Køb af lastbil {{forumTopicSubject}}
Hej alle..
Så er tiden ved at være inde til at jeg skal købe min første bil.
I den forbindelse ville jeg gerne høre jeres mening omkring hvad man skal kigge efter når man skal købe bil
.
Selvfølgelig ville jeg allerhelst bare tage ned til scania ishøj,
og bestille en spritny R730 med hele pakken men så langt rækker min pengepung desvære ikke endnu..:)
Jeg har overvejet det meget- Leasing,leje eller køb.
Ved godt at mange er af den overbevisning af man ikke skal starte med at købe men det er nu det jeg har besluttet.
Jeg er ikke så mærke fikseret, og mine krav til den er ikke vildt store.
Det skal dog være en 2 akslet trækker med en hytte jeg kan stå op i.
Har tæt på 300 klik så meget dyre må den ikke være.
Hvad er i grunden mange km for en lastbil..?
Håber i vil byde ind med jeres erfaringer..
feb 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Lastbiler: 2 Emner: 11 Svar: 459
nov 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 13 Svar: 100
dec 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 8 Svar: 18
Nej man bliver ikke rig af det, men det gør mig glad..:)
maj 2011
Følger: 2 Emner: 19 Svar: 286
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Så er en NY Iveco med 450 HK langt billigere - Næsten halv pris.
Skulle jeg købe brugt bil i den prisklasse ville jeg KUN kigge Volvo eller Scania. Ja, de andre er billigere og det er der en grund til. Og nej, jeg gider ikke en mærkefanatisme debat. Jeg er bare så dum, at jeg tror, at hvis de to svenske mærker ikke var lige den tand mere stabile, så kunne de ikke koste mere end alle de andre mærker - Det er med lastbiler som med så meget andet, man får hvad man betaler for.
Til køl syd på ville jeg finde en fornuftig bil med 450-500 HK - Klart 400 HK kan gøre det, det andet er bare rart når man kommer ned i bakkerne.
Volvo 480 har fornuftig brændstof økonomi og det har Scania 500 også. Find evt, en 440 eller 480 Scania, så slipper du for Ad-Blue - Det er vejen til bekymringer og udgifter!
dec 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 120
Fandme iorden. Bare man er tilfreds.
Er nok mest med Morten her.
Scania 480'er er en dejlig bil
apr 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 5 Svar: 11
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Nyeste model tachograf giver mere køretid end en bil med skive.
maj 2011
Følger: 2 Emner: 19 Svar: 286
Selvom den Volvo er gammel så ser det ummidelbart godt ud ikke ret mange km. plus at firmabiler ofte er bedre vedligeholdt end vognmandsbiler. Mikkel den ville jeg sku seriøst overveje.
dec 2010
Følger: 8 Følgere: 7 Lastbiler: 4 Emner: 6 Svar: 263
(link fjernet)
okt 2011
Følger: 26 Følgere: 25 Lastbiler: 1 Svar: 3
jul 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 6 Svar: 36
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
PEMA stiller STORE krav når de kreditvurderer - Det er lige før man skal stille med en bankgaranti for at leje et reservehjul af dem og så er de langt dyrere pr måned en f.eks. Iveco.
Alle
Jeg er med på vognene der anbefaler en nyere bil - Helst en ny. Euro 6 hopper jeg ikke med på, sådan en bil er 75-100.000 dyrere i indkøb i dag end en tilsvarende Euro 5 og det vil en evt. lejepris også afspejle.
Euro 5 er længe fint de næste 2-3 år - Men længere ned skal man nok ikke gå hvis man vil køre syd på - Det er ikke helt ligemeget når der skal betales maut f.eks. eller hvis der skal læsses eller losses i tyske storbyer undervejs.
Den FH 420 der er linket til, ville jeg aldrig overveje af samme grund - Fint med de få kilometer - Men hvad med Euronormen og at eftermontere et filter dør fuldstændigt økonomisk!
dec 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 8 Svar: 18
Der er ingen tvivl om at bilen skal være en euro 5.
Alt andet er helt hen i vejret med henhold til vejafgift.
Har siden sidst genovervejet spørgsmålet omkring Leasing.
Kan godt se fordelene ved at lease, men syntes bare at visse steder kræver de at man kan stille en hel herregård som sikkerhed.
Hvordan er jeres holdning til evt at købe bilen i udlandet..?
