{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
17.656 visninger | Oprettet:

Hjælp!! udløbet digitalt førerkort... {{forumTopicSubject}}

Jeg har snart et udløbet førerkort, og har bestilt et nyt, men har endnu ikke fået noget i posten. det udløber 110412, og på mandag tager jeg til Norge igen, men hvad gør jeg om det ikke er kommet noget til mig i posten på lørdag???
Findes der ikke nogle overgangsregler når en fornyer sit kort??? At byråkratiet skal bruge flere uger på at lave et kort, er vel ikke mit ansvar???
Så skal en jo til at bestille kort et ÅR i forvejen!!!
Kan jeg køre nogle dage uden kort??.
jeg har jo en kvittering på at kortet er bestilt???
kan nogen give mig svar jeg kan bruge, og hvor jeg kan hente den aktuelle information, og eller lovgivning på området!!!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af altanafskærmning 1.000 kr.
  • Fjerne overskydende jord, så det er plan med græsset 500 kr.
  • Hjælp til montering af skab 205 kr.
  • Bortkørsel og bortskaffelse af jord 1.000 kr.
  • Tilkobling af opvasker, vask og armatur 1.500 kr.
  • Skrue reol/lampe ned fra væg 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælp!! udløbet digitalt førerkort...
  • #1   6. apr 2012 Har du kvitteringen på det nye er betalt og bestilt , så kan du kører på lapper til det nye kort kommer , men husk og gem dem .

mvh Marcuz

• #2   6. apr 2012 Ja jeg har kvitteringen, men hvor står det på skrift at jeg kan køre på udskrifterne til jeg har mit kort????
    Tak for dit svar marcus...

• #3   6. apr 2012 Ingen kort - ingen lovlig kørsel.

Hvornår har du bestilt det?

• #4   6. apr 2012 bestilt for to uger siden....

• #5   6. apr 2012 Tja, kan kun sige, at man blot skal bestille nyt kort et par mdr i forvejen. Det gælder jo alligevel først fra den dato som den gamle udløber.

• #6   6. apr 2012 Har hørt noget om at en kan køre 7 dage uden kort, men må vise kvitteringer....
    Fik en bøde i Sverige for 5 år siden, men den blev refunderet da politiet ikke selv den gang kunne finde ud af det, men den gang blev det lavet en regel der sagde at p.g.a. systemets forsinkelser, kunne en køre på kvitteringer op til 7 dage, men jeg ved ikke om denne regel også gælder for fornyelser...

• #7   6. apr 2012 Som andre skriver, hvis det er fornyelse gælder der ingen kære mor, det er DIT ansvar at sørge for at bestille et nyt kort, og derfor, udløber det gamle og er det nye ikke dukket op = ingen kørsel i bil med digital fartskriver. den med at køre på strimler osv gælder kun hvis dit oprindelige kort er gået i stykker eller er blevet stjålet og du har kvitt på at der er bestilt et erstatningskort... og som tidligere nævnt, kan du op til 2 mdr før bestille det nye kort så der er ikk rigtigt nogen undskyldning hvis det udløber, andet end ris til egen røv for ikke at have gjort det i tide smiley

• #8   6. apr 2012 Du skal lave et udskrift hver dag det må du gøre i 15 dage . Disse udskrifter skal du gemme som skiver.

Ville hvis jeg var dig gemme en kvitering på det er bestilt kortet .

• #9   6. apr 2012 David der er et andet problem som der er skrevet om her inde hvis du bestiller for tidligt dit kort så står der den gammel dato på også skal man punge ud 2 gange så det er lidt svært med en balance gang . For hvornår slettes den gammel dato for bestilling af kort .

• #10   6. apr 2012 Der findes absolut ingen lovlig grund til at køre med et kort som er udløbet. Når ens kort er gået itu under kørsel, er det kun lovligt at køre hjem og ikke mere.
    Mener at ekspeditionstiden på et nyt kort kan tage op til en måned.

• Mogens D
    Mogens D Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 1 Svar: 86
    #11   6. apr 2012 David W.
    Du har fuldstændig ret.
    Udløb ingen kørsel. IKKE noget med strimler og deslige. Det koster ved kasse 1.

• #12   6. apr 2012 EK T

Det passer ikke helt det der. Hvis dit kort bliver defekt må du køre turen færdig inden du bestiller et nyt og så må du køre på udskrift i 7 eller 14 dage kan ikke huske det.

