ej at eje bilen selv, så skal man til enhver tid leje i en given periode til man har overblik over omkostningerne.

    Trailerpartner i Åbenrå kan helt sikkert hjælpe med en Faymonville trailer der passer til opgaven! Og jeg er sikker på, at de også kan hjælpe med enten køb, leje eller leasing. Bilen kan man finde alle steder!


  • jimmi  j
    jimmi j Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 36
    #17   25. mar 2012 måårten. præcis er mest til den løsning med en fast udgift hver månend evt med all incl som jeg har hørt MAN skulle kunne tilbyde.
    okay må prøve og give trailerpartner et ring


  • jimmi  j
    jimmi j Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 36
    #18   25. mar 2012 hvilken bil har den største hytte ? ville nok komme til at leve en del i den evt bil rundt omkring i landet

  • #19   25. mar 2012 Kør eller lease, det vel i princippet det samme? Du køber på afbetaling. ? smiley

  • #20   25. mar 2012 Jimmi

    Du kan leje med alt incl ved MAN, Scania, Volvo, PEMA, DLU og Lastas. Det sidste vil jeg på ingen måde anbefale! - Jeg ved ikke om Mercedes lejer ud også.

    Hvis det skal være største hytte skal det vel være MAN TGA i største version - Dernæst er det vel DAF - Måske er det omvendt, men de ligger tæt. Scania Topline er væsentligt større end Volvo's XL hytte, som vel nok efterhånden er den mindste på markedet.

    Christian

    Det er stort set det samme - Leasing er bare uden de skattetekniske faldgruber - Resultatet er akkurat det samme - Dog slipper man for at forrente scrapværdien. En tommelfingerregel siger at man smider 10-15% ud og har det samme i scrap og betaler resten over 3-5 år afhængig af temperament og alderen på det man køber.


  • jimmi  j
    jimmi j Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 36
    #21   25. mar 2012 mååårten,
    efter at have kigget lidt rundt på marked, har lidt sat mig i hovedet MAN scania eller volvo, men hvis MAN har den største hytte vinder den helt klart på det,



  • #22   25. mar 2012 Kimmi

    Du kan jo ikke bare gøre det op efter hvad der er størst målt på rumindhold, indretningen har også en del at sige - Du må afsted ud og se på lidt forskellige modeller.

    Faktisk er MAN's næststørste hytte den mest populære og dækker fint langt de flestes behov - Tror den hedder TGA XLX. Den har en rigtig god størrelse.

    Jeg kan ikke huske hvordan det er hvis du lejer ved MAN, men ved Scania kan du komme ud af kontrakten med en måneds varsel.


  • jimmi  j
    jimmi j Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 36
    #23   25. mar 2012 kan godt se det er lidt mere indviklet, planen med den store hytte ville være at den kan gøre det ud for et hotel værelse når det bare er et par nætter og vidre til næste by,



  • #24   25. mar 2012 Lige for at være flue knepper, så findes TGA ikke i MAN's program mere, og har ikke gjort det i nogle år nu, den hedder nemlig TGX nu... ;o)

    Var det mig ville jeg enten gå efter en R-serie Topline, Volvo FH Globetrotter (X)XL eller sidst en TGX XXL det er den rækkefølge jeg ville vælge hvis jeg selv skulle vælge og penge ikke var det store problem, nu bruger jeg selv meget tid i en TGX'er og du skal være klar over at den bruge ekstremt meget adblue, vi tanker ~27 liter AdBlue hver gang vi tanker 350-380 liter diesel, det er i mine øjne alt for meget efter hvad jeg hører fra andre der kører Volvo f.eks...

    Er penge et problem, så vil jeg jeg vende bøtten om, og tage en TGX'er uden at blinke, du skal bare ikke nøjes med en 440 det er sådan nogle vi har, og jeg er ikke imponeret, tag minimum en 480'er, og kan du få pengene til at række så tag et forsigtigt kik på 540 ;o) Men 480 er et minimum hvis man spørger mig...