Har kigget på et par stykker i tyskland.
http://suchen.mobile.de/lkw-inserat/scania-r500-topline-euro5-schalte-retarder-hooglede-west-vlaanderen/170674100.html?lang=de&pageNumber=2&__lp=4&scopeId=STT&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&makeModelVariant1.makeId=22200&makeModelVariant1.modelDescription=r500&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=SemiTrailerTruck&segment=Truck&negativeFeatures=EXPORT&emissionClass=EURO5&grossPrice=false&category=StandardTractorAndTrailerUnit
http://suchen.mobile.de/lkw-inserat/volvo-fh-480-xl-2008-12-23-opole-lubelskie/167222990.html?lang=de&pageNumber=2&__lp=3&scopeId=STT&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&makeModelVariant1.makeId=25100&makeModelVariant1.modelDescription=fh+12&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=SemiTrailerTruck&segment=Truck&negativeFeatures=EXPORT&emissionClass=EURO5&grossPrice=false&category=StandardTractorAndTrailerUnit
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Scania'en ser umiddelbart fint ud, men vær opmærksom på, at den IKKE er udstyret som en tilsvarende solgt på det danske marked fra ny. Der udover, så har den kørt mange kilometer, men bevares, det er en Euro 5.
Umiddelbart er der ikke noget problem i, at købe en bil uden for Danmarks grænser, udover de ting jeg har nævnt og så det faktum, at hvis der opstår problemer, så er det mere bøvlet at få den ordnet.
Jeg ville stadig overvejer om ikke det ville være mest sikkert og fornuftigt, at starte ud med en spritny Iveco til små penge - Fornuftig udstyr og fornuftig motoreffekt og fuld garant for langt færre penge end en brugt bil koster pr. måned.
Tjek evt. den her side - Der burde komme et tilbud midt på siden når du åbner den.
http://www.imjb.dk/
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
Bevares jeg har ikke noget bedre bud, og umiddelbart ville jeg da nok også anbefale en ny frem for en gammel, og skal den absolut være ny så er Iveco'en jo ikke noget ringe bud, alle nye biler jo godt..
Men vil du købe, så ville jeg også kikke svensk...
Jeg har selv en MAN TGX 26.440 at køre i pt, og er grundliggende tilfreds, til 25 meter kommer den dog for kort mht effekt, men det vil jo ikke være aktuelt for dit vedkommende, så evt en let brugt TGX 18.440, den ville jeg nok kunne overveje hvis finanserne ikke rækker til en svensker..
aug 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 37 Svar: 599
"..Minimum en Euro 6.."
Ja go'morgen mand økseskaft, jeg tar lige en Euro 7.
aug 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 37 Svar: 599
dec 2010
Følger: 8 Følgere: 7 Lastbiler: 4 Emner: 6 Svar: 263
er der nu noget alt i at ta en euro 6 ?
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Du mener simpelthen, at hvis en brugt svensker koster 300.000 - Så koster en sammenlignelig tysker kun 100.000????
Det er interessant.
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
dec 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 8 Svar: 18
Den pris som var slået op var som fuldstændig standard.
Altså absolut intet sjov, det er ikke fordi jeg skal stille alverdens krav men det må jo også gerne bare være en lille bitte smule sjov at køre bil ik..;)
Har kigget lidt videre idag, og er faldet over et par i min verden spændene alternativer.
Med henhold til månedlige afdrag på bilen vil mit budget godt kunne holde til at bilen kan koste omkring 14.000 kr hvis jeg bruger samtlige 300.000kr på "udbetaling.
Diesel kort og lign er der styr på så det er ikke et problem.
Jeg har cirka 150.000 til drift af bilen de første par måneder indtil speditørens penge begynder at trille ned i mine lommer..;)
Har snakket med Renault om en magnum fra 2012 med lidt ekstra halløj.
Hvordan står du i forhold til den måårten..? Virker som om du har tjek på pisset..;)
Det er ikke min drømmebil men kan virkelig godt lide at man kan gå rundt i den.
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Jeg ville langt hellere køre Premium så og det vil jeg heller ikke ret gerne. Drivlinien er fra Volvo, så ingen problem der - Men resten, herunder gensalgsværdi det er bare no go i MIN verden.
Hvis vi skal kigge i de der "discount" mærker - Så langt hellere en MAN eller en Mercedes. Eller Iveco som tidligere nævnt.
Ja, det tilbud er en helt standard bil, men den indeholder det du har brug for og med det du ellers kigger på har du jo rigeligt råd til at gøre lidt ekstra ud af den.
Når du skriver, at du vil bruge 300.000 på udbetaling, er det så på en leasin eller købekontrakt på en bil til f.eks. 500.000?
Hvis du budget ikke er max 300.000 så ring til Børge Møller i Fjelsø og hør hvad han har af 2 akslet han vil sælge - Han er til at handle med og behjælpelig med mange andre ting også.
Der kan du nok finde en 2009/10 R500 eller Volvo 480/500 til fornuftige penge.
Og du er HELT sikker på, at det kun skal være en 2 akslet???
aug 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 37 Svar: 599
Ja, der er da mange ting ivejen med en Euro 6 bil.