Men ved udløb må man ikke køre på strimmel. Jeg har en kollega der lige har prøvet at maskinen pludselig skrev ugyldigt kort selvom det kun var 12 måneder gammelt - Han måtte køre på strimmel til det nye kom. Det var beskeden fra Politiet i Horsens.

• #13   6. apr 2012 Måårten

Det kommer an på hvilken betjent du snakker med, fodi nogle siger at du må køre på strimmel og andre siger at det er ulovligt... Men ja det rigtig du må køre turen færdig. Det var også det jeg mente...

• Kim B
    Kim B Tilmeldt:
    apr 2011

Emner: 2 Svar: 163
    #14   6. apr 2012 sakset fra politiets ansøgningsskema
    http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/32C9C5B2-4A76-434D-9603-5E88E20FD86C/0/P017a_0408.pdf

FornyelseHvis gyldighedsperioden på førerkortet er ved at udløbe eller allerede er udløbet, kan De ansøge om fornyelse af kortet.Hvis De ønsker at få udstedt det nye førerkort, inden gyldighedsperioden på det nuværende kort udløber, skal ansøgningindgives senest 15 arbejdsdage før gyldighedsperiodens udløb.

Levering af førerkortetFørerkort vil blive sendt til den adresse, De har angivet på ansøgningsblanketten. Har De ansøgt om erstatningskort, fordi ettidligere udstedt førerkort er påført fejlagtige oplysninger, eller har De ansøgt om udskiftning, og er det tidligere udstedteførerkort ikke afleveret til politiet sammen med ansøgningen, skal De dog selv afhente det nye førerkort hos politiet. Samtidighermed skal det tidligere udstedte førerkort afleveres.Af sikkerhedsmæssige årsager produceres førerkortet kun et sted i landet og under strenge sikkerhedsforanstaltninger, og dervil derfor være en leveringstid på ca. 1 uge.

• Kim B
    Kim B Tilmeldt:
    apr 2011

#15   6. apr 2012 (link fjernet)

• #16   6. apr 2012 Kan jeg så på lørdag om ikke kortet er kommet, gå på politiet og melde kortet tabt??? men sige at jeg heldigvis har bestilt nyt??
    Er det måske lige at trække tråden for tynd???

• Kim B
    Kim B Tilmeldt:
    apr 2011

#17   6. apr 2012 http://transportmiljoe.dk/news.php?extend.2658

Husk fornyelse af fartskriverkort
    Nu har Rigspolitiet imidlertid slået fast, at det ikke er tilladt at køre lastbil med digital tachograf, hvis førerkortet er udløbet og dermed er blevet uvirksomt.

Husk fornyelse af fartskriverkort

De første førerkort og virksomhedskort til den digitale fartskriver er allerede faldet for udløbsgrænsen, som er 5 år. Hvis udløbsgrænsen er overskredet, må man ikke køre, før man har fået et nyt førerkort. Hen over sommeren har der ellers været forskellige bud både fra myndigheder og menigmand om, hvilke regler der gjaldt, når udløbsdatoen for førerkortet blev overskredet.

Nu har Rigspolitiet imidlertid slået fast, at det ikke er tilladt at køre lastbil med digital tachograf, hvis førerkortet er udløbet og dermed er blevet uvirksomt. Samtidig med præciserer Rigspolitiet, at man ikke kan køre på udskrifter fra tachografen, når udløbsdatoen er overskredet. Det er kun tilladt at køre på udskrifter når førerkortet mistes, stjæles eller bliver uvirksomt inden for gyldighedsperioden på 5 år.

Rigspolitiet har i samarbejde med sine kortleverandører udarbejdet nogle retningslinjer, som gælder ved fornyelse af fartskriverkortene. Følgende retningslinjer gælder, og det tager op til 10 arbejdsdage at få et nyt fartskriverkort:

Førerkort:
    • Du kan søge om nyt førerkort op til 2 måneder før udløbsdatoen.
    • Du skal søge om nyt førerkort senest 15 dage før udløbsdatoen (hvis du vil være sikker på at have det i hånden, når anvendelsesdatoen træder i kraft).
    • Det fornyede førerkort gælder dagen efter, at det gamle udløber.

<b>Husk: Du skal medbringe dit gamle førerkort 28 dage efter udløbsdatoen. Du skal også huske at downloade eventuelle data fra førerkortet.</b>

Virksomhedskort:
    • Her gælder de samme tidsfrister, som gælder for førerkortet.

