Hydrauliktank i bag på boogietrækker/volvo?? {{forumTopicSubject}}
Jeg har luret lidt på en Volvo boogietrækker som ikke har hydraulik som den står nu. Dette er selvfølgelig noget jeg skal have monteret.
Jeg har endnu ikke været ude og kigge på den endnu, men lad os nu antage den har lufttank og batterier i bag (worst case scenario :D).
Det "bedste" ville være hvis jeg kunne have hydr.tank i bag og stadig bibeholde værktøjskassen i siden.
Men nogen siger det er en rigtig dårlig ide med tanken i bag, pga pumpen skal arbejde for meget. Men nu er det jo ikke voldsomt meget jeg bruger det - et par gange om dagen måske.
Og hvad med batterierne, kommer det til at give problemer i forbindelse med hydrauliktanken???
Men er der plads til at lufttanken kan rykkes ind i chassisrammen på sådan en vogntøj?? Jeg ved godt det bliver kompakt, men det er der ikke noget at gøre ved.
Bilen skal have så meget diesel med som muligt, så meget skabsplads som muligt, og så lige en dunk med hydraulik.
Min viden om opbygning ligger på et meget lille sted, men jeg ved sådan nogenlunde hvordan jeg vil have det
dec 2010
Følger: 21 Følgere: 20 Lastbiler: 1 Emner: 26 Svar: 1.098
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
dec 2010
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 8 Svar: 18
dec 2010
Følger: 20 Følgere: 18 Lastbiler: 4 Emner: 19 Svar: 494
dec 2010
Følger: 14 Følgere: 15 Lastbiler: 2 Svar: 68
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Og jaja, så vil nogen sige, at de 3.050 og 3.100 kan gå med det meste - MEN - Det kræver en trailer der er bygget 150 % til bilen og nej, 149% er ikke nok!
En opbygning til det du efterspørger med de krav du stiller er ikke noget man bare finder - Det er langt det letteste at bestille en ny der er bygget til dine ønsker - At bygge en brugt bil om til dine ønsker bliver hurtigt dyrt! Alt for dyrt faktisk.
Men, hvor meget olie SKAL du ha med og hvor meget hydraulikolie har du brug for? PÅ min er der 940 liter olie på en 3.100 akselafstand. Der kunne man jo ha en kombitank med hydraulik og stadig have ca. 700 liter olie - Måske det var det mest optimale når alt kommer til alt - Altså bortset fra problemet med koblingslængden!
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 9 Emner: 1 Svar: 84
Det var på to pusher ivecoer, som på den måde både havde stor tankkapasitet, men også kunne køre med andre slags trailere, når de ikke lige havde spåntransport til sverige.
De lavede så tanken så den gik i bilens fulde bredde, så den på den måde ikke ragede for langt bagud.
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
Men absolut minimum er ca 700 l. diesel, og det kræver altså noget plads hvis jeg skal have en kombitank, som opfylder det krav til diesel. BTW kan man ALDRIG få olie nok med til Norge:)
Jeg mener der er 220 liter olie til walkingfloor og så skal der lige være lidt luft, så det er da i hvert fald 250 liter det optager.
Jeg er godt klar over at jeg stiller krav, som ikke ret mange kan indfri på brugt marked, da bilen trods alt stadig ligger i en mere eller mindre "specialklasse" i kraft af den både skal være egnet til norgeskørsel og walkingfloor.
Men egentlig var mit største spørgsmål om det er så hårdt ved pumpen hvis tanken er i bag, da det vil være den nemmeste løsning umiddelbart, selvom der nok er noget med nogle lufttanke der skal flyttes/udskiftes. Men det med pumpen har Søren sådan set besvaret, og nu har jeg også tanken i bag, og det har da ikke givet problemer endnu. Nu er anlægget godtnok heller ikke så gammelt.
Et alternativ er også at flytte værktøjskassen hen på traileren, så er jeg ovre det problem, men så har jeg bare problemet hvis jeg så ikke skal køre med min egen trailer. Så har jeg ingen værktøjskasse, og den er stort set uundværlig..
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Dem jeg kender der har tanken i bag, de har aldrig haft problemer i den forbindelse - Mon ikke det handler om, at få den rigtige pumpe og den rigtige rørføring når det bygges på? At der skal flyttes lufttanke er en mindre detalje der kan løses af en ordentlig opbygger! Dem behøver du ikke bekymre dig om, det er et spørgsmål om en flok smedetimer!
At flytte værktøjskassen hen på din trailer er umiddelbart fristende, men det tror jeg du fortryder første gang du kommer afsted med en anden trailer! Det er den lette, men i min verden også den forkerte løsning!
Omvendt kan man jo sige at det meste er forkert så snart du skriver det er en Volvo. ;-))))
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 9 Emner: 1 Svar: 84
min makker fik det på sin MAN pusher, og den var på 760 liter på den ene side, og så er der også en plads til overs til værktøjsskabet.
