{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.506 visninger | Oprettet:

Patrick Bang P
Patrick Bang P
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

Lastbilchauffør? uddannelse?, forhold? {{forumTopicSubject}}

Hejsa, jeg overvejer lidt om man måske skulle blive lastbil chauffør, da jeg egentlig tror at det er et fedt nok job smiley

Jeg skal snart i praktik for at se om det er noget for mig, men i mellemtiden tænkte jeg at jeg måske kunne få svar på nogle af de spørgsmål jeg har smiley

Hvordan syntes i det er ang. arbejdsforhold/løn? -jeg syntes nemlig jeg hører meget blandet, hvor nogle sige de arbejder over 50 timer om ugen, og andre siger at de bare har de 37 timer. Og foregår det ikke normalt fra kl. 4.00 af?

Så vidt jeg har kunne undersøge mig til, så skal jeg tage grundforløbet "Transport og Logistik"
og så vidt jeg har forstået, så får jeg det store kørekort. Men hvad med det lille? går ud fra jeg selv skal have det, men hvornår i processen er det et krav jeg har det? allerede når jeg starter på grundforløbet, eller først når jeg skal i lærer ?

jeg håber der er nogle der kan hjælpe mig smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lastbilchauffør? uddannelse?, forhold?
  • #2   10. jan 2011 Jeg er naturligvis godt klar over at jeg skal have alm. kørekort før jeg kan tage det store.

Jeg er bare i tvivl om hvor henne i uddannelsen jeg får det store(og derfor skal have det alm.) smiley
    og ja, kunne godt ringe til en skole, men da de ikke kan svare mig på de andre spørgsmål, håbede jeg på at en herinde ku svare på det hele smiley

• #3   10. jan 2011 om du starter klokken 0400 eller om du starter klokk1600 kommer jo helt an på hvad du kører med og det har jo også indvirkning på din arbejdstid.
    som udgangspunkt skal du nok ikke regne med kun at have 37 timer i ugen men det er vel heller ikke så vigtigt hvis man kan li det man laver.

• #4   10. jan 2011 Du får kørekort til kat b efter grundforløbet forudsat at du er 18 og har en læreplads, så betaler skolen dit kort ellers betaler du det selv... Du skal have dit kort til kat b inden du starter på skole igen efter grundforløbet og har en læreplads smiley

• #5   10. jan 2011 Men hav lige i mente at det er svært at få en læreplads lige pt hvis du ikke har gode kontakter/netværk inden for faget smiley

• Ck ™
    Ck ™ Tilmeldt:
    dec 2010

Følger: 1 Svar: 18
    #6   10. jan 2011 Har selv tænkt på det samme..
    Syntes bare det er svært at finde ud af om man skal vælge:
    - Kørselsdisponent
    - Godchauffør
    - Renovationschauffør
    - Kranfører
    - Tankbilchauffør
    - Flyttebilchauffør
    - Lastbilchauffør..

Syntes der er noget der taler både godt og dårligt om de fleste af tingene.. smiley

• #7   10. jan 2011 Kat.b. er det ikke det normale kørekort? får man også det gratis hvis man har læreplads, fordi det havde jeg da ikke regnet med ihvertfald. smiley

• Ck ™
    Ck ™ Tilmeldt:
    dec 2010

#8   10. jan 2011 Jo Kat. b er det almindelige bilkørekort..
    Og kan heller ikke rigtig selv se mig ud af, på nogle hjemmesider hvilke kørekort man får at skole eller læreplads..

• #9   10. jan 2011 Ck ™
    Hvis du vælger - Godschauffør er du dækket godt ind, da du i forløbet får både Kran kat. D, ADR inkl. tank og 1 valgfri ting f.eks. Kursus til dyretransport..

Man får både B, C og CE af skolen

• #10   10. jan 2011 Skolen betaler dit bil kørekort, lastbil med hænger og alle de andre kurser du for... Men du for intet før du har en underskrevet lærekontrakt og en uddannelsesplan... på nær truckcertifikat som du for på grundforløbet...

Jeg bestod eksamen på grundforløbet sidste år i uge 44 og startede i lære mandag i uge 45, så det kan godt lade sig gøre at finde en læreplads... Jeg skrev en ansøgning og tog ud med den personligt, tror jeg søgte 7 steder inden der var gevinst...