• Bemærk, at virksomheden skal udfylde en ansøgningsblanket for samtlige virksomhedskort, den ønsker at forny. Proceduren er anderledes i forhold til førstegangsudstedelsen af virksomhedskort, hvor man blot kan anføre, hvor mange man ønsker. Det skyldes, at virksomhedskortet bliver forsynet med et unikt nummer, som får et ”gentagelsesnummer”.

Du skal ansøge om fartskriverkort på en politistation, hvor der er ekspedition (normalt lokalpoliti). Nye kort sendes til ansøgerens hjemadresse.

Kilde: DTL

• #18   6. apr 2012 Kan jeg så på lørdag om ikke kortet er kommet, gå på politiet og melde kortet tabt??? men sige at jeg heldigvis har bestilt nyt??
    Er det måske lige at trække tråden for tynd???

• #19   6. apr 2012 Jan:
    Hvis ikke kortet er der på lørdag, så ville jeg prøve at ringe til politiet og forklare dem hvordan det hele hænger sammen. Hvis der så altså er nogen der kan svare dig på hvordan og hvorledes det hele fungerer. Og sidst men ikke mindst, så få det på skrift som du bliver forklaret du må gøre.
    Næste problem bliver så hvad de siger i Norge....

• #20   6. apr 2012 Syntes det der er sværeste i den her det er den med udløbs dato på kortet for hvornår tør man og bestille det uden der står den gammel dato på så man skal ud og havde nyt kort.

Der var en tråd her inde om det. Syntes også det er utrolig der skal gå så lang tid med at få det hjem

• #21   6. apr 2012 Men som Kim B skriver;

Intet virksomt kort = nul kørsel, ikke noget med strimler osv...

• Kim B
    Kim B Tilmeldt:
    apr 2011

#22   6. apr 2012 cero
    står lige her
    <i>Førerkort:
    • Du kan søge om nyt førerkort op til 2 måneder før udløbsdatoen.
    • Du skal søge om nyt førerkort senest 15 dage før udløbsdatoen (hvis du vil være sikker på at have det i hånden, når anvendelsesdatoen træder i kraft).
    • Det fornyede førerkort gælder dagen efter, at det gamle udløber.

• #23   6. apr 2012 I Norge er problemet ikke det samme som i DK, for jeg har spurgt der, og de godtager strimler for op til 10 arbejdsdage, fordi det kan være uforudsæte fejl både på kort og skriver...

• #24   6. apr 2012 Jan K,
    Så har du jo ikke spurgt om det rigtige, for i DK må du også hvis der er fejl på kortet køre 7 dage på strimler, men udløber kortet må du ikke køre på det.

• #25   6. apr 2012 Kortet udløbet? Du må ikke køre før det nye dukker op.

Kortet ubrugeligt/beskadiget/mistet? kontakt politiet til bestilling af nyt førerkort hvorefter du med kvittering kan køre i 14 dage på strimler.

Fejl på tachografen? Du skal have den udbedret hurtigst muligt, senest 7 dage efter fejlen viser sig.

• #26   6. apr 2012 Prøvede det selv for noget tid siden...
    Og fik klart afvide på stationen...:
    "Før i tiden så vi lidt igennem fingerne, hvis du kunne bevise at du havde bestilt nyt kort,... Det kan vi IKKE MERE!.. Kørsel uden tagograf kort svare til kørsel uden kørekort, Kr. 1500.- + klip."

Kortet bliver simpelhen skudt ud, når du starter om morgenen.

Hvis du havde tænkt dig at "tage changsen" så ring til "pot-jens" og få på skrift at du må kører... ellers kommer det til at koste dyrt... og jeg tror sku ærlig talt ikke din vognmand, smiler og siger "den regning tager jeg, og tak",,,

• Kim B
    Kim B Tilmeldt:
    apr 2011

#27   6. apr 2012 FL § 56, stk. 1 Undladt at have kørekortet hos sig under kørsel kr. 1000
    og det giver da ikke klip at have glemt sit kørekort

http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/C9FC7B95-779E-49C8-9C27-5C7BEF71D348/0/Bødetakster_115789_P669_1011.pdf

• #28   6. apr 2012 Jeg tager lige en tur om politigården i morgen...
    Eller så må jeg lade vognen stå et par dage, ikke andet for....