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
Jamen det er sådan set også det jeg er blevet enig med mig selv om flest gange. Altså eksportbiler med hydraulik, som vel at mærke er bygget til eksport, med stor dieseltank, har jo tit tanken i bag, og på en boogietrækker vil det da være guld værd at få sådan en tank til at hænge henne i røven - i hvert fald i vintermånederne. Og igen, som det hele kører nu, så har jeg en aflæsning om dagen, og så måske oplæsning med 3-4 gange hvor siden skal åbnes og lukkes, så driftstid på pumpen er vel samlet ca en halv time om dagen.
Ha ha... Tjae... Jeg skal bare have en bil der kan arbejde, og jeg har kun hørt positiv om denne model. Dog kører der ikke så mange af dem, men hvis ikke man spiller, vinder man ikke. Og med de brændstofpriser vi har, så er min simpelthen for dyr i diesel til det her. Hvem ved, måske der lige dukker en Scania op, ud af tågen som kunne komme på tale. Det håber jeg måske lidt, men det skulle kun være for at få et større førerhus til mine weekender ude. Men ellers overlever jeg nok - det gør alle aberne da
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
Den DAF jeg har nu, har også selvbærende tank i højre side som rummer godt 700 liter.
Volvoen har også selvbærende som rummer ca. 800. og det er sådan set som det skal være. Det passer fint nok. Jeg skulle også gerne kunne nøjes med lidt mindre olie hvis det bliver denne, men som før nævnt, så kan man aldrig få diesel nok med ind i Norge.
dec 2010
Følger: 14 Følgere: 15 Lastbiler: 2 Svar: 68
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 24 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 490
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
Dog er der noget med at Johnni Madsen´s har en specialbygget tank, men den kan jeg jo ikke lige huske.
Nu kan jeg ikke lige huske hvordan jeres ser ud Christian, er det ikke den hvide 560 med tøseboogie??
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 24 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 490
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 8 Lastbiler: 1 Emner: 6 Svar: 69
http://scaniaopbygning.dk/file.php?id=f757cd35401bdcae6c5d590e80a93512
http://scaniaopbygning.dk/file.php?id=72b226f94a660719bf02f104e7851652
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 24 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 490
jan 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 40
feb 2011
Følger: 14 Følgere: 13 Lastbiler: 2 Emner: 30 Svar: 1.310
jeg vi da sige du skal for alt i verden have den tank hen i bagenden nå du køre norge og vil have en pusher igen skal du jo have noget vægt ud på trækakslen og så bestemt ikke op foran.
og ja det ser sgu rådent ud at have den der oppe med mindre man køre sværgods..
men ja dine batterier og lufttanken er jo et problem ved ikke om du kan flytte batterierne op bag fordækkene lige under førhuset så de også stadig er til at komme til. også måske lave så der er lavet plads til lufttanken i hydrauliktanken
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Lufttanken kan da flyttes ind i rammen længere fremme!
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
dec 2010
Følger: 21 Følgere: 20 Lastbiler: 1 Emner: 26 Svar: 1.098
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 24 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 490
Christian Rasmussen som har lavet det.
dec 2010
Følger: 21 Følgere: 20 Lastbiler: 1 Emner: 26 Svar: 1.098
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
dec 2010
Følger: 21 Følgere: 20 Lastbiler: 1 Emner: 26 Svar: 1.098
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 24 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 490
Slangerne osv. til trailer sidder også monteret å den, godt lavet - bestemt..
Skal nok lige hive nogle billeder her å mandag..
feb 2011
Følger: 14 Følgere: 13 Lastbiler: 2 Emner: 30 Svar: 1.310
men morten ja en slange der passer er jo altid vigtig jeg har til kranen en 2tommer til hver pumpe så vidt jeg husker og der er da et stykke vej fra tanken til pumpen og jeg bruger nu nok mere olie til skovkranen ind du skal til traileren vil jeg tro..
æsel
jo jo ved jeg godt det var også som en alternativ mulighed
dec 2010
Følger: 16 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 3 Svar: 96
http://www.bilgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/1393186_l.jpg
(link fjernet)
Morten kan vi se et link til den bil du ser på ?
