2.440 visninger
|
Oprettet:
kørekort {{forumTopicSubject}}
Jeg har brug for at tage et B/E kørekort, men tænkte så, at det ville være smartere at tage et C/E kørekort. Men jeg bliver nu helt i tvivl om man skal have kategori C kørekort før man kan tage C/E.
Håber der er nogen der kan hjælpe
dec 2010
Følgere: 25 Lastbiler: 1 Emner: 22 Svar: 453
Så skal du starte med b kørekort og derefter tager du til c og bagefter c/e og når du har bestået c/e får du automatisk til b/e men den dag du ikk har c/e mere mister du os til b/e
Men tager du b/e ved siden af har du det lige så længe som b kortet
Men får b/e kort gratis når man får til c/e men det er til låns
Får du d kort får du os automatisk til d/e men samme regl gælder vis du ikk har til d mere
Man får automatisk til b/e og d/e når man får c/e
feb 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Svar: 13
Man mister ikke b/e delen før man mister b kortet prøv at kigge på udløbs datoen på
kørekortet
aug 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 37 Svar: 599
C & C/E skal fornyes når man fylder 50år.
Hvis man mister kortet ubetinget 3 år eller mere (minimum for spiritus er 3år), så starter man forfra, først B, så C, og så C/E. = Dyrt!
Hvis man mister kortet ubetinget mindre end 3 år, feks for mange klip, så skal man blot generhverve B, så får man dem man havde før, igen.
Jeg TROR man alternativt kan tage A, og så får man de andre igen.
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
JA du skal først tage C inden du kan tage C/E, det er MANGE år siden man kunne springe C over og så hoppe direkte til C/E...
maj 2011
Følger: 2 Emner: 19 Svar: 286
dec 2010
aug 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 37 Svar: 599
Det er fordi du har taget dit lastbilkort før 1996
Efter det, gælder det kun til man er 50.
Nobody;
Gamle og vise
maj 2012
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 44
jun 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 199
Det er den nye kørekortsbekendtgørelse som trådte i kraft d. 18. januar i år som styrer det. Faktisk er det EU-direktivet som ligger til grund for bekendtgørelsen som foreskriver det.
Næste gang i får ombyttet kørekort af en eller anden grund, så får I ALLE nye udløbsdatoer. 15 år på kat A+B og 5 år på resten. Her vil i også kunne se om B/E er taget selvstændigt, for så får det 15 år, og ellers får det 5 år.
Det betyder at falder man for f.eks synskrav til C/E, men er ok til B/E, så snupper de B/E samtidig. Så er det ud til en kørelærer og tage et B/E kørekort hvis man skal bruge det. SYGT - JA, men desværre.
15 års udløb skal blot fornys med foto, og resten med foto og lægeerklæring. Senest 2033 skal alle have ombyttet til det nye kørekort.
dec 2010
Hvad er et motordrevent blokvogn??
Er det en blokvogn hvor jeg kan styre bagenden på den med fjernbetjening?
dec 2010
Men med de nye regler, hvad så hvis jeg går ud og får et D-kort eller A-kort, skal jeg så have mit kørekort fornet efter de nye regler eller hvordan? Er der nogle der ved det? Jeg har forsøgt at læse mig frem til, men fatter virkelig ikke en skid af de regler...
dec 2010
maj 2012
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 44
jun 2012
Hvis du på nogen som helst måde skal have et nyt kørekort, hvad enten du mister det, det brænder, generhverver, spilder øl på det, eller tager en ny kategori, så kommer du under de nye regler
jun 2012
Hvorfor holder det dig tilbage??
Det er jo bare en lægerklæring og et foto. Jeg synes det største problem er at der ikke er krav om lægeattest til A og B fornyelse, det ville fjerne mange som ikke længere er i stand til at køre vogn mere
dec 2010
kørekort