2.806 visninger
|
Oprettet:
hvad skal man med en R730? {{forumTopicSubject}}
hvis dette fungerer hvorfor så have mere
http://www.youtube.com/watch?v=L85QRuGFzYE&feature=related
Tilmeldt:
dec 2010
Følger: 50 Følgere: 59 Lastbiler: 3 Emner: 55 Svar: 1.088
Tilmeldt:
dec 2010
Følger: 50 Følgere: 59 Lastbiler: 3 Emner: 55 Svar: 1.088
dec 2010
Følger: 108 Følgere: 105 Lastbiler: 1 Emner: 20 Svar: 989
Lidt mere top på og en trailer/hænger mere. Så passer det lige.
dec 2010
Følger: 12 Følgere: 11 Emner: 20 Svar: 457
så en 2 aksleret R730'er idag på Hollandske plader med Walkingfloor efter samt en 2 aksleret Volvo FH 16 700, også på Hollandske plader med en megatrailer efter tror jeg nok, og det var sku ikk bar det hele, ogs en MAn TGX 18.680, 2 aksleret, dog på Danske plader med køletrailer efter.. egentlig fine biler alle sammen..
dec 2010
Følger: 108 Følgere: 105 Lastbiler: 1 Emner: 20 Svar: 989
R730'eren gik rigtig godt. Den trækker rigtig fint, og jeg tror vi vejede ca. 51tons.
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Er det ikke generelt når man ser på ældre modeller og nye moderne modeller.
Når jeg tænker tilbage, så kunne min gamle Iveco 220.38 årgang 87 rende lige så hurtigt op af hullet i Kolding som en R500 kan med samme totalvægt. Alt det miljøpis stjæler alt effekten og momentet - Eller det er min teori.
Jeg har haft 2 stk 143, en 400 og en 420, de var begge justeret til den gode side i pumpen, men de kunne begge rende op med 90 i nordgående i hullet Kolding med en totalvægt på 40 Tons. Og jeg ved, at den 420'er den havde lige knap 500 Hk og 2.201 NM - Den var målt ved Bosch i Sæby og alligevel, så kan min 660'er Volvo med 3.100 NM ikke nævneværdigt mere. Og det er jo ikke fordi den ikke duer, for der er stort set ingenting der hænger på når det går op af.
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Og så er jeg ret sikker på, at en del af forklaringen skal findes i, at dengang man kørte 141, 142 og 143 da havde man ingen begrænser, så man kunne komme til at give fuld gas ved foden af bakken, det kan man ikke i dag. Man kan først oparbejde turbotryk osv. når stigningen ER begyndt og de første par streger på nålen er tabt.
dec 2010
Følger: 14 Følgere: 14 Lastbiler: 5 Emner: 27 Svar: 1.052
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Ja en 730'er?
dec 2010
Følger: 14 Følgere: 14 Lastbiler: 5 Emner: 27 Svar: 1.052
Nej sgu da....det gamle stive hakkebrædt i videoen....Smid da sådan noget gammelt lort af helvede til....
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
dec 2010
Følger: 14 Følgere: 14 Lastbiler: 5 Emner: 27 Svar: 1.052
Så havde den jo hverken været forkneppet, eller noget gammelt lort, men derimod det fineste stykke kulturhistorie....
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
dec 2010
Følger: 108 Følgere: 105 Lastbiler: 1 Emner: 20 Svar: 989
Det kunne ikke siges bedre
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
dec 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Lastbiler: 1 Emner: 7 Svar: 178
dec 2010
Følger: 14 Følgere: 14 Lastbiler: 5 Emner: 27 Svar: 1.052
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
En bil med SÅ mange kræfter vil koste dæk og det uanset hvordan du dosere speederen. Jeg kan ikke sætte i gang uden at den smider hjulene rundt hvis det er en smule fedtet og jeg ikke har fuld læs på - Sådan er det bare. Hvis jeg træder så stille på speederen som jeg burde, så ender lortet med at gå i stå fordi det I-Shift gøgl skifter direkte i højgear, eller sådan føles det.
Michael K
Spot on! Folk er så bagstræberiske. Mange kræfter = Komfort af den allerbedste slags, folk der mener andet har sgu aldrig prøvet at ha' en bil med rigelige kræfter.
