C1, lille lastbil, privat, drøm {{forumTopicSubject}}
Moin og Go dag,
Vil lig forstille mig og håber at jeg kan find hjælp her (ikke med min dansk på skrift , med danske regler og system til privat eget lastbil op til 7,5t).
Mit navn er Andreas, 52år ung og fød i tyskland. Bo i Danmark siden `91, ha et sommerhus (for at fortælle jeg er bosæt i DK) og er værkstedleder hos en privatbane selskab i Hillerød ;-) i dag.
Mit drøm er at gå på pension ikke for sent og se lidt af verden fra en 4 hjultrækker lille lastbil.
I EU regler kan jeg læs at tysker har grundlagt en del med deres gamle, for mig kendte, regler.
Fx har jeg stadig mit tysk kørekort fra `81 (Klasse 1 und 3) og kan nu oversæt dem til de ny EU kørekort til A, B, BE, C1, C1E. Vi mod køre disse klasser med tag kort til bil og MC allerede denne gang og forsæt i dag.
Nu tilbage til min drøm og spørgsmålet.
De danske militær sælger en del lastbiler og jeg er interesseret i en MAN 8.150 FAE (8t, 150 heste, 4x4).
Jeg skal nedvejes til 7,5t og er lovlig i forhold til mit kørekort.
Men…………. !
Kan jeg nedvej?
Kan jeg ej og brug køretøj privat? Moms skal jeg betale er klar og jeg kun find ud af. Men jeg kommer ikke rigtig vider pga. jeg finder kun sider om blandings brug (erhverv/ privat).
Hvilke omkostninger kommer? Hvordan må jeg brug lastbilen?
Kan i svar på noget eller giv mig nogen sider jeg kan læs?
Er min drøm en drøm?
Andreas
apr 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 38 Svar: 388
Men mener også du skal betale afgift af lastbilen og at den skal have hvid nummerplade på.
Udover det så skal det kunne lade sig gøre at holde en maxvægt på 7,5T hvis du vil nedveje den til dette.
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
I Danmark har vi, så vidt jeg ved ikke noget kørekort som stopper ved 7,5 tons totalvægt, men fordelen ved et køretøj op til 7,5 tons totalvægt er at man slipper for køre-/hviletidsreglerne...
Men om køretøjet kan vejes ned afhænger blandt andet af egenvægt, men som udgangspunkt kan jeg ikke se et problem i det...
Dette er forøvrigt et emne jeg selv har undersøgt for et par år siden...
Det eneste du skal være klar over er at der er begrænsninger i forhold til miljøzoner samt gennemkørsel forbudt visse steder for køretøjer over 3.500 kg...
Derudover synes jeg din drøm virker rigtig tiltalene og ønsker dig alt det bedste....
apr 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 38 Svar: 388
Iøvrigt ser jeg ret ofte gamle 4x4 lastbiler som er blevet ombygget til camper.
Jeg bor jo i et af Sveriges mest naturskønne områder. Dog kører de altid med D eller NL nummerplader.
feb 2011
Følger: 1 Svar: 86
I forbindelse med en tilpasning til andre EU lande, heriblandt tyskland, fik vi bla.a netop C1 (lastvogn på max 7,5t) C1E (hænger til, dog max 12t total) D1 (bus max 7,5t) o.a.
Men korrekt. bilen skal nedvejes til 7,5t for at kan køres "ikke erhvervsmæssig" og dermed undtaget fra krav om fartskriver (kontrolapperat) og kørehviletidsregler.
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 143 Svar: 574
jun 2013
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 27
Kørelæreren kunne dog heller ikke se ideen i det, da han var blevet oplyst om at det er nøjagtig samme teori undervisning du skal igennem. Og af samme grund var hans holdning at man bare tager det store, og så er det det.
feb 2011
Følger: 1 Svar: 86
Hvis han har det , må den kan "oversættes" til dansk.
Mogens
apr 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
#Mogens D - Enig, C1 har kommet 2013 og ja - jeg har efter tabellen. Også på borger service fik jeg det bekræftet, men skal kom med EU regler og tabeller vis jeg ønsker at omskriver til et dansk kørekort. Først 2033 skal vi alle sammen omskriver vores ”gamle” kørekort til EU kort, så jeg holder lidt fast på mine gamle kort og prøv snart at ansøge for et international kort for at se hvilken klasse virkelig oversættes. Og ulempe er også nå jeg skifter til de ny kort i dag er jeg tvunget til periodisk heldbredgodkendelse og forlængelse.
