Til jer der har hænger kort {{forumTopicSubject}}
Hej Gutter
Ville lige høre, jer der har tid og lyst..
Jeg er igang med hængerkortet, så vil bare af nysgerrighed høre, hvad havde i sværest ved, i forbindelse med at erhverve kat CE??
Umiddelbart for mig i teori, så er det omkring sammenkobling, hvad der skal være angivet af vægt, koblingslængde osv osv. på hhv. sættevogn, kærre og hænger.. I Praksis, så er det nok mest det og bakke med hænger der værst..
Det skal lige siges at jeg tog kat. C i en anden lastbil og med en anden kørelærer så nu skal jeg lære en ny bil at kende, samtidig med at man skal vænne sig til en ny (urolig) kørelærer..
Anyways, bare lidt opkast herfra..
Følger: 50 Følgere: 59 Lastbiler: 3 Emner: 55 Svar: 1.088
jan 2011
Følger: 7 Følgere: 6 Lastbiler: 1 Emner: 24 Svar: 105
Teoretisk kan jeg sgu ikke huske så meget om, haha.. Men det har nok været køre/hviletid der var mest indviklet. Det er sgu stadig ikke altid 100% klart for mig Er udd mekaniker, så det omkring selve lastbilen var ikke så svært.
Vh. Jacob J.
maj 2011
Følger: 1 Emner: 11 Svar: 82
Ved sving, hvordan vil i dreje i forhold til forvogn alene?? Min kørelærer snakkede om bløde sving og skarpe sving, og forstod det ikke helt.. Det med at dreje skarpt med hænger, så får man den kastet nemmere rundt om et hjørne, fordi hængeren lige får det sidste træk lige ud før sving.. Svært at forklare, men håber i forstår hvad jeg mener..
Han snakkede om at tage et blødt sving på vej ud af en port men kan ikke lige se hvor fordelen er ved at tage et blødt sving, det jeg syntes gav mening var at tage det skarpe sving, da den så kommer længere væk fra kantsten og cykelsti.. Måske var jeg bare så forvirret igår at jeg ikke forstod det, og det så bare er volapyk det her..
Jeg blev bare hylet helt ud af den igår over alle de nye ting plus en forvirrende kørelærer..
Jacob J: Puha, tør jeg slet ikke tænke på endnu..
Følger: 50 Følgere: 59 Lastbiler: 3 Emner: 55 Svar: 1.088
feb 2011
Følger: 14 Følgere: 13 Lastbiler: 2 Emner: 30 Svar: 1.310
maj 2011
- Det kan jo ikke passe det er helt umuligt, selvom det virkede sådan igår..
feb 2011
Følger: 14 Følgere: 13 Lastbiler: 2 Emner: 30 Svar: 1.310
maj 2011
dec 2010
Følger: 56 Følgere: 55 Emner: 60 Svar: 1.283
men jeg blev ikke spurgt om noget til praksis prøve heldigvis med det der sammenkobling og vægt osv. jeg sku bare svare på hvordan man kunne se om der var slør ved hængeren og hvor det måtte være henne og om der måtte være væsentligt slør
og til teoriprøven der var 2 af billederne udgået så kun 13 billeder vi skulle svare på som talte så det var fint nok!
og det med og bakke det er skide svært men det skal nok komme! da jeg var til køreprøve der kiksede min bakning totalt men han lod mig bestå fordi jeg ikke havde lavet andre fejl overhovedet og han tog det som om jeg stressede mig selv og var skide nervøs hvilket var rigtigt! og så skulle jeg bare øve mig så mente han godt jeg kunne styrevogn og så var det jo også mit eget problem når alle mændene kiggede og gloede vildt når jeg skulle forsøge at bakke med den det var kun mig selv der blev tilgrin som han sagde hehe
maj 2011
Teori prøven er jeg ikke nervøs for overhovedet, det skal jeg nok nå at få lært, det er jeg ikke i tvivl om.. Det er kun den praktiske prøve jeg er lidt utryg ved.. Men det skal nok komme, tror bare jeg skal lade være med at køre det op i en spids..
dec 2010
næh overhovedet ikke
jeg fik først mit hænger kort i tirsdags hehe
men som min kørelærer sagde til mig jeg bliver wonderfull til og bakke med sættevogn og det er jeg os jeg rocks til det
maj 2011
Hehe, jamen sættevogn tror jeg slet ikke jeg vil få problem med at bakke med, det er kun hængeren der "hænger" hehe
maj 2011
Og godt jeg ikke skal bygge en lastbil og skulle lære om d og dc værdier.. Hehe
Jeg har ikke helt forstået endnu, hvor der skal være angivet V-værdi.. Er det kun på forvogn der er godkendt til at køre med kærre, hvor det står på forvognen, eller hvad?? Det er okay, hvis du ikke gider sidde og forklare det, jeg har bare ikke fundet ud af det endnu, men det kommer helt sikkert snart..
jan 2011
dec 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Lastbiler: 2 Emner: 11 Svar: 173
Det med "bløde" og "skarpe" sving er noget der skal vurderes fra gang til gang og så er der også andre faktore der spiller ind, såsom afstanden fra trækket til trækakslen, da det har meget at sige.....en lille afstand gør at hængeren hurtigere følger forvognens spor rundt, men til gengæld også fylder mere i svinget....hvorimod en stor afstand gør at hængeren lettere kan "kastes" rundt om snævre hjørner, men til gengæld kan være møghamrende svær at bakke med....
