19.792 visninger
|
Oprettet:
Køre- og hviletid for privatejet LKW? {{forumTopicSubject}}
Hvordan er det nu med de køre- og hviletider, er det pr. defination for køretøjer over 3.500 kg eller er det først fra 7,5 tons eller hvordan er nu?
Hvad med fartbegrænseren fra hvilken vægtklasse er det nu det er fra?
Og sidst men ikke mindst, er man underlagt reglerne for køre- og hviletiderne hvis lastbilen er privatejet, altså der er betalt moms af bilen og den må bruges til privat brug...?
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
Men lige for at høre om jeg har forstået det korrekt, så kan jeg reelt set gå ud og købe en Scania 143 500 4x2 trækker og spænde en 13,60 trailer efter den og kører fra Skagen til København og hjem igen samme dag uden at der er nogle der kan sige noget til det? Så længe momsen er betalt, og jeg ikke kører gods mod betaling?
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
dec 2010
Følger: 34 Følgere: 33 Lastbiler: 1 Emner: 5 Svar: 243
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
dec 2010
Følger: 65 Følgere: 67 Lastbiler: 1 Emner: 84 Svar: 1.184
Har luret på et par stykker af de gamle svende. Hehe. Der er mange fine der er tilsalg. Men der godt nok også mange som trænger til en kærlig hånd.
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Har du tænkt over hvad vægtafgift/vejbenyttelse, forsikring og brændstof løber op i?
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
Som elitebillist tvivler jeg på den vil være alt for høj.... Men derudover er der jo også det fede i at have en lastbil som privat vogn, det kan godt være folk villelure lidt hehe..
dec 2010
Følger: 65 Følgere: 67 Lastbiler: 1 Emner: 84 Svar: 1.184
Hæhæ. God fornøjelse med det. Men der er nok en stor pris forskel når forsikringen er til privat og ikke erhverv.
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
dec 2010
Følger: 65 Følgere: 67 Lastbiler: 1 Emner: 84 Svar: 1.184
Mon ikke. Bare husk at sig at det er privat kørelse. Der nogen stykker tilsalg i holland har jeg set. Men ellers står der nok nogen stykker øst på. Hehe.
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
Meeeeeen DET er nok for dyr en opbygning...
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
Eller holde sig til ponybiler under 7,5 tons, hvilket i al sin betydning indskrænker feltet en hel del, faktisk ned til Iveco, Iveco og en enkelt MAN måske...
ØV :o(
Nå skidt, havde sgu nok ikke fået lov alligevel... :o(
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
dec 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 8
det var da sjovt for kender da flere som har 12ton lastbiler privat
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Der er da kun krav om tilladelse hvis bilen skal bruges til godskørsel mod betaling!
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
Jeg har så svært ved at tyde vægtafgiften på de store biler, er der en der kan skrive bar sådan ca hvad de koster op til 18 tons....
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
Sad lige og oste lidt på bilbasen.dk, og fandt et par okay emner:
Her er der potentiale, men desværre ikke en V8'er, men det overlever vi nok ;o)
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/scania/r-93-280-ic-70-m-chassis-luft//553877
Den er godt nok uden sovekabine, og det vil jeg allerhelst have hvis jeg skal have en, men der er også potentiale:
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/scania/210-hk//159832
Og KUN for at gøre Michaek K misundelig:
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/volvo/f-12-ic-springs-molas//505306
Denne, også lige et lille lad på:
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/scania/r-143-m-420-ic-topstream-schalt//553879
Denne er perfekt, her skal den bagerste aksel "bare lige" hives af og kasseres:
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/scania/143-420//505363
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
http://www.camion.dk/default.asp?pageload=lastbiler&id=29633&menuid=&lang=dk#
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
Og en 2 akslet lastbil fra 15.000 til 18.000 kg må koste 5.700 kr. i vægtafgift om året, den sidste må der næsten kommet et tillæg til, men hvilket ved jeg ikke, tal og udregninger lavet ud fra: (link fjernet)
Johnny G> Papegøjeplader er for alle gulpladebil som benyttes privat og som er registreret første gang EFTER 1/6-98. Moms'en ved jeg godt, men afgiften skal ikke betales... Og hvis der skal betales en afgift er den slet ikke på 180% der er jo heller ikke 180% afgift på en Opel Zafira f.eks..... Men som sagt er jeg meget overbevist om at der IKKE skal betales afgift...