  • jimmi  j
    jimmi j Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 36
    #25   25. mar 2012 nobody,

    altså vil helst have mest for færrest penge, så en TGX 480 burde stå højt på min ønskeliste, men ellers en scania R-serie

    men er der ikke et rimelig stort spring i pris fra MAN til scania ud fra brugt priserne jeg har kunne se på nettet koster en svensker jo ca 1/5 mere end en MAN med cirka samme kilometer og årg


  • jan  a
    jan a Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Svar: 26
    #26   25. mar 2012 så skal du lige huske du også skal på vognmandskursus..

  • jens j
    jens j Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 47
    #27   25. mar 2012 For ar vende tilbage til traileren... NÅRH nej BLOKVOGNEN. Så er det ihvertfald en fætter du skal kaste noget over en halv million efter.
    Du forlanger en seng, der skal være 12 m. lang og kunne bære ca 16 tons. Det er ikke en sengetrailer men en vangeblokvogn. Og umiddelbart vil jeg tro, at en tre-akselt trailer og tilsvarende blokvog - Det er ALT for få aksler.
    Glem ALT om ramper. Du kan ikke få trækhjul, der kun er 15 - 30 Cm høje

    Og husk, vogntoget vil tilenhver tid kræve en blokvogstilladelse og transporttilladelse. Du vil komme langt over såvel højde som længde grænsen.


  • jens j
    jens j Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 47
    #28   25. mar 2012 HOW HOW trækhjul skulle naturligvis være trailerhjul UNDSKYLD

  • jimmi  j
    jimmi j Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 36
    #29   25. mar 2012 den behøver ikke være 12m i sengen der er 6-8m nok front skovlen ryger op over svane halsen og grave arm plus lift udover akslerne

  • #30   25. mar 2012 Nobody

    Det var en huske fejl at det er TGX nu og det var TGA før - My bad.

    Mht. Ad-blue så bruger jeg 45-55 liter på 2.500 - 3.000 km til sammenligning og min Volvo 660'er brugte mindre. Det er MAN der har et sygt højt forbrug og det er ikke kun jeres kan jeg trøste dig med - Det er i øvrigt noget MAN ikke umiddelbart kan løse eller ændre. Jeg kender en hvor de snart har skiftet ALT der har med Ad-Blue at gøre og det er stadig det samme.

    Når man får en ny MAN får man en sang om, at det kun er mens den er ny det er sådan - Det er det ikke!

    Jimmi

    Prisforskellen på MAN og Scania ER markant - Produkterne er også langtfra ens.


  • #31   26. mar 2012 For 5 år siden, var jeg med til at stille det helt store regnestykke op, hvor ALT var medregnet.

    Og her var leasing den mest fordelagtige finasieringsform.

    Senere er leje-priserne dalet betragteligt, så nu er det den mest fordelagtige måde at have bil på.


  • #32   27. mar 2012 Jimmi J > Jamen prisen er jo også forskellig om du køber en Lada eller en BMW, det afhænger jo af kvalitet etc, ikke dermed sagt at en MAN er på niveau med en Lada for det er den langt fra, det er jo ikke en Iveco, men en svensker (Volvo som Scania) er bare bedre, det kan ikke diskuteres...

    Men hvor mange km forventer du at køre om året, og vigtigst af alt hvor længe forventer du at beholde bilen?

    Som opstart er en lejebil jo nok det bedste, men på længere sigt vil jeg til enhver tid tage en leaset..

    Ææs > Det ved jeg, kunne bare ikke lige lade være... ;o)

    Jeg har godt hørt om det, men det sjove er at vi har de mindre 2 akslede TGM eller er det TGS kan sgutte huske det, de bruger dårligt AdBlue, der bliver tanket en gang hver 3.- 5. uge...


  • #33   27. mar 2012 Hej Jimmi,
    som du kan se med alt det der er skrevet så er det smarteste du kan gøre at kigge efter en MAN TGX 26.484 XXL 6x2 trækker. For lige at du er med på hvad der menes så er vi ude i 26.000 Kg total vægt, 480 HK i Euro 4 norm og grunden til du skal vælge dette er at MAN opfylder kravene til Euro 4 UDEN brug af Ad-Blue, vi snakker om den største hytte på deres program og det er en boogie trækker der vil være nemmere at bakke ind med og også kører derfra med hvis underlaget er lidt fedtet. Til dit kørsel bør du i hvert fald fravælge alt der hedder Pusher eller tweensteer.