#Kim – Dette folk og biler træffer du i hele verden. Hvorfor ikke Dansker, eller hvorfor kun i minder biler (fx VW T3 syn.) på verdens tur rund? Nu kommer musket muligheden.
#Mr Nobody – Klar med færdselsregler. Men kan jeg bar køre ubegrænset km hjem fra? Også med passager i forhold til sæder i front?
Kan i også svar til omkostninger for en 7,5t bil? Vægtafgift, forsikkering, osv.
Tak
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
Lige med den slags der, så kan Kim have ret i at der skal betales noget camper afgift, men der skal du have fat i Skat, hvis ikke du kan finde en so mallerede er ombygget...
Og ja det antal SELER som er i for, det er det antal mennesker der må være i den...
apr 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 38 Svar: 388
Grunden til at du ikke ser danskere køre rundt i dem er nok fordi omkostningerne er for høje i Danmark.
Sådan en bil er jo ikke ligefrem billig at eje når man snakker vægtafgift, forsikring mm. Jeg tror heller ej at der er ret mange danskere der har behov for sådan en kampvogn. Dem der har råd vil nok hellere køre noget i stil med den på billedet nedenunder.
De fleste danskere er jo luksusdyr
apr 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
#Kim – Smag og behov. Begge kan har et bad med toilette og brus, et køkken, seng, bordplads til hygge, nok strøm uden ledning, rigelig vand og plads til tingene, osv.
Men vis jeg vil gerne være lidt uafhængig og komme lidt længer uden der findes asfalt (fx Kap – Kap tur, nord kap - kap horn) fortrækker jeg denne slags ”kampvogn” til turen.
#Mr Nobody – og her er min spøgsmåler til et fremskridt. Omkostninger!
Glem i første omgang camper, dette er trin 2 i projektet.
Trin 1 er for mig at kom til et lille ”lastbil”.
Køb er afhængig af prisen og tilstand. Klar.
Efter skal jeg køre lidt rund (værksteder, osv.) til diverse reparationer. Jeg kan ikke gøre alt selv eller ikke derhjemme.
Første skridt er ejerskifte (privat status), syn (?) og nedvejning til 7,5t (lovlig til kørekort), men skal jeg allerede indregistrer på plader?
Kan jeg flytte på prøveplader (husk skal være nedvejet til at jeg kan køre selv) eller hvad koster vægtafgift og forsikring på gule plader?
Jeg har det svær at finde informationer pga. alt jeg kommer til er erhverv pga. bil med 7,5t.
.....eller gælder det også til privat?
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
Ejerskifte er intet problem, du sørger bare for at betale momsen på køretøjet så den registreres til privatbrug, eller rettere ham du køber den af skal sørge for dette...
Som udgangspunkt behøver du ikke at indregistrere den med det samme, men så skal du være sikker på den er vejet end til de 7,5t. Er den ikke det skal den omkring en synshal og synes/vejes ned, før du må kører i den...
Personligt ville jeg nok flytte den på prøveplader uden at veje den ned til den skulle registreres, medmindre den er så god stand at den kan kastes direkte gennem syn...
Forsikring ved jeg ikke hvad koster, men tror ikke det kan være meget, vægtafgiften, mener jeg ligger på omkring 2.500 om året incl. alt..
Det jeg gjorde var at sende en mail til Trafikstyrelsen med min forespørgsel, og de var meget flinke til at svare mig...
Her er lidt ekstra læsning fra da jeg selv undersøgte det, jeg håber det kan hjælpe dig lidt, om ikke andet så på køre- og hviletidsreglerne...
http://www.lastbilgalleri.dk/forum/Jura-og-lovgivning/184-koere__og_hviletid_for_privatejet_lkw
Men det korte af det lange, tag kontakt til justitsministeriet eller trafikstyrelsen, eller bedre endnu, dem begge og forelæg dem dine idéer
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
http://www.trucksealand.dk/
http://www.camion.dk/
apr 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
Og velbekomme... Men det er jo derfor vi er her, vi skal hjælpe hinanden...
C1, lille lastbil, privat, drøm