{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælpe til 16 fjedre i trampolin 500 kr.
  • Hang TV 600 kr.
  • Hænge TV op på væg og sætte til (har kun el-ledning) 500 kr.
  • Vi har en lampe med lyd dæmper funktion, der ikke helt virker 500 kr.
  • Nedtagning af lamper 2.000 kr.
  • Udskiftning af ventil på vandrør til opvaskemaskine 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gule lamper
  • #1   4. jan 2012 Hvad er det for en regel du tænker på?
    Forlygter, markeringslys, foran, på siden, i kabinen, blinklys, eller hvad? Der kan være mange gule lamper!

• #2   5. jan 2012 Markering/p- lys fram af?

• #3   5. jan 2012 Chr. T > Der er ingen anden regel end at blinklyset skal kunne ses tydeligt ved signalgivning.... De ter sådan jeg har forstået det ihvertfald....

• #4   5. jan 2012 Hvis der bliver monteret ekstra lygter, dioder eller lig.
    Skal det værre i et lige antal.. du må ikke monterer 5 fremadrettet dioder eller lygter, der skal monteres 2,4,6,8, ovs.
    Alle lygter, lamper der er monteret skal virke ved syn (selvfølgelig)

• #5   5. jan 2012 Vi har synshal for lastbiler på mit arbejde, så snakker lige med synsmanden idag..

• #6   5. jan 2012 Du må montere det antal du vil, det behvøver ikke længere være et lige antal. De skal bare være placeret symetrisk, altså med en lige i midten.

• Kasper A
    Kasper A Tilmeldt:
    dec 2010

Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 37
    #7   5. jan 2012 morten l k
    Du har ret det er ikke længere et krav med parvis ens lygter, der er dog noget med at det ulige antal skal sidde i midten. (dog er jeg ikke helt sikker)

• #8   5. jan 2012 altå man må godt have 5 jævnt fordelt over hele bredden, bare nr 3 sidder lige i midten.

• #9   5. jan 2012 hvis reglen om at ulige antal lygter stadig eksistere, så er der sku mange der skal ha lavet deres biler om, mht. toplamper, lamper i solskærm osv osv.. men som Morten L. K siger, det har jeg i hvertfald fået a vide, så må der gerne monteres 5 stk f.eks. i solskærm eller på taget, sålænge den midterste, altså nr. 3, sidder i midten smiley

• #10   5. jan 2012 Blev stoppet i går og fik en både på 1000 kr pga af for mange gul lys fram af.

• #11   5. jan 2012 For mange gule??? Det fik du vel uddybet hvis de var så kloge??

• #12   5. jan 2012 Nej de sage bare efter færdselslove pagraf 33. Så da jeg kom hjem gik jeg på nettet og kigget i færdselsloven pagraf 33 og det så ikke noget om gule lamper. Jeg har lys underspejlen dem sage de at var blink lys. Problemet er bare den er synet med den under spejlen og slingerlamper for og bag og 5 på taget og det var gult til syn unden andmærking.

• #13   5. jan 2012 http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Syn-og-K%C3%B8ret%C3%B8jer/~/media/029B93E3814E406F88615CFB1CEBCCA7.ashx

kapitel 6.03

Læs især:
    6.03.004
    6.03.023-026

Ud fra det vil jeg ikke mene der skulle være noget at komme efter.

• #14   5. jan 2012 §33 Stk. 7. Anvendelse af andre lygter og andre refleksanordninger end påbudt eller tilladt i denne lov eller de bestemmelser, der er udfærdiget i medfør af loven, er forbudt

• #15   5. jan 2012 Påbudte lygter skal være hvide, dvs 2 position + 2 markeringslygter, der udover må du montere dem du vil, hvor mange du vil og om de er hvide eller gule er også ligegyldigt! De skal bare sidde symetrisk, og hvis man har fx 5 på taget som jeg selv har så er det også symetrisk, for trækker du en lige linie ned over bilen er der jo lige meget lys på begge sider af linien! Og ja, jeg har lige været igennem synshallen, så den er god nok..! smiley

• #16   5. jan 2012 Lars - vil det sige at det faktisk er påbudt at kørelyset skal være klart glas, altså ikke med f.eks. folie over?.. eller har jeg læst det forkert smiley ?

