Krav til eksportoverenskomst...? {{forumTopicSubject}}
Ja en lidt finurlig overskrift, men kunne ikke lige gøre op med mig selv hvordan den skulle formuleres...
Men kort sagt, hvornår kan man kører på eksportoverenskomst, og hvornår skal man kører på indenrigsoverenskomst?
Dette vil jeg som udgangspunkt gerne have svar på, mit næste spørgsmål er en gren af det først..
Jeg har fast kørsel, starter mandag mellem 0900 og 1000, kører til Norderstedt ca 25 km nord for Hamburg hver dag og læsser op, har måske en levering eller 2 på vej ned, kører op til Aarhus og går i seng efter at have byttet trailer med en kollega, hvorefter historien gentager sig dagen efter, fredag fortsætter jeg hele vejen op til Aalborg hvor jeg lander mellem 2400 og 0200...
Jeg er i Tyskland mindst 5 timer dagligt, er det nok til at kunne sættes på eksportoverenskomst eller?
nov 2011
Følger: 1 Svar: 28
hvis din vognmand følger overenskomsten, skal du i det kører på eksportløn.
og er det ikke noget med den hedder ca 38kr pr time og ca 0,58 øre pr km plus ca 18 kr skattefrit pr time .
jul 2011
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
Jeg arbejder 13-14 timer 2 dage om ugen og typisk 10 timer de sidste 3 dage i ugen... og kører 3.200-3.400 km i ugen så hut-a-visker..
MLK - Haha grænseoverskridende, så er der sgu mange der skulle på eksportoverenskomst... hehe...
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 143 Svar: 574
kører selv hjemmefra Søndag aften... så der starter min løn.... og er hjemme igen fredag efter middag..
fra søndag kl. 16 til fredag kl 18... 5x24+2 = 122 timer..x 38 (var det vist Rooney sagde) ... kr. 4636.-
så siger du selv 3200km.. x 0.58kr... = kr. 1856.-
4636 + 1856 = kr. 6492.- som du beskattes af...
og Kr. 2196.- som er deine udeligger penge.. og er skattefrie...
(om ugen... )
hvis vi er hurtige til hovederegning.. (det er jeg ikke... så bruger lommeregneren)
6492 x 4 =Kr . 25968.-
2196 x 4 =Kr . 8784.-
det er selvf ikke en 100% retningslinie.. men generaldt dækker dine udepenge for skatten.. så ca. Kr. 25Kg...
og så skal du selv ligge til side til Ferie...
dec 2010
Følger: 94 Følgere: 101 Lastbiler: 4 Emner: 44 Svar: 832
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
Men så vidt jeg husker er der vist også en timelønssats for korte eksportture, ifølge 3F altså.
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
nov 2011
Følger: 1 Svar: 28
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Hvis bare man er væk fra egen eller vognmandens bopæl kan man være på exportløn - Så har der været noget med, at det første eller sidste døgn kun behøvede være på 20 timer - Men i dag beregnes diæterne pr time og derfor er det ikke længere aktuelt.
nov 2011
Følger: 1 Svar: 28
jeg går ud fra at du tænker på (tosse)kasse chaufførene , men havde de ikke en speciel aftale, hvor de var lønnet på ren km betaling
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Der blev lavet aftaler i kulisserne ellers ville de jo ikke køre - I princippet kunne de køre en Hamburg tur på 12 timer og få 700 km og 12 eksporttimer for det - Det duede jo slet ikke.
Da 3F så endelig erkendte deres brøler indførte man en anden sats for ture under 15 timer - Mener den var ca 20 kr højere pr time - En del Padborg firmaer brugte dem også, de sendte biler hjemmefra med stykgods til hamburg om morgenen og så var de hjemme sidst på dagen og kunne så få 350 km og 6-8 timer.
Man jo, mange lavede andre aftaler, ved Dania kom de til at køre på hjemmetimer sydpå og det blev de ved med i mange mange år, da jeg var der fra 2000 til 2004 var det stadig sådan og det var uanset om vi kørte Hamburg eller Algeciras!
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 25 Lastbiler: 2 Emner: 25 Svar: 93
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
Og jeg er væk hele ugen, som nævnt fra mandag formiddag mellem kl. 09 og 10 og frem til fredag aften/lørdag nat mellem kl 24 og 02
Men har lige regnet på det, og fy for katten en nedgang i løn, udbetalt sådan lidt groft sagt.. Det er naturligvis blot en hurtigudregning, men det kan på ingen måde hænge sammen... uanset diæterne etc... en nedgang på rundt regnet 2.000 - 2.500 udbetalt pr 14. dag...