Men man for ikke noget serveret, der skal gøres et godt stykke arbejde i at "sælge" sig selv, for der er mange om buddet...

/ Bülow...

• #11   10. jan 2011 CK> nu ved jeg ikke hvor meget kendskab du har til branchen, men hvis du ikke kender branchen overhovedet og ikke har kørt lastbil,så drop disponentuddannelsen, bare et godt råd, det kræver nemlig et vis indblik i faget for at kunne bestride jobbet godt nok, jeg har godt nok mødt en del disponenter som ikke en gang havde kørekort til lastbil, men alle på nær en var altså også derefter... :o)

Patrick> Som mange skriver så lægger arbejdstiden på alle tider af døgnet, og kommer helt an på hvad og hvem du kører for, men der er stadig MANGE chauffører som sagtens kan få det til at lykkedes med kone, børn, øvrig familie samt venner, men der er selvfølgelig også dem som ikke kan....

Du skal ikke blive chauffør fordi du tror at det er et fedt job, men fordi du brænder for det..

Jer begge> HVIS i vælger uddannelsen så gør op med jer selv hvad i vil, vil i have de bedste chancer tager i Godschaufføruddannelsen på 3 år, skal i bare have kortet og afsted så tager i den korte...

Og JA kørekort til personbil ER includeret i begge uddannelser....

• Ck ™
    Ck ™ Tilmeldt:
    dec 2010

#12   10. jan 2011 Dennis - Tak for info smiley

Mr. Nobody - Med hensyn til disponent var der bare for lige at nævne alle dem man kunne vælge inden for faget, var heller ikke min plan at vælge den..

Tænkte lidt på, hvad man med størst sansynlighed kommer til at køre med inden for godstransport?
    For ved ikke om det bare er i mit hovede at man som lastbilchauffør også køre med gods? smiley

• #13   10. jan 2011 Ck> Hehe, godschauffør er et vidt begreb, og spænder over alt fra pakker for Danske Fragtmænd til specialtransport for Vestas f.eks. godschauffør er bare noget de kalder det for at dele dem lidt op, men en godschauffør eller kranchauffør kan køre det hele... ;o) Der er ingen skjulte begrænsninger der :o)

• Ck ™
    Ck ™ Tilmeldt:
    dec 2010

#14   10. jan 2011 Nobody - Hehe, syntes også det var lidt forvirrende!
    Men altså det vil så sige at tager man grundforløbet som godschauffør, kan man sagtens søgelæreplads som alm. lastbilchauffør?
    Altså som kører containere osv? smiley

• #15   10. jan 2011 CK> Lige præcis, Godschauffør er alt det alminelige hvis man kan kalde det det, altså det kørsel hvor der ikke nødvendigvis kræves ekstra certifikater...

Så som:

Containerkørsel
    Entreprenør
    fragt
    stykgods
    eksport
    sværgods/special transport
    flytninger (ikke værd at rode med hvis man spørger mig)
    you name it...

• Ck ™
    Ck ™ Tilmeldt:
    dec 2010

#16   10. jan 2011 Pedersen - Som jeg har forstået det er godschauffør et mere vidt begreb end lastbilchauffør..
    Altså går jeg ud fra man lærer mere på skolen smiley

Nobody - Mange tak for hjælpen, lige det jeg søgte smiley

• Ck ™
    Ck ™ Tilmeldt:
    dec 2010

#17   10. jan 2011 Her kommer så et af de større spørgsmål hvis der er nogle som kan hjælpe mig med det - er der nogen som ved hvor lang tid grundforløbet tager som godschauffør?? smiley

• Ck ™
    Ck ™ Tilmeldt:
    dec 2010

#18   10. jan 2011 Fandt svaret.. Skulle eftersigende varer 16,4 uger smiley

• #20   11. jan 2011 Bülow:

Selvfølgelig gælder det om at sælge sig selv men geografi har nu også lidt med det at gøre, her tænker jeg på udbuddet af lærepladser..
    Jeg har personligt afleveret 25 ansøgninger uden held og jeg har virkelig forsøgt at sælge mig selv... Jeg fik 10 og 12 i karakter for alle mine projekter på grundforløbet og 12 til den afsluttende eksamen, jeg har kanongode udtalelser fra skolen og fra det sted jeg var i skolepraktik, jeg har rigtig mange kontakter inden for faget, både til vognmænd og chauffører men det har ikke givet pote.....