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Der kan maksimalt blive tale om stykafgift den er pt. lige i omegnen af kr. 56.000. Det er det man betaler på f.eks. en Sprinter som min. De 180% er jo kun hvis vi snakker hvide plader!
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Du glemmer lige en detalje med den trailer bagefter min Sprinter - Det springende punkt er, om min Sprinter er indregistreret til transport af gods mod betaling, hvis den ikke er det, så er der ingen krav om vognmandstilladelse - Og tro mig, det ved jeg ALT om!
Enhver murer, tømrer eller hvad ved jeg, vil ALDRIG møde krav om vognmandstilladelse, netop fordi bilen IKKE er indregistreret til godstransport!
Og uanset hvordan du vender og drejer tingene, så er en lastbil fritaget for registreringsafgift - Med mindre den skal på hvide plader. Den afgift du er blevet truet med er momsen og ja, det har jeg også prøvet da jeg blev stoppet i en trækker i et Paragraf 77 tjek en fredag aften hvor jeg ikke havde noget at gøre i erhvervs øjemed!
Og skulle der blive tale om reg. afgift, så ville det aldrig kunne blive mere end stykafgift. Hvis du tvivler, så spørg evt. rette vedkommende ved SKAT!
På min Sprinter er der betalt stykafgift, det afhænger af totalvægt OG pris! Hvis jeg køber en Sprinter magen til, men med en tilladt totalvægt på 5.000 kg, så er den fritaget for afgift - Akkurat som en lastbil. Hvis du tjekker en standard prisliste på en Sprinter, så vil du kunne se, at den med totalvægt OVER 3.500 kg er billigere end en magen til med totalvægt UNDER 3.500 kg. Bilen koster det samme, eneste forskel er den manglende afgift!
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Jeg gider end ikke diskutere det med dig.
Det er ikke godskørsel for fremmed regning, at tage en vaskemaskine med hjem for sin nabo hvis der ikke er penge indlandet ! Og det er et faktum! Og her i landet er man uskyldig til det modsatte er bevist!
En bil indregistreret til godskørsel privat, hverken kan eller må bruges til godskørsel mod betaling - Det er OGSÅ et forsikrings spørgsmål!
Dernæst, så er det da fint nok, at afgiften i følge dig kun er fritaget til erhverv. Hvordan synes du det hænger sammen med f.eks. en Transporter med 10 sæder der indreg. til privat buskørsel? Hvor meget afgift er det lige der er på den?
Og HVIS der skulle være afgift på en lastbil til privat brug, så ville det ALDRIG blive 180% - Den sats er UDELUKKENDE til hvide plader som der jo næppe bliver tale om. Det er muligt man kan/vil opkræve en stykafgift eller måske 60%, men ALDRIG 180! Og i øvrigt er afgiftssatserne reguleret efter totalvægt OG værdi. Det er derfor nogen varebiler er på stykafgift og det er de OGSÅ hvis de bliver købt til privat brug. Hvis jeg køber min Sprinter privat når jeg er færdig med den i mit firma, så skal jeg da ikke betale mere afgift end der allerede er betalt!
Du blander tingene samme og så tvivler jeg faktisk på, at der undervises i reg. afgift på vognmandskursus alt den stund det ingen relevans har!
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Der er alt for mange hvis'er i dine eksempler. Du har ret i, at HVIS jeg fortæller den relevante myndighed, at der er penge indblandet, eller HVIS der findes dokumentation i form af faktura eller andet, at så er det at betragte som godskørsel mod betaling og HVIS det er tilfældet, så er forsikringsspørgsmålet faktisk ikke ligegyldigt, for så skal der være en lovpligtig gods forsikring på bilen ligesom der er krav om, at bilen er indregistreret til godskørsel mod betaling, netop af hensyn til forsikringen.
Men HVIS min nabo kun har betalt brændstof og det ikke fremgår af nogen bilag, så er bevisbyrden ved SKAT og indtil de kan løfte den, så er man uskyldig.