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
Nej, det kan i desværre ikke.
dec 2010
Følger: 12 Følgere: 11 Lastbiler: 3 Emner: 5 Svar: 391
Jeg har bygget hydralik løsninger i 2år, og har aldrig haft et problem med det. Og har selv kørt med 3 biler, både pusher og Boogie. Hvor det hænger i røven. Perfekt om vinteren med Tom vogn!
dec 2010
Følger: 12 Følgere: 11 Lastbiler: 3 Emner: 5 Svar: 391
Basta!!!!
dec 2010
Følger: 21 Følgere: 20 Lastbiler: 1 Emner: 26 Svar: 1.098
dec 2010
Følger: 12 Følgere: 11 Lastbiler: 3 Emner: 5 Svar: 391
Og hvis i køre Norge/Sverige. Vil jeg hellere ha det i røven, og få de knap 300kilo mere på trækhjul med Tom vogn. Og så traileren helt op i nakken.
dec 2010
Følger: 12 Følgere: 11 Lastbiler: 3 Emner: 5 Svar: 391
Og ja så er der da plads, men man vil da ik ha yderligere vægt der op, og så ska endnu længere tilbage.
En trækker i dag ska være så multi funktionel som muligt, alt andet ville være åndsvagt, så 750 - 1000 liter diesel, 300 liter hydralik og samtidig et værktøjsskab.
Og alt det ska bygges ned på chassi så man stadig kan køre med alle slags trailere!!
Og tage "lidt" hensyn til lovgivningen!
jun 2011
Følger: 1 Svar: 17
Har dog faktisk ikke et ordentligt billede af det, men den er lilla og der står Johnni Madsen på den hvis nogen ved hvilken bil det så er...
Og kan da lige tilføje at bilen måske snart ryger til salg hvis nogen skulle være interesseret:-)
dec 2010
Følger: 12 Følgere: 11 Lastbiler: 3 Emner: 5 Svar: 391
dec 2010
Følger: 16 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 3 Svar: 96
jun 2011
Følger: 1 Svar: 17
dec 2011
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 4
jun 2011
Følger: 1 Svar: 17
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
Jeps, det kan jeg da, men så skal jeg til at have endnu en tank på bilen som vejer, så skal jeg have slanger og pumpeværk. Jeg ved godt det ikke vejer flere hundrede kilo, men lidt har også ret, og mange bække små. Min egenvægt er i forvejen til den høje side, og med den nye bil bliver den endnu højere, så jeg skal for alvor svinge sparekniven mht. vægt.
Men ideen er god, og jeg har selv tænkt det.
dec 2010
Følger: 12 Følgere: 11 Lastbiler: 3 Emner: 5 Svar: 391
dec 2010
Følger: 12 Følgere: 11 Lastbiler: 3 Emner: 5 Svar: 391
Men også ved ny opbygning, ska du flytte ventiler, tanke, batterier og alt muligt. Og oppe på chassi bag huset, sidder der ingen ting, og man kan smide slanger og alting li op i chassi. Så li meget hva folk siger, så er det i mine øjne den billige løsning..
Det næste er jo, som Linda skriver det, så er de gået mere op i hvordan bilen ser ud, end det effektive og lovmæssige i det.. Det lære jeg heller aldrig at forstå!
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 24 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 490
jun 2011
Følger: 1 Svar: 17
dec 2010
Følger: 12 Følgere: 11 Lastbiler: 3 Emner: 5 Svar: 391
Hvis du så sætter yderligere 300-350kg ekstra der op, så ska du ha traileren længere tilbage, og så går det ud over længden! Især på Norges trailere. Problemet er knapt så stor på de der uduelige EU traileren.
Her under kommer det effektive, ved at man ik har fuld chassi længde tilrådigheds, hvis man en dag ska ud og lave noget andet.
Sådan som branchen er, er der ingen som ved hva de laver i næste måned!
Derfor er det smart at bygge bilerne så multi funktionelt som muligt.
dec 2010
Følger: 21 Følgere: 20 Lastbiler: 1 Emner: 26 Svar: 1.098
dec 2010
Følger: 21 Følgere: 20 Lastbiler: 1 Emner: 26 Svar: 1.098
dec 2010
Følger: 21 Følgere: 20 Lastbiler: 1 Emner: 26 Svar: 1.098
det er så denne her der bliver snakket om, ved ikke om nogen har billeder af den bagfra, fandt bare lige dette på nettet.
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
dec 2010
Følger: 21 Følgere: 20 Lastbiler: 1 Emner: 26 Svar: 1.098
dec 2010
Følger: 12 Følgere: 11 Lastbiler: 3 Emner: 5 Svar: 391
Morten æs. Nu køre du jo også med de der anco chassis'er der er lavet til 2 akslede biler. Du ville jo med en nordik trailer ik ha problemet.
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Der tager du fejl. Jeg kører fast med en Sideloader der er bygget i Sverige til en 3 akslet trækker - Men vi kommer ikke udenom, at det er svært at overholde koblingslængden med en 3100!
I øvrigt er langt de fleste Anco trailere lavet til 3 akslede biler - Jeg tror der er 15-20 lejetrailere der ikke er - Resten er bygget ved HFR med plads til en 3 akslet bil i svanehalsen - Jeg kan køre med skamlen helt fremme med stort set alle deres HFR trailere!