Men det jeg studsede over, var at du skrev det MINIMUM skulle
være en Euro 6. Som om man kunne få en hjere Euro norm.'
Sikkert bare en misforståelse fra min side.
Morten:
Gid det var så vel
Min kommentar skal forståes derhen, at jeg jo altid foretrækker at
købe en ny Tysk trækker til 700k frem for en Svensker til 900k.
Og have de sidste 200k på kontoen, til dårlige tider.
Det hjælper jo også, at jeg er lidt tosset med MAN's biler.
aug 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 37 Svar: 599
Målt i praksis
Jeg ville være MEGET forsigtig med at købe en 2-akslet, som min første bil.
Vil næsten sige at det er en dårlig idé, under alle omstændigheder.
dec 2010
Følger: 8 Følgere: 7 Lastbiler: 4 Emner: 6 Svar: 263
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Hvis vi snakker ny bil er jeg ikke nør så uening som ellers - Der har du ret i, at forskellen i pris er ret voldsom fra svenske til ikke svenske mærker.
Og hvad angår valget af bil, så er jeg helt med dig her - Jeg ville heller ikke turde købe en 2 akslet som min første og eneste bil - Det var præcis hvad jeg gjorde lige før årtusindeskiftet og det var bare et pisse dårligt valg.
Fint nok, at man står med noget kørsel der passer totalt til en 2 akslet bil, men inden man får set sig om gider man det ikke, prisen balder eller hvad ved jeg og så er der bare næsten ingen der kan bruge en 2 akslet bil til noget som helst og så står man der og ser dum ud.
Havde jeg skullet starte i dag, så var det blevet i en 3 akslet twinsteer/pusherbiler - Det er klart det mest fleksible - Men det var ALDRIG blevet en Renault!!
jul 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 6 Svar: 36
Mikkel : Hensyn til Renault Magnum er det jo en møj speciel bil, er langt fra tilhænger af den, men vi har en demobil for tiden, den er ude på anden tur til Italien med ophæng, og på den første tur har den brugt 28 L pr 100 km, hvilket jeg synes er ganske godt
dec 2010
Følger: 32 Følgere: 32 Lastbiler: 2 Emner: 21 Svar: 462
Hvad med sådan en som den her: I-Shift, aircooler på taget, køleskab indeni bilen, stor dieseltank i begge sider?
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Når du skriver, at den Magnum har brugt 28 L / 100 KM - Så får det mig til at tro, at det er hvad den skriver i infodisplay - Hvis det er rigtigt, så er det stort set INTET værd! - Der findes ikke valide oplysninger i sådanne computere. Det eneste der tæller og holder er at skrive ned når der tankes og ALTID tanke fuld tank!
Sådan et info dims, den viser typisk 5-10% forkert og sjovt nok altid til den positive side. Sådan har det været siden de første kom og sådan er det i både store og små biler - Selv i Scania - Hvad gir du?
Morten J
Godt bud der, dog lidt mange kilometer - Mon ikke man kunne få en 460'er ved Kurt Beier med færre kilometer og samme udstyr aircooler undtaget - Det tror jeg.
dec 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 8 Svar: 18
Præcis som da man skulle finde konen..:)
Er klar over at man bliver meget låst med en 2 akslet bil og måske tager jeg også fejl på det område, men min kørsel vil være meget italien og spanien de første år og tænkte præcis at det ville blive dyrt i tog.
Måske jeg burde vende det med speditøren om vi kunne finde en fornuftig løsning på det problem som jeg kunne risikere at stå med hvis han pludselig lukkede eller lign.
Det skal tilføjes at de speditører som jeg har kørsel ved er gamle barndomsvenner så tiliden er til stede men er slet ikke afvisende over for problematiken.
Har selv trillet rundt i en gammel MAN tga og den computer prøvede også til tider at bilde mig ind at jeg kørte 4.4 km l så det giver jeg hellere ikke meget for.
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Finmasket servicenet, fornuftig driftsøkonomi og ikke mindst kun få tvungne værkstedsdage.
De sikre men dyre valg er de svenske mærker. Herefter ville jeg kigge MAN, Mercedes, Iveco og til sidst DAF. Renault ville jeg end ikke overveje, men smag og behag og klart nok, kan du få en Magnum smidt i nakken, så du har råd til at smide den væk om 2 år, så er det fint nok - Men husk, der er en grund til, at den er billig i dag, især hvis den er 2 akslet!
Og ja, klart man skal være åben for at kigge i alle retninger og til syvende og sidste skal du jo vælge det, der giver DIG den bedste mavefornemmelse.
aug 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 37 Svar: 599
Speditører har bare fået at vide på skolebænken, at det er dumt for rentabiliteten.
Stralis 3-akslet, vejer ikke mere end andre mærkers 2-akslede modeller.
