{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.802 visninger | Oprettet:

Krav til eksportoverenskomst...? {{forumTopicSubject}}

Ja en lidt finurlig overskrift, men kunne ikke lige gøre op med mig selv hvordan den skulle formuleres...

Men kort sagt, hvornår kan man kører på eksportoverenskomst, og hvornår skal man kører på indenrigsoverenskomst?

Dette vil jeg som udgangspunkt gerne have svar på, mit næste spørgsmål er en gren af det først..

Jeg har fast kørsel, starter mandag mellem 0900 og 1000, kører til Norderstedt ca 25 km nord for Hamburg hver dag og læsser op, har måske en levering eller 2 på vej ned, kører op til Aarhus og går i seng efter at have byttet trailer med en kollega, hvorefter historien gentager sig dagen efter, fredag fortsætter jeg hele vejen op til Aalborg hvor jeg lander mellem 2400 og 0200...
Jeg er i Tyskland mindst 5 timer dagligt, er det nok til at kunne sættes på eksportoverenskomst eller?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Krav til eksportoverenskomst...?
  • rooney
    rooney Tilmeldt:
    nov 2011

    Følger: 1 Svar: 28
    #1   17. jan 2013 hey mr nobody

    hvis din vognmand følger overenskomsten, skal du i det kører på eksportløn.

    og er det ikke noget med den hedder ca 38kr pr time og ca 0,58 øre pr km plus ca 18 kr skattefrit pr time .


  • Mikkel J
    Mikkel J Tilmeldt:
    jul 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
    #2   17. jan 2013 Jeg vil mene du skal køre på eksport overenskomst ..

  • #3   17. jan 2013 Han er fuldt berettiget til at sætte dig på eksportløn så snart det er grænseoverskridende. Altså landegrænse smiley



  • #4   17. jan 2013 Okay, personligt er jeg nærmest ligeglad, tror faktisk jeg vil få lidt mere udbetalt på eksportoverenskomsten, selvom jeg vil miste på feriepenge samt pension...

    Jeg arbejder 13-14 timer 2 dage om ugen og typisk 10 timer de sidste 3 dage i ugen... og kører 3.200-3.400 km i ugen så hut-a-visker..

    MLK - Haha grænseoverskridende, så er der sgu mange der skulle på eksportoverenskomst... hehe...


  • #5   17. jan 2013 Hvad du arbejder hver dag.. har ikke det store at sige.. hvis du sover i bilen..

    kører selv hjemmefra Søndag aften... så der starter min løn.... og er hjemme igen fredag efter middag..

    fra søndag kl. 16 til fredag kl 18... 5x24+2 = 122 timer..x 38 (var det vist Rooney sagde) ... kr. 4636.-

    så siger du selv 3200km.. x 0.58kr... = kr. 1856.-
    4636 + 1856 = kr. 6492.- som du beskattes af...

    og Kr. 2196.- som er deine udeligger penge.. og er skattefrie...
    (om ugen... )

    hvis vi er hurtige til hovederegning.. (det er jeg ikke... så bruger lommeregneren)

    6492 x 4 =Kr . 25968.-
    2196 x 4 =Kr . 8784.-

    det er selvf ikke en 100% retningslinie.. men generaldt dækker dine udepenge for skatten.. så ca. Kr. 25Kg...
    og så skal du selv ligge til side til Ferie...


  • #6   17. jan 2013 var der ikke engang der var et min timer man skulle være ude af landet før man kunne sættes på export eller husker jeg forkert?


  • #7   17. jan 2013 Både og. For at du kan få det ekstra skattefradrag som gør eksportlønnen acceptabel,skal du være borte fra din bopæl i mere end 24 timer.
    Men så vidt jeg husker er der vist også en timelønssats for korte eksportture, ifølge 3F altså.


  • #8   17. jan 2013 Men 4,5 døgn på eksportløn er heller ikke for meget, men du har da så heldigvis en del km, selvom de ikke tæller det helt vilde.

