{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.807 visninger | Oprettet:

bremselygter kun 4?? {{forumTopicSubject}}

nu har vi snakket en del om det herhjemme og har spurgt kørelære, og der ikke rigtig nogen der ved det..

Men... må der kun være 4 bremselygter bag på en trailer? for har set mange hvor de inderste 3-kammer lygter ikke lyser som bremselys? og på den trailer vi købte af Ebbe var bremsepæren pillet ud i den inderste... er der virkelig en lov der siger det? og det er da lattelig, hvis det er tilfældet?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  bremselygter kun 4??
  • #2   9. jan 2013 Ja, man må kun have 4 bremselys. Jeg kørte også bag en dansker med 6 3-kammer lygter oppe i norge, og skulle lige til at råbe til ham at han altså havde to bremselyspærer der var sprunget.. Meeen, inden jeg skulle til at kloge, så kom jeg i tanke om den latterlige regel, og så vidste jeg jo godt hvorfor der manglede to bremselys..

• #3   9. jan 2013 6.03.113 ... side 81.

6.03.113
    Påhængs-/sættevogn O3
    (1) Påhængs-/sættevogn O3
    SKAL være forsynet med
    a) to positionslygter,
    b) to baglygter,
    c) en eller flere nummerpladelygter,
    d) to fremadrettede og to bagudrettede markeringslygter, såfremt køretøjets
    bredde overstiger 2,10 m, og
    e) sidemarkeringslygter, såfremt køretøjets længde overstiger 6,00 m.
    (2) Påhængs-/sættevogn O3
    KAN være forsynet med:
    a) Fire eller seks baglygter.
    b) Mindst to fremadrettede og bagudrettede markeringslygter.
    c) Sidemarkeringslygter.
    d) En eller to tågebaglygter.

her vil jeg så bide mærke i 2A....

• #4   9. jan 2013 6.04.003 Stoplygter (side 84)
    (1) Stoplygte:
    a) Skal afgive lys af rød farve.
    b) Skal være anbragt bag på køretøjet og være rettet bagud.
    c) Skal lyse straks, når driftsbremsen aktiveres. Stoplygter kan også aktiveres
    ved, at retarder eller lignende anordning benyttes.
    d) Skal have en lysstyrke på mellem 40 cd og 100 cd målt lige bagfra. Lysstyrken
    skal være væsentligt større end baglygternes lysstyrke. Denne bestemmelse
    anses for opfyldt, dersom stoplygtens effektforbrug er mindst 3,5
    gange baglygtens effektforbrug, eller såvel stop- som baglygte er godkendt
    og mærket i henhold til ECE-regulativ 7 eller direktiv 76/758/EØF.
    e) Skal være anbragt mindst 0,35 m og højst 1,50 m over vejbanen. Hvis karrosseriets
    form gør det påkrævet, kan stoplygte dog anbringes i en højde af
    indtil 2,10 m over vejbanen.
    84 Detailforskrifter for Køretøjer 2012
    f) Skal være anbragt således, at afstanden mellem lygterne i et lygtepar er
    mindst 0,60 m. Denne afstand kan dog nedsættes til 0,40 m for køretøj, hvis
    bredde er mindre end 1,30 m.
    g) Skal være synlig mindst 45° indad og udad samt mindst 15° over og under
    vandret. Vinklen under vandret kan dog være 5°, såfremt lygtens højde over
    vejbanen er mindre end 0,75 m.
    (2) Tredje stoplygte:
    a) Må ikke være indbygget i nogen anden lygte.
    b) Kan være anbragt i eller uden for køretøjet. Er stoplygten anbragt i køretøjet,
    må lyset fra den ikke genere føreren gennem førerspejle og/eller andre
    af køretøjets overflader fx bagruden.
    c) Skal have en lysstyrke på mellem 25 cd og 80 cd målt lige bagfra. Denne
    bestemmelse kan anses for opfyldt, dersom stoplygten er godkendt og
    mærket i henhold til ECE-regulativ 7 eller direktiv 76/758/EØF.
    d) Skal være anbragt således, at lysåbningens underkant enten er højst 0,15
    m under bagrudens synlige underkant eller mindst 0,85 m over vejbanen.
    Lysåbningens underkant skal dog være over lysåbningens overkant på de
    øvrige stoplygter.
    e) Skal være anbragt i køretøjets midterplan i længderetningen dog således,
    at såfremt stoplygten ikke kan anbringes i køretøjets midterplan i længderetningen
    på fast karrosseridel, kan der i stedet på de bevægelige karrosseridele
    (døre og lign.) monteres to stoplygter så tæt på midterplanet som
    muligt eller en stoplygte forskudt højst 0,15 m til højre eller venstre fra midterplanet
    målt fra midterplanet til lygtens referencecentrum.
    f) Skal være synlig mindst 10o til højre og venstre for køretøjets længdeakse
    og 10o over og 5o under vandret.

Med hensyn til Stoplys.. tror jeg problemet ligger i reglen 1F..
    uden at havde set lygte opbygningen...

• #5   9. jan 2013 det var da en satans masse regler? smiley

• #6   9. jan 2013 det er jo de "ondsvage mange regler" der gør at, de FLESTE biler er standart opbygget..

ødelægger og begrændser kreativiteten...

