Hjælp!! udløbet digitalt førerkort... {{forumTopicSubject}}
Jeg har snart et udløbet førerkort, og har bestilt et nyt, men har endnu ikke fået noget i posten. det udløber 110412, og på mandag tager jeg til Norge igen, men hvad gør jeg om det ikke er kommet noget til mig i posten på lørdag???
Findes der ikke nogle overgangsregler når en fornyer sit kort??? At byråkratiet skal bruge flere uger på at lave et kort, er vel ikke mit ansvar???
Så skal en jo til at bestille kort et ÅR i forvejen!!!
Kan jeg køre nogle dage uden kort??.
jeg har jo en kvittering på at kortet er bestilt???
kan nogen give mig svar jeg kan bruge, og hvor jeg kan hente den aktuelle information, og eller lovgivning på området!!!
jan 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 32
mvh Marcuz
jan 2011
Følger: 1 Lastbiler: 2 Emner: 22 Svar: 109
Tak for dit svar marcus...
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
Hvornår har du bestilt det?
jan 2011
dec 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Lastbiler: 2 Emner: 11 Svar: 173
jan 2011
Fik en bøde i Sverige for 5 år siden, men den blev refunderet da politiet ikke selv den gang kunne finde ud af det, men den gang blev det lavet en regel der sagde at p.g.a. systemets forsinkelser, kunne en køre på kvitteringer op til 7 dage, men jeg ved ikke om denne regel også gælder for fornyelser...
dec 2010
Følger: 12 Følgere: 11 Lastbiler: 4 Emner: 3 Svar: 184
sep 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 20 Svar: 368
Ville hvis jeg var dig gemme en kvitering på det er bestilt kortet .
sep 2011
dec 2010
Følger: 17 Følgere: 16 Lastbiler: 1 Svar: 808
Mener at ekspeditionstiden på et nyt kort kan tage op til en måned.
feb 2011
Følger: 1 Svar: 86
Du har fuldstændig ret.
Udløb ingen kørsel. IKKE noget med strimler og deslige. Det koster ved kasse 1.
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Det passer ikke helt det der. Hvis dit kort bliver defekt må du køre turen færdig inden du bestiller et nyt og så må du køre på udskrift i 7 eller 14 dage kan ikke huske det.
Men ved udløb må man ikke køre på strimmel. Jeg har en kollega der lige har prøvet at maskinen pludselig skrev ugyldigt kort selvom det kun var 12 måneder gammelt - Han måtte køre på strimmel til det nye kom. Det var beskeden fra Politiet i Horsens.
dec 2010
Det kommer an på hvilken betjent du snakker med, fodi nogle siger at du må køre på strimmel og andre siger at det er ulovligt... Men ja det rigtig du må køre turen færdig. Det var også det jeg mente...
apr 2011
Emner: 2 Svar: 163
http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/32C9C5B2-4A76-434D-9603-5E88E20FD86C/0/P017a_0408.pdf
FornyelseHvis gyldighedsperioden på førerkortet er ved at udløbe eller allerede er udløbet, kan De ansøge om fornyelse af kortet.Hvis De ønsker at få udstedt det nye førerkort, inden gyldighedsperioden på det nuværende kort udløber, skal ansøgningindgives senest 15 arbejdsdage før gyldighedsperiodens udløb.
Levering af førerkortetFørerkort vil blive sendt til den adresse, De har angivet på ansøgningsblanketten. Har De ansøgt om erstatningskort, fordi ettidligere udstedt førerkort er påført fejlagtige oplysninger, eller har De ansøgt om udskiftning, og er det tidligere udstedteførerkort ikke afleveret til politiet sammen med ansøgningen, skal De dog selv afhente det nye førerkort hos politiet. Samtidighermed skal det tidligere udstedte førerkort afleveres.Af sikkerhedsmæssige årsager produceres førerkortet kun et sted i landet og under strenge sikkerhedsforanstaltninger, og dervil derfor være en leveringstid på ca. 1 uge.
apr 2011
jan 2011
Er det måske lige at trække tråden for tynd???
apr 2011
Husk fornyelse af fartskriverkort
Nu har Rigspolitiet imidlertid slået fast, at det ikke er tilladt at køre lastbil med digital tachograf, hvis førerkortet er udløbet og dermed er blevet uvirksomt.