Jeg har kørt fast Italien med gode gamle Trofast (XF95.530) som er en boogie-bil,
og det var kun når tankene var helt fulde (1200L), den ku blive ca 400kg for tung, og de 400kg diesel var jo brændt af inden jeg nåede Østrig. Jeg fik altid de samme læs som de 2-akslede, der blev ikke taget nogen specielle hensyn der.
Og før jeg kom til, havde speditøren en FH480 pusher kørende på den Italiens tur. Chaufføren fortalte mig at den var ca. 500kg for tung, med fuld tank, og last.
Der blev heller ikke taget nogen specielle hensyn til at han havde den ekstra aksel.
Hverken han eller jeg, havde nogen problemer ved kontroller eller andet.
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
På en Rise's biler var der ca. 700 liter olie på twinsteer bilerne og det har vi også en ved Villy der har.
På min boogie bil er der 940 liter og på de gamle Henry Møller biler var der 870. Så olie behøver ikke være et problem - Kun hvis man vælger en standard fabriksopbygning.
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
maj 2011
Følger: 2 Emner: 19 Svar: 286
Pas nu på at du ikke mister både dine venner og din kørsel, et er sjov noget andet er forretning.
Ang. bil skrev jeg tidligt i tråden at jeg syntes du skulle bide al stolthed i dig og overveje en Iveco. jeg kan se at Mååårten langt hen af vejen er enig og det er såmænd nok ikke en dårlig anbefaling.
Jeg ville kraftigt overveje en 450 Hk. twinsteer stralis, så ville jeg bruge de evt. overskydende penge på større tank og en aircooler ( da du jo som udgangspunkt skal køre sydpå ) standard ja alt det sjove kan jo komme hen af vejen på næste bil og næste igen om nogle år når du har set om vingerne kan bære. Treakslet pga. fleksibiliteten både med hensyn til læsset ( det er rigtigt at man hurtigt bliver for tung foran med køletrailer ) og med hensyn til evt anden kørsel. Leasing er nok også vejen frem for dig især da sådan en Iveco jo nok ikke er mange ører værd om 3/5 år.
apr 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 5 Svar: 11
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Vis mig lige en bil der kan rende sydeuropa rundt uden at tanke.
Og ja, det koster en smule på likviditeten at tanke syd på - Prismæssigt er forskellen ikke stor - Det er momsen der er den tungeste post der og i den forbindelse kan man jo ha nettofakturering på det kort man bruger mest. Og helt ærligt, kan forretningen ikke bære, at man tanker i udlandet, så er det nok ikke eksport syd på man skal kaste sig over.
Hvor meget olie er det lige du må slæbe med hvis det skal være HELT efter bogen???
Thomas
Tænk engang, noget vi ikke ævler om.
Fordelen ved Iveco's koncept er, at bilen kan afleveres efter 36 måneder uden det koster noget - Det bygger på operationel leasing. Jeg ville gøre som du foreslår, nappe den billigste løsning, måske opgradere til en 500 twinsteer og så få monteret aircooler, større tank og lidt andre småting og så finde ud af om konceptet kan bære.
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
aug 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 37 Svar: 599
2-akslet kan ikke rigtig bruges til så meget andet, men der kan være diesel nok, til Norditalien og retur.
Boogie-bil kan fåes med tilstrækkelig stor akselafstand, så der også kan være diesel nok til en rundtur. Men kører man med alm. 13.60 trailer så bliver den som regel for lang jo.
Lidt svært at sige hvad der lige er bedst
aug 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 37 Svar: 599
Jeg spurgte tidligere i år på en 500 ell. 560, og fik det svar at det udelukkende er 450er der tilbydes i operationel. Og det kunne ikke diskuteres.
jun 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Lastbiler: 2 Svar: 6
Startede selv på den måde,Startede på et nul. Stillede sikkerhed til en kasse kredit og tilladelse.
Start med en lejet bil og få kørt noget kapital ind i firmaet og så have den pose penge du har som sikkerhed, så de ikke tabt i første omgang.
aug 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 37 Svar: 599
Så kan man glemme alt om bankgaranti, kassekredit, osv.. som er roden til (næsten) al undergang.
dec 2010
Følger: 44 Følgere: 43 Lastbiler: 6 Emner: 11 Svar: 185
dec 2010
Følger: 12 Følgere: 11 Lastbiler: 3 Emner: 5 Svar: 391
Bilerne er for dyre, der er for lavt kilometer begrænsning og man kan ik få dem opbygget med en ordentlig udnyttet opbygning..
Så du er tvunget til at køre 2 akslet for at ha diesel nok med, for en Boogie bil til syd gående kørsel vil aldrig være optimalt.
dec 2010
Følger: 44 Følgere: 43 Lastbiler: 6 Emner: 11 Svar: 185
Køb af lastbil