• #7   10. jan 2013 lige så dum reg som at man ikke bare må smide kæmpe bremser på sin personbil så den bremser 10 gange bedre!!

• #8   10. jan 2013 og max 6 fjernlys, men kun have tændt 4 af gangen smiley

• #9   10. jan 2013 Og sidemarkering der ikke må blinke sammen med blinklyset.

• #10   10. jan 2013 men mener ikke de må dumpe den pga for meget bremse lys. for vi har da lige fået synet en trailer med 6 stk 3 kammer diode lygter på men den fik en påtale for det.. men gik altså igennem

• #11   10. jan 2013 må man ikke ha alle de fjernlygter man vil. bare det kun er de 4 der lyser af gangen.... og nogle siger det kommer an på lysstyrke. som max på være på x antal et eller andet ord med L jeg lige har glemt

• #12   10. jan 2013 Thomas: jeg fik spørgsmålet i min teori smiley (bestod idag)

Der hedder det max 6 fjernlys og max 4 tændte af gangen smiley

Så mange kører uloligt med fjernlys smiley

• Kim B
    Kim B Tilmeldt:
    apr 2011

Emner: 2 Svar: 163
    #13   10. jan 2013 og de 2 af dem skal være de originale lygter

• #14   10. jan 2013 Okay... men bare de kan slukkes tror jeg ikke synsmanden eller politi siger noget.

• #15   10. jan 2013 en ting er lovtekst en anden virkligheden smiley

• #16   10. jan 2013 Det er noget åndsvagt noget med alle de regler... Hvis det er rigtigt må der ikke være 6stk 3-kammer lygter bag på hvor man lige piller pærerne ud af de 2. Hvis lygten er der, skal den virke...
    Jeg havde dobbelt sæt baglygter på min Volvo, og dermed 4 baklygter. Det må man ikke ha, kun 2.
    Så synsmanden blev helt mærkelig da det jo kun var 2 der lyste. Så kunne jeg jo stolt fortælle at der jo kun måtte være 2. Han blev sur og sagde at var lampen der, så skulle den virke. Så satte jeg 2 pærer i, så var han tilfreds... Mærkelig verden...

• #17   10. jan 2013 lad os flytte til Holland drenge. der klare man syn med tape over de lygter som ikke er lovlige.. for sådan må man godt gøre til syn der nede

• #18   10. jan 2013 Thomas P
    Slukket eller ej, myndighederne straffer dig gerne for for mange fjernlys! Lov er lov.

• #19   11. jan 2013 mange kører jo med 4 i toppen og 4 ved kølergitter, samt de 2 fra fabrikken ved nærlyset.. det er jo halvt cirkus der kommer trillende smiley

• #20   11. jan 2013 Mindst 2 og max 4 bremse lys. Samme mener jeg også gælder blinklys bagpå.

Synes der er mange syge regler... som en anden siger med bremserne på ens personbil fx. Vil gerne have noget 320mm på istedet samt større kaliber og klodser, så den kan bremse ned uden problemer eller hurtigt blive varm. Så skal man godkende det, betale og en masse pjat..

• #21   13. jan 2013 Jeg kørte bag en idag med maaange baglygter/bremselys har smidt et billed i et album, tjek under min profil

Det ser godt ud, giver synlighed så forstår ikke det er ulovligt

Da han blinkede var der 5 lys der blinkede til hver side

• #22   13. jan 2013 du kunne også smide det her i tråden som man jo kan nu

• #23   13. jan 2013 thomas, hvordan gør man det ?

• #24   13. jan 2013 lige under den kasse hvor man skriver. der en rubrik hvor der står vælg fil

• #25   13. jan 2013 sådan så er billedet her smiley

profilbillede
  • #26   13. jan 2013 ja sådan

• #27   15. jan 2013 Det kan da kun være en Scania ikk?
    - korrekt.... Scania Biler på stænklappen....

• #28   15. jan 2013 jo det var en fin scania med kænguru gitter, det er vel egentlig heller ikke lovligt mere ?

Men den var sku fin

• #29   15. jan 2013 Det er et rigtigt fint træk det der.

Og nej, gitter er HELLER ikke lovligt.. Det er der ikke noget af det sjove der er smiley

• #30   15. jan 2013 hvad er egentlig lovligt ???? 4/6 hjul, bremser og et rat..DONE

• #31   15. jan 2013 Og så lidt stearinlys her og der...

• #32   15. jan 2013 Du skal være synlig og have lys på, men husk nu ikke at være for synlig

Satme noget underligt noget med de regler..

Og skider synshallerne på det er det jo lige meget

Tænker kængurogitter, over 6 fjernlygter, for mange lys generelt, men bilerne bliver jo synet og godkendt aligevel..

• #33   15. jan 2013 en skønne dag bliver orange markerings lygter i fronten sikkert også ulovlige

• #34   15. jan 2013 Thomas P:
    Det ligger lige rundt om hjørnet når de vil have harmoniseret EU-reglerne for syn osv. Så det varer ikke længe før vi alle skal køre rundt med total kedelig belysning. smiley

• #35   15. jan 2013 vi får jo kun flere og flere regler

• #36   15. jan 2013 for nu må man jo ha alle de orange man vil. alt lovpligtigt lys skal bare være hvidt. håber ikke det bliver til noget. for jeg bestemt ikke til det Xenon hvide look

Kommentér på:
bremselygter kun 4??

Annonce