• #29   6. apr 2012 Cero... hvis jeg har forstået den anden tråd rigtigt, omhandler den fejl på kortet og des lige, hvor folk har fået et erstatningskort hvor den gamle udløbsdato så har stået på. Dette kan du ikke sammenligne med en fornyelse i forbindelse med udløb af den 5 års gyldighedsperiode, for, når du går på politigården og udfylder blanketten, er det jo netop med fornyelse for øje og ikke et erstatningskort du bestiller, plus at du kan fornye, i op til 2 mdr før... så medmindre man ikke selv formår at udtrykke sig klart når man er nede for at fornye et kort der er ved at udløbe, ja så er man selv uden om det... jeg fornyede selv mit kort i starten af december, selvom kortet reelt udløb 10. januar, jeg fik blot det nye med posten og viola, den 11. januar satte jeg det nye kort i og kørte videre.
    Så lad os nu ikke gøre det sværere end der reelt er smiley

• #30   6. apr 2012 Det rigtige svar er skrevet flere gange herinde.. længere er den ikke!

Ved defekt på kortet på du køre op til 7 dage!

Har du ikke bestilt et nyt kort tids nok inden det gamle udløb, så er det bare ærgeligt!

• #31   6. apr 2012 Som der er mange der har skrevet ingen kørsel uden kort og jan vil minde dig om at du jo er dansk chauffør ikke norsk og hvis jeres data bliver indkaldt er det jo ikke til norge men til dansk politi og hvis man i skal huske så at i form af påsken manglede der jo lige 3 arbejdsdage ud fra hva der normalt er hverdage bestilte mit 1 mdr før men fik det efter en uge

• #32   7. apr 2012 7 Dage BUM det står i reglerne men husk udprint.... og videre.. Bum

• #33   7. apr 2012 Gutter nu har Jan jo bestilt sit nye kort 15 dage før hans det gamle udløber, så han har holdt sin sti ren efter hvad der stilles af krav for at bestille et nyt kort , så det vil politiet jo se lidt på . men er du ikk sikker Jan , ring først til en politi station langt væk fra dig og for hører dig om hvordan du skal forholde dig nu hvor du har bestilt et nyt men det ikk er kommet ?? er det et no go at kører overhovedet , ja så tar du ned på en station tæt på dig og melder dit kort ståjlet du kan jo ikk rigtig gøre andet når reglerne skal være imod dig selvom du har overholdt hvad du skal i denne sag .... Var ihvertfald hvad jeg ville gøre selv ...... bare for en udskrift fra dem de har modtaget din anmeldelse .... Og go tur op over så , for nordmændene er til at snakke med i de mindste ....

• #34   7. apr 2012 Bjørn w ?????

• Kim B
    Kim B Tilmeldt:
    apr 2011

#35   7. apr 2012 Marcuz

hvis du læser hvad opretter skriver i sit 3. indlæg:

<i>Skrevet: 06-04-2012 10:37:23

bestilt for to uger siden....</i>

så giver det med lidt god vilje MAX 10 arbejdsdage, og man skal bestille <b>senest</b> 15 arbejdsdage før det skal bruges = opretter er 5 arbejdsdage forsent på den.

• #36   7. apr 2012 Det kommer absolut bag på mig at der kan skrives så meget om så lille et kort hahaha

• #37   7. apr 2012 Ja, fuldstændig enig EK T!

Det rigtige svar er skrevet indtil flere gange smiley Og alligevel kommer folk med noget de har hørt på kanal 19 eller på færgen smiley

• #38   7. apr 2012 Hold da helt op for en omgang ord pga af et lille kort! Jan du køre bare ned til politi gården og får en kvitt fra dem hvor du fra dags dato må køre på strimmel indtil dit kort er kommet... Så enkelt er det!!

• Mogens D
    Mogens D Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 1 Svar: 86
    #39   7. apr 2012 Det erda godt at der ikke er et max på hvor lange de forskellige emner kan blive her på LG.
    Eftersom det rigtige svar er givet flere gange må man sige at det er op til de forskellige hvad de vil gøre.
    Skulle det så ende med en eller anden form for sanktion, så snøft.

• #40   7. apr 2012
    Kortet udløbet? Du må ikke køre før det nye dukker op.

Kortet ubrugeligt/beskadiget/mistet? kontakt politiet til bestilling af nyt førerkort hvorefter du med kvittering kan køre i 14 dage på strimler.

