8.395 visninger
|
Oprettet:
Leasing eller leje???? {{forumTopicSubject}}
Hej Alle...
Jeg vil lige høre jeres mening om man skal lease eller leje en lastbil???
tallene ser sådan ud:
Hvis man lejer:
Leje: 14.000 kr
Startomk: 13.348 kr
depositum. 1 md. leje
Leje incl: syn, vedligeholdelse, service og dæk.
Også er der jo lige det at hvis tingene ikke skulle gå som man regner med aflevere man den bare tilbage.
Ved Leasing:
Udbetaling: 75.000
Md. ydelse: 2 akslet: 8.000
3 akslet: 10.200
også er man bundet i en periode og hvis jeg ikke husker forkert er den periode på 2 år...
Hvad ville i vælge???
dec 2010
Følger: 14 Følgere: 14 Lastbiler: 5 Emner: 27 Svar: 1.052
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Hvis du er bare en smule uheldig med den bil du leaser, så bliver det langt dyrere når du har betalt vedligehold og dæk. Faktisk er det jo muligt at leje en 3 akslet bil endnu billigere end det der - Men det er afhængig af mærke.
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
dec 2010
Følger: 94 Følgere: 101 Lastbiler: 4 Emner: 44 Svar: 832
feb 2011
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
Hva med forsikringer??? hva ligger man ca. på om året???
Jeg ved godt jeg bare ku gribe knoglen og ringe rundt men kunne godt at høre lidt priser så jeg har lidt at gå efter
dec 2010
Følger: 94 Følgere: 101 Lastbiler: 4 Emner: 44 Svar: 832
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Den pris du nævner, det er en standard MAN Rental pris for en 3 akslet 440 med næst største hytte. Min vognmand har fået 4-5 stykker tror jeg og efter sigende er der flere på vej. Og den pris er nemlig alt incl. Og så vidt jeg husker må vi køre 150.000 om året.
Og de gutter der har fået, de siger at den kører fint sådan en og det er ellers Scania og Volvo folk.
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Der er ingen tvivl om, at DLU ikke er de billigste, det har de aldrig nogensinde været.
Hvis du alligevel overvejer at smide over 13.000 for en Stralis, så kan du lige så godt tage Scania med i dine overvejelser - En 3 akslet R480 Topline koster lige knap 15.000 alt incl. Og en R500 med ordentlig opbygning koster 15.500. Jeg snakkede med Scania så sent som i fredags. ;-))
dec 2010
Følger: 94 Følgere: 101 Lastbiler: 4 Emner: 44 Svar: 832
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
En 3 akslet DAF 460/510 SCC kan lejes for lige i omegnen af 14.000 ved Lastas - Så det er ikke så slemt, hvis man da kan leve med, at være bundet til service ved Lastas!
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
Men som nystartet vognmand der vil jeg også til hver en tid sige leje, det er mindst risikabelt...
dec 2010
Følger: 94 Følgere: 101 Lastbiler: 4 Emner: 44 Svar: 832
* Mr. Nobody - Admin for NordjyllandsGruppen *
kan så oplyse det meget forskelligt hvordan de trækker.feks ved jeg munken ude fra optimere ikke har problemer med at følge ders 500'er med hans 480'er så det kan man hvis ikke generalisere
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
dec 2010
Følger: 17 Følgere: 17 Lastbiler: 9 Emner: 21 Svar: 599
feb 2011
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
dec 2010
Følger: 14 Følgere: 14 Lastbiler: 5 Emner: 27 Svar: 1.052
Jeg er ikke uenig i at det er en god ide med et aps, men du får aldrig et leasingselskab til at lave en kontrakt med et nystiftet aps uden du selv skal kautionere for bilen, og så er fidusen ligesom væk der....
Den med ridse i instrumentbrædtet er selvfølgelig en udgift, men det skal altså være ret slemt før du bliver krævet et nyt, og det ville uden tvivl også trække prisen ned på en leasingbil hvis du bliver nødsaget til at levere den tilbage....
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Nu inden du dømmer R480 ude, så er det lidt vigtigt at du fortæller hvor gammel den der du snakker om er. De første 480'er var med den gamle 12 liter Turbo Compound motor akkurat som den der sidder i en 124/470 og det er lidt en smart konstruktion, men desværre ikke videre holdbar. Sådan en første generations 480'er yder også "kun" 2250 NM. Og det er en Euro 4
Hvis du køber en af de nye, så er en 480'er en 13 liters motor med EGR og variabel turbo men UDEN TurboCompound. Den yder 2.500 NM akkurat som en R500, vejer mindre og overholder Euro 5 UDEN Ad-Blue.