  • rooney
    rooney Tilmeldt:
    nov 2011

    Følger: 1 Svar: 28
    #9   17. jan 2013 hvis ikke jeg husker helt fejl ,er en kort eksporttur på max 15 timer og uden skattefri diæter . tager jeg helt fejl folkens . .

  • #10   17. jan 2013 Der et begreb der hedder korte eksportture, de er på max 15 timer og var oprindeligt tiltænkt dem der kørte f.eks. Århus - Hamburg - Århus for mange år siden da det kunne gøres på 10-12 timer.

    Hvis bare man er væk fra egen eller vognmandens bopæl kan man være på exportløn - Så har der været noget med, at det første eller sidste døgn kun behøvede være på 20 timer - Men i dag beregnes diæterne pr time og derfor er det ikke længere aktuelt.


  • rooney
    rooney Tilmeldt:
    nov 2011

    Følger: 1 Svar: 28
    #11   17. jan 2013 måååten

    jeg går ud fra at du tænker på (tosse)kasse chaufførene , men havde de ikke en speciel aftale, hvor de var lønnet på ren km betaling


  • #12   17. jan 2013 Rooney

    Der blev lavet aftaler i kulisserne ellers ville de jo ikke køre - I princippet kunne de køre en Hamburg tur på 12 timer og få 700 km og 12 eksporttimer for det - Det duede jo slet ikke.

    Da 3F så endelig erkendte deres brøler indførte man en anden sats for ture under 15 timer - Mener den var ca 20 kr højere pr time - En del Padborg firmaer brugte dem også, de sendte biler hjemmefra med stykgods til hamburg om morgenen og så var de hjemme sidst på dagen og kunne så få 350 km og 6-8 timer.

    Man jo, mange lavede andre aftaler, ved Dania kom de til at køre på hjemmetimer sydpå og det blev de ved med i mange mange år, da jeg var der fra 2000 til 2004 var det stadig sådan og det var uanset om vi kørte Hamburg eller Algeciras!


  • #13   17. jan 2013 Skal man ikke køre på eksport-overenskomst, fra man starter en tur, der er "grænseoverskridende", til man slutter den tur. ???

  • #14   17. jan 2013 Kort og godt, jeg kan IKKE nå at køre Aalborg - Norderstedt - Aalborg på 9 køretimer, ergo kan det ikke lade sig gøre, ej heller på 10 for den sags skyld...

    Og jeg er væk hele ugen, som nævnt fra mandag formiddag mellem kl. 09 og 10 og frem til fredag aften/lørdag nat mellem kl 24 og 02

    Men har lige regnet på det, og fy for katten en nedgang i løn, udbetalt sådan lidt groft sagt.. Det er naturligvis blot en hurtigudregning, men det kan på ingen måde hænge sammen... uanset diæterne etc... en nedgang på rundt regnet 2.000 - 2.500 udbetalt pr 14. dag...


  • #15   18. jan 2013 Det lyder som om du regner forkert - Medmindre jeres almindelige timesats er langt højere end overenskomsten.

    Set over en måned er der cirka 21 døgn = 9.555 skattefrit - Dem skal du alligevel tjene mindst det dobbelte brutto for at toppe. smiley

    4 x 105 = 15.960
    3.300 x 4 = 13200 x 0,58 = 7.656
    I alt. = 23.616 der er til beskatning + 9.555 skattefrit.

    Er du højere oppe nu på almindelig timeløn og standard fradrag uden fiks fakserier?


  • #16   19. jan 2013 Morten:
    Nu har han jo heller ikke mere end godt 4½ døgn om ugen og det giver jo ikke mere end ca 18 døgn..

    Jeg har lavet denne lille regnearksløsning.. Jeg tager forbehold for fejl, men hvis i ser fejl så sig til så jeg kan få rettet.. bemærk tallet i nederste højre hjørne, det skulle gerne være det udbetalte efter skat osv.


    profilbillede
  • #17   19. jan 2013 Morten L K

    Det ser umiddelbart rigtigt ud. Jeg gad ikkelave det helt stor i aftes.

