{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvad skal man med en R730?
  • TruckerBenny A
    TruckerBenny A Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 50 Følgere: 59 Lastbiler: 3 Emner: 55 Svar: 1.088
    #1   9. mar 2011 Man skal da nok ikke lige komme med sådan et træk herhjemme så kunne det godt være man fik lidt problemer med vægtgrænsen

  • TruckerBenny A
    TruckerBenny A Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 50 Følgere: 59 Lastbiler: 3 Emner: 55 Svar: 1.088
    #3   9. mar 2011 Pingvinen > Det så jeg også, det var da næsten værre med ham Hollænderen der kørte i dametøj han blev da vist også lidt sur måske skulle man sige han blev pigesur smiley

  • #4   9. mar 2011 Hvorfor kører den kun med halve læs??

    Lidt mere top på og en trailer/hænger mere. Så passer det lige.



  • #5   9. mar 2011 hæhæ, nice bet' Scania;)

    så en 2 aksleret R730'er idag på Hollandske plader med Walkingfloor efter samt en 2 aksleret Volvo FH 16 700, også på Hollandske plader med en megatrailer efter tror jeg nok, og det var sku ikk bar det hele, ogs en MAn TGX 18.680, 2 aksleret, dog på Danske plader med køletrailer efter.. egentlig fine biler alle sammen..


  • #6   9. mar 2011 Jeg har prøvet den nye R500 og R730 i dag.

    R730'eren gik rigtig godt. Den trækker rigtig fint, og jeg tror vi vejede ca. 51tons.


  • #8   9. mar 2011 Bjarne

    Er det ikke generelt når man ser på ældre modeller og nye moderne modeller.

    Når jeg tænker tilbage, så kunne min gamle Iveco 220.38 årgang 87 rende lige så hurtigt op af hullet i Kolding som en R500 kan med samme totalvægt. Alt det miljøpis stjæler alt effekten og momentet - Eller det er min teori.

    Jeg har haft 2 stk 143, en 400 og en 420, de var begge justeret til den gode side i pumpen, men de kunne begge rende op med 90 i nordgående i hullet Kolding med en totalvægt på 40 Tons. Og jeg ved, at den 420'er den havde lige knap 500 Hk og 2.201 NM - Den var målt ved Bosch i Sæby og alligevel, så kan min 660'er Volvo med 3.100 NM ikke nævneværdigt mere. Og det er jo ikke fordi den ikke duer, for der er stort set ingenting der hænger på når det går op af.


  • #10   10. mar 2011 claus B > hehe, ja jeg sad også og fniste lidt for mig selv da de fortalte det med dametøjet hehe...

  • #11   10. mar 2011 Bjarne R

    Og så er jeg ret sikker på, at en del af forklaringen skal findes i, at dengang man kørte 141, 142 og 143 da havde man ingen begrænser, så man kunne komme til at give fuld gas ved foden af bakken, det kan man ikke i dag. Man kan først oparbejde turbotryk osv. når stigningen ER begyndt og de første par streger på nålen er tabt.


  • #12   11. mar 2011 ....Sådan noget gammelt lort....

  • #13   11. mar 2011 Michael K

    Ja en 730'er?


  • #14   11. mar 2011 Måååårten....

    Nej sgu da....det gamle stive hakkebrædt i videoen....Smid da sådan noget gammelt lort af helvede til....


  • #15   11. mar 2011 michaek K > Ja men havde det nu været en forkneppet 12'er så havde du været på med det samme hehe ;o)

  • #16   11. mar 2011 No-Body....

    Så havde den jo hverken været forkneppet, eller noget gammelt lort, men derimod det fineste stykke kulturhistorie....


  • #17   11. mar 2011 michaek K > haha så kender man dig igen... ROFL...

  • #18   11. mar 2011 Kan nu kun holde med Michael...

    Det kunne ikke siges bedre


  • #20   12. mar 2011 Det koster vel kun dæk i det forhold at man ikke kan finde ud af at dosere kræfterne ordentligt? Bare fordi speederen <b> KAN </b> gå i bund er det jo IKKE ensbetydende med at den <b> SKAL </b> i bund... ;o)

  • #22   12. mar 2011 Allan . > Hehe, nej det kan du jo egentlig nok have ret i... hehe... Jeg vilel da ikke have noget i mod at køre syd på med sådan en æske, men nødvendigt er det jo langt fra... ;o)

  • #23   12. mar 2011 neeeej sådan en gammel 113er er ikke at kimse af. havde selv en 113 320 6x4 med en 20ton kærre efter og køre med i flere år og den gjorde det faktisk godt men den gik også 2000omd/min ved 85kmt så den kunne trække alt med den lave geæring bare den kunne stå fast. hahaha. og efter man var kommet hjem om aftenen kørte man lastbil inde i hoved endnu brrroooooooooooooooooommmmmmmmmmmmmm. hahaha

  • #24   12. mar 2011 I er kraftedeme SÅ kloge.....I lyder akkurat ligesom de gamle stivnakkede tråggere der syntes det var forfærdeligt at man kunne få lastbiler med over 400 hk dengang jeg startede i branchen.....Man kan aldrig få for mange heste, færdig slut prut finale...