• #17   5. jan 2012 Folie er NO GO!!!! ALTID!!!

• #18   5. jan 2012 Bare mærkeligt at volvo og scania fås med 5 top lygter i solskærmen osse mens man kun måtte ha lige antal lygter på

• #19   5. jan 2012 Morten.. På forlygter eller bar generelt? for det kommer da an på hvilket slags folie man vælger smiley

• #20   5. jan 2012 Folie er NO GO hvis man spørger mig, men det er også ulovligt at køre med.

• #21   5. jan 2012 Kommer lige en smøre fra 6.03.001

(2) Lygter i et lygtepar skal være ens, herunder af samme farve og lysstyrke. De
    skal være anbragt symmetrisk i forhold til køretøjets midterplan i længderetningen
    og i samme højde over vejbanen.
    Enkelt positionslygte og baglygte skal være anbragt i køretøjets midterplan i
    længderetningen.
    Maling af lygter – fx med sort, transparent spraymaling – eller påsætning af film
    på lygter er ikke tilladt.

• #23   5. jan 2012 er heller ikk selv tilhænger af folie, kender mange der har brugt det hvor det er brændt fast, og det da et helvede at få a igen.. men okay, vidste ikk det var ulovligt.. men så der sku nogle biler i dk der står til en bøde og en gratis omgang "pil-dit-folie-af-dine-lygter-kursus" hehe smiley

• #25   6. jan 2012 Derfor Allan... ALTID HVIDT FREMAD! smiley er personligt kun til orange/gul hvis ALT fremadrettet er den samme farve så.. synes det ses alt for tit at kørelys og evt. fjernlygter er hvide og så bar markeringslygter orange.. dét er NO GO! smiley

• #27   6. jan 2012 ENIG Allan... Den blå-hvide farve sammen med den orange spiller bare max... Det fik jeg for alvor øjnene op for en dag jeg mødte Esben Beck´s hængertræk i mørke... Før var jeg ellers ikke meget for gult/orange lys, men lige der blev jeg fandme vendt rundt.

• #28   6. jan 2012 Ja xenon og orange det fedt...på min personbil har jeg mtec cosmos blue pære i og så orange positions lys det ret fedt sammen...

Men på min lastbil har jeg orange pære i positions lys og i de to i solskærmen. Og så gul folie på mine tågelygter...overvejer folie på selve lygten osse, men nu må vi se hvad jeg gør hehe.

• #29   6. jan 2012 Jeg havde ikke bare betalt den bøde der.. Hvis der er dem under spejlene, det er da bare sidemarking, det kan de ikke sige noget til ?

Og at bilen er synet med noget, er ikke nødvendigvis ens betydende med at det er tilladt, det kan ligeså godt være synsmanden er ligeglad.

• #31   7. jan 2012 Det er trist at dem der skal håndhæve færdselsloven ikke selv altid aner hvad fanden de render og laver..
    Vi er vist alle enige om at det er blevet tilladt med gule markerings lygter fremad, ligegyldig placering..
    Den tager du bare med dem i retten..Hvis det kommer så langt, for mon ikke politiets jurister tjekker op på sagen inden det kommer så langt, når du altså har meddelt dem de ka sutte røv

• #32   8. jan 2012 Men jeg foratod da på det der stod i det link at der sku være to hvide makerings lys og to hvide positions lys ? Men der ud over måtte der godt være gult har jeg ret ? smiley

• #35   8. jan 2012 Mange vil ikke have de orange lamper frem, pga. de mener det er sidemarkering - nu siger loven så bare at sidemakering skal være gult..

• #36   8. jan 2012 jeg synes du skal nærlæse detailforeskrifter for køretøjer inden du går i retten.
    For positionslygter skal være hvide frem og røde bag.

og fremadrettet markeringslygte også hvid og bagud rød.
    Dog kan positionslygte der er i en fjern eller nærlyslygte der lovlig lyser selektiv gul også lovligt.

Som der allerede er nævnt i tråden er det ikke lovligt fordi en bil er synet med det.

men i bund og grund er det bare om du kan overbevise en dommer om hvordan bogen skal tolkes og det er meget svært da flov er sort og hvid..