    Ang. blokvognen så findes der jo en del andre end lige Faymoneville og ude i det store EU er der mange der ved mere om blokvogne end lige os her i DK.
    Men for at nævne nogle af de andre så er der Goldhoffer, Noteboom, Schuerle, Pacton, Obermayer osv.
    Husk på at en 2-akslet tit kan dække de fleste opgaver for de har en højnyttelast og med de nye vægtregler kan det sommetider være næsten ligeså fordelagtigt med en 3+2 fremfor en 3+3 kombi når man snakker om at kører på den almindelige gule plade. Blokvogne må jo ved nedsat hastighed udnytte deres tekniske kunnen. Prisforskellen ved købet kan godt være ret stort om der er tale om 2 eller 3 aksler og det skal derfor også overvejes hvor mange ekstra ture der skal køres for at dække mer udgiften. Man må huske på at der findes allerede mange der har sådanne blokvogne som er etableret og de er ikke alle nogen man lige går ud og bider skeer med, det kan godt ske det er bedre at man bliver lejet ind ved dem, fremfor at underbyde dem for at få noget at kører med.

    Jeg tror at du skal sætte dit regnestykke op på hvor meget du kan spare ved ikke at betale din nuværende vognmand for det og hvor meget du kan vinde ved at have en kortere reaktionstid ud til opgaven som måske i sidste ende kan føre til at du kan nå flere opgaver ?

    Go vind med det.
    Mvh. "Lille Ib"


  • #34   27. mar 2012 Hmmm.... Du står for en rimelig massiv investering hvis du vil have både blokvogn og trækker selv. Det skal der nogen flytninger til før end det kan svare sig tror jeg. Men hvis du leaser det, så bliver det jo selvfølgelig også dit en gang, og koster så ikke så meget.

    Og jeg vil tro at du skal lede efter en 3-akslet trækker og en 2-akslet hurtigløber. Det vil jeg mene var det bedste. Dog ved jeg ikke hvad sådan en kombination vejer, men jeg vil skyde på det ikke bliver helt ved siden af.


  • #36   27. mar 2012 Lille Ib

    Hvorfor nøjes med en gammel Euro 4 MAN for at slippe for Ad-Blue når man kan få en ny Euro 5 ved Scania med samme effekt der kan det samme? ;-)))

    Jeg tvivler på, at det er til at opdrive sådan en MAN på lejebasis - Der er vel grænser for hvor gamle bilerne i lejeflåden er??

    Men ellers er jeg helt enig i, at det ikke er en dum ide at undgå Ad-Blue!


  • jimmi  j
    jimmi j Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 36
    #37   27. mar 2012 er klar over det er en stor sum penge jeg skal invister i sådan en lastbil med trailer, men alene på min bane maskine fik jeg sidste år flyttet for 180.000 ex moms og for cirka 30,000 på min gravemaskine, men har med et af de firmaer jeg arbejder under (et større udenlandsk bane firma) og de er med på iden om en fast lastbil til alle deres flytninger af gravemaskiner og andet udstyr, ved self jeg ikke skal købe noget før jeg har det på skrift fra deres side,

  • #38   27. mar 2012 Æsel:
    En ældre bil kan være en fordel da den umiddelbart er billigere til hans behov. Alt andet lige, så er det billigere at have en bil til 4000 i måneden frem for en bil til 15000 i 5 år. Aner ikke om det er de aktuelle priser, men for at stille det op.


  • #39   27. mar 2012 Morten L K

    Jeg er da helt enig - MEN - Skal vi ikke lige blive enige om, at en MAN 26.484 Euro 4 ikke er gratis - Endnu?

    I øvrigt har han jo selv skrevet, at han foretrækker budgetsikkerhed via en fast og ens pris gerne alt incl længere oppe i tråden og så er en gammel bil næppe det rigtige.