Fejl på tachografen? Du skal have den udbedret hurtigst muligt, senest 7 dage efter fejlen viser sig.

• #41   7. apr 2012
    Kortet udløbet? Du må ikke køre før det nye dukker op.

• #42   7. apr 2012 Ekt helt enig kan da også godt se det fra jans side sgu træls at ringe til chef og sige jeg er et max fjols mit førekort har jeg bestilt for sent så jeg kan desværre ikke køre mandag den er sgu heller ikke nem

• #43   7. apr 2012 Martin:
    Der er da nogen der er endnu værre. De bestiller det først når lortet bliver kørt ud igen...

• #44   7. apr 2012 Vi havde da en der måtte over i en gammel skive bil fordi hans førekort var udløbet.. Der er ikke noget at gøre... I kan ikke køre uden... Og så kan i ringe og besøge politiet så meget i har lyst til.. Man kan godt se dem der skriver det her tydeligvis har HØRT at man kan gøre det!!!!!!!

• #45   7. apr 2012 Jamen helt klart er det da træls at stå i den situation at kortet løber ud. Kender en som havde fået nyt kort, men hvor det gammel kort gik istykker to uger før det nye virkede. Det sgu også surt....

• #46   7. apr 2012 Mit kort gik i stykker 3 måneder før udløb.. Ærgeligt, du får et nyt kort med samme udløbsdato, så 14 dage efter jeg havde fået nyt, kunne jeg melde mig på stationen og bestille et nyt kort de 2 måneder før som man kan..

Udløber dit kort og du ikke selv har bestilt et nyt i tide, så er der kun en og takke og kun to løsninger, skive bil eller vent til det nye kommer. Politiet kan ikke hjælpe dig til at køre på strimler eller hvad folk ellers har af kreative ideer

• #47   7. apr 2012 Munken: det muligt, men vi har lige haft en som fik en kvitt og måtte derfor køre.. Men uden kvitt ingen kørsel det jeg enig i

• #48   7. apr 2012 Jacob L:

Og han fik simpelthen kvitt for at han bestilte sit førekort for sent?!

• #49   7. apr 2012 jamen helt sikkert morten der er altid være eks hihi
    Jacob det er sgu da fint nok tror bare ikke den holder jeg ville i hvertfald ikke løbe an på den at skidtet går i stykker er jo noget helt andet det er du ikke herre over men at du er for sent ude er din egen skyld for du kan holde ind på en hver politigård for at forny det og du kan endda lave det der hjemme fra så det kun er det finansielle der skal ordnes nærmest jeg lavede mit i padborg passede lige med en pause og et service i padborg betjeneten var dog ikke for glad for at jeg ville betale med kort men det kunne jeg ikke tage mig af

• #50   8. apr 2012 Så har jeg besøget min lokale station, og jeg KAN IKKE KØRE FØR JEG HAR DET NYE KORT, TRÅDEN AFSLUTTET.........
    Det er så mit ansvar at gøre det i ret tid, og min vognmand er informeret om dette. får jeg ikke kortet i posten senest ondsag står bilen til jeg får kortet...
    Så er denne tråd afsluttet og færdig diskuteret....
    Hav en fortsat god påske.....

• #51   8. apr 2012 Præcis som jeg fremførte.. Så kan man undre sig over historier om dem der åbenbart har kunne få en kvittering på politi gården ved udløbet kort, og kunne køre på strimler. -.-

• #52   8. apr 2012 Jan jamen helt rigtig tråden slut det er surt men så kan man vist ikke tærske mere lang halm på det men lad lige være med at lukke tråden for så er der noget at henvise til om 1 månede nå den næste har samme spørgsmål

• #53   15. apr 2012 jeg bestilte nyt førerkort i tirsdags. Det kom med posten igår... De sagde på stationen du tidligst kan bestille et to måneder før det gamle udløber, dog skulle man bestille det nye en måned før det gammel kort løber ud for at være sikker på at det kommer til tiden...

• #54   15. apr 2012 Det står vidst også højt og tydeligt hvis man vælger at printe siden ud og udfylde den der hjemme. Der falder man over de ting når man skal finde siden

• #55   15. apr 2012 Nu jeg godt gammeldags, så fik ansøgningen ude på politigården hehe

Kommentér på:
Hjælp!! udløbet digitalt førerkort...

Annonce