Der er lidt jantelov over det.
dec 2010
Følger: 14 Følgere: 14 Lastbiler: 5 Emner: 27 Svar: 1.052
Det gjorde man ellers dengang jeg startede..... Da kunne man få en Titan-Mercedes med 500 hk...3650 hed den, og det var et monster....BK transport havde én, og den blev kun brugt til de største og tungeste transporter, hvilket var ret meget over 130 tons....Det kørte man jo på en hurtigløber dengang...Hahaha...
dec 2010
Følger: 20 Følgere: 19 Emner: 3 Svar: 182
dec 2010
Følger: 14 Følgere: 14 Lastbiler: 5 Emner: 27 Svar: 1.052
Nej du har ret.....Men vi var ikke en skid bedre dengang....Udstyrslisten var bare ikke så omfattende som den er i dag, det er den eneste forskel....
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Og vupti, så havde man mange kræfter.
dec 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 120
dec 2010
Følger: 20 Følgere: 19 Emner: 3 Svar: 182
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Men det er da muligt jeg bare kommer de forkerte steder.
dec 2010
Følger: 20 Følgere: 19 Emner: 3 Svar: 182
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Der har altid været et overtal af store og gejlede biler på "øen" - Sådan har det været helt tilbage fra trucker bevægelsen startede.
At nogen køber motorstærke modeller til entreprenør kørsel forstår jeg godt, det ville jeg også gøre hvis jeg var vognmand. Det er da dødssygt, at slæbe rundt med max vægt konstant uden kræfter.
Her ovre i det mørke, der er der et stykke i mellem den størrelse biler hvis vi ikke regner sværgods med. Jeg kører selv i en 660, men der er ikke mange af dem f.eks. på Århus havn hvor jeg kommer meget. Der er normen 400 - 480 HK.
Jeg kan kun komme i tanke om, at jeg har mødt en 730'er og det er Peter T. Thomsen fra Stenderup som fik den første leveret her hjemme så vidt jeg husker.
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
Jeg har kørt syd på i biler fra 340 hk til 480 hk, og det er helt klart skønnest at køre i en 480'er, men 380 hk er nok.... ;o)
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Sikke da noget vrøvl at 380 hk er nok. 180 hk er da nok - Det har min far da kørt både frem og tilbage til Napoli med fast uden problemer. ;-))
Det her handler jo ikke om hvad der er nok, hvad er det for en syg tankegang. Hvis man så sådan på alting på hele arbejdsmarkedet, hvor ville vi så være henne. Jeg fatter ikke den bagstræberiske tilgang til tingene.
480 hk er nok meget passende til 40 tons total. Til 48 tons er da nærmest latterligt lidt. Det er skiften gear fra morgen til aften. Og forskellen er kæmpe fra f.eks. 480 til 6-700. Og det selv på de små stigninger vi har her i landet. Jeg tør slet ikke tænke på hvor mange gearskift jeg slipper for hver dag.
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
Desuden ville du ikke få flere gearskift selv hvis du fik en FL220, for du kører med automatgear... ;op
Jeg synes personligt at 420-440 hk er rigeligt til 40 tons, og at 460-500 hk er nok til et 48 tons træk, men ikke dermed sagt jeg gerne vil have mere, for det vil jeg da, men nødvendigt er det nu ikke i mine øjne...
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Noget tyder på, at du har kørt for lidt i bakker. ;-))
Og uanset om jeg har automatgear, så kan jeg sagtens følge med i hvor meget eller lidt den skifter. Og det er ikke ret meget. Og den bruger heller ikke ret mange skift fra stående start til 90.
dec 2010
Følger: 14 Følgere: 14 Lastbiler: 5 Emner: 27 Svar: 1.052
Er du bagstiv..??? Jeg håber det, for du er da helt ristet i skalden i dag, i næsten samtlige tråde du debatterer i...
Lad mig gætte....Da du kørte sydpå kørte du Holland ikk´...????
Prøv og kom i nogen ordentlige bakker, og så begynd og klog i hvad der nok, og hvad der ikke er....En lastbil bliver sgu aldrig stor nok i motoren, heller ikke den dag vi rammer 1000 hk....Jo mere du kan holde gryden i kog i bakkerne, jo mere når du bare den dag, og jo mere afslappende får du det....