Og husk så, at det var dig der inddrog alle de her eksempler på hvordan man i hvertfald ikke skal gøre - Og det er jo fint at få belyst.
Og nej, du har ikke skrevet, at du underviser på vognmandskursus, men du har brugt som argument, at du selv har et vognmandskursus og det er da ikke relevant, eftersom afgift ikke er et tema på det kursus i den her forbindelse!
Hvor jeg har min viden fra er vel ikke vigtigt, det er langt vigtigere, at du blander begreberne sammen - Trafikstyrelsen har da INTET med en privat ejet lastbil at gøre når/hvis den ikke skal bruges i erhvervs sammenhæng og den derfor ikke er underlagt krav om tilladelse!!
Men siden det er SÅ vigtigt, så må du da gerne vide, at jeg har været medejer af en vognmandsforretning med store biler, har siddet som disponent et par steder, at min mor har drevet vognmandsforretning med små biler, hvilket jeg pt. også selv gør og at jeg desuden er vokset op i branchen.
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
Jeg tror bare for at få rundet den her af at jeg vil prøve at tage kontakt til Skat i det nye år bare for at høre hvordan reglerne er.... :o)
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Pt. vokser jeg kun ud af - Igen. :-((
Når du tager kontakt til Skat, så skal du være meget nøjagtig og detaljeret i dine spørgsmål, eller får du helt skæve svar. Det har lige været et problem i forbindelse med spørgsmål om netop afgift, moms osv. hvis en dansk chauffør med bopæl i danmark kører fast i en lastbil på udenlandsk plader. En lidt svævende formulering af spørgsmålet har udløst en del - Ahem - Mærkelige og slingrende svar.
Bare et godt råd.
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
Jeg har da tit kørt i tysk registrede biler og er også blevet stoppet i DK der har da aldrig være probs...
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Weeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee
Fakta - Det kan vi li' - Det kan vi RIGTIG godt li'
Jeg troede det var mig der var blevet tosset!
Nobody
At politiet ikke siger noget til, at du kører i en lastbil på f.eks. tyske plader behøver ikke at betyde, at det skatteteknisk er i orden. Personligt mener jeg ikke der er nogen problemer i det, men det var der andre der gjorde og derfor blev det taget op med Skat - Men som sagt kom der ingen klart og brugbart svar fra dem - Netop fordi spørgsmålet ikke var formuleret præcist nok.
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Den var førhen lige knap 10.000, så mon ikke det ligger i den omegn afhægig af antal aksler osv?
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
Michael> Endnu engang vil jeg gerne takke for de faktuelle oplysninger det gjorde lige jeg slap forlektier hehe...
Men lige for at afrunde den, der var altså IKKE reg.afgift på din for at bruge den privat?
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Ikke for at hovere eller noget, men er det ikke på sin plads at du erkender, at uanset du har været vognmand og i dag er underviser på landtransportområdet, at så var du i den grad forkert på den??
I det mindste håber jeg, at du har taget det her til efterretning, så du ikke svarer forkert hvis en af dine elever en dag skulle spørge om noget i den her retning. ;-))
Jeg er i hvert fald blevet meget klogere på det her efter Michael kom på banen og jeg tvivler på, at jeg er den eneste!
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Jamen selvfølgelig skal man passe på med hvad man kører med og man skal til enhver tid kunne dokumentere, at det der står på ladet tilhører en selv, det er jeg helt med på og jeg er helt med på, at hvis ikke man kan det, så kommer man i klemme - Så langt er vi enige.
Men som du kan se, så står Michael's lastbil som værende til firmakørsel på reg. attest, men som værende privat ved Skat og det er jo DET der betyder noget for alvor.
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
Morten S> Jeg er også blevet en del klogere hehe...
dec 2010
Følger: 6 Følgere: 6 Lastbiler: 2 Emner: 4 Svar: 248
Til privat brug er du fritaget for køre- og hviletider. Du skal ikke benytte fartskriveren. Er så lidt i tvivl om den overhovedet skal være der, men er langt fra sikker.
Køre hviletidsreglerne gælder erhvervs køretøjer hvis totalvægt overstiger 3500 kg. Har du fx en 3500 kg sprinter og spænder en trailer bagefter så totalvægten kommer op på 4500 kg skal du benytte fartskriver.