  • #40   27. mar 2012 æsel:

    Njae, husk på det er en MAN!!! Min gamle vognmand har solgt hans to gamle E4´ere med ca 800.000 på klokken for 170 mener jeg. Han købte dem i hvert fald for under 200.000 og solgte dem uden tab. Så jeg vil jo mene det er forholdsvis billigt for en E4 uden AB.

    Men det er rigtigt som du skriver, så er der ikke meget budget-sikkerhed i en ældre bil, det ved jeg ALT om. Men man skal jo igen gøre op med sig selv hvor mange penge man vil sætte i det. Lad os bare sige man kan køre et halvt år uden problemer med en mdl difference i leasing på 10.000, så har du trods alt også 60.000 til rep. Der kan man alligevel få lavet lidt. Man skal jo også se det lidt i forhold til hvor meget han kører, for det er jo ikke ligemeget om han kører 4000 km/md eller 12000/md.
    Hvorvidt en MAN med så mange km så er et godt køb vil jeg ikke kommentere nærmere.


  • #41   27. mar 2012 Morten L K

    Vi er SLET ikke uenige - Jeg har bare forholdt mig til hans ønske om budgetsikkerhed. Om man har nerver til ældre biler hvor den økonomiske usikkerhed er lidt større er en temperamentssag. Personlig ville jeg ikke gide det, men min vognmand siger det er det eneste rigtige - Såå deeeet.

    Man skal bare huske, at satser man på ældre billige biler, så skal man sørge for, at ha likviderne iorden, så man ikke bliver slået omkuld hvis der pludselig kommer en voldsom rep. på f.eks. motor eller gearkasse - Gør der det, er 40-60.000 væk inden man får set sig om. Men har man mønterne betyder det jo mindre.


  • #42   28. mar 2012 Morten;

    40-60000 er da små-mønter i det spil der.. det svarer jo ikke engang til 6mdrs forskel på en ældre betalt bil, og en nyere bil med fortsatte afbedrag..Kan man holde den på 60000,- er det jo nærmest bare fint..

    Og ja, jeg har prøvet at bruge kr 330000,- på vedligehold, på 2 biler på ét år.. skal så siges at jeg dermed er "gift" med den ene.. og den har da heller ikke været på værksted det sidste års tid snart.. "Alt er jo også skiftet".. smiley


  • #43   28. mar 2012 Æsel:
    Jo jo, men han spørger jo også hvad der er bedst til prisen... Men ingen tvivl om at det sikreste rent økonomisk er at leje en bil med fuld service...


  • #44   28. mar 2012 Finn

    Vi er da helt enige men det kræver stadig at man har mønterne i kassen den dag det går galt hvis det da sker. Ryger der bare en gearkasse så er det jo de penge vi snakker om er det en motor koster det tæt på det dobbelte medmindre man køber noget der er lige så gammelt igen.

    Da jeg selv havde trækker købte jeg netop en med 600.000 km på uret fordi den var billig. Det blev på ingen måde et billigt bekendtskab og det er jeg muligvis farvet af.

    Men skulle man vælge den vej så ville jeg aldrig så meget som overveje at købe noget der ikke er svensk. Og nej det er ingen garanti men risikoen er lige en tand mindre. Desværre er prisen mere end en tand højere.


  • #45   28. mar 2012 Svensk vil aldrig slå tysk. Husk nu lige på hvor mange lastbiler Mercedes producerer alene på deres fabrik i Wörth 100.000+ om året. Hvor mange producere Scania på verdensplan ?
    Det er da klart at når der er mange af en slags så vil man oftere hører om fejlene. Selvfølgelig er bilerne også billigere, for det bliver de jo med stordriftsfordele.


  • #46   28. mar 2012 Lille Ib:
    Arg, markedsandelen i DK for mercedes er mig bekendt lavere end Scania eller Volvo. Og jeg render ikke til tyskland for at spørge dem om hvor tit deres biler går i stykker. Det er mit indtryk efter samtale med de danske chauffører og vognmænd..
    Altså lyder det lidt mærkeligt at det er de ringest repræsenteret mærker folk klager mest over i DK...


  • #47   28. mar 2012 Morten L K

    Spot On!


Kommentér på:
køb lej eller lease?

Annonce