{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.760 visninger | Oprettet:

Tonede ruder? {{forumTopicSubject}}

Hey herinde,
Så en scania den anden dag, hvor sideruderne var tonet og synes, det så sku alligevel godt ud et eller andet sted.
Mit spørgsmål er så om nogen ved om det er lovligt, eller gælder samme regler for lastbiler som personbiler, ingen toning i de forreste ruder

På forhånd tak

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælp til hænge tv op , har forsøgt selv , men det mislykkedes lidt . . derfor brug for hjælp til at rette på det . Har ikke boremaskine eller skruemaskine og det er murstensvæg . 300 kr.
  • Rem hoppet af havetraktor 500 kr.
  • skifte ventilator 750 kr.
  • Opsætning af lille vitrineskab 750 kr.
  • Fjerne ukrudt, klip græs og græs kanter 2.500 kr.
  • Garderobe 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tonede ruder?
  • #1   26. aug 2011 Jeg mener det er ligeså ulovligt

• #2   26. aug 2011 Det er ulovligt.

Men ja det ser godt ud..

• Kim B
    Kim B Tilmeldt:
    apr 2011

Emner: 2 Svar: 163
    #3   26. aug 2011 samme regler

• #4   26. aug 2011 Øv, ser nemlig godt ud og kan sagtens se nogen fordele ved at have det, men selvfølgelig også ulemper så som at bakke om natte på steder uden lys

• #5   27. aug 2011 Det er sgu da kun evnesvage mennesker der toner de forreste ruder, ligegyldigt om der er tale om lastbil eller personbil... Men har også set en i Nørresundby med det, en tysker tror jeg det var...

Men ingen tvivl, det ser da godt ud, men man er ikke skide kvik hvis man gør det... lige som dem der har forruden klistret til med flag og hvad ved jeg så de kun kan se ud af en lille sprække, det er mindst lige så snot dumt...

• #6   27. aug 2011 Nobody

Jeg napper lige et long shot her. Har du nogen praktisk erfaring med tonede ruder og er du overhovedet klar over, at der er flere grader af hvor tonede de er?

Jeg havde den mildeste i mine sideruder i min Sprinter og det var KONGE!!! Hvis ikke du har prøvet det, så fatter du slet ikke hvor godt det er at køre med.

Det tager SÅ meget varme og man er SÅ meget fri for folks gloen ind.

Og helt ærligt, porblemerne med at manøvrere på mørke steder om natten osv. De kan jo da løses ved at rulle ned hvis problemet skulle blive så stort.

Mere overordnet:

Med hensyn til syn osv., så er det oplagt at spørge Steven Brauer, han kører med tonede ruder i hans R500

• #7   27. aug 2011 Jeg melder mig lige på holdet med de evnesvage her... Selvom jeg nu ikke kan se hvad det har med sagen at gøre. Min transporter har ligesom morten en forholdsvis svag toning, men alligevel nok til at man ikke bare lige kigger ind. Morten har ret, og ja det er da ulovligt, men det er det også at køre 90, at overhale i overhalingsfobud, at køre et kvarter over kh-tid, og alt muligt andet. Så en lille forseelse fra eller til, herregud!!! Og når man nu vælger den "svage" toning, så kan man altså stadig se ud, og om natten, ja så ruller man vinduet ned hvis man ikke har fået brillerne med.

Man kunne også spørge Don ø....

• Kim B
    Kim B Tilmeldt:
    apr 2011

#8   27. aug 2011 mine foreste er også tonet i transitten - alene for at bryde solen / varmen.

ellers har jeg altid lignt en neger på venstre side af kroppen, og en albino på højre - det er slut nu, nu er der dømt albino på begge

• #10   27. aug 2011 det er ALTID ulovligt med solfilm i de forreste ruder, men har du en originalt tonet rude, så må man kører med 70% lysgennemgang.

http://www.eu-oplysningen.dk/spsv/off/alle/ruder/?print=1

• #11   27. aug 2011 Allan

Øhm, man får uanset altid skylden når der ligger en cyklist under bilen - Sådan er det typisk når man kommer i konflikt med det hedder "bløde trafikanter" - Det er Så få der bliver frikendt for at have kørt en cykel ned nærmest uanset omstændighederne.

Og helt ærligt, der er stor set ingen forskel på at se ud gennem den svageste toning og så at se ud uden. Forskellen er langt større den anden vej, nemlig IND gennem toningen.