  • #25   12. mar 2011 Nobody

    En bil med SÅ mange kræfter vil koste dæk og det uanset hvordan du dosere speederen. Jeg kan ikke sætte i gang uden at den smider hjulene rundt hvis det er en smule fedtet og jeg ikke har fuld læs på - Sådan er det bare. Hvis jeg træder så stille på speederen som jeg burde, så ender lortet med at gå i stå fordi det I-Shift gøgl skifter direkte i højgear, eller sådan føles det.

    Michael K

    Spot on! Folk er så bagstræberiske. Mange kræfter = Komfort af den allerbedste slags, folk der mener andet har sgu aldrig prøvet at ha' en bil med rigelige kræfter.

    Der er lidt jantelov over det.


  • #27   12. mar 2011 Allan....

    Det gjorde man ellers dengang jeg startede..... Da kunne man få en Titan-Mercedes med 500 hk...3650 hed den, og det var et monster....BK transport havde én, og den blev kun brugt til de største og tungeste transporter, hvilket var ret meget over 130 tons....Det kørte man jo på en hurtigløber dengang...Hahaha... smiley


  • #28   12. mar 2011 vi er sku alle sammen bare forkælet, med så store biler som vi ruller rundt i ,,, uanset om vi kører hjemme eller export,,, I dag er man lige ved at dø hvis ikke man har den største model og intet tv eller navi eller lir og gejl af alt hvad man ka ønske sig,,i de "gamle dage" så var der ikke noget med at lige tænde tv eller playstationen eller for at finde vej lige tænde navien,,, nej der matte man slå op i et kort... vi kunne i langt de fleste tilfælde have nok i 400hk..eller er det mig der tage helt fejl...

  • #29   12. mar 2011 Jørn....

    Nej du har ret.....Men vi var ikke en skid bedre dengang....Udstyrslisten var bare ikke så omfattende som den er i dag, det er den eneste forskel....


  • #30   12. mar 2011 Det hører også med, at helt tilbage til dengang hvor Ruder konge han var knægt, der fik man muligvis udleveret en bil med 3-400 HK - Men rigtig mange justerede jo selv antallet på skruen på pumpen - Den mulighed har man ikke i dag uden at det koster en formue. Dengang gjorde lidt værktøj og 6 øl meget ved sagen.

    Og vupti, så havde man mange kræfter.


  • #31   12. mar 2011 Priserne kan jo ikk være så ringe igen hvis man kan få råd til 700 og 730. Men det er jo nok mit spare gen. Men ret mig garne.

  • #32   12. mar 2011 ved da at min gamle morfar fik et 250hk 5 akslet hænger træk at køre mellem østen med,,, der var sku ikke meget komfort over sådan en gammel ford transkontinal..... cajus ,,, ja alle klager over priserne nu men de køber da både 700 hk volvo og 730 scania,,, så der må da være penge nok,,,,

  • #33   12. mar 2011 Aaaaaarrrrh, skal vi nu ikke lige. Hvor mange 700 Volvo og 730 Scania er det lige der er solgt til andet end sværgods osv her hjemme - Mit gæt er, at det er et fåtal.

    Men det er da muligt jeg bare kommer de forkerte steder.


  • #34   12. mar 2011 ja jeg møder så en del hverdag inde i byen altså kbh,, specielt 700, så ved da ikke om container kørsel er sværgods kørsel,, eller entprenørkørsel er... der kører da en hel af 620, 660, 700 og nogle stykker 730....eller også trænger jeg da til briller...

  • #35   12. mar 2011 Jørn C

    Der har altid været et overtal af store og gejlede biler på "øen" - Sådan har det været helt tilbage fra trucker bevægelsen startede.

    At nogen køber motorstærke modeller til entreprenør kørsel forstår jeg godt, det ville jeg også gøre hvis jeg var vognmand. Det er da dødssygt, at slæbe rundt med max vægt konstant uden kræfter.

