{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
13.780 visninger | Oprettet:

Thomas B
Thomas B
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4

Rampehældning {{forumTopicSubject}}

Jeg er ved at tegne en rampe til en fabriksbygning. Jeg har søgt forgæves efter oplysninger om krav til rampens hældning etc, men kan ikke finde noget.
Det plane niveau er 1,2 meter under læssebroen
Hvilken hældning skal rampen ned til det plane niveau have?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af altanafskærmning 1.000 kr.
  • Fjerne overskydende jord, så det er plan med græsset 500 kr.
  • Hjælp til montering af skab 205 kr.
  • Bortkørsel og bortskaffelse af jord 1.000 kr.
  • Tilkobling af opvasker, vask og armatur 1.500 kr.
  • Skrue reol/lampe ned fra væg 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Rampehældning
  • #1   16. maj 2012 Ingen... 20 promille som belægning nu bør have, og så kan det evt begynde at stige ca. 18 meter fra rampens kant. Ellers skal der altid køres op/ned ad bakke når der skal læsses/losses, så hvis udenomsarealerne tillader det, så lav det sådan.

Men skal det forståes sådan at niveaufoskel fra omkringliggende terræn til bund af grav er ca. 1 meter??

Dette er vel at mærke min mening, og sådan jeg mener en rampe bør være. Det vil jo selvfølgelig også komme an på hvad kunden ønsker, for der er da anlægsomkostninger at spare ved at lade den stige jævnt i stedet for. Men det koster også at køre op ad stigninger hver gang de skal ind/ud af bilen.

• #2   16. maj 2012 Morten L K

Du tror ikke, at der evt. er tale om en rampe fra læsserampen og ned til vejniveau til at køre f.eks. trucks osv. op og ned af? - Sådan forstår jeg det og så er 18 meter måske lidt langt?

• #3   16. maj 2012 Enig!... Ingen hældning i mindst 18 meter!

Enhver hældning der hvor lastbiler skal læsse eller losse er tegn på at arkitekten har fejlet groft...! Jeg er godt træt af steder som er nybygget og indrettet til at modtage lastbiler, også er dette det sidste der bliver tænkt på.

• Thomas B
    Thomas B Tilmeldt:
    maj 2012

#4   16. maj 2012 @ Morten L K, det er korrekt opfattet at der er ca. 1 meter fra omkringliggende terræn til det plane niveau i bunden af graven.
    Lagerets gulvniveau er ca. 0,2 meter over det omkrigliggende terræn.
    Fra rampens begyndelse i bunden af graven og op til det omkringliggende terræn er der ca. 1 meter.
    Hvor mange grader eller procent hældning ville kunne accepteres på den stigning?

Mange tak til jer alle for jeres hurtige og seriøse indlæg smiley

• #5   16. maj 2012 Som nogle nævner, så afhænger det af flere ting. Men som udgangspunkt ville jeg foretrække at der var nogenlunde jævnt under hele lastbilen længde, og man så skulle kører op fra graven når man har læsset. En trailer heller i de fleste tilfælde lidt bagud i forvejen, og det bliver jo ikke bedre hvis man skal holde på en rampe. Og det er træls at skulle "lege" med luften hver gang. Så heller lave det ordentligt fra start. Og hvis rampen er for stejl, så er det slet ikke sikkert at man kan sænke trækker nok, og så skal man måske hæve traileren, og så bliver den måske højere end læsserampen, og så har man bare et nyt irritationsmoment når man læsser.

Vi henter gods ved Promens ved Bjæverskov tror jeg det hedder. Og der holder man på en rampe. Det er pisseirriterende, men heldigvis vejer deres gods ikke ret meget, da det er tomme plastik dunke/flasker. Men jeg ville nødig læsse noget der er tungere. Og ej heller losse, da man så skal rende og holde igen..... Helt plant er bare løsning nummer 1..

• #6   16. maj 2012 Nu har selv jeg fattet spørgsmålet og jeg er helt med Morten L K og de andre her. Hele trækket skal kunne stå plant og jævnt. Og allerhelst skal der være en meters penge eller to at sætte i gang på inden et begynder at stige.

Stigningen skal vel komme over ca. samme længde. Ikke meget hurtigere.

• Thomas B
    Thomas B Tilmeldt:
    maj 2012

#7   16. maj 2012 @ Thomas F, det bliver nogenlunde som du beskriver i de tre første linier.

Mange tak for deling af din erfaringsmæssige vurdering. Den er værdsat smiley

• Thomas B
    Thomas B Tilmeldt:
    maj 2012

#8   16. maj 2012 @ Måårten Ææs ., Jeg fik måske formuleret mig lidt kringlet i begyndelsen. Det lader til at der er enstemmighed om grav/rampe-løsningens udformning.

Mange tak for input smiley

• #9   16. maj 2012 Umiddelbart vil jeg sige maks 20 cm pr meter, for det er noget lort hvis der bliver for meget knæk på, samt det også bliver mere bøvlet om vinteren. Dvs. at den skal stige over ca. 5 meter, og det tror jeg ikke er helt ved siden af til de fleste vogntogstyper.

• #10   17. maj 2012 Jeg ville også sige man skal havde i tanker hvad man skal læsse ....

For det kan være et maridt at læsse hvis det går op/ned af, så hvis det er mulig så plan som mulig.

• Claus F
    Claus F Tilmeldt:
    maj 2012

Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 5
    #11   17. maj 2012 Du ser såmænd lige truck reglementet igennem så får du nøjagtigt at vide hvilken hældning det må have for at en truck må færdes der , hvis der skal bruges løftevogne , skal disse være eldrevet eller er det forbudt da en chauffør ikke må trækkke tunge byrder op af stigninger

• #12   17. maj 2012 Også er der nogen af os der kun kører med gods som udelukkende står på hjul.....

• Thomas B
    Thomas B Tilmeldt:
    maj 2012

#13   18. maj 2012 Hej Morten, cero, Claus og Philip.

Mange tak for jeres input smiley

Rampen kommer kun til at fungere som tilkørsel til det plane niveau i graven. For enden af niveauet i graven er der ca 1,2 m til en læssebro, hvor hængeren skal bakke til.

Fedt med så interesserede og oplysende tilbagemeldinger smiley

Kommentér på:
Rampehældning

Annonce