Ifølge Daimler-koncernen er det faktorer som sikkerhed, hurtighed og miljø, som kommer til at definere den måde, der vil blive transporteret på om ganske få år.
- Vi må genopfinde transport, sagde Wolfgang Bernhard, topchef i Damiler-koncernen.
- Fremover skal vi ikke kun levere til supermarkeder, men også til privatpersoner, som kræver leverancer af varer på alle tidspunkter af døgnet. Når de har bestilt noget over telefonen eller på internettet, vil de have det leveret med det samme. Derfor skal vi have transportsystemer, som kan opfylde forbrugernes ønsker – uden af støje, forurene eller på anden måde genere omgivelserne eller naboerne.
Til det formål har Mercedes-Benz udviklet en ”Future bus,” en ”Vision Van” og en ”Urban eTruck.” Køretøjerne er ikke sat i produktion, men er prototyper, som kan køre og fungere efter hensigten. De er Daimlers bud på fremtidens transport, der foregår støjfrit, emissionsfrit og elektronisk forbundet til omgivelserne.
En vigtig del af den elektroniske forbindelse til omgivelserne er en ny version af flådestyringssystemet FleetBoard, som samler alle mulige informationer om køretøjet, ruten, kunderne, varerne, chaufførerne og lovgivningen – og finder den løsning, som passer bedst til den givne opgave.
Når det handler om distribution helt ud til slutforbrugeren tages små robotter og droner i brug.
Når det handler om distribution helt ud til slutforbrugeren tages små robotter og droner i brug.
- Inden for distribution og logistik taler man om ”den sidste kilometer”. Det er ofte den sidste kilometer ud til kunden, der er den mest besværlige og den dyreste. Derfor handler det om at gøre den sidste kilometer mindre problematisk og mere effektiv.
- Man kunne forestille sig, at lastbilen eller varebilen være at slags ”moderskib,” der holder på en parkeringsplads i nabolaget og sender små droner og robotter ud til slutforbrugeren med de varer, de har bestilt.
- Der er ingen tvivl om, at vi vil se store forandringer inden for transport – og vi vil gerne være en del af den fremtid, sagde Wolfgang Bernhard.
- Man kunne forestille sig, at lastbilen eller varebilen være at slags ”moderskib,” der holder på en parkeringsplads i nabolaget og sender små droner og robotter ud til slutforbrugeren med de varer, de har bestilt.
- Der er ingen tvivl om, at vi vil se store forandringer inden for transport – og vi vil gerne være en del af den fremtid, sagde Wolfgang Bernhard.
Der er endnu ikke skrevet kommentarer
Mercedes tager hul på fremtiden