Husk fornyelse af fartskriverkort
De første førerkort og virksomhedskort til den digitale fartskriver er allerede faldet for udløbsgrænsen, som er 5 år. Hvis udløbsgrænsen er overskredet, må man ikke køre, før man har fået et nyt førerkort. Hen over sommeren har der ellers været forskellige bud både fra myndigheder og menigmand om, hvilke regler der gjaldt, når udløbsdatoen for førerkortet blev overskredet.
Nu har Rigspolitiet imidlertid slået fast, at det ikke er tilladt at køre lastbil med digital tachograf, hvis førerkortet er udløbet og dermed er blevet uvirksomt. Samtidig med præciserer Rigspolitiet, at man ikke kan køre på udskrifter fra tachografen, når udløbsdatoen er overskredet. Det er kun tilladt at køre på udskrifter når førerkortet mistes, stjæles eller bliver uvirksomt inden for gyldighedsperioden på 5 år.
Rigspolitiet har i samarbejde med sine kortleverandører udarbejdet nogle retningslinjer, som gælder ved fornyelse af fartskriverkortene. Følgende retningslinjer gælder, og det tager op til 10 arbejdsdage at få et nyt fartskriverkort:
Førerkort:
• Du kan søge om nyt førerkort op til 2 måneder før udløbsdatoen.
• Du skal søge om nyt førerkort senest 15 dage før udløbsdatoen (hvis du vil være sikker på at have det i hånden, når anvendelsesdatoen træder i kraft).
• Det fornyede førerkort gælder dagen efter, at det gamle udløber.
<b>Husk: Du skal medbringe dit gamle førerkort 28 dage efter udløbsdatoen. Du skal også huske at downloade eventuelle data fra førerkortet.</b>
Virksomhedskort:
• Her gælder de samme tidsfrister, som gælder for førerkortet.
• Bemærk, at virksomheden skal udfylde en ansøgningsblanket for samtlige virksomhedskort, den ønsker at forny. Proceduren er anderledes i forhold til førstegangsudstedelsen af virksomhedskort, hvor man blot kan anføre, hvor mange man ønsker. Det skyldes, at virksomhedskortet bliver forsynet med et unikt nummer, som får et ”gentagelsesnummer”.
Du skal ansøge om fartskriverkort på en politistation, hvor der er ekspedition (normalt lokalpoliti). Nye kort sendes til ansøgerens hjemadresse.
Kilde: DTL
jan 2011
Er det måske lige at trække tråden for tynd???
dec 2010
Hvis ikke kortet er der på lørdag, så ville jeg prøve at ringe til politiet og forklare dem hvordan det hele hænger sammen. Hvis der så altså er nogen der kan svare dig på hvordan og hvorledes det hele fungerer. Og sidst men ikke mindst, så få det på skrift som du bliver forklaret du må gøre.
Næste problem bliver så hvad de siger i Norge....
sep 2011
Der var en tråd her inde om det. Syntes også det er utrolig der skal gå så lang tid med at få det hjem
dec 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 8 Svar: 99
Intet virksomt kort = nul kørsel, ikke noget med strimler osv...
apr 2011
står lige her
<i>Førerkort:
• Du kan søge om nyt førerkort op til 2 måneder før udløbsdatoen.
• Du skal søge om nyt førerkort senest 15 dage før udløbsdatoen (hvis du vil være sikker på at have det i hånden, når anvendelsesdatoen træder i kraft).
• Det fornyede førerkort gælder dagen efter, at det gamle udløber.
jan 2011
dec 2010
Følger: 26 Følgere: 25 Lastbiler: 2 Emner: 6 Svar: 334
Så har du jo ikke spurgt om det rigtige, for i DK må du også hvis der er fejl på kortet køre 7 dage på strimler, men udløber kortet må du ikke køre på det.
dec 2010
Kortet ubrugeligt/beskadiget/mistet? kontakt politiet til bestilling af nyt førerkort hvorefter du med kvittering kan køre i 14 dage på strimler.
Fejl på tachografen? Du skal have den udbedret hurtigst muligt, senest 7 dage efter fejlen viser sig.
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 143 Svar: 574
Og fik klart afvide på stationen...:
"Før i tiden så vi lidt igennem fingerne, hvis du kunne bevise at du havde bestilt nyt kort,... Det kan vi IKKE MERE!.. Kørsel uden tagograf kort svare til kørsel uden kørekort, Kr. 1500.- + klip."