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Set over en måned er der cirka 21 døgn = 9.555 skattefrit - Dem skal du alligevel tjene mindst det dobbelte brutto for at toppe.
4 x 105 = 15.960
3.300 x 4 = 13200 x 0,58 = 7.656
I alt. = 23.616 der er til beskatning + 9.555 skattefrit.
Er du højere oppe nu på almindelig timeløn og standard fradrag uden fiks fakserier?
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
Nu har han jo heller ikke mere end godt 4½ døgn om ugen og det giver jo ikke mere end ca 18 døgn..
Jeg har lavet denne lille regnearksløsning.. Jeg tager forbehold for fejl, men hvis i ser fejl så sig til så jeg kan få rettet.. bemærk tallet i nederste højre hjørne, det skulle gerne være det udbetalte efter skat osv.
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Det ser umiddelbart rigtigt ud. Jeg gad ikkelave det helt stor i aftes.
I øvrigt skal man da hænge i hvis man på indenrigs timer kan hente 2.000 mere netto end de 25.000 du er kommet frem til!
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
Dovne hund! Den har jeg haft et stykke tid, men bruger den egentlig bare til at følge lidt med i hvad de reelle omkostninger til løn vil være... Der mangler lige en halv side mere med de sidste omkostninger, men den var rimelig irrellevant i denne sammenhæng..
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
jan 2013
Følger: 1 Svar: 7
du skal være ude af landet i min 15 timer ellers er der tale om en kort tur.
du skal have ca. 85 kr pr time + km penge
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Og det står hvor???
Hvad med alle containerchaufførene der bor i bilen hele ugen uden at være hjemme - De kan jo ikke aflønnes efter reglerne om kort tur!
I øvrigt er en kort tur på max. 15 timer totalt!
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 143 Svar: 574
Fra jeg snuppede en trailer sidste Søndag, til jeg smed den igen i Fredags. 123timer.
123 x 85 = 10455.- ... om ugen... + 3000km. x 0.58 = 1740.-
x4.. 41820 + 6960.-... = 48780.-pr.md. .. på export løn -- dahm..
nov 2011
Følger: 1 Svar: 28
Rolig nu . Der er noget du har misforstået..
Hvis man kører grænsoverskridende transport, og samtidigt bor i bilen får man eksportløn (38kr +0,58 kr pr km samt skattefrit 18 kr pr time)
Modsat hvis du kører grænseoverskridende transport ,der er så korte , at det ikke kræver man ikke bor i bilen, så er man berettet til den store timesats.
jan 2013
Følger: 1 Svar: 7
en export tur er kun en lang tur hvis du er uden for landes grænser i mere en 15 timer, itd har tabt en sag på vegne af flere vogmænd.
men kontakt din 3f afdeling er helt sikker på at de gerne vil svare dig
container kører på en kun for dem hvis du læser atl overenskomsten
der er også noget med de 18 kr skattefri, dem er kan ikke få det er vist kun de 80 kr pr døgn, da der ikke er tale om en lang tur, men det vil skat helt sikkert gerne svare på
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 143 Svar: 574
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Bare lige for at få det på det rene, det er mig nemlig meget magtpåliggende - Jeg er IKKE 3F'er - Heldigvis!
Men det er sådan, at den timesats du nævner på de 85 er for korte eksportture, der max kan vare 15 timer ialt! Det er ligesom der det skiller mellem de to timesatser - Det er ture der totalt er på over eller under 15 timer - Og det er IKKE 15 timer ude af landet.
Hvad med dem der sover i bilen fordi deres tur til nordtyskland eller sydsverige tager 17-19 timer - Den kan jo ikke gennemføres lovligt uden overnatning undervejs, men derfor er de ikke ude af landet i 15 timer eller derover?!
I øvrigt kan de skattefri diæter sagtens udbetales lovligt uanset du slet ikke er ude af landet - Det er skam godkendt af SKAT - Det er bare ikke noget de skilter med.
I øvrigt er en overnatning ikke 80 men 85 kroner.
Og så må jeg erkende, at når jeg nærlæser overenskomster, så er det typisk 3F's udgave eller Krifa's, netop fordi det er der de fleste chauffører er organiseret og derfor henholder sig til det der står i deres overenskomster. Eller det materiale de udgiver om du vil.