    Her ovre i det mørke, der er der et stykke i mellem den størrelse biler hvis vi ikke regner sværgods med. Jeg kører selv i en 660, men der er ikke mange af dem f.eks. på Århus havn hvor jeg kommer meget. Der er normen 400 - 480 HK.

    Jeg kan kun komme i tanke om, at jeg har mødt en 730'er og det er Peter T. Thomsen fra Stenderup som fik den første leveret her hjemme så vidt jeg husker.


  • #36   13. mar 2011 Måårten Ææs > Vendelbo har også minimum en 730'er, og hvis ikke jeg tager meget fejl er der flere på vej...

    Jeg har kørt syd på i biler fra 340 hk til 480 hk, og det er helt klart skønnest at køre i en 480'er, men 380 hk er nok.... ;o)


  • #37   13. mar 2011 Nobody

    Sikke da noget vrøvl at 380 hk er nok. 180 hk er da nok - Det har min far da kørt både frem og tilbage til Napoli med fast uden problemer. ;-))

    Det her handler jo ikke om hvad der er nok, hvad er det for en syg tankegang. Hvis man så sådan på alting på hele arbejdsmarkedet, hvor ville vi så være henne. Jeg fatter ikke den bagstræberiske tilgang til tingene.

    480 hk er nok meget passende til 40 tons total. Til 48 tons er da nærmest latterligt lidt. Det er skiften gear fra morgen til aften. Og forskellen er kæmpe fra f.eks. 480 til 6-700. Og det selv på de små stigninger vi har her i landet. Jeg tør slet ikke tænke på hvor mange gearskift jeg slipper for hver dag.


  • #38   13. mar 2011 Måårten > Hehe ja du har ret 180 er nok... men jeg synes ikke personligt jeg havde mange gearskift i min Volvo FH12 380 eller min gamle 420'er for den sags skyld men jeg måske ikke så krævende når det kommer til stykket ;o)

    Desuden ville du ikke få flere gearskift selv hvis du fik en FL220, for du kører med automatgear... ;op

    Jeg synes personligt at 420-440 hk er rigeligt til 40 tons, og at 460-500 hk er nok til et 48 tons træk, men ikke dermed sagt jeg gerne vil have mere, for det vil jeg da, men nødvendigt er det nu ikke i mine øjne...


  • #39   13. mar 2011 Nobody

    Noget tyder på, at du har kørt for lidt i bakker. ;-))

    Og uanset om jeg har automatgear, så kan jeg sagtens følge med i hvor meget eller lidt den skifter. Og det er ikke ret meget. Og den bruger heller ikke ret mange skift fra stående start til 90.


  • #40   13. mar 2011 No-Body....

    Er du bagstiv..??? Jeg håber det, for du er da helt ristet i skalden i dag, i næsten samtlige tråde du debatterer i... smiley

    Lad mig gætte....Da du kørte sydpå kørte du Holland ikk´...????

    Prøv og kom i nogen ordentlige bakker, og så begynd og klog i hvad der nok, og hvad der ikke er....En lastbil bliver sgu aldrig stor nok i motoren, heller ikke den dag vi rammer 1000 hk....Jo mere du kan holde gryden i kog i bakkerne, jo mere når du bare den dag, og jo mere afslappende får du det....


  • #41   13. mar 2011 Måårten > Ahhh har da været i Spanien et par gange, og gennem Kassel en hel del gange også, men aldrig Italien og det pjat...
    Mht skift, så kan jeg sagtens forestille mig den spring fra 2. til 12 / 6. høj med det samme hehe...

    Kååå > Du kan sgu selv være bagstiv... ;o) Jeg er ikke enig, længere er den ikke... ;o) Men okay som jeg skriver til Måårten, så har jeg heller aldrig kørt Italien etc. "kun" Spanien et ar gange og Frankrig, BeNeLux og Tyskland, en del i Kassel området bla....


  • #42   13. mar 2011 Gad sgu godt være bagstiv ... !!

  • #43   13. mar 2011 Måårten > Sæt i gang... du ved godt man skal være forstiv før man kan blive bagstiv... ;o)

  • #44   13. mar 2011 Nobody

    Det er nok lige sent nok, skal jo snart op og sidde og hoppe i den gamle Volvo.