• #12   27. aug 2011 solfilm er skide godt ofte er det folk der ikke har haft det der udtaler sig negativt. Men ja man kan da lige rulle forruden ned når man skal bakke klokken lort om natten og der er mørkt. Det er ingen jeg har hørt om endnu døde af. Som morten siger er det ALTID lastbilens skyld næsten uanset hvad der sker, selv om lastbilen holder stille i rabatten og en cyklist lidt halvsøvnigt kører op i røven af den.

Eneste grund til jeg ikke selv gider solfilm foran længere er at jeg ikke gider smide penge efter bøder til politiet smiley

• #14   27. aug 2011 jeg har med 25 procent lysgemmengang i mine ruder og kan sagtens se uanset dag eller nat, og det er dejligt at køre med , men ulovligt plus ruden er tonet fra fabrikken..

• #15   27. aug 2011 Jeg har i privat bilen, tonet de forreste ruder 45 % med metallisk folie.. Og der kan jeg indefra NÆSTEN ikke se de er tonet.. Men udefra, kan du når det er mørkt slet ikke se ind, det er rart.. Og hvis det er fx det samme man har i lastbilen, så kan jeg ikk se noget problem i det..

• #16   27. aug 2011 Morten S > hvor havde du fået det fra, til sprinteren? Og ku du få den synet med det? Ku godt tænke mig sådan noget til æ Daffi

• #17   27. aug 2011 Finn D

Det var noget skiltemaleren havde ordnet. Jeg havde den ikke længe nok til, at den var til syn, den er ikke 4 år før næste sommer. Men det har aldrig givet anledning til en påtale.

• #18   27. aug 2011 jeg mener jeg har 60-70% lysgennemgang på min transporter, og her efter vorbasse marked, var vi ude og hente en crosser for min kammerat, og der røg vi i kontrol. Jeg får desværre først rullet vinduet ned da jeg holder henne ved betjenten, og han står lige ved siden af mens jeg ruller ned. Han spurgte ikke en gang om de var tonede. Så fra nu af gider jeg ikke køre rundt og være panisk angst for at blive snuppet for det.

• #19   27. aug 2011 Morten > så spør jeg lige skiltemaleren om det.. skal alligevel derhen og ha lavet et grøn klistermærke til forruden, hvor der står "Jeg har ikke partikelfilter" smiley

• #20   27. aug 2011 Finn

Jeg mener ham vi brugte sagde at der var 3 forskellige grader og den jeg kørte med var den der var mindst mørk og det var fint nok.

• #21   27. aug 2011 ja spørg bare mig, ja jeg har det i og nej det er intet problem og se noget igennem dem om natten på motorvejen hvor der jo ingen lys er, mit er så også den mildeste af dem og synes sagtens at man kan se ind igennem dem, men andre siger at alt efter hvordan lyset falder når jeg køre forbi, kan de ikke se mig hilse.. og ja min er nu blevet synet med det samme film i, i 4år nu. så det har ikke været noget problem for mig... men jeg får også synet min med rør i og 6 lamper på taget, så det går nok alt sammen. smiley

• #22   27. aug 2011 Steven

Det betyder nemlig meget hvordan lyset falder, det ved jeg fra da jeg havde Sprinteren, vi var to der kørte med det og den ene dag så de ikke ret mørke ud når vi mødtes og næste dag var de langt mere mørke at se til.

Men du har ret, men kan snildt se ud.

• #23   27. aug 2011 Jeg vil lige sige at når folk snakker toning så findes der kun en slags i min verden og det der den på 4%....

Og JO, jeg har selv prøvet at køre med det...

• #24   27. aug 2011 Nobody

Når vi snakker film, så operer man typisk med 3 grader af toning - Om der er flere end de 3 ved jeg ikke. Jeg ved kun, at vi kørte med den der var mindst sort og den var god.

• Kim B
    Kim B Tilmeldt:
    apr 2011

#25   27. aug 2011 der er lige så mange grader som der er % på skalaen fra 0 - 100

• #26   28. aug 2011 Måårten > Ved godt der findes flere slags, men den slags der var i den R-serie jeg så var i den grad den sorte, og det er der jeg sætter hælene i...

• #27   28. aug 2011 Nobody

Jeg er helt enig med dig i, at de ikke skal være totalt mørke sorte, MEN, udefra kan de sagtens se langt mere sorte ud end de er - Det afhænger af hvordan lyset falder.

Jeg gad aldrig selv køre med de helt sorte - Jeg synes en mild toning er længe godt.

Kommentér på:
Tonede ruder?

Annonce