5.400 visninger
|
Oprettet:
færgeregel ved 2 mands betjent køretøj {{forumTopicSubject}}
Er det samme regl som enkelt betjent
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
feb 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Lastbiler: 2 Emner: 3 Svar: 85
Dog har en 2 mandsbetjent lastbil 30 rådighedstimer frem for 24 timer. Dette skal man lige holde for øje. Hver enkel chauffør har stadig de samme "køreperioder" til rådighed, altså 2 x 10 og 4 x 9. Dette skal man lige have i tankerne inden man kører på færgen. En 2 mands betjent lastbil kan maximalt have 21 rådighedstimer. Derefter skal der holdes 9 timers hvil.
Der skal ALTID holdes 11 timer i forbindelse med færgereglen for en enkeltmands betjent bil. Hvilket også vil sige at man ofte skal have 12 timer tilbage inden man kører på færgen.
For 2 mands betjente biler skal der kun holdes et "regulært" hvil på 9 timer - derfor skal de kun holde 9 timer i forbindelse med færgereglen. Jeg har spurgt ITD og her er deres svar:
"Færgereglen kan ganske rigtigt udelukkende bruges sammen med det regulære hvil dvs 11 timer eller det delte hvil 3t + 9t.
Når bilen er 2 mandsbetjent anvendes reglen også på det regulære hvil - som ved 2 mandsbetjente køretøjer er de 9 timer."
Håber det er svar nok.
feb 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Lastbiler: 1 Emner: 8 Svar: 68
feb 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Lastbiler: 2 Emner: 3 Svar: 85
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
Hvilken dag skal man tage fra, dagen før eller dagen efter, og hvor står det sort på hvidt?
maj 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Lastbiler: 1 Emner: 1 Svar: 37
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
maj 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Lastbiler: 1 Emner: 1 Svar: 37
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
feb 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Lastbiler: 2 Emner: 3 Svar: 85
Den køretid du bruger i forbindelse med dit færgehvil skal være indenfor de 24 timer du har til rådighed. Du kan ikke gribe ud og tage tid fra dagen efter. Da de 11 timer indgår i din 24 timers periode og derfor skal have afholdt dit hvil inden 24 timer, så kan du heller ikke bruge køretid fra en fremtidig rådighedsperiode. Det giver egentlig lidt sig selv, da du kan holde 2 timer på havnen - bruge 10 min på at kører på - holde 3 timer på færgen - bruge 30 min på at køre af og finde rasteplads - og derefter holde 6 timers hvil. alt i alt 11 timer inden for din 24 timers periode. Det eneste færgereglen siger er egentlig at du må holde et regulært hvil (11 timer) i forbindelse med en færge - men det skal være inden for din 24 timers periode er afsluttet. Derfor kan du ikke tage køretid fra dagen efter når du kører af. Har du ikke køretid nok til at køre på og forlade færgen igen, kan du ikke benytte færgereglen.
feb 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Lastbiler: 2 Emner: 3 Svar: 85
"Inden for hver periode på 24 timer efter afslutningen af den foregående daglige eller ugentlige hviletid skal føreren have holdt en ny daglig hviletid."
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 561/2006 af 15. marts 2006 om harmonisering af visse sociale bestemmelser inden for vejtransport og om ændring af Rådets forordning (EØF) nr. 3821/85 og (EF) nr. 2135/98 samt ophævelse af Rådets forordning (EØF) nr. 3820/85 (EØS-relevant tekst) - Erklæring
Kaptitel 2, arikel 8, afsnit 2
Jeg ville gerne have smidt et link op - men den laver smileys og alt muligt gejl, så det gik ikke.
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
jan 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 8 Svar: 105
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
Ellers har man satme klemt på hvis man alle om mandagen har opbrugt køretiden for tirsdag
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
feb 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Lastbiler: 2 Emner: 3 Svar: 85
Se nu her.
Du skal holde dit regulære hvil inden for 24 timer. Du må afbryde dit hvil 2 gange INDEN for de 24 timer. Derfor kan du IKKE overskride de 24 timer og derfor kan du IKKE bruge køretid fra en kommende 24 timers periode. Og det giver jo sig selv, at hvis du kommer op til færgen og har brugt 10 timers køretid, så kan du naturligvis ikke flytte bilen mere, da du så bil overskride din køretid. Hvis du har brugt 9 timer og 55 minutter, kan du godt køre på, men du kan ikke køre af, da du inden for dine 24 timer vil overskride dine 10 timers køretid.
Og jo, det står i dirketivet, at du ikke må overskride din køretid indenfor 24 timer og du skal afholde dit hvil inden 24 timer. og hvis du vil benytte færgereglen med 2 afbrudte perioder, så skal det ske INDENFOR 24 timer og derfor også INDENFOR din køretid.
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
Nej, find det nu hvor det står skrevet i forbindelse med færgereglen, så tager jeg ordene i mig igen.
Og det med at vildt skal være indenfor de 24 timer er jeg med på, sådan er det jo hver dag, og det står også klart skrevet.
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
ITD holder med mig!
http://www.lastbilgalleri.dk/fotoalbum/guider/1411-faergeregel___ekstra_time?status=1#_=_
maj 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Lastbiler: 1 Emner: 1 Svar: 37
sep 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 20 Svar: 368
sep 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 20 Svar: 368
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
sep 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 20 Svar: 368
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
feb 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Lastbiler: 2 Emner: 3 Svar: 85
Men godt at du fandt det Morten. Det er god argumentation - dog synes jeg det er upassende at håne!