  • #45   14. mar 2011 Måårten > Piv piv... Altså jeg har det jo sådan at jeg ikke TØR bevæge mig ud på vejene før jeg har fået <b> mindst </b> 6 shots, der er jo så mange spritbillister på vejene ved du nok... ;o)

  • Jesper J
    Jesper J Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 1 Svar: 6
    #46   4. aug 2011 hey nu lige for at vende tilbage til 730ern har selv en ps min billede da den var sprit ny. jeg mener at det er en lækker vogn og kører som en drøm min er en : 730 selvfølgelig v8. selv om jeg har mit eget firma og fragter dit og dat mener jeg ikke at jeg har for mange hk tværtimod synes jeg bare det en fed lyd der kommer så man trykker klampen i kælderen smiley

  • #47   4. aug 2011 Jesper J

    Fed lyd?? Den siger jo ikke det store. ;-))

    Men ja, den er fed!


  • Jesper J
    Jesper J Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 1 Svar: 6
    #48   4. aug 2011 Måske lidt spild af kræfter men nej fordi det er bare en fed følelse og fyre en R730 V8 af på motorvejen. men ja jeg er kun 27år og i gammel hoveder som jeg vil kalde jer smiley synes nok jeg bare en en ung karl ( er jeg nok også og som har alt for mange penge) kan jeg da sige efter som jeg selv har købt min R730 og min audi a4 som jeg har haft siden jeg var og nu overvejer jeg om man skulle fyre 6.5mio af på en lamborghini aventador i kan tro hvad i vil men ja jeg har pengene til det min far døde for 6 år siden og har arvet hans resten af hans penge! smiley så der gik 56 mio ind på kontonen smiley men dog trist

  • Jesper J
    Jesper J Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 1 Svar: 6
    #49   4. aug 2011 siden ja var omkring 22

  • #50   4. aug 2011 Jesper J

    Hvorfor opretter du ikke bilen herinde?


  • #51   5. aug 2011 Undskyld Jesper J.. kan godt være dette er fuldt ud uforskammet, og at du bar tænker, kæft en idiot, men jeg tænker lidt... er du virkelig ked a din far døde? for du lyder til at hygge dig vældig meget med dine 56 mil, Audi A4, R730'er og den Lamborgini du overvejer at købe til 6½ mil eller hva den nu kostede.. det der, kan godt skrives uden af være blær, men så andre ikk tænker, sikke en idiot.. undskyld det "sure indlæg" smiley

  • #52   5. aug 2011 "Hvis noget lyder for godt til at være sandt, så er det det sikkert også!"

    Jeg siger ikke du lyver, blot at dit seneste indlæg måske burde høre ind under "Tro det eller la' vær" tråden...


  • #53   5. aug 2011 tænkte præcis det samme Nobody..

    "en mand på 187, 26 år og en fandens masse penge"... hmm...


  • #54   5. aug 2011 Hahahahahaha

    Hallo hvad sker der - Sikke vågne I er drenge. ;-))

    Er det nu jeg skal skrive: Pic's or it didn't happen????


  • Jesper J
    Jesper J Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 1 Svar: 6
    #55   5. aug 2011 okey okey muligt men jeg siger bare der er mange der ikke tror på en 27årig der har købt sig egen R730 så derfor fortæller jeg bare at min far døde og jeg fik hans penge.. og andres ja jeg hygger mig men siger bare det er ikke lykken og vide at det er ens fars penge. men han sagde til mig for nogle år siden : jesper hvis jeg dør skal du have min penge og gøre hvad du vil. men egenligt mener jeg bare i ser alt får meget ned på Scania R730ern det en lækker lastbil og giver gerne en tur eller to


  • Jesper J
    Jesper J Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 1 Svar: 6
    #56   5. aug 2011 okey okey først vil jeg bare sige at det ikk var meningen at hisse nogen op. og heller ikk blande min far ind i det her men hvis havde i jo ikk troret på mig.

  • #57   5. aug 2011 Jesper J > I disse dage er alt muligt... Selv i en krisetid kan en 27-årig få en R730'er af banken... Men jeg bakker nu stadig op om Måårten's seneste kommentar...

  • #58   5. aug 2011 jeg kunne nu bare godt tænke mig en gammel brugt 2544 sk mercedes hæhæ

  • Jesper J
    Jesper J Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 1 Svar: 6
    #59   5. aug 2011 jamen så opretter jeg den !


  • Lasse E
    Lasse E Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 51
    #60   24. jan 2012 Nu vil jeg jo så lige være en lyseslukker;D Min onkel kører Danmark-Norge en af de chauffører han snakker meget med, køre i en 730´er. Det højeste den er blevet målt til er 580hk,;-D

  • #61   25. jan 2012 Lasse E > Det er sgu da lidt træls... :o/

    Jesper J > Skal der ikke snart oprettes en R730'er fra din side af? Du har da haft rigeligt med tid, eller den er måske solgt til fordel for en FH16 750?