En TGX 480 yder "kun" 2.300 NM, så mon ikke det har været en første generations 480'er.
Jeg snakkede som nævnt tidligere med Scania som sent som i fredags og jeg fik beskeden, at en "gammel" 480'er da var en ok fin bil, men at den ikke tåler sammenligning med den nye.
Min vognmand har i øvrigt 2 R480 af den gamle model og de trækker fint og har ikke fejlet det store motormæssigt. Men ellers har det været en lidt blandet fornøjelse.
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Når nu der stort set ikke er mulighed for at lave kreditor beskyttelse i et nystiftet ApS, hvorfor mener i så det er bedre?
Den billigste og mindst risikable måde at starte på er, at leje en bil hvor man ikke er bundet op på en alt for lang periode og så køre det i personform og så i øvrigt ha' karakter og åndsnærværelse nok til, at stoppe med det samme det begynder at køre af sporet og inden man står med ubetalte regninger for en formue.
Den eneste umiddelbare fordel ved et selskab er, at man ikke kommer til at hæfte personligt for moms og for virksomhedens skat. Til gengæld kan man trække et evt. underskud fra i sin personlige indkomst hvis man lukker med underskud i personform, det kan man ikke med selskabet underskud.
Skal man endelig lave noget i selskab, så er det lige så godt at vælge et SMBA, der er ingen kapitalkrav og det koster kun nogle få tusser at etablere det.
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Måske modstanden mod ApS løsningen bunder i dårlige erfaringer. ;-))
Uanset hvad en revisor mener, så vil hans vurdering være af ren regnskabsteknisk karakter - Han kan jo ikke garantere dig, at du ikke skal kautionere personligt for alle kreditter f.eks..
Det er klart, at man kan opnå kreditorbeskyttelse i et ApS HVIS man har en STOR egenkapital eller store ubelånte aktiver - F.eks. hus med stor friværdi. Har man ikke det, så er ApS ved at være spild af energi, det har alt for mange konkursryttere ødelagt for længst.
dec 2010
Følger: 14 Følgere: 14 Lastbiler: 5 Emner: 27 Svar: 1.052
Slap sgu da af mand.....Har du haft en dårlig dag...?
Det er hver gang man ikke er enig med dig og heiler hver gang du skriver noget du bliver pigesur og stamper i gulvet... Kom nu ind i kampen og vær saglig istedet for det der børnehavefis....Du er jo underviser, så du burde da kunne håndtere situationer hvor folk ikke er enig med dig....Altså for fanden da....
Jeg har ikke en skid imod aps´er, tværtimod er jeg fortaler for dem...Mine tidligere selskaber har været aps, og det kan jeg så være glad for da lortet gik konkurs....det ændrer bare ikke ved det faktum at du ikke får et leasingselskab til at financiere en lastbil til et nystiftet aps uden du selv kautionerer, og mener du det modsatte stifter jeg et aps i morgen og køber alle de lastbiler du kan sørge for jeg får financieret uden personlig kaution....I dare you....Kom med guldkornene eller drop det tøsepis der...
Morten....
Der er stadig fordele ved aps den dag du står i en situation at banken lukker kassen i...Det behøver ikke være fordi firmaet går dårligt, men du kan komme i bekneb med din likvide beholdning....Alle de regninger der ligger i firmaet når det lukker hænger du ikke personligt på, bortset fra dem du har kautioneret for....Det gør du hvis det er personligt ejet, og det kan virkelig være en del du skal af med så....
feb 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 33
Men er der nogle problemer undervejs,så kan du jo bare aflevere den,en leaset bil hænger du på i leasingperioden
Så,skal du igang,så lej den først,derefter kan du jo se hvordan det går
Og glem aaaaaaaaaaaaalt om aps,blabla,bankerne ser rødt når de hører om vognmand,aps osv,det kan du godt glemme,det kræver så stor udbetaling og de vil kræve at du skriver personligt for gælden,så glem det,tidsspilde
Brian
dec 2010
Følger: 14 Følgere: 14 Lastbiler: 5 Emner: 27 Svar: 1.052
Jamen du må da fortælle hvorfor du mener din mening er bedre end vores....