Jeg vil dog stadig holde på at man skal have køretid til rådighed når du skal af og på. Og hvis du bliver stoppet i kontrol, må du jo gøre myndighederne opmærskomme på dine situation og få stemplet din skive/udskrift.
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
sep 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 20 Svar: 368
Du må aldrig være i lastbilen under sejltiden. Så du ville under ingen omstændigheder siger du bruger færgereglen på den måde.
Du kan holde de 45 min's hvil hvis der ikke er seng om bord på færgen. Hvis der er seng om bord på færgen og du kan holde 9/11 timers hvil så skal du sætte den på færge på dit førekort. Ellers er det din rådigheds tid det går ud over.
feb 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Lastbiler: 1 Emner: 8 Svar: 68
sep 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 20 Svar: 368
Men hvis der er mulighed for hvil 9/11 timer så kan du kører om bord. Hvis færge over fart tager eks 1 time så kan du holde 45 min hvil.
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
feb 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Lastbiler: 1 Emner: 8 Svar: 68
jun 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 199
1: ja, reglen er det samme for et 2-mandsbetjent køretøj - og her er et "regulært hvil" = 9 timer (artikel 8 stk 5 og artikel 9 stk 1)
2: Tid ombord på en færge uden køje/liggeplads skal registreres som "rådighedstid" - man kan hverken holde pause eller hvil!!! (artikel 9 stk. 2) - (adgang til førerhuset tæller IKKE som køje/liggeplads ombord på færge eller tog!!)
3: den tid man bruger i forbindelse med færgereglen "køretid"+"andet arb."+"rådighed" når man kører ombord, fortolder eller løser billet, er ikke nævnt i forbindelse med de daglige køretider i forordningen(heller ikke i politiets vejledning om kontrol af køre hviletid). De aktiviteter i afbrydelserne tæller kun med i den "ugentlige optælling". Men man skal stadig huske på at hvilet skal være afholdt senest 24/30 timer efter afholdelsen af forrige hvil.
-------
Så sejler man med f.eks. tårs-spodsbjerg, så skal kontrolapperatet stå på "rådighedstid" under overfarten, da det bliver betegnet som "rejse" på lige fod med hvis man f.eks. bliver transporteret til sin lastbil af vognmanden eller en kollega. (se vejledningen i bilag 6, side 159 på linket nederst)
Men man kan jo sove f.eks 3 timer i tårs, køre ombord 5 min. sejle 45 min. fra borde 5 min. (= 55 min afbrydelse) sove 8 timer, og vupti Men s skal det "svedske" med færgefolket...
I kan i øvrigt se politiets vejledning til kontrol af kørehviletider her:
http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/5D63D05F-0175-4152-97BF-A6DD15C7D41F/0/Vejledningkontrol_koereoghviletid.pdf
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
2. Enhver tid, føreren bruger på at rejse til eller fra et køretøj, der er omfattet af denne forordning, og som ikke befinder sig ved førerens bopæl eller ved arbejdsgiverens virksomhed, hvor føreren normalt er baseret, beregnes ikke som pause eller hvil, medmindre føreren befinder sig på en færge eller et tog med adgang til en køje eller liggeplads.
Der står da ikke noget om at det ikke må være i køretøjet!?!?!
jun 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 199
Hvis det er i national færgetrafik, og på et åbent dæk uden ADR-transporter(de skal altid lige indblandes) må du bruge lastbilens køje.
Reglerne er krøllede...
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
jun 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 199
http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/5D63D05F-0175-4152-97BF-A6DD15C7D41F/0/Vejledningkontrol_koereoghviletid.pdf
-----
side 42- bemærk at det kun er rådighedstid ved flermandsbetjening som kan være lig pause - ikke tiden på færgen uden køje:
Pause aflæses på diagramarket som den tid, der på diagramarket er registreret under symbolet for hviletid, jf. definitionen i kontrolapparatforordningens artikel 15, stk. 3, litra d. Tid registreret som andet arbejde eller rådighedstid, jf. kontrolapparatforordningens artikel 15, stk. 3, litra b og c, ac-cepteres ikke som pause, medmindre der er tale om flermandsbetjening, hvor en periode på 45 mi-nutter af medførerens rådighedstid, der tilbringes ved siden af den fører, der fører køretøjet, kan anses for at være en pause. Se afsnit nedenfor ”Særligt om registrering af pause ved flermandsbetje-ning”.Ved aflæsningen anvendes markeringerne i arbejdstidsgrupperne. ”Tynd” optegnelse i ar-bejdstidsgruppen for hviletid markerer, at føreren har haft pause (eller hvil).
(sakset fra afsnittet om diagramark, men gentages i afsnittet om digitalt kontrolapperat)
---
og så må du læse vejledningsnotat nr 6 på side 159 (kan ikke sakse det ud) - Her står det med pausen og køjen på færgen. Det er fremhævet med fed. Bemærk det er både pause og hvil.
jun 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 199
Som sagt reglerne er meget krøllede
Vi kan også bytte om på en 29 og 20 minutters pause på et 9 timers kørselsforløb. En gør det rigtige og en skal til kontrollernde køreprøve - pga. vejledeningen til kontrol af kørehviletider...
færgeregel ved 2 mands betjent køretøj