Og det er fakta. Arbejder med fartskrivere og hastighedsbegrænsere til dagligt.
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
dec 2010
Følger: 6 Følgere: 6 Lastbiler: 2 Emner: 4 Svar: 248
dec 2010
Følger: 6 Følgere: 6 Lastbiler: 2 Emner: 4 Svar: 248
som hastighedsmåler.
Biler til godstransport, hvis tilladte totalvægt – inkl. eventuelt påhængskøretøj –
overstiger 3.500 kg, samt biler, som er indrettet til befordring af flere end 9 personer,
føreren iberegnet, skal være forsynet med fartskriver.
Følgende køretøjer er internationalt undtaget fra krav om fartskriver:
a) Køretøjer, der benyttes til rutekørsel med personer, såfremt rutens længde
ikke overstiger 50 km.
b) Køretøjer, hvis højeste tilladte hastighed ikke overstiger 40 km i timen.
c) Køretøjer, der ejes eller lejes uden fører af de væbnede styrker, civilforsvaret,
brandvæsenet og ordensmagten, såfremt transporten sker som led i
disse tjenesters funktioner og er under deres kontrol.
d) Køretøjer, herunder køretøjer, der anvendes til ikke-kommerciel transport af
nødhjælp, i katastrofetilfælde eller under redningsoperationer.
e) Specialkøretøjer, der anvendes til lægelige opgaver.
f) Specialkøretøjer til vejhjælp inden for en radius af 100 km fra deres hjemsted.
g) Køretøjer, der prøvekøres på veje med henblik på teknisk udvikling, reparation
eller vedligeholdelse, og nye eller ombyggede køretøjer, som endnu
ikke er taget i brug.
h) Køretøjer eller en kombination af køretøjer med en største tilladt totalvægt
på ikke over 7,5 tons, der benyttes til ikke-erhvervsmæssig varetransport.
i) Erhvervskøretøjer, der har veteranbilstatus i henhold til lovgivningen i den
medlemsstat, hvor der køres i dem, og som anvendes til ikke-erhvervsmæssig
personbefordring eller godstransport.
Se punkt h)
dec 2010
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 27 Svar: 205
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Til hvad? Hvis du vil lave det mindste der minder om erhverv med den, så smutter alle undtagelserne jo og så kan den jo lige så godt være større.
dec 2010
Følger: 14 Følgere: 14 Lastbiler: 5 Emner: 27 Svar: 1.052
Angående den med hestetrailer skal du have et kompetencebevis uanset om du får penge eller ej for at køre med naboens hest... Det var ihvertfald hvad jeg lærte da jeg var på det kursus...
Mht kørehviletid og brug af fartskriver er ingen af delene påkrævet så længe bilen er indregistreret til privat kørsel...Jeg er i tvivl om hvor vægtgrænsen skiller, om det er 7 eller 12 tons, men i den MAN 4x4 på 5 tons jeg har er der ingen fartskriver monteret, og der er heller ikke krav herom.... Det har jeg synshallens ord for, og nu har den været igennem syn nogen gange uden problemer...
dec 2010
Følger: 14 Følgere: 14 Lastbiler: 5 Emner: 27 Svar: 1.052
Mht kørehviletid og brug af fartskriver er ingen af delene påkrævet så længe bilen er indregistreret til privat kørsel...Er det i erhvervsmæssigt øjemed er du selvfølgelig, men det er jo ikke det vi taler om her...
Og nej Johnny.....Hvis du er hesteejer og har andre heste opstaldet feks, og du tager dem med i din hestetrailer er du ikke pålagt og føre kørebog, det er noget vås... Du skal have kompetencebevis hvis du kører med andet end din egen hest, men det anses ikke for godstransport for fremmed regning....Har selv haft væddeløbsheste, og har kompetencebevis til dyretransport, og jeg kan til enhver tid tage min 4x4 og putte min egen hest og naboens og køre non stop til Rom hvis jeg har lyst...Så længe jeg ikke føler mig træt undervejs....
dec 2010
Følger: 14 Følgere: 14 Lastbiler: 5 Emner: 27 Svar: 1.052
Få dem til at sende dig en skriftelig redegørelse på spørgsmålet.... Får du det giver jeg en fransk hotdog og en stor cocio i en pølsevogn efter eget valg...