Det er FAKTA at du ikke får en kassekredit i banken uden personlig kaution, og det er FAKTA at du ikke får et leasingselskab til at financiere en bil uden personlig kaution....Hvis du stifter et aps og leaser en bil over 3 eller 4 år så hænger du personligt på den hvis det går galt....Brækker lortet ned er det af egen lomme der skal betales, for slet ikke at tale om manglende omsætning mens bilen holder stille, og det holder de færreste nystiftede selskaber til....Derfor ville det mest økonomisk forsvarlige da til enhver tid være at starte op i en lejet bil hvor du kender dine faste omkostninger til den sidste krone....
dec 2010
Følger: 14 Følgere: 14 Lastbiler: 5 Emner: 27 Svar: 1.052
Jamen den personlige form er altid det nemmeste at starte op med, da der bliver set med mildere øjne på et personligt ejet firma end et selskab....Jeg er dog stadig fortaler for aps, da du ikke hænger på andet end det du har kautioneret for hvis skuden synker...
Og så lige til dig Morten....det er ikke helt rigtigt du ikke får personlig skattefradrag i et aps...De 125.000 du har brugt til at stifte selskabet for får du fradrag for....Det har jeg ihvertfald fået...
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Tak for opbakningen, var sgu ved at være bange for, at det kun var mig der havde den oplevelse med ApS.
Johnny
Jamen kære ven, det jeg skriver, det skriver jeg netop udfra ERFARINGER - Praktiske erfaringer vel at mærke og ikke en masse teoretiske betragtninger. Hvis vi skal tage den i teoriens verden, så har du så uendelig meget ret, det er der ingen tvivl om - Men nu er det bare den praktiske verden vi lever i og de råd du giver her i tråden og som du har givet tidligere omkring ApS, de hører en svunden tid til.
Derfor henvender jeg mig til dig, det giver jo ingen mening, at skrive til trådstarter, at jeg synes du er helt hen i skoven - Det ville være malplaceret og pænt dårlig stil ikke at skrive direkte til dig, når/hvis jeg mener, at det du poster ikke holder vand.
Så lad være med at føl dig personligt forfulgt hvergang der er nogen der ikke er enige med dig. Det er ikke en voksen mand værdigt.
Michael K
Du har ret, det med de regninger der evt hænger hvis man pludselig skal lukke havde jeg ikke taget med i mine tanker - Men jeg synes stadig selskab er noget bøvl når/hvis vi snakker en mindre forretning. Der er også en masse fordyrende ting i den forbindelse - Lovpligtig arbejdsskade forsikring og pis og papir fordi man pludselig selv er at betragte som lønansat medarbejder.
Pedersen
For 4 år siden og nok endda for 2 år siden ville jeg sværge til et selskab - Det er slut nu. Så længe vi snakker en mindre forretning så vil jeg til enhver tid vælge at starte i personform, det gør også banker, leasingselskaber, olieselskaber osv knap så nervøse som tiderne er.
Og skal det være selskab, så tror jeg, at jeg ville satse på et SMBA fordi der ingen kapitalkrav er!
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
Måårten> Mindes det var en årgang 2008 men er ikke sikker, han havde den fra ny og jeg er 99% sikker på det var i 2008...
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Hvis det med fradraget for egenkapitalen holder vand og du evt har noget på skrift, så kom lige frisk, for så skal min mor sgu ha en ordentlig sjat tilbage i skat.
Den mulighed har vi end ikke overvejet og i forbindelse med jeg selv var ved at overveje et selskab var det ikke noget min revisor nævnte - Han snakkede udelukkende om muligheden for fradrag ved konkurs i forbindelse med personform.
Men det ville være glædeligt hvis det er som du siger.
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Hvis det er en 2008 så er det en turbocompound er jeg ret sikker på. Det er en 470'er i forklædning, den har 2.200 NM og 480 2.250 NM.
Men Brian A der er her i tråden kan måske gøre os klogere, han har da såvidt jeg husker mindst en af de der 480'er der!?
feb 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 33
Fradrag for de indskudte penge i et aps er først fradagsberettet den dag de er tabte,altså konkurs
At starte idag med aps og kassekredit og ingen personlig hæftelse,det kan slet ikke lade sig gøre idag,ideen er sådan set godt nok,den holder bare ikke vand
Brian
feb 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 33
Brian
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Hvis et selskab tvangsopløses, men ikke ender i en konkurs, hvad så med de indskudte penge? Er de så bare tabt, eller er de så også fradragberettigede - De er jo uanset tabt?