    I øvrigt skal man da hænge i hvis man på indenrigs timer kan hente 2.000 mere netto end de 25.000 du er kommet frem til!


  • #18   19. jan 2013 Æsel:
    Dovne hund! smiley Den har jeg haft et stykke tid, men bruger den egentlig bare til at følge lidt med i hvad de reelle omkostninger til løn vil være... Der mangler lige en halv side mere med de sidste omkostninger, men den var rimelig irrellevant i denne sammenhæng..


  • #19   19. jan 2013 Doven er mit mellemnavn! smiley

  • Peter D
    Peter D Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Svar: 7
    #20   20. jan 2013 hej
    du skal være ude af landet i min 15 timer ellers er der tale om en kort tur.
    du skal have ca. 85 kr pr time + km penge


  • #21   20. jan 2013 Peter D

    Og det står hvor???

    Hvad med alle containerchaufførene der bor i bilen hele ugen uden at være hjemme - De kan jo ikke aflønnes efter reglerne om kort tur!

    I øvrigt er en kort tur på max. 15 timer totalt!


  • #22   21. jan 2013 85 kr i timen???? DAHM....

    Fra jeg snuppede en trailer sidste Søndag, til jeg smed den igen i Fredags. 123timer.

    123 x 85 = 10455.- ... om ugen... + 3000km. x 0.58 = 1740.-
    x4.. 41820 + 6960.-... = 48780.-pr.md. .. på export løn -- dahm..


  • rooney
    rooney Tilmeldt:
    nov 2011

    Følger: 1 Svar: 28
    #23   21. jan 2013 futte

    Rolig nu . Der er noget du har misforstået..

    Hvis man kører grænsoverskridende transport, og samtidigt bor i bilen får man eksportløn (38kr +0,58 kr pr km samt skattefrit 18 kr pr time)

    Modsat hvis du kører grænseoverskridende transport ,der er så korte , at det ikke kræver man ikke bor i bilen, så er man berettet til den store timesats.


  • Peter D
    Peter D Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Svar: 7
    #24   21. jan 2013 i atl overenskomsten
    en export tur er kun en lang tur hvis du er uden for landes grænser i mere en 15 timer, itd har tabt en sag på vegne af flere vogmænd.
    men kontakt din 3f afdeling er helt sikker på at de gerne vil svare dig

    container kører på en kun for dem hvis du læser atl overenskomsten

    der er også noget med de 18 kr skattefri, dem er kan ikke få det er vist kun de 80 kr pr døgn, da der ikke er tale om en lang tur, men det vil skat helt sikkert gerne svare på


  • #25   21. jan 2013 rooney..... det er jeg klar over... og det var heller ikke mig der sagde "du skal have 85kr i timen"... jeg regnede det bare ud... smiley ¨


  • #26   21. jan 2013 Peter D

    Bare lige for at få det på det rene, det er mig nemlig meget magtpåliggende - Jeg er IKKE 3F'er - Heldigvis!

    Men det er sådan, at den timesats du nævner på de 85 er for korte eksportture, der max kan vare 15 timer ialt! Det er ligesom der det skiller mellem de to timesatser - Det er ture der totalt er på over eller under 15 timer - Og det er IKKE 15 timer ude af landet.

    Hvad med dem der sover i bilen fordi deres tur til nordtyskland eller sydsverige tager 17-19 timer - Den kan jo ikke gennemføres lovligt uden overnatning undervejs, men derfor er de ikke ude af landet i 15 timer eller derover?!

    I øvrigt kan de skattefri diæter sagtens udbetales lovligt uanset du slet ikke er ude af landet - Det er skam godkendt af SKAT - Det er bare ikke noget de skilter med. smiley

    I øvrigt er en overnatning ikke 80 men 85 kroner.

