Info om branchen {{forumTopicSubject}}
Hej! Jeg er en ung fyr på 18 der går og undrer sig over hvad jeg skal give mig til. Jeg har for nyligt faldet over transport branchen, og kunne godt tænke mig at køre tankbil, farligt gods, særtransport eller måske eksportkørsel.
Jeg har derfor nogle spørgsmål som jeg håber på nogle af jeg kan svare på
1. Er der gode muligheder for at køre tankbil/farligt godt/særtransport i DK (hvis eventuelt hvorhenne i landet)
2. Hvordan bliver man eksportchauffør? Hvilke jobmuligheder er der? (både EU men også USA)
3. Hvor mange timer arbejder man som lastbilchauffør? Er det muligt at arbejde under 50 timer og tjene en ok løn?
4. Hvor mange læs om dagen har man som godschauffør? (ved godt det er meget forskelligt, men hvad har i?).
5. Er det fysisk hårdt at være chauffør?
6. Hvor meget af arbejdet er køretid, og hvor meget er praktisk arbejde? (angiv eventuelt i %)
Jeg håber på i kan svare på nogle af spørgsmålene nævnt ovenfor, og ser frem til at høre fra jer
- Kenan V.
jul 2016
Følger: 1 Følgere: 63 Emner: 27 Svar: 146
så bliver den store bil sendt ud til store kunder med levering og afhentninger (nok ca 10 stop)
om eftermiddagen/aften så bliver der sendt gods fra de små biler på den store bil der køre til det store depot
vedkommende møder ind ca kl 6 og har fri ca kl 1830
jul 2016
køre han til et stop og henter en fyldt trailer
køre den til stort depot stiller trailer
køre til nyt sted henter en trailer
køre tilbage til depot læsser af
læsser på med nyt gods på stort depot
køre til lufthavnen
køre tilbage til stort depot
læsser på og køre til et lille stop
læsser det meste af
køre ud til 1-3 stop på vej ned mod stort depot og så slutter hans nat mellem kl 1 og kl 3
(hans løn er på ca 35 efter skat)
jul 2016
møder ind omkring kl 21
læsser på
har en 35-45 af og pålæsninger
tilbage til depot
er ca færdig mellem 5 og 7
dec 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 2 Svar: 35
2. Vil mene at den nemmeste vej til at blive eksportchauffør er at køre herhjemme først i nogle år, og efterhånden som du så får erfaring og kendskab/kontakter i branchen bliver det muligt for dig at komme til at køre eksport.
3. Det er meget forskelligt, men de fleste lastbilchauffører har nok typisk en arbejdsdag på en 10-12 timer 5 dage om ugen. Lønmæssigt, så skal du enten arbejde mange timer, eller arbejde på skæve tidspunkter (aften, nat og weekend) for at opnå en fornuftig løn uden at arbejde 70 timer om ugen.
Det kan lade sig gøre at arbejde under 50 timer om ugen og tjene en ok løn. Jeg arbejder selv på fast turnus, skiftevis dag, nat og weekend, et sted mellem 37-45 timer, 4 dage pr uge.
4. Jeg kører tankvogn med brændstof til tankstationer, jeg har mellem 1-4 læs i løbet af en arbejdsdag, typisk kører jeg omkring 300 km pr dag.
5. Generelt er det ikke fysisk hård at være lastbilchauffør, men det afhænger af hvad gods du kører med. Nogen sidder bare bag rettet dagen lang, andre er mere på ladet af lastbilen end bag rettet.
6. For mit vedkommende er det ca 50/50. Men igen, så kan nogen have 99% køretid, andre 1% køretid, det afhænger af hvad gods du kører med/type af lastbil.
Vil som skrevet før anbefale dig at finde ud af hvad der ligger af transportvirksomheder i nærheden af hvor du bor. Tag kontakt, og spørg om der er mulighed for at du kan komme en uge i praktik, så du kan finde ud af om det er noget for dig. Hvis det er det, så gå igang med at lede efter en lærerplads, hvis du vil det nok og viser engagement er der masser af muligheder. Evt start på chaufføruddannelsen på den lokale erhvervsskole.
dec 2010
Følger: 1 Svar: 2
jul 2016
mellem kl 14 og 3 (hvor mange timer er det)
der er krav i forhold til nat kørsel og kørsel med flygodset og med aften/ søn og helligdags tillæg
dec 2010
Følger: 1 Svar: 2
Men 5 dage i ugen med 13 timer året rundt(minus ferie) giver et snit på 250 timer pr måned. Og så skal han altså have en timeløn i omegnen af 280 kr for hver eneste time. Det har jeg endog meget svært ved at tro i en presset branche.
jul 2016
kan også være det er efter skat DOG vil jeg sige er rimelig god til når folk promovere sin løn at spørge før eller efter skat
fordi kvinden kan jo kun buge fars penge ikke skattefars
og kender da et par chaufføre (forskellige virksomheder) der snakker om hvordan de bruger 11-15000 i måneden på pjat
som i pjat mcd tankmad fælge motorcross osv osv
dec 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 2 Svar: 35
okt 2011
Følgere: 5 Emner: 14 Svar: 582
Så det må være en mega god (fantasi) timeløn
Info om branchen