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
dec 2010
Følger: 12 Følgere: 11 Lastbiler: 3 Emner: 5 Svar: 391
Morten LK
Ja, det er jo lidt forskelligt fra bil til bil, men jeg tror også at du med en Volvo Boogie bil med 3050 i AA ska påregne at den ska baglæsses lidt.
Den scania jeg havde var 2900 AA og der havde jeg skamlen 2 hakker fra forreste, og der passede det, vis jeg læssede walking floor rimelig lige op.
dec 2010
Følger: 21 Følgere: 20 Lastbiler: 1 Emner: 26 Svar: 1.098
dec 2010
Følger: 12 Følgere: 11 Lastbiler: 3 Emner: 5 Svar: 391
Jeg mener jo stadig at med en trailer som Morten LK køre med, der er det stadig ik foraksel tryk der er problemet, tvært imod..
Jeg mener jo at på en nord gående bil, er det en fordel med det ekstra tryk på bagenden, når du er Tom. Boogie eller ej.
dec 2010
Følger: 21 Følgere: 20 Lastbiler: 1 Emner: 26 Svar: 1.098
dec 2010
Følger: 12 Følgere: 11 Lastbiler: 3 Emner: 5 Svar: 391
Forskellen ville være i at du kan trække traileren tættere på førehuset, hvis der ik er en tank, og på den møde føre noget mere vægt frem, hvis man vil det.
Men det Norge og Sverige jeg har kørt i Boogie bil, der trak vi altså skamlen bagud, for at hæve trykket på trækhjulene, og var sådan set ligeglade med forhjulene, det galt om at komme fremad, det med at styre, var anden prioritet!
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Grunden til, at jeg ikke har skamlen helt fremme er en kombination af dovenskab og for at skåne bilen. Når den står de 5 hakker tilbage er den ikke så hård ved mine slanger og mine skærme kommer aldrig i berøring med svanehalsen, jeg kører med topskærme på både træk og boogieaksel.
Jeg har lige nu her i aften prøvet at flytte den 2 hakker frem - Så må jeg prøve om det ender med at mine slanger bliver viklet helt ind i hinanden og smurt totalt ind i fedt og det samme med topskærmene på min boogie - Gider ikke køre uden, det sviner helt vildt! Så kan det her ikke gå, så ryger den tilbage igen!
dec 2010
Følger: 12 Følgere: 11 Lastbiler: 3 Emner: 5 Svar: 391
Altså de par gutter jeg kender der engang kørte med det sideloaderen halløj der, de ku jo finde på at tage slangerne af hver gang de havde brugt den, ligesom jeg gøre når jeg køre walking floor. Men det er igen det der med dovenskaben.
Og jeg kan godt følge dig med topskærmene, men nu har du efterhånden lært bilen så godt at kende, at du nok aku ku køre med den fremme uden, at hive dem fra hinanden.
Eller..
feb 2011
Følger: 14 Følgere: 13 Lastbiler: 2 Emner: 30 Svar: 1.310
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
Mht til slanger, så tager jeg som regel også mine af hver gang, men jeg er ved at få spat af det svineri det giver med olie, så på den næste bil bliver der lavet en svingarm der kommer op foran skamlen så de kan være på hele tiden, og ikke hænger i vejen for slanger/kabler.
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Det er nu mine luftslanger og lyskabler osv. Der er ingen hydraulik på min bil, så der er heller ingen hydraulikslanger - Heldigvis. Der sidder en powerpack på sideloaderen der driver hydraulikken - En dejlig Iveco Dieselmotor med voldsomme 75 HK!!
Umiddelbart ser det ud til, at det godt kan gå med skamlen den sjat længere fremme, så nu får den lov at blive stående til det giver bøvl - Så må jeg leve med, at mine luftslanger er lidt mere beskidte.
Martin
JA det kunne være flot - Jeg kører ret meget med 20'er på midten og boogien i jorden - Jeg tør slet ikke tænke på hvordan bilen ville se ud uden topskærme - Det ville kræve en mega sjap spand.
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
"Det ville kræve en mega sjap spand."
...Og en ordentlig kasse ørefigener!!! Det er simpelthen til at brække sig over når folk ikke har topskærme på og heller ikke har trailer/container til at dække over skærmene. Sådan en bagvæg den kommer bare til at ligne lort i løbet af ingen tid.
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Jeg er HELT enig!
feb 2011
Følger: 14 Følgere: 13 Lastbiler: 2 Emner: 30 Svar: 1.310
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Trailer på hele tiden eller ej - Det sviner bare helt vildt udover det hele at køre uden!
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 24 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 490
At modtage sådan en trailer i dette shapvejr, det simpelthen vammelt.. Føj..
feb 2011
Følger: 14 Følgere: 13 Lastbiler: 2 Emner: 30 Svar: 1.310
Hydrauliktank i bag på boogietrækker/volvo??