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
I forbindelse med 730 demo fik jeg godt at vide, at en 480'er nu var dyrere end en 500, men hvis jeg vil leje en ved Scania Rental, så er en 480'er billigere - Det er sgu da en mærkelig politik.
feb 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 33
Brian
feb 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 33
Brian
dec 2010
Følger: 14 Følgere: 14 Lastbiler: 5 Emner: 27 Svar: 1.052
Jeg skal prøve og undersøge det men hvis jeg husker rigtigt skal selskabet have en vis alder før den kan lade sig gøre, og der er muligvis noget med hvordan det er strikket sammen....Den måde jeg gjorde det på var at jeg stiftede et holdingselskab, og så stak et ben ud fra det....Men skal lige undersøge det i morgen...
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Det må du virkelig rundstykke.
Hvis/når jeg poster noget forkert, så sætter jeg da pris på, at folk retter mig og fortæller hvorfor jeg er forkert på den - Faktisk er det sådan det virker i stort set alle emnerne herinde - Lidt ligesom hvis man sidder og snakker sammen.
Der er jo ingen der har anfægtet det juridiske i det du poster - Overhovedet - Der i mod er der nogen, her i blandt mig, der flere gange har skrevet, at det du poster kun holder i teorien, netop fordi en masse platugler forlængst har misbrugt systemet.
Men fair nok, jeg vil prøve at huske, at du ikke er meget for, at vi skriver direkte henvendt til dig.
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Tak for svar. Jeg kan se på det hele, at min mor højest sandsynligt har et potentielt stort fradrag liggende, det skal der graves yderligere i.
dec 2010
Følger: 14 Følgere: 14 Lastbiler: 5 Emner: 27 Svar: 1.052
Arj hold nu op.....Et debatforum betyder altså man debatterer de indlæg der kommer...
Hvis alle kom med hvad de syntes var den bedste ide ville trådstarter sgu da ikke blive klogere, kun mere forvirret....Det gælder da alle emner...
Du skal lade være med at høre det blues musik hvis det giver dig en dårlig dag...
feb 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 33
Brian
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Ok, tak - Det vil vi undersøge. et fradrag på kr. 125.000 er da ikke helt ligegyldigt.
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Hør nu her, inden du Skyder mig i skoene, at jeg svarer på noget forkert, så fortæl mig lige hvor Søren har spurgt om noget som helst om selskabsform. Han har udelukkende spurgt om han skal leje eller lease en bil og det er rent faktisk hvad jeg har svaret på - endda med konkrete priser ved konkrete forhandlere.
Hvor er det lige du mener jeg fejler?
Det er DIG og DIG alene der bringer debatten om virksomhedsform på banen og derfor er det vel meget naturligt, at jeg retter mit indlæg mod netod dig OG Michael K - Hvis du gad kigge ordentligt efter, så havde du jo set, at jeg skrev til både dig OG en anden bruger i det samme indlæg. Så hold dog op med at føle dig så forfulgt.
I øvrigt er det jo hamrende ligegyldigt, at du og/eller andre kender min holdning til selskaber - Det er jo ikke det samme som at det er tilfældet med alle brugere her - Altså er det ganske relevant, at jeg bidrager med min ERFARING og viden hvor den har relevans og i det her tilfælde får den netop relevans da du poster dit første indlæg i tråden.
For ser du Johnny, sjovt nok, så poster du det samme om selskaber hver gang - Du tager intet som helst af det vi andre poster til efterretning, så faktisk, så er det DIG der poster noget faktuelt forkert, på trods af. jeg tidligere i en lang og triviel debat med dig prøvede på at forklare dig, at der er uendelig langt fra den rent juridiske og teoretiske betragtning du følger om selskaber kontra personform og så til hvordan virkeligheden er i dag og har været de sidste 5-7 år efterhånden.
Faktisk, så er hele meningen med sådan et forum her, at vi kan udveksle meninger og ERFARINGER ikke mindst - Men sjovt nok, så anerkender du ikke praktisk erfaring men udelukkende teori hentet i en bog og lige så længe det fortsætter lige så længe vil jeg rette dig hvis det er et emne jeg ved noget om - Det kan du bide dig selv i næsen på.
