Det er ikke kun danske vognmænd, der kigger langt efter egnede chauffører. IRU afholdt tirsdag et seminar om problematikken med at finde egnet arbejdskraft til de europæiske vognmænd.
- Det her seminar viser med al tydelighed, at det ikke er et isoleret dansk problem, men en generel global udfordring. På europæisk plan står transportvirksomhederne generelt med en udfordring i at finde egnede chauffører, og manglen spreder sig som ringe i vandet. Vi håber, vi med dette seminar kan få større indsigt og søsætte nogle tiltag, der kan bidrage til løsninger på området, siger Lars Nielsen, chefkonsulent i ITD.
Formålet med seminaret var blandt andet at undersøge hvilke initiativer, der kan tages fra IRU’s side for at afbøde det problem, som de manglende chauffører udgør. Formålet var således ikke at fokusere på regionale problemstillinger såsom eksempelvis den konkrete chaufførmangel i Danmark, men at fokusere på den generelle udfordring i hele EU.
Kommissionens repræsentant, Gilles Bergot, rettede i sit indlæg blandt andet fokus mod de sociale aspekter i transportverdenen, ligesom der blev redegjort for de redskaber, som EU har og anvender for at sikre flere ansættelser i transportbranchen. Han lagde især vægt på, at sektoren i højere grad appellerede til social dialog med unge mennesker og til at skabe opmærksomhed om Drop ‘in-databasen for chaufførjobsøgning på europæisk plan.
Patrick Philipp, som er leder af IRU’s uddannelsessystem IRU Academy, støttede op om EU-Kommissionens synspunkter og lagde i sit indlæg vægt på øget fleksibilitet og nytænkning af arbejdsbetingelserne på transportområdet. Desuden ønskede IRU at iværksætte imagekampagner og opkvalificering af transportvirksomhedernes HR-kompetencer, så man sikrer en bedre rekruttering.
- Det er vigtigt med værktøjer og kampagner, hvis vi skal løse problemet med arbejdskraft. Vi må erkende, at vi som branche står med en stor udfordring, som ikke på den korte bane kan løses. Inden for de kommende år vil den øgede digitalisering og selvkørende enheder måske kunne tage lidt af manglen, men der taler vi om minimum 10-15 år, og uanset vil vi fortsat skulle bruge servicefolk eller chauffører til at varetage kundekontakten og sikkerhedsprocedurerne i bilen. Den eksplosive udvikling inden for e-handel og industri 4.0, som vi er vidner til i dag, vil uundgåeligt føre til en større efterspørgsel efter kvalificeret arbejdskraft fremover. Det vil også betyde, at der fortsat vil være mangel på arbejdskraft ude i transportvirksomhederne, siger Lars Nielsen.
ITD har af samme årsag nedsat en arbejdsgruppe, der kigger nærmere på arbejdskraftsmangel og på, hvordan man kan understøtte danske transportvirksomheder på dette område.
Der er endnu ikke skrevet kommentarer
Chaufførmangel udfordrer EU