    Og så må jeg erkende, at når jeg nærlæser overenskomster, så er det typisk 3F's udgave eller Krifa's, netop fordi det er der de fleste chauffører er organiseret og derfor henholder sig til det der står i deres overenskomster. Eller det materiale de udgiver om du vil.

    Mig bekendt er det mange år siden containeroverenskomsten blev aflivet, omend jeg er helt med på at en del vognmænd i Esbjergområdet stadig benytter den - I hvert fald er det hvad man bliver tilbudt ved en del af dem der trækker DSV ind og ud af Esbjerg.


  • #27   22. jan 2013 Nu har jeg lige regnet den ud igen, og landede på en umiddelbart løn på:

    110 timer = 8.560,89
    Kilometer x 6.400 = 3.712,-
    Fradrag = 4.171,20

    Dette er beregnet på 14 dage, 10 arbejdsdage, mandag til fredag, med 3.200 km pr. uge...

    Og umiddelbart kan jeg nok få en smule mere ud af det faktisk... men nu skal jeg lige se hvad jeg får næste gang i muleposen, så jeg kan se hvordan det nye kørsel giver...



    En ros til jer alle faktisk, ingen mudderkast, kun faglig snak, fantastisk, men okay der er heller ikke så mange aktører inde over.. smiley


  • #28   22. jan 2013 Btw, så får jeg 87,- fra firmaet pt pr. overnatning...

    Skal disse penge fratrækkes de 50.000 (2012) eller 25.000 (2013->) eller hvordan skal det forstås?


  • #29   22. jan 2013 hvis du får penge for overnatning i bilen, .... på export løn... er de skattefrie... og så skal de ikke trækkes fra nogle steder.

  • #30   22. jan 2013 Det jeg tænker er at jeg må trække 50.000 fra for indkomståret 2012, der har jeg så fået x kroner fra firmaet i overnatning i skattefri betaling, skal de fratrækkes de 50.000 eller?

  • #31   23. jan 2013 åhh sorry ... min fejl,

  • #32   23. jan 2013 Nobody

    110 timer på en 14 dages periode???? Hvad laver du resten af tiden?

    Det fradrag på 4.171,20 er det DIT 14 dages fradrag eller???


  • #33   23. jan 2013 "Sover" smiley Jeg må ikke arbejde, det er for dyrt siger de... smiley

    det tal er det jeg regner frem til på mine timer i udedøgn... ikke mit eget fradrag...


  • #34   24. jan 2013 Dine udedøgn er ikke et fradrag når de er en del af lønnen - De smides oveni skattefrit når der er lavet skatteberegning af timeløn og km penge.

  • #35   24. jan 2013 måårten ææs.. jeg skal ikke spille klog... (det ville være falsk "vare-betegenlse".)

    Men jeg tror han mener for løn året 2012...
    på forskuds opgørelsen...

    om hvorvidt de udedøgn skal beregnes efter den gl regel...(uden øvre grænse) eller efter den nye regel som er trådt i kraft. (med max 25-50.000)

    men det er da muligt jeg tager fejl...


  • #36   24. jan 2013 Futte er inde på noget af det rigtige, det jeg har tjent i året 2012, lad os sige jeg har fået for 10.000 i skattefri godtgørelse i overnatninger, da jeg jo kører på indenrigsløn, skal de 10.000 så fratrækkes de 50.000 jeg må trække fra på selvangivelsen eller kan jeg stadig trække 50.000 fra med ro i sjælen?

    Dernæst, de 18,90 kr man får i udedøgn pr. time når man kører på eksportoverenskomst, hvordan betales de, er det vognmanden der står 100% for dem, eller ligger han dem blot og får dem refunderet af staten? Jeg er klar over de som udgangspunkt er en del af lønnen, men er stadig lidt forvirret omkring det...