• #37   8. jan 2012 Jan:
    Nu er de fleste ekstralamper ikke positionslys, men markeringsys, og markeringslys må godt være gult, jævnfør detailforeskrifterne.
    Markeringslys er der heller ikk krav til placering, som der er til positionslys.

• Sune n
    Sune n Tilmeldt:
    feb 2011

Emner: 1 Svar: 189
    #38   8. jan 2012 Christian T.. Det lys under spejlet, hvilken farve lyser den bagud?? Hvis det er gult, så er det der du har problemet, for det skal være rødt..

• #39   8. jan 2012 Sune N

Ikke som sidemarkering, skal det ikke være gult, og de sidder på siden.. Den kan sagtens gå som sidemarkering..

Der er jo mange der bruger slingrelamper som sidemarkering.. smiley Og det skal være gult.

• #40   8. jan 2012 Læser det altså osse som der skal være 4 hvide fora og der ud over må de godt være gule

• Sune n
    Sune n Tilmeldt:
    feb 2011

#41   8. jan 2012 Allan K.. Hvis lygten sidder så den ene side lyser frem ad og den anden lyser bagud, så skal den der lyser fremad være hvid eller gul og bagud rød. Så er det jo ikke sidemarkering længere, da de så skal vendes 90 grader, så de lyser ud af mod siden. Dem der bruger slingerlamper har jo heller gule hele vejen rundt, men somregl rød bagud..

• #42   8. jan 2012 Jeg har da set flere af dem der kører med slingrelamper som sidemarkering med orange begge veje..

• #43   8. jan 2012 6.03.004 Markeringslygter
    »E«- eller »e«-godkendt fremadrettet/bagudrettet markeringslygte er funktionsmærket
    henholdsvis »A« og »R«.
    (1) Fremadrettet markeringslygte skal afgive lys af hvid farve, og bagudrettet markeringslygte
    skal afgive lys af rød farve.
    (2) Markeringslygte:
    a) Skal have lysstyrke som foreskrevet for positionslygte henholdsvis baglygte.
    b) Skal være anbragt så tæt ved køretøjets yderste kant som muligt. Bestemmelsen
    anses for opfyldt, såfremt lygten er anbragt højst 0,40 m fra køretøjets
    yderste kant.
    c) Skal på køretøj med høj, fast opbygning være anbragt så højt, som det er
    foreneligt med kravene om placering i forhold til bredden og om lygternes
    symmetri.
    d) Skal være synlig mindst 80° udad samt mindst 5° over og 20° under vandret.
    Før 01.05.77: Gælder ikke.
    (3) Ikke-påbudt markeringslygte
    a) kan, såfremt den er fremadrettet, afgive lys af gul farve,
    b) skal ikke opfylde bestemmelserne om placering og synlighedsvinkler,
    c) skal være anbragt symmetrisk i forhold til køretøjets midterplan i længderetningen.

• Sune n
    Sune n Tilmeldt:
    feb 2011

#44   8. jan 2012 Allan K.. så er det jo godt, du selv kan finde det jeg snakker om.. smiley Især Punkt 1. skal du bide mærke i..

• #45   8. jan 2012 Sune så kig lige punkt 3a smiley

• #46   8. jan 2012 Som en sådan lygte vil gå under smiley

• Sune n
    Sune n Tilmeldt:
    feb 2011

#47   8. jan 2012 allan K... Ja... Hvis den er fremad rettet.. Mindre problem.. Den type lamper lyser også bagud.. Så skal den være rød bagud og gul fremad.. Hvis den kun lyste fremad så er der ingen problemer..

• #48   8. jan 2012 Jeg tror nu nok den kunne gå.. Men det skal vi heller ikke diskutere..

• #49   14. jan 2012 Hvad så med fjern lygter. Må man så osse ha 3-5 eller 7 på ?

• #50   15. jan 2012 Thomas P > Fjernlys der må der max være 6 hvoraf det kun er de 4 der må tænde samtidig, og så hut jeg visker må de ikke sidde højere end 2 meter over jorden, men det er jeg ikke helt sikker på kun 99%.. :o)

• #51   15. jan 2012 Max to meter over jorden siger du? Alle lastbiler er jo højer end to meter!! Så må man faktisk slet ikke ha sådan nogle på taget... men må man nøjes med at ha 5 feks.. eller er det kun makernings lygter der må vare i ulige antal ?