Mig bekendt er det mange år siden containeroverenskomsten blev aflivet, omend jeg er helt med på at en del vognmænd i Esbjergområdet stadig benytter den - I hvert fald er det hvad man bliver tilbudt ved en del af dem der trækker DSV ind og ud af Esbjerg.
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
110 timer = 8.560,89
Kilometer x 6.400 = 3.712,-
Fradrag = 4.171,20
Dette er beregnet på 14 dage, 10 arbejdsdage, mandag til fredag, med 3.200 km pr. uge...
Og umiddelbart kan jeg nok få en smule mere ud af det faktisk... men nu skal jeg lige se hvad jeg får næste gang i muleposen, så jeg kan se hvordan det nye kørsel giver...
En ros til jer alle faktisk, ingen mudderkast, kun faglig snak, fantastisk, men okay der er heller ikke så mange aktører inde over..
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
Skal disse penge fratrækkes de 50.000 (2012) eller 25.000 (2013->) eller hvordan skal det forstås?
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 143 Svar: 574
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 143 Svar: 574
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
110 timer på en 14 dages periode???? Hvad laver du resten af tiden?
Det fradrag på 4.171,20 er det DIT 14 dages fradrag eller???
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
det tal er det jeg regner frem til på mine timer i udedøgn... ikke mit eget fradrag...
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 143 Svar: 574
Men jeg tror han mener for løn året 2012...
på forskuds opgørelsen...
om hvorvidt de udedøgn skal beregnes efter den gl regel...(uden øvre grænse) eller efter den nye regel som er trådt i kraft. (med max 25-50.000)
men det er da muligt jeg tager fejl...
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
Dernæst, de 18,90 kr man får i udedøgn pr. time når man kører på eksportoverenskomst, hvordan betales de, er det vognmanden der står 100% for dem, eller ligger han dem blot og får dem refunderet af staten? Jeg er klar over de som udgangspunkt er en del af lønnen, men er stadig lidt forvirret omkring det...
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
DE 18,96 pr time du får på exportløn er en del af din timeløn - Den del er dog skattefri og skal derfor ikke medtages i skatteberegningen. Og ja, det er din vognmand der skal afholde dem, akkurat som han afholder din fulde løn på indenrigsløn.
Hvorfor går du op i om han får dem refunderet??? Som udgangspunkt får han intet refunderet, medmindre du er på tilskud eller andet i den stil.
Han har fadrag for den udgift din løn udgør uanset om det er indenrigs eller eksportløn. Med andre ord, så er det eneste der har betydning for ham hvad den totale lønudgift er på i det her tilfælde dig.
Det er en udbredt misforståelse, at løn, diæter eller andet ikke udgør en reel omkostning for en arbejdsgiver - Alle omkostninger udgør en udgift, at den udgift kan fradrages betyder ikke at den er gratis for ham.
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
jan 2013
Følger: 1 Svar: 7
undskyld det sene svar
i januar 2012 spurte jeg 3f transport gruppen om flg.
Har lige lidt spørgsmål omkring eksport overenskomsten
Hvis en bil starter i Århus, læsser færdig i Padborg,
herefter forsætter den til lübech tyskland hvor der skiftet trailer,
som skal losse i Århus. Turen tager inkl. Alt 12 timer
hvordan skal man aflønnes i henhold til eksport overenskomsten?
Hvordan med tilstødende ture aflønning og såen ?
svar fra 3f var (har det på skrift,, vores ansatte skal jo ikke snydes)
På en sådan tur skal chaufføren aflønnes efter kortturs delen, da bilen ikke er uden for landes grænse i min 15 timer.
Stk. 3. Korte ture
Eksportkørsel med en varighed på under 15 timer aflønnes med en særlig timesats
på kr.91,08 pr. time. Herudover betales den i stk. 2, nævnte kilometertakst.
Hvis turen afbrydes på virksomhedens foranledning, starter en ny tur.
§ 3. Tilsluttende transporter
Stk. 1. Aflønning for kørsel i Danmark kan finde sted efter denne overenskomst,
når arbejdet udføres af chauffører der aflønnes i henhold til denne overenskomst
og kørsel finder sted i forlængelse af eller forud for en grænseoverskridende
transport.