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Drop nu den med den der egnede holdeplads - Den kører du frem med hver gang du kommer i modvind. Den har jo ingen som helst relevans for det her!
dec 2010
Følger: 14 Følgere: 14 Lastbiler: 5 Emner: 27 Svar: 1.052
Øh....Hvor kom den fra, og hvad i alverden har det med sagen at gøre...???
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Tjaa, det kan da godt være - Hvis ikke så havde jeg vel ikke hørt det før - Vel?
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Det er så ikke første gang du stiller det spørgsmål udenfor klasseværeset, det har du tidligere gjort gentagne gange INDEN du slettede din bruge på Bilgalleri - Nemlig i en tråd i Lastbilgruppen. ;-))
dec 2010
Følger: 14 Følgere: 14 Lastbiler: 5 Emner: 27 Svar: 1.052
Nej jeg har bestemt ingen problem med dig, tværtimod....Jeg hilser enhver debat velkommen så længe vi forbliver saglige og syntes bestemt det er skønt at høre andre meninger end min egen....MEN... Skal vi holde os til emnet om hvorvidt det gælder for private køretøjer er du fejlinformeret... Og rent faktisk har jeg været i storvognskontrol med min 4x4 MAN i starten af 2010, hvor der intet var at komme efter, og den er uden både fartskriver og kørebøger....
Nu var det så ikke den lastbil vores diskution gik på, men om du må tage din feks Toyota Landcruiser og hestetrailer med sammenlagt totalvægt på 5 tons og køre din egen hest samt naboens til nordpolen uden at være omfattet reglerne om kørehviletider, og det står jeg fast ved...Kan du dokumentere det modsatte står mit tilbud om en fransk hotdog og en stor cocio ved en pølsevogn efter eget valg ved magt...!!!
Og nej jeg kan bestemt ikke kørehviletider udenad, og så længe der ikke er kørt en retssag der kan danne præcedens for den sag du omtaler er dit bud lige så godt som mit..Hverken værre eller bedre...
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Klart det jeg poster står for min egen regning - Og heldigvis poster jeg ikke noget jeg ikke kan stå ved, gjorde jeg det, så kunne det jo være, at jeg OGSÅ fik den ide, at slette min bruger, det er jo så viseligt indrettet, at hvis man gør det, så forsvinder alle ens indlæg og på den måde kan du så påstå herfra og til evigheden, at du ALDRIG har stillet det spørgsmål før- Os der var med i tråden ved så, at det ikke passer.
Men sådan er vi jo så forskellige. ;-))
dec 2010
Følger: 14 Følgere: 14 Lastbiler: 5 Emner: 27 Svar: 1.052
Ja det er en af forsvarets gamle man´er....Der er lad på den, og teoretisk set kunne den jo sagtens bruges til vognmandskørsel, men den er indregistreret til privat kørsel....Det samme er din 4x4 og hestetrailer jo som du bruger til transport af heste....MEN...Som du nævner med bla håndværkere er det jo ikke privatregistrerede køretøjer, og det har din vens bil på vej til marked med garanti heller ikke været, og så er det jo helt andre regler der gælder....
Skal vi ikke lige opsumere at denne tråd handler om køretøjer der er indregistreret til privat brug....Der er jo helt andre regler for de køretøjer...
dec 2010
Følger: 14 Følgere: 14 Lastbiler: 5 Emner: 27 Svar: 1.052
dec 2010
Følger: 14 Følgere: 14 Lastbiler: 5 Emner: 27 Svar: 1.052
dec 2010
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 27 Svar: 205
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
Deres svar:
"""""""De har ved e-mail af 1. januar 2011 rettet henvendelse til Justitsministeriet om køre- og hviletidsreglerne.