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
Mht skift, så kan jeg sagtens forestille mig den spring fra 2. til 12 / 6. høj med det samme hehe...
Kååå > Du kan sgu selv være bagstiv... ;o) Jeg er ikke enig, længere er den ikke... ;o) Men okay som jeg skriver til Måårten, så har jeg heller aldrig kørt Italien etc. "kun" Spanien et ar gange og Frankrig, BeNeLux og Tyskland, en del i Kassel området bla....
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Det er nok lige sent nok, skal jo snart op og sidde og hoppe i den gamle Volvo.
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
aug 2011
Følger: 1 Svar: 6
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Fed lyd?? Den siger jo ikke det store. ;-))
Men ja, den er fed!
aug 2011
Følger: 1 Svar: 6
aug 2011
Følger: 1 Svar: 6
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Hvorfor opretter du ikke bilen herinde?
dec 2010
Følger: 12 Følgere: 11 Emner: 20 Svar: 457
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
Jeg siger ikke du lyver, blot at dit seneste indlæg måske burde høre ind under "Tro det eller la' vær" tråden...
dec 2010
Følger: 12 Følgere: 11 Emner: 20 Svar: 457
"en mand på 187, 26 år og en fandens masse penge"... hmm...
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Hallo hvad sker der - Sikke vågne I er drenge. ;-))
Er det nu jeg skal skrive: Pic's or it didn't happen????
aug 2011
Følger: 1 Svar: 6
aug 2011
Følger: 1 Svar: 6
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
dec 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Lastbiler: 1 Emner: 7 Svar: 178
aug 2011
Følger: 1 Svar: 6
dec 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 51
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
Jesper J > Skal der ikke snart oprettes en R730'er fra din side af? Du har da haft rigeligt med tid, eller den er måske solgt til fordel for en FH16 750?
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Er det 580 HK på hjul eller motor?
dec 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 51
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Jamen det er fint nok - Men det er altså ikke ligemeget om det er 580 på motoren eller på hjulene - Der kan være stor forskel! Og umiddelbart, så har en 730 nok ikke 730 HK på hjulene - Men på motoren. Det er derfor jeg spørger om det er det ene eller andet!
dec 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 51
dec 2010
Følger: 14 Følgere: 14 Lastbiler: 5 Emner: 27 Svar: 1.052
Men uanset hvad skal den ikke tabe en fjerdedel ud til hjulene, det lyder lidt vildt syntes jeg...
dec 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 51
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Normalt når man måler effekt ud, så kan man se effekten begge steder - Hvis ikke begge tal er der, så kan man se hvor stort tabet fra motor til hjul er - Sådan har det været på de små biler jeg har fået målt og på de store biler jeg har fået målt.
Men nej, klart den ikke skal smide 25% - Men det ændrer ikke på, at det ikke er ligegyldigt hvor tallet kommer fra - De 730 Hk er jo motorheste er jeg ret sikker på - Men jeg kan da tage fejl.
Lasse
Uanset kan det blive en sej kamp at få Scania til at anerkende problemet - Jeg lender en der havde samme problem på en F16 da de var moderne - Det anerkendte Volvo aldrig selvom de fik den målt flere forskellige steder med stort set samme resultat. Det er sur røv!
dec 2010
Følger: 14 Følgere: 14 Lastbiler: 5 Emner: 27 Svar: 1.052
Men ja, der er gået så stor prestige i de store motorer, og det skulle ikke undre mig om Scania ikke HELT lever op til de 730 på de seriefremstillede modeller, og lur mig om volvo ikke også har problemer med at leve op til det lovede med 750´eren..... Syntes jeg kan huske historien har gentaget sig mange gange med de første modeller af de største....Som du selv påpegede havde volvo problemer med de første 16´ere, og syntes også jeg kan huske noget med de første scania med intercooler.....
dec 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 51
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Hvad er din pointe? At alt over 400-500 HK er fråds?
dec 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 51
dec 2010
Følger: 20 Følgere: 19 Emner: 3 Svar: 182
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
hvad skal man med en R730?