Transportbranchen
lider under mangel på nye, unge lastbilchauffører.
Virksomheder og butikskæder lever af dem, og kommer du på de
danske motorveje, er de overalt, for det er deres hjemmebane. Vejene.
Lastbil- og langturschaufførerne er unægteligt en del af den
infrastruktur, der får samfundet og handlen til at løbe rundt, når de fragter
gods land og rige rundt.
Alligevel er der færre og færre unge, der ser perspektiver i
jobbet som lastbilchauffør. Sådan lyder prognosen fra flere opgørelser.
Heriblandt nye tal fra 3F og Dansk Industri, der melder, at branchen i
øjeblikket mangler 2.500.
Og det er ikke bare transportfimaerne, der lider under
manglen på chauffører. Virksomheder, der ernærer sig ved og afhænger af den
almindelige vejgodstransport, mærker presset og det svigtende udbud.
Fra eventyr til lavstatus
Det er næppe forkert at sige, at jobbet som lastbilchauffør
er dykket voldsomt i status over årene. I hvert fald hos folkedomstolen.
Hvor tjansen tidligere blev set på som et landevejseventyr,
hvor chaufføren kom steder hen, de færreste kunne prale af, er den i dag noget,
der er tilknyttet mange fordomme.
Lastbilchaufførerne i dag afspejler en branche med
mandskabsmangel, og de fleste unge ville nok også skele til faget og tænke, at
der ikke er noget spændende over en verden, der udgøres af gamle, korpulente
mænd.
Tager du fat i en hvilken som helst chauffør, finder du dog
hurtigt ud af, at han har kufferten – eller førerhuset – fyldt med oplevelser
og historier fra flere afkroge af verden end de fleste.
Så kan det godt være, at der i dag, hverken er langt til
sydens himmelstrøg og fremmede kulturer gennem telefonen, og turistbranchen har
gjort det både billigt og bekvemt at tage udenlands i et snuptag. Men det er
eventyret, historierne og den uforudsigelige hverdag, branchen for
lastbilchauffører fremadrettet skal sælge sig selv på over for de unge.
Livet som lastbilchauffør
Går du med overvejelsen om, hvorvidt branchen kunne være
noget for dig, er der masser af fordele at hive frem. Og frygt ej, erfaring er
ikke et must. Du behøver hverken kendskab til store køretøjer, være bidt af en
gal trucker eller rode med bildele til
daglig.
Til gengæld skal du være klar til de afsavn, jobbet fører
med sig. For som lastbilchauffør står den på lange ture på landevejen og derfor
perioder uden meget tid til venner og familie. En nomadetilværelse på hjul –
som en del af en slags landevejenes sømænd.
Af samme grund er jobbet bag rattet ikke for alle, men måske
lige netop attraktivt for det unge menneske, der har mod på oplevelser, men
endnu ikke er sat i livet med familie, hus og børn. Og er du parat til
afsavnet, lønner det sig også.
Uden at medregne overarbejde ligger startlønnen for den
typiske godschauffør i omegnen af 25.000 kroner, mens chauffører, der også
kører om natten, kan nærme sig de 45.000 kroner om måneden. Lægger vi dertil,
at fagforbundet for danske chauffører, 3F Transport, arbejder på at skabe
jobgaranti for nye, unge chauffører, er udsigterne til et sikkert job med en
god løn markante.
Der er altså gode perspektiver i at vende blikket mod
chaufførbranchen, komme på store dæk og lægge afsted
ud på landevejene.