• #52   15. jan 2012 Fjernlygter skal være i par..

Og den med 2 meter holder ikke.. smiley

• #53   15. jan 2012 Fjernlyslygter
    »E«- eller »e«-godkendt fjernlyslygte er funktionsmærket »R«. Foran R’et er eventuelt
    anført et H for halogenlygte eller et D for gasudladningslygte.
    Såkaldt »vibralys«, der får lyset til at blinke med meget hurtig, men netop synlig frekvens,
    er ikke tilladt.
    (1) Fjernlyslygte
    a) skal afgive lys af hvid eller gullig (selektiv gul) farve,
    b) skal være anbragt foran på køretøjet,
    Denne bestemmelse anses for opfyldt, såfremt lygten er anbragt foran føreren
    således, at lyset ikke generer føreren direkte eller indirekte gennem
    førerspejle og/eller køretøjets øvrige reflekterende flader.
    c) skal kunne oplyse vejbanen mindst 100 meter foran køretøjet, og
    d) skal have en lysstyrke på mindst 10.000 cd.
    (2) På køretøj med 2 eller 4 fjernlyslygter må disse kun kunne tændes samtidigt eller
    parvis.
    (3) Ved nedblænding fra fjernlys til nærlys, skal alle fjernlyslygter slukke samtidigt.
    (4) Fjernlyslygter skal være tilsluttet kontrollampe ved førerpladsen.
    (5) Den samlede lysstyrke for fjernlyslygter, der kan lyse samtidigt, må ikke overstige
    300.000 cd.
    »E«- og »e«-godkendt fjernlyslygte er mærket med en referenceværdi for lysstyrken.
    Dette gælder dog ikke altid for lygter funktionsmærket »(C)R« (biluxlygter).
    Lysstyrken kan fastsættes ved at gange referenceværdien med 3.000.
    Grænsen på 300.000 cd svarer således til en samlet referenceværdi på 100.
    For lygte uden mærkning med referenceværdi (funktionsmærket »(C)R«) fastsættes
    referenceværdien til 10.

• #54   15. jan 2012 Vil lige minde om at Ref. værdien er sat op til 100....Hvilke svare til 300.000 Candela totalt...

• #55   15. jan 2012 Det er også det der står smiley

• #56   15. jan 2012 Jep... Har været 75 før smiley Ikke fordi det giver det store...

Har lige sat fire Lightforce 240 Blitz på min. Da den første lampe blevet skruet på ramte jeg allerede 750000cd. smiley

• #57   16. jan 2012 Allan K > Det var bare hvad jeg hørte på et tidspunkt, men som du ser skrev jeg at jeg ikke var sikker... ;o)

• #58   16. jan 2012 Nobody - jeg vil også næsten tro det har været sådan før, for du er ikke den første jeg hører sige det smiley
    Men idag skal de jo blot være placeret "foran" på køretøjet og det skal også læses lidt stort, for der er jo
    Mange varebiler og 4x4 der har dem omme på ladet på en bøjle så de lyser over taget, og det er også fint nok, de må bare ikke sidde så de kan blænde føreren selv, hvis der nu er genskær i frontklap eller noget, det er næsten eneste krav til placering.

• #59   17. jan 2012 Allan K > Ja og det er jo egentlig en fin nok regel i sidste ende hehe... men det skal også lige nævnes at det da er nogle år siden jeg har hørt den med de 2 meter, så den kan sagtens være sløjfet i mellemtiden... :o)

• #60   17. jan 2012 Tror oss det er et par år siden det er sløjfet, men hørte det dog nævnt for et halvt års tiden siden..

• #61   17. jan 2012 MEN.... Hvad så med røde bagud vendte lygter. Position og markerings lygte reglementet lyder jo til kun at være for de fremad vendte lygter..
    Hvad med dem der har dioder rund i spoiler kanten, røde lygter yværs over kofanger ell tværs over trailer enten for oven ell mellem baglygter, og desuden ekstra slingrelamper.. Ser jo djævelsk godt ud, men reglerne hvordan er de lige.. Hedder det sig ikke at der må være 4 baglygter ?

• #62   18. jan 2012 Carsten

Reglerne for bagudvendte markeringslygter er tilsvarende andre markeringslamper de skal dog være røde..

Kommentér på:
Gule lamper

Annonce