Det er Rune Kirt fra innovationsbureat Kirt x Thomsen, der siden 2008 har arbejdet med luftskibe, der ser luftskibe og vindmøller som et perfekt match.
- Umiddelbart passer vindmøller og luftskibe godt sammen, men derfor kan man jo vælge anden transportform alligevel. Om der går tre, fem eller 10 år, inden vindmøller bliver transportgods for luftskibene er svært at sige, fortæller Rune Kirt.
Rune Kirt påpeger, at der er store fordele for vindmølleproducenterne i at vælge fragt med luftskib.
Allerede nu er transportformen mere CO2-venlig end vejtransport og med tiden vil luftskibene drives af solceller og batterimotorer, hvilket gør dem helt CO2-neutrale.
Allerede nu er transportformen mere CO2-venlig end vejtransport og med tiden vil luftskibene drives af solceller og batterimotorer, hvilket gør dem helt CO2-neutrale.
Luftskibet betyder ligeledes, at der ikke vil være så mange skift i transportmiddel undervejs i godstransporten, hvilket mindsker risikoen for fejlhåndteringer og skader på vindmøllevingerne. Samtidig muliggøres transport til mere afsidesliggende steder.
Rune Kirt er ikke alene om sine forventninger til anvendelsen af luftskibe til vindmølletransport. Hos den nordjyske vindklynge Hub North krydser projektleder Henrik Wadman fingre for at det lykkedes, da transportproblematikkerne i forbindelse med vindmølletransporter vokser i takt med at møllerne bliver større.
Rune Kirt er ikke alene om sine forventninger til anvendelsen af luftskibe til vindmølletransport. Hos den nordjyske vindklynge Hub North krydser projektleder Henrik Wadman fingre for at det lykkedes, da transportproblematikkerne i forbindelse med vindmølletransporter vokser i takt med at møllerne bliver større.
Der er endnu ikke skrevet kommentarer
Når vindmøllen sendes med luftskib