Men jeg vil ikke gøre mig klog på det, da det skal opleves før man forstår det helt rigtigt, men håber at du måske kan bruge mit volapyk til noget
maj 2011
Jeg tror jeg ved hvad du mener..
dec 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Lastbiler: 1 Emner: 2 Svar: 39
maj 2011
maj 2011
dec 2010
Du må gerne kører frem mere end 2 gange..! da jeg var til køreprøve i sidste uge til hænger der var jeg fremme MANGE gange jeg kunne slet ikke få det til og fungere men pga jeg ikke lavede andre fejl overhovedet og orienteret mig rigtig godt så fik jeg lov at bestå
og til Danni det er slet ikke sikkert du bliver sendt ud og bakke til køreprøven! Da der står at det kun er stikprøvevis at eleverne skal ud og bakke! Så det kan være du er heldig og slippe udenom
maj 2011
dec 2010
dec 2010
i følge loven er det kun stikprøvevis kontrol om kørelærerne har lært os det.! der var et par stykker på det hold jeg var på der ikke blev sendt ud og bakke.!
men næsten alle var!
altså jeg stinker til og bakke om hjørner jeg kan godt bakke lige ud og også godt få den rundt om hjørnet men få den rettet op så den står lige det kan jeg sku ikke få til og hænge sammen .. derfor jeg ikke vil kører med det skidt sættevogn ved man sku hva er
dec 2010
jeg vil give dig delvist ret.!
jeg nåede at have to kørerlærer til hænger den første han var rigtig go han lod mig tage den tid jeg nu skulle have til det og selv lade mig finde ud af hvordan og hvor meget der skulle drejes..!
så blev jeg den uge jeg skulle til køreprøve syg med lungebetændelse og fik køreforbud i en uge så da jeg var klar igen fik jeg ny kørelærer og han sad hele tiden NEEJ MIE Det er for skarpt.. jamen lad mig nu selv prøve for faen jeg finder jo aldrig ud af det hvis ikke jeg selv prøver og jeg er sikker på han er delvist skyld i jeg ikke fik det sidste på plads..! men fuck it nu er jeg bestået
dec 2010
lige præcist hvis det knækker sammen eller er tæt på så er det iorden de bremser ellers syntes jeg ikke de skal blande sig for man lærer det aldrig hvis man bare sidder og får alt af vide hvordan man skal gøre det
for en ting er at få af vide hvordan du gør det noget andet er hvordan du lige husker tingene og skal have det ind på rygraden
jan 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Lastbiler: 1 Emner: 9 Svar: 66
held og lykke med det.!
maj 2011
jan 2011
Og det er det heller ikke. Just don't panic!
Held & lykke
maj 2011
Så selvtilliden steg lige en tand..
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Emner: 1 Svar: 247
Men bare hæng i, det er skam til at lære så pøj pøj med det
dec 2010
dec 2010
blæææære røv!!!
det er os fordi i bor i nordjylland der VIL i bare så gerne bakke i ville bakke til nordnorge hvis i fik lov
dec 2010
maj 2011
maj 2011
Det er bare at bakke jeg skal lære, det andet har jeg nogenlunde styr på..
dec 2010
lige præcist i bakker hele tiden jo i er slet ikke til og stoppe igen hehe
Danni K
hvis du har for mange problemer med det sammenkobling osv så skriv til v8trunten hun har hjulpet mig RIGTIG meget når jeg har været i tvivl og hun kan sku bare det shit der!
dec 2010
Bare lige for at du ikke skal kede dig her i weekenden
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
dec 2010
Martin J: Det er nemlig helt rigtigt, vi optjener køretid ved at bakke rundt vi skal jo også næsten altid bakke ombord på "Bubber" når vi skal til Sverigesland
jan 2011
Jeg var med den for 8-9 år siden. Der blev sagt den gang, at lænsepumperne kørte på fuld tryk under hele overfarten, for at holde skuden oven vande
dec 2010
dec 2010
Det siges også at der holder/ligger en Hollandsk lastbil et sted på bunden mellem Fr.havn og Göteborg, den blev tabt i stormvejr, gudskelov uden chauffør..
dec 2010
dec 2010
Første eller anden gang jeg med, der stormede det en halv pelikan, og jeg holdte på første parket, ham svenskeren gik og stroppede den af, og det var 2 styks i hver side og så var det det? Så spurgte jeg ham om ikke han mente der skulle flere på hvortil han svarede at hvis jeg passede mit job, så skulle han nok passe sit, og jeg tænkte at han jo levede af det så han vidste jo nok hvad de drejede sig om... Da vi ligger til i Göteborg havde bilen flyttet sig 10 cm sidevers, over og flå ham hen til bilen og spørge ham om ikke det var på tide han begyndte at passe sit arbejde, han var kridhvid i hovedet, da je gskulle hjem igen var det (desværre) også med Bubber og den selv samme matros skulle surre min bil, der røg der så vidt jeg husker 6 på i hver side... :o)))))
Til jer der har hænger kort