Jeg ser slet ingen grund til, at andre skal gå i gang med at skrue deres virksomhed forkert sammen hvis de dyrekøbte erfaringer nogen af os har høstet kan være med til, at forhindre dette.
Og slutteligt Johnny, så udstiller du jo, at det ikke handler om det jeg poster men om min person, Brian A skriver akkurat det samme som mig, og det er bare top dollar, men med det samme jeg poster noget, så er du i defensiven og har paraderne oppe - Det er altså ikke videre seriøst! Jeg lever fint med din tilgang til min person, men husk på, at det kan gå ud over dem der søger info her!
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Som jeg husker det, så er forskellen 15-20.000. R500 er billigst.
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 17 Lastbiler: 2 Emner: 40 Svar: 1.989
Og nu startede jeg selv for godt et halvt år siden...
Forsikring fik jeg til en god pris pga skadesfri kørsel og rabat gennem DTL.
Bilen overtog jeg leasing på. Men jeg vil klart anbefale at leje som nystartet. Og som morten S skriver, så vær for helvede mand nok til at stoppe inden der er alt for mange ubetalt regninger. Når nu muligheden for forholdsvis nemt at bakke ud er der.
Og ja, kan man leve med at køre man, så er det en fornuftigt bil at leje...
Og skal vi så ikke lige for én gangs skyld slå fast, at ved lastas er der ikke noget der hedder service.. og nej, heller ikke serviceaftale... eller jo, du skal bare selv servicere køretøjet indtil du liiige får tid til at komme forbi deres værksted i Hedensted.... Det kan jo ikke være rigtigt man skal køre med en sprunget vandpumpe fra stockholm til hedensted, eller hvad??
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Du kommer simpelthen her og vil revultionere måden man bruger et debatforum på - Cool nok. Sender du lige en PB når de nye regler træder i kraft?
Ja, du har ret I TEORIEN - Har du meget svært ved at kende forskel på teori og praksis?
Og ja, kapitalkravet er sat ned, tror du selv, at banker og andre kreditorer føler deres tilgodehavende bedre sikret så - Det er et simpelt ja/nej spørgsmål.
Faktisk gider jeg slet ikke debatten med dig, du kan slet slet ikke håndtere, at vi ikke alle bukker og skraber når du beærer os med et indlæg med et råd i. Lagde du mærke til, at jeg overfor Michael erkendte, at der var noget jeg havde overset hvorefter jeg gav ham ret? Det gør slet ikke ondt at erkende, at man ikke altid har 100% ret i første hug - Du skulle prøve det Johnny.
Og der udover, så bør du nok sætte dig ind i hvordan sådan et forum her fungerer, i stedet for at gå så meget op i hvem der skriver hvad til hvem, for ser du Johnny, dem der har interesse for den pågældende emne, de læser ALLE indlæg og derfor kan man godt skrive direkte henvendt til hinanden. ;-))
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Det handler jo ikke kun om penge. Ad-blue tanken fylder på bilen. Du skal bøvle med at fylde på den osv.
Alene det at skulle huske at tanke hvor der også er Ad-blue er nok til at jeg allerede hader det. Der hvor jeg normalt tanker er der nemlig ingen Ad-Blue- Lorte opfindelse!
dec 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Lastbiler: 6 Emner: 92 Svar: 4.615
Måårten> Ja AdBlue er IKKE guds gave til folket, langt fra... har gudskelov kun kørt i en uge en bil med AdBlue, og det var IKKE en succes...
feb 2011
Følger: 1 Svar: 1
Vi har netop lanceret en hjemmeside, hvor man kan få hurtigt overblik over bl.a. brugte lastbiler:
http://leasingborsen.dk/search/view?category_node=54579123-2995-11e0-8ee0-dc154d734f0a
Vi har lavet en video-guide til, hvordan man gør her:
http://leasingborsen.dk/info/om-leasingborsen/overtag-leasing/
Mvh.
Peter
dec 2010
Følger: 7 Følgere: 7 Lastbiler: 1 Svar: 34
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Jeg har lige debatteret lejepris på Scania med min vognmand. Hvor har du fået de priser der henne. Han påstår nemlig, at det er dyrere!
dec 2010
Følger: 7 Følgere: 7 Lastbiler: 1 Svar: 34
Det var scanias sælger i esbjerg der sagde det
dec 2010
Følger: 25 Følgere: 27 Lastbiler: 2 Emner: 7 Svar: 3.964
Ok, fint nok.
Leasing eller leje????