60
Stk. 2. Såfremt en chauffør i forbindelse med eksportkørsel til/fra udlandet skal
foretage en tilsluttende tur, kan betalingen for kørslen ikke afbrydes i Danmark
uanset bestemmelserne i § 4, og den samlede tur kan aldrig være under 20 timer.
Stk. 3. Der kan kun være én tilsluttende tur forud for udkørsel og efter hjemkomsten
over grænsen.
Stk. 4. Hvis denne bestemmelse bliver anvendt på en uhensigtsmæssig måde, er
organisationerne enige om at drøfte de konkrete eksempler med henblik på at
borteliminere disse.
jan 2013
Følger: 1 Svar: 7
det er da heldigt at der står bag på tilladelserne hvad en chauffør skal have i løn,
eller kunne vognmanden jo bare vælge at give dig 30 kr. mindre i timen en de af dine kollegaer som står i 3f.
og jow, det må han gerne hvis du er ansat som andet end chauffør.
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Der står ikke bag på tilladelsen hvad jeg skal have i løn - Det er en misforståelse. Hvis du tror, at overenskomstkravet bag på tilladelsen betyder, at en chauffør har krav på 3F løn, så er du skudt helt ved siden af - Men dig om det.
Jeg har aldrig fået mindre end jeg har forlangt eller aftalt og det uanset om jeg har fået 3F løn eller ej - Faktisk har jeg tjent allerflest penge på ikke 3F løn. Men sådan er der jo så meget.
Hvis det du har postet skal stå til troende, så kan det da kun gå for langsomt for dem der kører nordtyskland og sydsverige med at komme ud af 3F og ind i Krifa. Det der bygger retten til diæterne forsvandt som dug for solen ved at lønne sådan der - Det var så ENDNU et reallønstilbageskridt fra 3F's hånd.
Men jeg kan godt se, at det er godt for dig som vognmand - Mon ikke der er en skilling at spare - Eller tjener du slet ikke noget på at sørge for, at dine folk mister deres 455 skattefrit pr tur???
Ikke om jeg skulle bo i bilen uden mine diæter - Så måtte du køre selv.
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
Hvis det er tilfældet, så bliver jeg satme på det jeg har nu, og han skal bare prøve at tænke tanken med det andet der, for så grå jeg sgu hellere på dagpenge, der er jeg da i det mindste hjemme hver dag.. Den aflønning der er jo at tage tykt pis på folk...
For mit vedkommende vil det give:
120 timer = 10.929,60
7.000 km = 4.060,00
Ialt = 14.989,60 kr.
Og det er højt sat...
Det brude være sådan at kan man komme hjem så er det indenrigstarif uanset lande grænser, kan man ikke, så er det eksport igen uanset landegrænser, det vil man miste på i feriepenge og pension, men til gengæld er jeg sikker på man ville få mere ud af det i hånden i det lange løb, hvis man vel at mærke kører km nok selvfølgelig...
jan 2013
Følger: 1 Svar: 7
da du er så god til det der med tilladelserne, læs lige vedhæftet fil
jeg er ikke vogmand, men har ansvaret for kørselen
chaufførene får fuld diæter da det af skat er sidestillet med alm exportkørsel
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Jeg har da selv en tilladelse jeg kan læse på, men det ændrer ikke mit postulat og ej heller hvad Trafikstyrelsen mener - At tro eller mene, at overenskomstkravet på tilladelsen betyder at man SKAL aflønne med 3F løn, det er forkert. Og kan i øvrigt dokumenteres OG bekræftes af relevante myndigheder.
Men det er klart at det ikke er noget man skilter med. Aflønner man efter Krifa overenskomst, så er det fuldt lovligt og tilligemed bedre for chaufføren i nogen tilfælde.
Men tro hvad du vil - Folkene bag Transportmiljoe var af samme overbevisning som dig, de er blevet klogere.
Jeg kender i øvrigt nogen der har været anmeldt gentagne gange for netop at overtræde overenskomstkravet og sjovt nok, så er alt deres blevet godkendt af alle myndigheder hvergang.
Hov jeg glemte lige - Hvordan kan man udbetale diæter på en tur der kun tager 12 timer??? Det er da i strid med Skat's regler for samme.
Jeg må erkende at jeg synes der er noget der halter.
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Den er godt gemt.
Og ikke umiddelbart at finde direkte på deres hjemmeside.
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
Krav til eksportoverenskomst...?