Justitsministeriet kan oplyse, at reglerne om køre- og hviletid som hovedregel finder anvendelse på alle former for godstransport med køretøjer,
hvis største tilladte totalvægt inklusive påhængsvogn eller sættevogn
overstiger 3,5 tons, samt på personbefordring med et køretøj, der er konstrueret eller permanent indrettet til at befordre mere end ni personer inklusive føreren, og er beregnet til dette formål, jf. artikel 2, stk. 1, i
køre- og hviletidsforordningen1. Dette gælder, uanset om der er tale om privat eller erhvervsmæssig kørsel.
Reglerne finder dog bl.a. ikke anvendelse på køretøjer eller en kombination af køretøjer med en største tilladt totalvægt på ikke over 7,5 tons, der benyttes til ikke-erhvervsmæssig varetransport, jf. køre- og hviletidsforordningens artikel 3, litra h.
De kan finde mere information om undtagelserne fra køre- og hviletidsreglerne, herunder om fortolkningen af begrebet ikke-erhvervsmæssig varetransport, i Rigspolitiets vejledning om undtagelserne fra køre- og hviletidsforordningen. Vejledningen er tilgængelig på politiets hjemmeside www.politi.dk under fanebladene Borgerservice/Færdsel.
Justitsministeriet kan i øvrigt oplyse, at køretøjer omfattet af køre- og
hviletidsreglerne, som er taget i brug første gang den 1. maj 2006 eller
senere, skal være forsynet med et digitalt kontrolapparat.
Med venlig hilsen
Claus Peter Hansen
1 Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 561/2006 af 15. marts 2006. """""
Mit svar hertil:
Hej igen, og tusinde tak for jeres svar.
Siden der henvises til i den vedhæftede fil, har jeg naturlgvis besøgt inden jeg kontaktede jer. Nu er det nok 4. gang jeg prøver at finde hoved eller hale i det, og jeg er ikke blevet klogere.
Er det mon muligt I kan droppe De, Dem og Deres og alt det formelle skriftsprog og så bare svare ja eller nej på følgende ;o)
Er et privatejet køretøj med en max totalvægt på 7,5 tons fritaget for køre og hviletider?
Er et privatejet køretøj med en max totalvægt på 12 tons fritaget for køre og hviletider?
Med venlig hilsen
XXXXXXXXXXXX
Så må vi se hvad svaret bliver på den om en 14 dage, 3 uger....
dec 2010
Følger: 6 Følgere: 6 Lastbiler: 2 Emner: 4 Svar: 248
Reglerne finder dog bl.a. ikke anvendelse på køretøjer eller en kombination af køretøjer med en største tilladt totalvægt på ikke over 7,5 tons, der benyttes til ikke-erhvervsmæssig varetransport, jf. køre- og hviletidsforordningens artikel 3, litra h.
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
dec 2010
Følger: 6 Følgere: 6 Lastbiler: 2 Emner: 4 Svar: 248
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
Nu ser jeg hvad svar jeg får, og kan jeg heller ikke bruge det svar til noget, så må jeg jo gå videre til Rigspolitiet og/eller tungvognssektionen....
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
Jeg har nu mailet lidt med en person som til at starte med ikke kunne, eller ville svare mig konkret, og da jeg så brugte en anden mail adresse så kunne han svare på det hele, men samme mand, og til sidst samme mailadresse... jeg er forvirret...
MEN her er følgende:
Tusinde tak for dit svar, det hjalp mig meget.
Grunden til at jeg nævner det med de 12.000 kg er grundt skellet til vejbenyttelsesafgiften, og jeg tænkte der kunne være en sammenhæng, hvilket der åbenbart ikke er.
Men lige for at få det helt på det rene, så er køretøjer som har en max totalvægt på 7.500 kg fritaget for køre- og hviletidsbestemmelserne så fremt køretøjet IKKE benyttes til erhvervsmæssig kørsel, er det korrekt forstået?
JA!
Og et køretøj med en samlet totalvægt på max 12.000 kg. er uanset om brugen foregår privat eller i erhvervs-øjemed underlagt bestemmelserne for køre- og hviletider, og dette korrekt forstået?
JA!
Så nu skulle der være styr på det...
Michael . >Kan være du skal have en snak med din kammerat med den B10 om at han skal have skive i den... ;o)
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
dec 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Lastbiler: 4 Emner: 1 Svar: 46
Køre- og hviletid for privatejet LKW?