  • #62   25. jan 2012 Lasse

    Er det 580 HK på hjul eller motor?


  • Lasse E
    Lasse E Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 51
    #63   25. jan 2012 Måårten den blev målt på rullefelt, de har prøvet nogle gange og det højeste var 580 de andre gange var det noget mindre:D

  • #64   27. jan 2012 Lasse

    Jamen det er fint nok - Men det er altså ikke ligemeget om det er 580 på motoren eller på hjulene - Der kan være stor forskel! Og umiddelbart, så har en 730 nok ikke 730 HK på hjulene - Men på motoren. Det er derfor jeg spørger om det er det ene eller andet!


  • Lasse E
    Lasse E Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 51
    #65   27. jan 2012 Som sagt så er jeg ikke sikker på de målte den på hjulene, men den yder ikke 730hk. Deres motor kan ikke holde til det, volvo er blevet en stor konkurrent, nu hvor de har lavet en 750´er der yder 750.

  • #66   27. jan 2012 Hmmm......Troede ikke man målte heste på motoren mere Morten, men det er jo sådan med dem allesammen så, uanset om det er en R500, eller Volvo 660.... Det var satans..... smiley
    Men uanset hvad skal den ikke tabe en fjerdedel ud til hjulene, det lyder lidt vildt syntes jeg...


  • Lasse E
    Lasse E Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 51
    #67   27. jan 2012 Ja for hvis den taber så meget ud til hjulende hvad har en 310´er eller en 420´er så på hjulene?:D


  • #68   28. jan 2012 Michael K

    Normalt når man måler effekt ud, så kan man se effekten begge steder - Hvis ikke begge tal er der, så kan man se hvor stort tabet fra motor til hjul er - Sådan har det været på de små biler jeg har fået målt og på de store biler jeg har fået målt.

    Men nej, klart den ikke skal smide 25% - Men det ændrer ikke på, at det ikke er ligegyldigt hvor tallet kommer fra - De 730 Hk er jo motorheste er jeg ret sikker på - Men jeg kan da tage fejl.

    Lasse

    Uanset kan det blive en sej kamp at få Scania til at anerkende problemet - Jeg lender en der havde samme problem på en F16 da de var moderne - Det anerkendte Volvo aldrig selvom de fik den målt flere forskellige steder med stort set samme resultat. Det er sur røv!


  • #69   28. jan 2012 Aaarrrggghhh.......Mente på tappen Morten, selvfølgelig ikke motoren, for klart man måler hestene der hvor ellers.... My bad....

    Men ja, der er gået så stor prestige i de store motorer, og det skulle ikke undre mig om Scania ikke HELT lever op til de 730 på de seriefremstillede modeller, og lur mig om volvo ikke også har problemer med at leve op til det lovede med 750´eren..... Syntes jeg kan huske historien har gentaget sig mange gange med de første modeller af de største....Som du selv påpegede havde volvo problemer med de første 16´ere, og syntes også jeg kan huske noget med de første scania med intercooler.....


  • Lasse E
    Lasse E Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 51
    #70   28. jan 2012 Helt ærligt så er der for meget konkurrence mellem volvo og scania. Hvis man ser på de lastbiler de kører i USA så er det 400-500 hestekræfter på trækkerne aller højest. Selvfølgelig har sværgodstrækkerne mere:D


  • #71   29. jan 2012 Lasse

    Hvad er din pointe? At alt over 400-500 HK er fråds?


  • Lasse E
    Lasse E Tilmeldt:
    dec 2010

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 51
    #72   29. jan 2012 Nej jeg tænker bare at det er lige rigeligt med 730-750 hk 600-650 er da nok til at trække 60 tons i sverige. Men det kan godt være det bare er mig.


  • #73   29. jan 2012 vi ka vel godt blive enige om at den smule bakker som er i dk ,at 600-750 hk er lige overdrevet,,,det er nu begrændset hvad man kører ind af minutter ,selv om det er sjovt at kører voldsom vogn,,,,

  • #74   29. jan 2012 jørn C > I min verden er da ikke sjovt at køre i stor bil, hvis det er noget er det da at det er lidt småkedeligt for den holder jo bare farten, du skal hverken skifte gear eller noget det bliver da lidt trivielt gør det ikke?? ;op

Kommentér på:
hvad skal man med en R730?

Annonce