• Ck ™
    Ck ™ Tilmeldt:
    dec 2010

#21   11. jan 2011 Johnny - Tak for det.. Så vidt jeg kan se så tager man grundforløbet, så får man en læreplads(hvis det er muligt) og derefter tager man "trin 1" som er alm. lastbilchauffør, også kan man hvis man vil tage trin 2 som så gør man bliver godschauffør..
    Er fra Fyn, så det nok lidt langt væk smiley
    Og har selv grundforløbet som mekaniker.. Jeg var den ENESTE på mit hold der fik læreplads! Men pga knæskade blev jeg nød til at sige den op desværre, så jeg vil mene det er muligt for mig at sælge mig selv smiley
    Og vil mene jeg har lidt kontakter inden for lastbil branchen smiley
    Men det bare at prøve ad.

• #23   11. jan 2011 V8Trunte:

Ja geografi har meget at sige, og man skal ikke være kræsen... Hvis man f.eks kun vil køre export eller kun kran, så er det også sværere at få læreplads... Man skal være ligeglad med hvad man kører med, man kan jo altid komme til at køre det man gerne vil når man er udlært...

Jeg har søgt i Aalborg og omegn og har søgt vidt og bredt, da det vigtigste for mig er at få uddannelsen... Har så fået læreplads ved et firma der kører tip, hejs, kran og en del specialtransport... At man så finder et sted der har alt det man gerne vil er jo bare et plus...

Men det er jo bare blive ved med at søge, det skal nok komme...

/ Bülow...

• Ck ™
    Ck ™ Tilmeldt:
    dec 2010

#24   11. jan 2011 Johnny - Var heller ikke meningen at jeg ville vælge at tage trin 1 smiley
    Vil gerne have det hele, sådan så jeg har noget at lave længst mulig tid..
    Er det muligt at tage uddannelsen når man er under 18??
    Altså hvis man nu får fat i en læreplads inden man starter på grundforløbet, så skulle skolen jo "eftersigende" betale begge kørekort på grundforløbet, så tænkte mere nu hvis man er under 18 om man så stadig kan?

• Ck ™
    Ck ™ Tilmeldt:
    dec 2010

#26   12. jan 2011 Tak.. Kan nemlig se at man skal have dansk, engelsk, naturfag og arbejdsmiljø og alt dette har jeg gennemført og bestået som mekaniker, så ved ikke om man får merit for det..
    Men vil da prøve at kontakte skolen og hører hvad de siger til det smiley

• #27   12. jan 2011 Bülow

Er bestemt ikke kræsen, hverken med hvad jeg kommer til at lave eller med hvilke biler jeg vil køre i, det kan man ikke rigtig tillade sig i disse tider smiley

Jeg var i skolepraktik som renovationsarbejder ( forretnings- og industrirenovation ) og syntes faktisk det var ret sjovt selvom om det var både hårdt, beskidt og temmelig ildelugtende smiley

• Ck ™
    Ck ™ Tilmeldt:
    dec 2010

#28   12. jan 2011 Johnny - Altså mht. læreplads.. Inden jeg kan komme i lære er jeg fyldt 18, så ved ikke om det er et problem..

• Ck ™
    Ck ™ Tilmeldt:
    dec 2010

#30   12. jan 2011 Johnny - Tak for de mange svar smiley

• Ck ™
    Ck ™ Tilmeldt:
    dec 2010

#32   12. jan 2011 Hvorfor om man må spøre anbefaler du Esbjerg? smiley

• #34   13. jan 2011 Er selv igang med godschauffør uddannelsen, du får kat. B kørekort på første hovedforløb, kat. C på andet hovedforløb, C/E på 3 hovedforløb også kran D og et speciale på 4, hvilket foregår over 3 år. Det er en rigtig go måde og komme ind i chaufførbranchen som ung, men vil nok også sige at man skal være dygtig for at finde en læreplads uden at kende nogle indenfor branchen.

Kommentér på:
Lastbilchauffør? uddannelse?, forhold?

Annonce