  • #37   25. jan 2013 Nobody

    DE 18,96 pr time du får på exportløn er en del af din timeløn - Den del er dog skattefri og skal derfor ikke medtages i skatteberegningen. Og ja, det er din vognmand der skal afholde dem, akkurat som han afholder din fulde løn på indenrigsløn.

    Hvorfor går du op i om han får dem refunderet??? Som udgangspunkt får han intet refunderet, medmindre du er på tilskud eller andet i den stil.

    Han har fadrag for den udgift din løn udgør uanset om det er indenrigs eller eksportløn. Med andre ord, så er det eneste der har betydning for ham hvad den totale lønudgift er på i det her tilfælde dig.

    Det er en udbredt misforståelse, at løn, diæter eller andet ikke udgør en reel omkostning for en arbejdsgiver - Alle omkostninger udgør en udgift, at den udgift kan fradrages betyder ikke at den er gratis for ham.


  • #38   29. jan 2013 Kort og godt, fordi jeg er ved at prøve at regne ud om der er noget at hente for os begge ved at jeg kommer på eksportoverenskomst, men for hans vedkommende kommer det vidst ud på et.. Og så er idéen lige meget...

  • Peter D
    Peter D Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Svar: 7
    #39   5. feb 2013 Hej igen
    undskyld det sene svar

    i januar 2012 spurte jeg 3f transport gruppen om flg.

    Har lige lidt spørgsmål omkring eksport overenskomsten

    Hvis en bil starter i Århus, læsser færdig i Padborg,
    herefter forsætter den til lübech tyskland hvor der skiftet trailer,
    som skal losse i Århus. Turen tager inkl. Alt 12 timer

    hvordan skal man aflønnes i henhold til eksport overenskomsten?

    Hvordan med tilstødende ture aflønning og såen ?


    svar fra 3f var (har det på skrift,, vores ansatte skal jo ikke snydes)

    På en sådan tur skal chaufføren aflønnes efter kortturs delen, da bilen ikke er uden for landes grænse i min 15 timer.

    Stk. 3. Korte ture
    Eksportkørsel med en varighed på under 15 timer aflønnes med en særlig timesats
    på kr.91,08 pr. time. Herudover betales den i stk. 2, nævnte kilometertakst.
    Hvis turen afbrydes på virksomhedens foranledning, starter en ny tur.


    § 3. Tilsluttende transporter
    Stk. 1. Aflønning for kørsel i Danmark kan finde sted efter denne overenskomst,
    når arbejdet udføres af chauffører der aflønnes i henhold til denne overenskomst
    og kørsel finder sted i forlængelse af eller forud for en grænseoverskridende
    transport.
    60
    Stk. 2. Såfremt en chauffør i forbindelse med eksportkørsel til/fra udlandet skal
    foretage en tilsluttende tur, kan betalingen for kørslen ikke afbrydes i Danmark
    uanset bestemmelserne i § 4, og den samlede tur kan aldrig være under 20 timer.
    Stk. 3. Der kan kun være én tilsluttende tur forud for udkørsel og efter hjemkomsten
    over grænsen.
    Stk. 4. Hvis denne bestemmelse bliver anvendt på en uhensigtsmæssig måde, er
    organisationerne enige om at drøfte de konkrete eksempler med henblik på at
    borteliminere disse.








  • Peter D
    Peter D Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Svar: 7
    #40   5. feb 2013 "Måårten Ææs ."
    det er da heldigt at der står bag på tilladelserne hvad en chauffør skal have i løn,
    eller kunne vognmanden jo bare vælge at give dig 30 kr. mindre i timen en de af dine kollegaer som står i 3f.
    og jow, det må han gerne hvis du er ansat som andet end chauffør.


  • #41   5. feb 2013 Peter D

    Der står ikke bag på tilladelsen hvad jeg skal have i løn - Det er en misforståelse. Hvis du tror, at overenskomstkravet bag på tilladelsen betyder, at en chauffør har krav på 3F løn, så er du skudt helt ved siden af - Men dig om det.