Kortet bliver simpelhen skudt ud, når du starter om morgenen.
Hvis du havde tænkt dig at "tage changsen" så ring til "pot-jens" og få på skrift at du må kører... ellers kommer det til at koste dyrt... og jeg tror sku ærlig talt ikke din vognmand, smiler og siger "den regning tager jeg, og tak",,,
apr 2011
og det giver da ikke klip at have glemt sit kørekort
http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/C9FC7B95-779E-49C8-9C27-5C7BEF71D348/0/Bødetakster_115789_P669_1011.pdf
jan 2011
Eller så må jeg lade vognen stå et par dage, ikke andet for....
dec 2010
Følger: 12 Følgere: 11 Lastbiler: 4 Emner: 3 Svar: 184
Så lad os nu ikke gøre det sværere end der reelt er
dec 2010
Følger: 6 Følgere: 6 Lastbiler: 2 Emner: 4 Svar: 248
Ved defekt på kortet på du køre op til 7 dage!
Har du ikke bestilt et nyt kort tids nok inden det gamle udløb, så er det bare ærgeligt!
feb 2011
Følger: 14 Følgere: 13 Lastbiler: 2 Emner: 30 Svar: 1.310
jan 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Lastbiler: 1 Emner: 3 Svar: 13
jan 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 32
dec 2010
apr 2011
hvis du læser hvad opretter skriver i sit 3. indlæg:
<i>Skrevet: 06-04-2012 10:37:23
bestilt for to uger siden....</i>
så giver det med lidt god vilje MAX 10 arbejdsdage, og man skal bestille <b>senest</b> 15 arbejdsdage før det skal bruges = opretter er 5 arbejdsdage forsent på den.
dec 2010
dec 2010
Følger: 6 Følgere: 6 Lastbiler: 2 Emner: 4 Svar: 248
Det rigtige svar er skrevet indtil flere gange
jun 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 4 Svar: 40
feb 2011
Følger: 1 Svar: 86
Eftersom det rigtige svar er givet flere gange må man sige at det er op til de forskellige hvad de vil gøre.
Skulle det så ende med en eller anden form for sanktion, så snøft.
dec 2010
Kortet udløbet? Du må ikke køre før det nye dukker op.
Kortet ubrugeligt/beskadiget/mistet? kontakt politiet til bestilling af nyt førerkort hvorefter du med kvittering kan køre i 14 dage på strimler.
Fejl på tachografen? Du skal have den udbedret hurtigst muligt, senest 7 dage efter fejlen viser sig.
dec 2010
Kortet udløbet? Du må ikke køre før det nye dukker op.
feb 2011
dec 2010
Der er da nogen der er endnu værre. De bestiller det først når lortet bliver kørt ud igen...
dec 2010
dec 2010
dec 2010
Udløber dit kort og du ikke selv har bestilt et nyt i tide, så er der kun en og takke og kun to løsninger, skive bil eller vent til det nye kommer. Politiet kan ikke hjælpe dig til at køre på strimler eller hvad folk ellers har af kreative ideer
jun 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 4 Svar: 40
dec 2010
Og han fik simpelthen kvitt for at han bestilte sit førekort for sent?!
feb 2011
Jacob det er sgu da fint nok tror bare ikke den holder jeg ville i hvertfald ikke løbe an på den at skidtet går i stykker er jo noget helt andet det er du ikke herre over men at du er for sent ude er din egen skyld for du kan holde ind på en hver politigård for at forny det og du kan endda lave det der hjemme fra så det kun er det finansielle der skal ordnes nærmest jeg lavede mit i padborg passede lige med en pause og et service i padborg betjeneten var dog ikke for glad for at jeg ville betale med kort men det kunne jeg ikke tage mig af
jan 2011
Det er så mit ansvar at gøre det i ret tid, og min vognmand er informeret om dette. får jeg ikke kortet i posten senest ondsag står bilen til jeg får kortet...
Så er denne tråd afsluttet og færdig diskuteret....
Hav en fortsat god påske.....
dec 2010
feb 2011
dec 2010
dec 2010
dec 2010
Hjælp!! udløbet digitalt førerkort...