    Jeg har aldrig fået mindre end jeg har forlangt eller aftalt og det uanset om jeg har fået 3F løn eller ej - Faktisk har jeg tjent allerflest penge på ikke 3F løn. Men sådan er der jo så meget.

    Hvis det du har postet skal stå til troende, så kan det da kun gå for langsomt for dem der kører nordtyskland og sydsverige med at komme ud af 3F og ind i Krifa. Det der bygger retten til diæterne forsvandt som dug for solen ved at lønne sådan der - Det var så ENDNU et reallønstilbageskridt fra 3F's hånd.

    Men jeg kan godt se, at det er godt for dig som vognmand - Mon ikke der er en skilling at spare - Eller tjener du slet ikke noget på at sørge for, at dine folk mister deres 455 skattefrit pr tur???

    Ikke om jeg skulle bo i bilen uden mine diæter - Så måtte du køre selv. smiley


  • #42   6. feb 2013 Peter D - Det vil sige at for at jeg kan forstå det korrekt, så skal jeg i grunden kun have 91 kr pr. time plus 0,59 pr kørt km? også selv om jeg ikke kommer hjem, men lander i DK og sover?

    Hvis det er tilfældet, så bliver jeg satme på det jeg har nu, og han skal bare prøve at tænke tanken med det andet der, for så grå jeg sgu hellere på dagpenge, der er jeg da i det mindste hjemme hver dag.. Den aflønning der er jo at tage tykt pis på folk...

    For mit vedkommende vil det give:

    120 timer = 10.929,60
    7.000 km = 4.060,00

    Ialt = 14.989,60 kr.

    Og det er højt sat...

    Det brude være sådan at kan man komme hjem så er det indenrigstarif uanset lande grænser, kan man ikke, så er det eksport igen uanset landegrænser, det vil man miste på i feriepenge og pension, men til gengæld er jeg sikker på man ville få mere ud af det i hånden i det lange løb, hvis man vel at mærke kører km nok selvfølgelig...


  • Peter D
    Peter D Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Svar: 7
    #43   6. feb 2013 Måårten Ææs .

    da du er så god til det der med tilladelserne, læs lige vedhæftet fil

    jeg er ikke vogmand, men har ansvaret for kørselen

    chaufførene får fuld diæter da det af skat er sidestillet med alm exportkørsel


    profilbillede
  • #44   6. feb 2013 Peter D

    Jeg har da selv en tilladelse jeg kan læse på, men det ændrer ikke mit postulat og ej heller hvad Trafikstyrelsen mener - At tro eller mene, at overenskomstkravet på tilladelsen betyder at man SKAL aflønne med 3F løn, det er forkert. Og kan i øvrigt dokumenteres OG bekræftes af relevante myndigheder.

    Men det er klart at det ikke er noget man skilter med. Aflønner man efter Krifa overenskomst, så er det fuldt lovligt og tilligemed bedre for chaufføren i nogen tilfælde.

    Men tro hvad du vil - Folkene bag Transportmiljoe var af samme overbevisning som dig, de er blevet klogere. smiley

    Jeg kender i øvrigt nogen der har været anmeldt gentagne gange for netop at overtræde overenskomstkravet og sjovt nok, så er alt deres blevet godkendt af alle myndigheder hvergang.

    Hov jeg glemte lige - Hvordan kan man udbetale diæter på en tur der kun tager 12 timer??? Det er da i strid med Skat's regler for samme.

    Jeg må erkende at jeg synes der er noget der halter.


  • #45   6. feb 2013 Nu vi er ved overenskomst, hvor finder jeg Krifa's på transportområdet? Synes ikke jeg blev klogere på deres hjemmeside smiley

  • #46   6. feb 2013 Hahaha

    Den er godt gemt. smiley

    Og ikke umiddelbart at finde direkte på deres hjemmeside.


  • #47   6. feb 2013 Nej, det tror jeg da på...

Kommentér på:
Krav til eksportoverenskomst...?

Annonce